Støbning, generelle spørgsmål
Fra : Fister Løgsovs

Dato : 17-03-07 14:55

Hej.
Jeg skal til at planlægge, at lave min kælderhals, og er rendt ind i en
rigtig gang forvirring ang. støbning.
Hvis jeg kører til min lokale Silvan i Gladsaxe, kan jeg finde hhv.
nogen forskellige slags beton, cement og mørtel.
Den ene er til en ting, den anden til noget andet.
Hvad er beton?
Hvad er cement?
Hvad er mørtel?

Jeg har ca. 4kvm. overflade, der skal støbes.
Jeg ar tænkt mig at grave 10cm ned, lægge noget armering og fylde ca.
9cm op med noget groft beton.
Dernæst skal der pudses med med noget finere, og laves det rette fald.
Finpuds og fald har min far styr på, bare ikke materialevalget.
Hvad er det jeg skal bruge?

Skal sådan et gulv støde op til murene og trappen, eller ligge
flydende, med noget plast mellem gulv og mur?

Jeg håber nogen kan svare på en forståelig måde.
Kai

Fra : Martin Bak

Dato : 17-03-07 20:04

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> [...]
> forskellige slags beton, cement og mørtel.
> Den ene er til en ting, den anden til noget andet.

Beton er en blanding af cement, sten og grus. Afhængig af opgaven er
forholdet forskelligt. Når jeg skal bruge beton blander jeg det altid selv.
Der står vejledende blandingsforhold på Portland cementsækkene. Skærver og
grus kan du købe hos en vogmand og køre hjem på en trailer. Beton bruges til
støbning.

Cement er den bindende bestanddel i beton. Bruges også som binder i de
fleste mørtelblandinger.

Mørtel er en blanding af dejkalk og grus eller sand. Kan blandes som en ren
kalkmørtel hvad man ofte gør ved reatureringsopgaver, eller med tilslag af
cement, der gør mørtlen mere hård og mindre smidig. Mørtel bruges til
opmuring og puds.

Til din opgave ville jeg vælge at blande betonen selv. De færdige blandinger
byggemarkederne har er kun til at flå kunderne for penge.

Se mere her:

http://www.aalborg-portland.dk/

Martin

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 17-03-07 20:31

Følgende er skrevet af Martin Bak:
> [...]
>
> Til din opgave ville jeg vælge at blande betonen selv. De færdige blandinger
> byggemarkederne har er kun til at flå kunderne for penge.

Tusinde tak.
Der stod alt jeg skulle bruge.
Kai

Fra : Martin Bak

Dato : 18-03-07 00:20

> Følgende er skrevet af Martin Bak:

> Tusinde tak.
> Der stod alt jeg skulle bruge.

Jeg blev lige opmærksom på, at Portland omhyggeligt undlader enhver tale om
kalk i forbindelse med mørtel. Det synes jeg er problematisk, for
kalkmørtel, eller mørtel med en væsentlig anddel af kalk vil som regel altid
være det rigtigste at anvende. Så selvom det oprindelige spørgsmål i tråden
gik på beton, så vil jeg lige for fuldstændighedens skyld poste dette link,
der afbalancerer Portlands mørtelbeskrivelse lidt:

http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/fd21a2f751c09675c12568dd004e11e3/c1130c978a3f3500c12568ed00641193%21OpenDocument&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Huset%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHUSETALT_OM_HUSETUDEMUR_OG_FACADE%26Region%3D%22%29%3B%20

(gys, det var dog et rædsomt langt link)

Martin

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-03-07 07:22

Fister Løgsovs wrote:

> Tusinde tak.
> Der stod alt jeg skulle bruge.

Og når du nu skriver Gladsaxe, vil jeg foreslå dig at kigge ud til Johannes
Fog på firskovvej i Lyngby/Klampenborg.
De har det hele, incl Trailer udlejning.

Stig Johansen

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 18-03-07 08:22

Stig Johansen kom med denne ide:

> Og når du nu skriver Gladsaxe, vil jeg foreslå dig at kigge ud til Johannes
> Fog på firskovvej i Lyngby/Klampenborg.
> De har det hele, incl Trailer udlejning.

Med forældre der er født i Jylland, er jeg dækket ind med rette vogntog

.....men tak for tippet.
Kai

Fra : Benny Andersen

Dato : 18-03-07 08:33

On Sat, 17 Mar 2007 14:54:54 +0100, Fister Løgsovs wrote:

> [...]
> nogen forskellige slags beton, cement og mørtel.
> Den ene er til en ting, den anden til noget andet.
Det stive stof man bygger bla. broer af. Laves af sten og cement.
http://www.aalborg-portland.dk/default.aspx?m=4&i=152&pi=5&pr=4
> Hvad er cement?
Bindemidlet i beton.
> Hvad er mørtel?
Kalkbaseret cementforstærket stof til opmuring og pudsning. Du skal ikke
anvende mørtel til din kælderhals gulv
> [...]
> Dernæst skal der pudses med med noget finere, og laves det rette fald.
> Finpuds og fald har min far styr på, bare ikke materialevalget.
Beton - sådan noget styrke 20, passiv med ærter og sætmål omkring 80-120
> Skal sådan et gulv støde op til murene og trappen, eller ligge
> flydende, med noget plast mellem gulv og mur?
Det ved jeg faktisk ikke, men jeg ville anvende 10mm styrolit strimmel op
til mur og efterfølgende en kant der gør at vand afledes til gulvet.

Benny Andersen