Hvide granit skarver -nu grøn/gule..
Fra : TomJones

Dato : 12-03-07 22:17

Hej

Nogen som har et tip/ide :

Ude i indkørslen har vi et bed med
Rodrondendrun (nok stavet forkert sorry),
de hvide små granit sten under så engang
så pæne hvide ud, men her igennem vinteren
blevet gule/grøne..

Udover købe 3 nye 25 kg. poser og smide ud,
nogen tip ?

Ps. andre som også disse: syntes I ikke det er
MØJ irriterende med de her små blade, træ pinde
og andet snask som ligger i stenene?!!!, 5 gange
årligt at side med rumpeten oppe og fjerne disse

Mvh
Tom

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-03-07 22:25

"TomJones" <Nono@honny.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så pæne hvide ud, men her igennem vinteren
> blevet gule/grøne..
>
> Udover købe 3 nye 25 kg. poser og smide ud,

Pil dem op, vask dem og smid dem i igen . Det er alger, og jeg ville ikke
bruge algefjerner på dem.

> Ps. andre som også disse: syntes I ikke det er
> MØJ irriterende med de her små blade, træ pinde
> og andet snask som ligger i stenene?!!!, 5 gange
> årligt at side med rumpeten oppe og fjerne disse

Jeg luger - i lige så lang tid. Prøv med flis i stedet.

Mvh Maria

Fra : Puk Tutein

Dato : 12-03-07 22:45

> Jeg luger - i lige så lang tid. Prøv med flis i stedet.

Det gør jeg også.
Iøvrigt frarådes det i min bog "Rhododendron og det der følger efter" af
Niels Skjøldberg at bruge flis i surbundsbede. Primært fordi man risikerer
at invitere en masse svamp ind i bedet på den måde. Samtidig kan flisen
ende med at lægge sig som et ret massivt tæppe i forbindelse med netop vand
og alger, hvilket kan betyde at især Rhododendron'ens rødder der søger opad
mod porøs jord og masser af ilt ikke kan nå det de har behov for. Endelig
udgør flisen et problem, når der skal topdresses ca. hvert andet år.

Så igen, jeg luger

Mvh
Puk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-03-07 11:57

> Endelig udgør flisen et problem, når der skal topdresses ca. hvert andet
> år.

Du kan bare bruge flisen som topdressing. Det kræver dog at det er flis fra
eg.

Mvh Maria

Fra : TomJones

Dato : 12-03-07 23:15

"Maria Frederiksen" skrev i en meddelelse

> Pil dem op, vask dem og smid dem i igen . Det er alger, og jeg ville
> ikke bruge algefjerner på dem.

Damm -der er MAANGE!!! og et kæmpe arbejde!! - ender jo med
at jeg også får nakket folien under istykker.. og også skal igang med det

Tak for svar!
Tom

Fra : Martin Bak

Dato : 12-03-07 23:05

> [...]
> MØJ irriterende med de her små blade, træ pinde
> og andet snask som ligger i stenene?!!!, 5 gange
> årligt at side med rumpeten oppe og fjerne disse

Køb en af plastic

Martin

Fra : TomJones

Dato : 12-03-07 23:33

"Martin Bak" skrev i en meddelelse>>

> Køb en af plastic
>
> Martin
Øhm..? -hvilken... rumpetten?..

Tom

Fra : Max

Dato : 13-03-07 08:02

Hej Tom

> Ps. andre som også disse: syntes I ikke det er
> MØJ irriterende med de her små blade, træ pinde
> og andet snask som ligger i stenene?!!!, 5 gange
> årligt at side med rumpeten oppe og fjerne disse

Grav dem op og smid dem ud, de ligner aligevel noget
der høre hjemme på en kirkegård. Så kan du klare det
med en hakke og en rive engang imellem. Problemet
med at alting bliver grønt nu har jeg hørt skyldes mangel
på fosfor i fyringsolien, syreregnen er forsvundet på
grund af miljøkrav.

