Uafhængig varmekonsulent
Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 12-03-07 14:23

Kan man bestille en uafhængig varmekonsulent til at se på ens varmeforbrug
og evt. muligheder for besparelse til besøg hjemme hos en?
Jeg har set man kan bestille en energikonsulent til at kigge på strømforbrug
o.l. men det har jeg rimelig styr på. Til gengæld vil jeg meget gerne have
nogle gode råd, der kan nedbringe mit varmeforbrug. (ekstra isolering,
varmepumper, brændeovn o.l.)

Jeg har fjernvarme i et byhus på 56m2 i grundplan. 50 m2 kælder og 35m2 1.
sal. Sidste år brugte jeg 18000 på varme. Det synes jeg er meget, når man
tænker på at tommelfingerreglen siger godt 10000 til varmeudgifter i et alm.
parcelhus. (Det har jeg i hvert fald læst et sted)

Nogen forslag?

Mvh. Claus
www.vocalart.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-03-07 14:32

On 12 Mar., 14:23, "Claus Skaarup \(Arbejde\)"
<c...@limfjordsteatret.fejl> wrote:
> [...]
> o.l. men det har jeg rimelig styr på. Til gengæld vil jeg meget gerne have
> nogle gode råd, der kan nedbringe mit varmeforbrug. (ekstra isolering,

Det kunne jeg også godt tænke mig så jeg ser lige med........

> [...]
> tænker på at tommelfingerreglen siger godt 10000 til varmeudgifter i et alm.
> parcelhus. (Det har jeg i hvert fald læst et sted)

WHAT !!!!
Det er da helt vildt !
Er dit hus Randers Regnskov ?

Vi bruger næsten det samme og der er tale om 194 kvm middel til
dårligt isoleret landejendom fyret med træpiller.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 12-03-07 15:16

>WHAT !!!!
>Det er da helt vildt !
>Er dit hus Randers Regnskov ?

Næh... Jeg synes jeg holder en rimelig konstant temperatur på ca. 20 grader.
Helt præcis brugte jeg 23.456 kWh sidste år. Sidste sæson var så også ret
kold.

>Vi bruger næsten det samme og der er tale om 194 kvm middel til
>dårligt isoleret landejendom fyret med træpiller.

Træpiller er nok også noget billigere end fjernvarme. Jeg betaler pt. 60
øre/kWh + diverse faste afgifter.

Mvh. Claus

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-03-07 15:37

"Claus Skaarup (Arbejde)" <claus@limfjordsteatret.fejl> skrev i en
meddelelse news

> Næh... Jeg synes jeg holder en rimelig konstant temperatur på ca. 20
> grader.
> Helt præcis brugte jeg 23.456 kWh sidste år. Sidste sæson var så også ret
> kold.

Er du sikker på, der ikke er en misforståelse mellem dig og fjernvarmeværket
vedr. kommaplacering i aflæsningen?
Jeg bruger 8500 - 9000 MW om året i et hus på 104 m2 med gulvvarme i køkken,
bad og bryggers - og det koster mig ca. 5000 kr.

Hilsen Inger

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 12-03-07 15:49

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> Jeg bruger 8500 - 9000 MW om året i et hus på 104 m2 med gulvvarme i
> køkken, bad og bryggers - og det koster mig ca. 5000 kr.

Bortset fra at du nok mener 9000 kW og ikke MW, så er jeg bange for at
aflæsningen er god nok. Men nu hvor du skriver det ovenstående, så er jeg da
endnu mere forhippet på at finde en bedre løsning ...

Mvh. Claus

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 12-03-07 18:40

"Claus Skaarup (Arbejde)" <claus@limfjordsteatret.fejl> skrev i en
meddelelse news:45f56090$0$13984$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Helt præcis brugte jeg 23.456 kWh sidste år. Sidste sæson var så også ret
> kold.

Du har vist også lidt dyr fjernvarme ihvertfald i forhold til hvad vi
betaler. Sidste år brugte vi godt 20 Mw og betalte lidt under 10000 kr for
det incl alle afgifter. Vores hus er til sammenligning et 70ér etplanshus på
141 kvm med original 100 mm isolering på loftet og et par punkterede
termoruder.
Det skulle jo faktisk være nemt nok selv at gennemgå huset og se hvor der er
utætheder eller manglende isolering men ellers kan du da kontakte et
rådgivende ingeniørfirma og betale dem en halv månedsløn for at lave en
rapport.
Sådan en fik jeg da jeg købte mit første hus i 85, dengang var det vist
lovpligtige for sælger at levere det og i den rapport var der udregnet alt
med hensyn til varmeforbrug, mulighed for besparelse og tilbagebetalingstid
for investering, lyder faktist som løsningen for dig der måske ikke ønsker
at tænke selv.

