Brug af motoriseret pælebor
Fra : Puk Tutein

Dato : 17-03-07 21:29

Hej alle :)

Kæresten og jeg skal meget snart igang med at sætte ca. 50 meter hegn rundt
om vores grund. Det bliver jo til et pænt antal hegnsstolper, der skal i
jorden. Der hvor hegnet skal være er der lige nu en gammel hullet "hæk"
bestående af ret store gamle rosenbuske, andre former for små buske, mindre
hyldetræer etc. Altså en skønsom blanding af gammel beplantning, der bare
ikke er særlig køn.

Alle planterne får vi hjælp til at få fjernet. En vognmand kommer og hiver
dem op med en ordentlig grab og kører dem væk for os.

Men mon dog ikke, der vil være en del rødder i jorden bagefter alligevel.
Så tanken går lidt op, om vi måske skulle bruge et motoriseret pælebor til
at lave de mange stolpehuller med.

Men hvordan er det at bruge? Vi har en MEGET leret jord, så det er også
tung jord. I dag har vi sat stolper til hegn ind mod naboen, og min kæreste
var nødt til at lave alle hullerne, da jeg ganske enkelt ikke selv kan dreje
boret, når vi efter ganske kort tid når ned til leret.

Vi har i dag brugt et almindeligt pælebor og selvom det var tungt selv for
kæresten at bore med det, så var det værste vist at hive jorden med op. Jo
længere vi kommer ned, desto mere leret bliver jorden og visse steder er det
simpelthen meget kompakt blåler. Så kompakt, at der ligger 20-30 cm vand
oven på, som bare ikke kan sive længere ned.

Så spørgsmålet er, om et motoriseret pælebor overhovedet vil hjælpe os? Det
er vel tungere end et almindeligt pælebor, alene grundet motoren og dertil
kommer så at selve boret jo er en del længere, og dermed trækker mere
jord/ler med op.

Har i nogen erfaringer at dele ud af?

Mvh
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-03-07 22:08

On Sat, 17 Mar 2007 21:28:56 +0100, "Puk Tutein"
<puk@(remove.this)tutein.dk> wrote:

> [...]
>er vel tungere end et almindeligt pælebor, alene grundet motoren og dertil
>kommer så at selve boret jo er en del længere, og dermed trækker mere

Jeg har prøvet det i noget lidt leret jord.
Hvis det svære allerede nu er at hive boret op af hullet, så er jeg
bange for det bare bliver værre med et motoriset. Man kommer nemt til at
bore længere i ad gangen, og jo længere man går i jorden ad gangen, jo
mere jord skal der med op.
Jeg mindes da i hvert fald at have stået med det bor et par gange hvor
det var kommet så dybt i at jeg ikke kunne rykke det op. Men man får jo
desværre altid lige rykket et par gange i boret inden man forstår at det
er for tungt. Det føles skidt i ryggen

På den anden side koster det ikke alverden at leje sådan en boremaskine
- så jeg ville nok gøre forsøget.

Alt efter hvilke type stolper i skal have i jorden, så kan det måske
også være en mulighed at banke dem ned? Rundstukke på 7 cm kan man nemt
banke i jorden. Det er lidt sværere at få dem helt lodret, men til
gengæld syntes jeg de står bedre fast.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Puk Tutein

Dato : 17-03-07 22:31

> [...]
> bange for det bare bliver værre med et motoriset. Man kommer nemt til at
> bore længere i ad gangen, og jo længere man går i jorden ad gangen, jo

Det var lige min tanke. Min kæreste er fuldstændig smadret efter i dag, og
han er altså ikke nogen slapsvans. Han er vant til fysisk arbejde
(lagermand på et fliselager) og temmelig fysisk robust. Vi har sat 5
hegnsstolper i dag.

> På den anden side koster det ikke alverden at leje sådan en boremaskine
> - så jeg ville nok gøre forsøget.

Men der er også en anden mulighed. Den vognmand som kommer og rykker al
beplantningen op, fortalte mig også, at han har noget der minder om en lille
bobcat, som han kan sætte et bor på og med den simpelthen lave samtlige
stolpehuller for os.

Jeg kender endnu ikke prisen, men det lyder jo lidt tillokkende, når vi nu
ved, at det bliver et forbandet stort stykke arbejde.

Jeg er dog i tvivl om, hvor smart det er. Der skal ikke ret megen fejl i
udmålingen til, før man lige pludselig har stolpehuller, som ikke længere
passer til de hegnsfag, som vi skal sætte op. Hyrer vi ham til at lave
hullerne er vi jo nødt til at lave alle hullerne på en gang og så bagefter
gå og sætte stolper og fag på. Jeg har det indtryk, at det egentlig er
bedre at sætte stolperne en af gange og sætte hegnet på løbende.

Nogen tanker?

> [...]
> også være en mulighed at banke dem ned? Rundstukke på 7 cm kan man nemt
> banke i jorden. Det er lidt sværere at få dem helt lodret, men til

Det er 75x75 mm stolper, som vi skal have 90 cm ned i jorden.

Mvh
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-03-07 07:33

On Sat, 17 Mar 2007 22:30:40 +0100, "Puk Tutein"
> [...]