Mvh Max

Fra : Puk Tutein

Dato : 13-03-07 09:03

> Grav dem op og smid dem ud, de ligner aligevel noget
> der høre hjemme på en kirkegård. Så kan du klare det
> med en hakke og en rive engang imellem.

Det frarådes at bruge hakke i et surbundsbed med rhododendron, da de har
deres rødder liggende højt og man risikerer at hakke dem i stykker, hvilket
ender med en ret sørgelig rhododendron.

Den bedste løsning for planterne er, at man luger ved håndkraft, og at man
iøvrigt husker at have nogle trædesten i bedet, så man ikke bare tramper
rundt og gør spagnum'en meget kompakt med sin vægt.

Mvh
Puk

Fra : TomJones

Dato : 13-03-07 10:43

"Max" skrev i en meddelelse

> Grav dem op og smid dem ud, de ligner aligevel noget
> der høre hjemme på en kirkegård.

Latterligt svar ?!..

Min tråd var ikke om hvad DU syntes det ligner, men om
nogen havde løsningen på grimme granit skarver.

/Tom

Fra : Max

Dato : 13-03-07 10:55

Hej Tom

> Min tråd var ikke om hvad DU syntes det ligner, men om
> nogen havde løsningen på grimme granit skarver.

Den eneste latterlige her er vidst dig, hvis du ikke bryder
dig om at høre andres mening, ja så lad være med at
spørge i et offentlig forum.

Mvh Max

Fra : TomJones

Dato : 13-03-07 17:16

Du fatter nul !

Spg.: hvordan gøres de hvide (svaret er nu klorin)

Og ikke at jeg skal fjerne det, fordi det ligner noget på en kirkegård!

Sådanne typer er der desværre også, - bl.a. derfor visse tråde
herinde bliver for lange og nulsigende - intet har med det originale
spg. af gøre...

Nå, men end of story.. svaret er fundet.

/Tom

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-03-07 20:55

On Tue, 13 Mar 2007 17:15:35 +0100, "TomJones" <Nono@honny.com> wrote:

>Du fatter nul !

Såså.

>Sådanne typer er der desværre også, - bl.a. derfor visse tråde
>herinde bliver for lange og nulsigende - intet har med det originale
>spg. af gøre...

Velkommen til usenet.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-03-07 22:12

> Spg.: hvordan gøres de hvide (svaret er nu klorin)

Så er det da nemmere at vaske dem - planterne tåler altså ikke klorin.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-03-07 20:56

On Tue, 13 Mar 2007 10:54:30 +0100, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Den eneste latterlige her er vidst dig, hvis du ikke bryder
>dig om at høre andres mening, ja så lad være med at
>spørge i et offentlig forum.

Den kommentar klæ'r dig nu ikke .
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 13-03-07 21:39

Hej Mads

> Den kommentar klæ'r dig nu ikke .

Det kan du såmændt have ret i, det går til tider lidt stærkt.

--
Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-03-07 21:53

On Tue, 13 Mar 2007 21:38:50 +0100, "Max"

>Det kan du såmændt have ret i, det går til tider lidt stærkt.

Jeg har ofte nået at skrive et svar, men inden det bliver sendt afsted
ombestemt mig - ja, det kan gå stærkt indimellem
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-07 10:13

Den 13/03-2007 klokken 08:01, skrev
i <45f64c51$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> Problemet
> med at alting bliver grønt nu har jeg hørt skyldes mangel
> på fosfor i fyringsolien, syreregnen er forsvundet på
> grund af miljøkrav.

Det er den manglende svovl i luften, efter at mange oliefyr er nedlagt.
Aldrig før har vi haft så mange svampeangreb i frugttræerne i vore private
haver.
Her plejer vi at sige: "Det er Svend Aukens skyld"
(Ups, den hørte vist til i dk.politik)

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Max

Dato : 13-03-07 10:55

Hej Kjeld

> Det er den manglende svovl i luften, efter at mange oliefyr er

Selvfølgelig var det svovl, en huskefejl fra min side, undskyld.

Mvh Max