Steen.

Fra : Claus Skaarup

Dato : 12-03-07 21:42

"Steen Jakobsen" <nomail@post..dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meddelelse news:45f56090$0$13984$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>
> lyder faktist som løsningen for dig der måske ikke ønsker

Øhm... Tak...?

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 13-03-07 16:46

"Claus Skaarup" <skaarup75@yahoo.fejl> skrev i en meddelelse

> "Steen Jakobsen" <nomail@post..dk> skrev i en meddelelse

> Øhm... Tak...?

Ja ja , jeg sagde jo måske og gav dig et længere svar først

Steen.

Fra : Carsten

Dato : 12-03-07 21:46

"Claus Skaarup (Arbejde)" <claus@limfjordsteatret.fejl> skrev i en
meddelelse news:45f5542e$0$14015$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

http://www.ens.dk/sw37680.asp

> Jeg har fjernvarme i et byhus på 56m2 i grundplan. 50 m2 kælder og 35m2 1.
> sal. Sidste år brugte jeg 18000 på varme.

Det er ufatteligt meget Jeg har el-varme (dog varmepumpe til stue) og
opvarmer ca. 220 m2. Jeg brugte sidste år (hele 2006) ca. 13.500 kwh - heraf
ca. 5000 kwh til lys, tv, computer, køkken mv. Altså et ca. varmeforbrug for
8 måske 9.000 kwh - eller ca. 12-14.000 kr.

Jeg ville starte med at kigge på loftet og i kælderen omkring isolering.
Dernæst om der er lidt for mange vinduer (ruder) der er punkteret. Det er de
to nemmeste steder at sætte ind og det vil helt sikkert give dig en stor
besparelse.

Held og lykke med projektet.

Carsten

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 13-03-07 10:09

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> heraf ca. 5000 kwh til lys, tv, computer, køkken mv. Altså et ca.
> varmeforbrug for 8 måske 9.000 kwh - eller ca. 12-14.000 kr.

Det er mit mål at komme - i hvert fald - derned. Gerne lavere.

> [...]
> Dernæst om der er lidt for mange vinduer (ruder) der er punkteret. Det er
> de to nemmeste steder at sætte ind og det vil helt sikkert give dig en

Jeg vil gå på loftet en af de nærmeste dage og se, hvad der kan gøres
deroppe. Jeg fik helt nye vinduer og døre i for præcis et år siden (arh...
13 måneder . Det mener jeg da også jeg kan se på varmeforbruget. Jeg har
brugt 13 MWh på 10 måneder, så et slag på tasken mht. årsforbruget er ca. 17
MWh. Det er da bedre, men jeg synes stadig der burde kunne gøres noget.
Nu har sæson 06/07 så også været et varmt år. Mit energiselskab anslår 20900
kWh i et normalår.

> Held og lykke med projektet.

Mange tak

> Carsten
Mvh. Claus

Fra : CC

Dato : 14-03-07 21:21

"Claus Skaarup (Arbejde)" skrev i en meddelelse ...
> [...]
> meget gerne have nogle gode råd, der kan nedbringe mit varmeforbrug.
> (ekstra isolering, varmepumper, brændeovn o.l.)

Hvis du får en ELO konsulent ud, eller en ingeniør fra et rådgivende
ingeniørfirma - koster det penge.
Start de gratis steder først. Din fjernvarme leverandør og din
el-leverandør. Søg på fx google og find nogle gode råd.

> [...]
> tænker på at tommelfingerreglen siger godt 10000 til varmeudgifter i et
> alm. parcelhus. (Det har jeg i hvert fald læst et sted)

Hvor meget er din indetemperatur ? er den 23 - 26 grader er det vel unormalt
med så stort et forbrug
Bliver du "straffet" fordi returtemperaturen er for høj ?
Er der vand nok på anlægget ?
Skru fremløbstemperaturen ned, så varmen kan blive afsat i radiatoenen, og
ikke blot "fiser" igennem.
Skift evt cirkulationspumpen ud med selvregulerende pumpe (variabel
hastighed)
Hvilke radiatorer har du - er det gamlestøbejern med dårlig cirkulation,
eller er de mere moderne radiatorer, der er bedre til at cirkulere luften
omkring dem.
Har du lige meget varme på alle etager - Ellers vil det hurtigt føles som om
der er et træk igennem huset.
Føles ydervæggene kolde / varmere - kan det tænkes, at der er utilstrækkelig
isolering i væggen. En ELO konsulent kan termofotografere huset.
Tjek isolering på loftet - og evt. øg denne til 250-300 mm
Har du en skorsten i huset kan du evt.montere en brændeovn i stueetagen. Der
er ikke rigtig nogen ide i, at montere den på 1. sal.