>gå og sætte stolper og fag på. Jeg har det indtryk, at det egentlig er
>bedre at sætte stolperne en af gange og sætte hegnet på løbende.

Er det et hegn med fast størrelse moduler? For i så fald skal det jo
være ret præcist målt ud.
Men der kan i vel lave en "skabelon" - to stolper med en lægte imellem,
så der er præcis den afstand der skal være.
Spænd en snor ud så det bliver lige - bor det første hul. Sæt skabelonen
i hullet og mål ud hvor det næste skal være.
Det burde kunne lade sig gøre, og når nu vognmanden alligevel er der ...

Ellers grav hullerne med en pælespade (i stedet for et pælebor). Det er
stadig hårdt, men ikke så slemt i tung/hård jord som pæleboret.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Puk Tutein

Dato : 18-03-07 09:46

> Er det et hegn med fast størrelse moduler? For i så fald skal det jo
> være ret præcist målt ud.

Ja lige præcis.

> [...]
> i hullet og mål ud hvor det næste skal være.
> Det burde kunne lade sig gøre, og når nu vognmanden alligevel er der ...

God idé. Mange tak

> Ellers grav hullerne med en pælespade (i stedet for et pælebor). Det er
> stadig hårdt, men ikke så slemt i tung/hård jord som pæleboret.

Tak igen. Jeg prøver at finde ud af prisen på at få bobcat'en til det.
Hvis vognmanden har gjort det før, så må han jo også have lidt erfaring med,
hvad der skal til for at hullerne bliver sat hvor de skal.

Mvh
Puk

Fra : Martin Bak

Dato : 18-03-07 18:01

> [...]
> også være en mulighed at banke dem ned? Rundstukke på 7 cm kan man nemt
> banke i jorden. Det er lidt sværere at få dem helt lodret, men til

Når man skal have en nedgravet pæl til at stå fast, så er det vigtigt at man
gør det på den rigtige måde.
Pælen i hullet, og ca. 10-15 cm jord fyldes ved. Dette komprimeres så ved,
at man har en lægte og en mukkert, så man kan stampe/slå jorden sammen. Igen
10-15 cm og stampe/slå osv osv, på samme måde indtil hullet er helt fyldt
op. At pælen står lodret skal sikres ret tidligt i forløbet.

Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-03-07 22:34

"Puk Tutein" <puk@(remove.this)tutein.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> visse steder er det simpelthen meget kompakt blåler. Så kompakt, at
> der ligger 20-30 cm vand oven på, som bare ikke kan sive længere ned.

Når jeg borer i lerjord, plejer jeg at rykke boret op for hver kvarte
omgang cirka. Altså ikke op af hullet men op så den opborede jord
slipper siderne. Det gøres nogen gange, og på den måde kan du fylde
boret med jord, uden at det bliver specielt hårdt at rykke op.

Men pas på håndledene med et motoriseret. Den kan snildt hive 2 mand
rundt (erfaring haves), hvis man støder på en rod/sten, og er man svag i
armene og forsøger at holde fast kan det godt ende med smerte. :)

Skulle jeg sætte 50 4x4" stolper i jorden røg der en minigraver med
pælebor på opgaven. Så er hullerne gravet på et par timer max, og sådan
en koster ca. 300 kr. i timen (den tæller timer når motoren kører).

- Martin

Fra : Andersen [3650]

Dato : 17-03-07 23:24

"Puk Tutein" <puk@(remove.this)tutein.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle :)
> Har i nogen erfaringer at dele ud af?

Ved så "tung" jord vil jeg være 3 "mand" på boret.
Vi borede forrige år til plantekasser med genboen, og vi
hang 3 store personer på boret. 1 sørgede for at det
gik rimeligt lige ned, og 2 sørgede for at holde det fast.
Trods denne forholdsregel var der nogle gange hvor
vi alle tog en snurretur. (sten, rødder ol.)
Vi har også meget leret jord.
Jeg syntes derimod ikke at lejen for et sådant bor er
billig, så hvis du kan få bobcatmodellen til en pris der
bare er 2-3 gange motorboret, så vil jeg ikke betænke
mig et øjeblik om at lade den gøre arbejdet
Hvadd er en ødelagt ryg i flere dage mod ussel mammon.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 18-03-07 10:45

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> skrev i en meddelelse > Hvadd er en
ødelagt ryg i flere dage mod ussel mammon

Ja jeg sad nu og tænkte på om det kunne betale sig at ødelægge sin ryg,
måske permanent for at spare en tusse.

Steen.

Fra : Q

Dato : 18-03-07 12:12

> [...]
mindre
> hyldetræer etc. Altså en skønsom blanding af gammel beplantning, der bare

Jeg har sat pæle i jorden til en hestefold for en del år siden.. Tricket var
at vi spidsede dem med motorsav, hvorefter man holdt dem på plads mens en
gut med en rendegraver "lagde" frontskovlen ovenpå og kørte skovlen ned..
Sørg lige for god afstand inden han begynder at presse - pælene kan
splintre..

Pælene i dette tilfælde var Ø150mm trykimprægneret..

Alternativt: Bobcat eller traktor med pælebor lyder som en fin ide..

/peter