Hæk mod skel
Fra : Wagner

Dato : 13-03-07 17:37

Jeg skal have etableret en bøgehæk. Hækken skal plantes ud mod en offentlig
vej, som endnu ikke er etableret, idet vi bor i et eksisterende hus i et
område, som bliver udstykket til parcelhusgrunde senere i år. Lige nu er det
altså bar mark, hvor vores skelpæle er sat af, så vi kender vores grunds
udstrækning nøjagtigt.
Hvor tæt på den kommende vej kan/må jeg plante?
I skel eller skal jeg trække hækken lidt tilbage?
vh
Wagner

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-03-07 22:21

"Wagner" <wagner@> skrev
> Hvor tæt på den kommende vej kan/må jeg plante?
> I skel eller skal jeg trække hækken lidt tilbage?

Hvis du selv vil bestemme over hækken, skal den stå på din jord. I skel er i
to om at bestemme.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans Nielsen

Dato : 13-03-07 22:39

De fleste lokalplaner foreskriver, at hækken mod vejen skal forblive på egen
grund i sin fulde udvoksning.
Faktisk har myndigheder og grundejerforeninger krævet hække flyttet, fordi
nogle har placeret den i skellinien mod vej og sti. Mod vej og sti skal du
derfor placere bøgehækken ca. 40-50 cm fra skel efter min mening, da en
bøgehæk kan blive bred. Mod nabo sætter du hækken præcist i skel.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-03-07 22:52

"Hans Nielsen" <1hans1@> skrev
>......Mod nabo sætter du hækken præcist i skel.

Ikke uden hans samtykke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aksel

Dato : 14-03-07 18:26

> Ikke uden hans samtykke.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk

Hvis grunden ikke er solgt kan du plante hvad du ønsker i skel, hvis den nye
nabo ønsker noget andet skal han selv stå for alle omkostninger ved
uskiftningen, under forudsætning af at din hæk overholder de normale krav.

Hilsen Aksel

Fra : Henning Sørensen

Dato : 16-03-07 21:24

On 14 Mar., 18:26, "Aksel" <akseljDELETET...@pcwelt-premium.de> wrote:

> [...]
> nabo ønsker noget andet skal han selv stå for alle omkostninger ved
> uskiftningen, under forudsætning af at din hæk overholder de normale krav.

Det er ganske enkelt forkert.

For det første kan der være lokalplaner som slår fast hvad der må være
i skel, og de gælder selvfølgelig selv om nabogrunden ikke er solgt
til den kommende nabo endnu.

For det andet har nabogrunden jo en ejer nu (f.eks. kommunen) som
indgår med alle rettigheder og forpligtelser overfor naboen.

For det tredie bliver der nogle ret bøvlede juridiske problemer ud af
det hvis en grundejer ensidigt opsætter et hegn i skel fordi hegnet i
lovens forstand dermed bliver et uretmæssigt placeret eget hegn mens
et hegn sat af de to naboer i fællesskab er et fælles hegn. Eget hegn
skal altid stå på egen jord, mens fælles hegn skal stå (surprise!)
fælles dvs i skel. Derfor kan spørgeren faktisk blive tvunget til for
egen regning og eget arbejde at først fjerne det uretmæssige placerede
eget hegn for derefter at give plads til et fælles hegn - som han også
får lov til at betale halvdelen af.

Og endelig skal en grundejer som opsætter et eget hegn selv stå for
vedligeholdelsen af dette, hvilket i sagens natur kan være lidt svært
hvis man er nødt til at få lov til at gå ind i naboens have (ligesom
det kan være lidt surt at skulle bruge en fridag på at klippe den side
af hækken som vender ind mod naboen...)

Så alt i alt et dårligt råd! Sæt ALDRIG noget i skel uden at have en
naboaftale uanset at naboen er kommunen.

Men spørgeren ville gerne sætte en hæk ud mod en kommende offentlig
vej. Der gælder andre regler end mellem to grunde, idet der ikke er
hegnspligt ud mod offentlig vej og sti (med mindre det fremgår af en
lokalplan). Derfor kan spørgeren med fordel følge rådet om at sætte
hækken 30-50 cm inde på egen grund alt efter hvordan hækken får lov at
vokse. Men først: Få en snak med kommunen så der ikke vælges en
forkert hæktype i forhold til en lokalplan eller bliver plantet en hæk
på et område hvor der skal holdes frit udsyn pga færdsel - eller nogle
af de andre mange grunde til at der er særlige forhold i det konkrete
tilfælde, hvilket vi jo ikke kan vide når vi blot læser selve
spørgsmålet. Men start med at snakke med Teknisk Forvaltning.

Mvh

HEnning

Fra : Henning Sørensen

Dato : 19-03-07 09:51