Automatisk kørner - Hvordan virker den?
Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 16-03-07 19:13

Jeg har købt en automatisk kørner. På den står: "Fjederen spændes og
udløses ved tryk mod spidsen".

Det forstår jeg på følgende måde: Man spænder kørneren, sætter den op
på materialet og presser lidt og den udløses og laver markeringen på
materialet.

Men jeg kan ikke hitte ud af, hvordan man spænder den. Man kan trykke
spidsen og den forreste del ind i "hoveddelen". Jeg har skilt den af,
om inden i er der et par fjedre og en tap, der går ind i en cylinder
med hul i. Men jeg kan ikke se, at der skulle være en låsemekanisme
nogen steder.

Kan nogen fortælle mig, hvordan en automatisk kørner burde virke /
skal bruges ?

mvh
Michael Kristensen

Fra : Michael Nielsen

Dato : 16-03-07 19:28

Ville det ikke være nemmere at sende konen ned til isenkræmmeren og købe en
pose kørneprikker - de fåes i dag i mega poser, så der er til flere år.

Mich.

Fra : Bent Fer

Dato : 16-03-07 20:00

mbk112@hotmail.com wrote:
> [...]
> nogen steder.
>
> Kan nogen fortælle mig, hvordan en automatisk kørner burde virke /

Du trykker den i bund og der udløses den, og laver et en prik i det
materiale du sætter den på, alt efter materiales hårdhed skal du spænde den
mere eller mindre.

mvh Bent

Fra : Finn Erichsen

Dato : 17-03-07 01:37

Hej Michael

> [...]
cylinder
>med hul i. Men jeg kan ikke se, at der skulle være en

Jamen du beskriver selv hvordan den virker med kørne funktionen,
så det er du helt med på. Det med at spænde den foregår ikke ved
at skille den ad. I den modsatte ende af kørner spidsen altså
toppen af kørneren sidder der noget der ligner en kapsel. Det er
formegentligt den du har skruet af for at komme ned til
fjedrene. Det er denne kapsel du skruer så dybt ned/hårdt på,
der giver justeringen. Det må jeg dog medgive dig den giver ikke
et særligt hårdt slag men det er altså alt og det virkede da for
mig i sin tid ca. 40 år tilbage. Det er nu sådan at jeg for
nylig så at den findes i to udgaver hvilket jeg blev noget
forbavset over, det så jeg aldrig da jeg boede i DK 27 år siden
men den findes altså her på øen. Jeg prøvede den og den giver et
markant kraftigere markering end den lille. Dog må jeg sige at
hvis det er stål den skal kørne i og det skal være en kraftig
prik så er der kun den gammeldags og en god hammer.

Cheers Finn
--
Finn Canberra Australia

Fra : Finn Erichsen

Dato : 17-03-07 02:41

Hej igen Michael

> [...]
den op
>på materialet og presser lidt og den udløses og laver

Jeg er bange for at jeg alligevel ikke forstod dig for som du
skriver trykker lidt. Det kan være der du går galt du skal
trykke meget kraftigt og jo hårdere du spænder kørneren jo
kraftigere skal du trykke. Du skal med andre ord trykke så
kraftigt at modtanden inde i kørneren kammer over, det giver et
klart hørligt knæk når den udløser. Den af din tilførte
kropsvægt ”falder” nu ned på kørnespidsen gennem top kapslen på
værktøjet, stål rammer stål og du har din kørneprik. Du behøver
dog ikke tænke nærmere over funktionsbeskrivelsen. Hvis du hører
knækket er kørneren udlæst og du har din kørne prik. Hvis du
skal lave mange prikker bliver du dog fra begyndelsen øm i
hånden der hvor kapslen på værktøjet trykker på håndroden, det
er jo der trykket overføres mellem kørner og din krop. Egentligt
burde ikke hedde en automatisk kørner men en mekanisk kørner.

Cheers Finn
--
Finn Canberra Australia

Fra : Max

Dato : 17-03-07 09:09

Hej Michael

> Kan nogen fortælle mig, hvordan en automatisk kørner burde virke /
> skal bruges ?

Som andre har fortalt, ja så bare pres den ned til det siger bang.
Men vær opmærksom på at der findes typer der reguleres i
styrken ved at dreje venstre om på knappen og nogle skal
drejes højre om.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 17-03-07 11:29

Max wrote:

> Som andre har fortalt, ja så bare pres den ned til det siger bang.
> Men vær opmærksom på at der findes typer der reguleres i
> styrken ved at dreje venstre om på knappen og nogle skal
> drejes højre om.

Man kan på alle automatkørnere dreje begge veje, men naturligvis ikke
samtidig. Forskellen er om man spænder eller løsner ved at dreje højre
om.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen