Dimensionering af gulvvarme
Fra : Optimus Prime

Dato : 14-03-07 11:16

Jeg er ved at skulle igang med 2. del af renoveringen af min lejlighed
og skal i den forbindelse have vandbåren gulvvarme i min sute og et værelse.

Stuen er på knap 23m2 og værelset på knap 17m2 - mit spørgsmål går på
valg af blandesløjfe/shunt.

I 1. del af renoveringen (bad+køkken) er der monteret en simpel
blandesløjfe med returventiler på de 2 strenge - det virker for så vidt
fint; men er kommet i tvivl om det kan gøres mere fornuftigt med en shut
fx. (og hvad er forskellen - noget med trykregulering i de 2 sløjfer?)

Der er tale om vandbåren gulvvarme (fjernvarme) med vandslanger lagt på
varmefordelingsplader i et træforskallingslag og lejligheden er 2-delt
med hver sit fjernvarme indløb, så det er ikke på tale at udbygge den
eksisterende blandesløjfe.

Skal jeg dele stuen i 2 varmestrenge, eller er en nok til de 23m2?
Hvilken shut/blandesløjfe vil i anbefale, gerne med link til en webshop
eller lignende.

Endelig, hvis jeg har forstået det korrekt, så er det lovligt for mig
selv at lægge varmeslangerne - mens det kræver en VVS'er til at
trykprøve og tilslutte shunt/blandesløjfe... er det korrekt?