Hvad gør man med katte i haven?
Fra : Little Me

Dato : 10-03-07 23:23

Hejsa
Vi har lige købt hus, og vi har et problem med katte som går og strinter og
skider i haven. Det ligner efterhånden en kattebakke, samt lugter meget
kraftigt af kattetis omkring huset. Er der nogen her som har gode råd til at
få kattene til at holde sig væk?

Spot

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-07 23:30

Little Me wrote:
> [...]
> samt lugter meget kraftigt af kattetis omkring huset. Er der nogen
> her som har gode råd til at få kattene til at holde sig væk?

Hvis det er en helt billig løsning du efterlyser så fordel noget løg i
haven, læg fx et par skiver der hvor kattene komemr ind i haven... Katte kan
ikke udstå lugten af løg.
Efterlyser du en løsning som godt må koste lidt, så kan man købe et produkt
("gå væk kat") i dyrehandler etc, som skal lægges i kanten af haven, dette
skulle meget effektivt holde katte væk

Men det allerbedste vil nok være hvis du ved hvor kattene hører til og tager
dig en venlig snak med katteejerne om at det er et problem for dig at din
kat er kattebakke for alle katte i kvarteret.

MVH
Louise
- som selv har kat

Fra : Spot

Dato : 10-03-07 23:51

Tak Louise. Joo, jeg ved hvem der ejer een af kattene, men vi er ikke på så
god fod...

Spot

Fra : Marianne

Dato : 11-03-07 00:15

> Tak Louise. Joo, jeg ved hvem der ejer een af kattene, men vi er ikke på
> så
> god fod...
>
> Spot

Vedkommende kan sådan set heller ikke gøre noget. Andet, self., end at holde
sine katte inde, men det er næppe muligt.

Få kattene jaget væk. Vand virker normalt fint.

mvh
Marianne

Fra : Holst

Dato : 11-03-07 21:34

Marianne wrote:

> Vedkommende kan sådan set heller ikke gøre noget. Andet, self., end at holde
> sine katte inde, men det er næppe muligt.

De kan da bare sætte hegn rundt om haven, ligesom mange hundeejere
formår at gøre.

Fra : Ole Christiansen

Dato : 12-03-07 10:38

> De kan da bare sætte hegn rundt om haven, ligesom mange hundeejere formår
> at gøre.

Ja, og samtidig sende en skovl til dig.

Fra : Marianne

Dato : 12-03-07 16:15

> De kan da bare sætte hegn rundt om haven, ligesom mange hundeejere formår
> at gøre.

Ja, selvfølgelig kan man det, og det bør man da også gøre. Et nogenlunde
fintmasket hønsenet kunne måske virke, men jeg har set katte - især de mere
adrætte af slagsen - kravle over uden de store vanskeligheder.

En gammel, tyk kat, kan giovetvis holdes inde.

mvh
Marianne

Fra : Holst

Dato : 12-03-07 16:22

Marianne wrote:

> Ja, selvfølgelig kan man det, og det bør man da også gøre. Et nogenlunde
> fintmasket hønsenet kunne måske virke, men jeg har set katte - især de mere
> adrætte af slagsen - kravle over uden de store vanskeligheder.

Derfor bør der også være en elektrisk ledning øverst på hegnet, for så
vil det holde kattene inde, ligesom en tynd ledning kan holde køer inde
på en mark.

Der er her i gruppen vist fine eksempler på, hvorledes ansvarlige
katteejere holder deres katte inde på egen grund.

Fra : JOB

Dato : 11-03-07 20:36

Sådan en katteidiot har vi også her hvor jeg bor - en forsumpet sut med alt
for mange katte og kattelem i døren - de skider i min nye carport - jeg
holder meget af katte, men på rette sted - så tak for denne tråd! - JOB

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-03-07 17:34

Louise wrote:

> Efterlyser du en løsning som godt må koste lidt, så kan man købe et
> produkt ("gå væk kat") i dyrehandler etc, som skal lægges i kanten af
> haven, dette skulle meget effektivt holde katte væk

Koste lidt?

Produktet virker i to dage, hvorefter en ny portion skal drysses ud. Man kan
købe sig fattig i det stads, før kattenresignerer og finder andre steder at
færdes.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Gamle

Dato : 10-03-07 23:31

Little Me wrote:
> [...]
> samt lugter meget kraftigt af kattetis omkring huset. Er der nogen
> her som har gode råd til at få kattene til at holde sig væk?

Køb en stor hund. :D

Mvh.
Torben

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-03-07 23:44

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> writes:

> Køb en stor hund. :D

Hjælper ikke en fløjtende papfis. Så snart vores hund, som ellers er
ganske stor (75 kg), er inde, så hygger kattene sig igen i haven.

/Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Gamle

Dato : 10-03-07 23:50

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Hjælper ikke en fløjtende papfis. Så snart vores hund, som ellers er
> ganske stor (75 kg), er inde, så hygger kattene sig igen i haven.

Kan den ikke få gjort kål på kattene?

Mvh.
Torben

Fra : Spot

Dato : 10-03-07 23:49

hvorfor vidste jeg bare at jeg ville få dette svar? LOL

Spot

Fra : Gamle

Dato : 11-03-07 00:01

Spot wrote:
> hvorfor vidste jeg bare at jeg ville få dette svar? LOL
>
> Spot
>
> "Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Køb en stor hund. :D

Det var kattens. Vidste du det.

Torben

Fra : Michael Nielsen

Dato : 11-03-07 00:12

Hvis du ikke kan tale med ejeren, så er næstbedste løsning en fælde og så
kører du dyret til kattens værn, det bliver de hurtig trætte af.... bedste
og sikreste løsning er kaliber 12/70...

Mich.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-03-07 00:17

Michael Nielsen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> hurtig trætte af.... bedste og sikreste løsning er kaliber
> 12/70... Mich.

Mindre kan gøre det - hver gang de dukker op, skal man stå klar
med haveslangen - så lærer de det hurtigt.

Jan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-03-07 12:24

On Sun, 11 Mar 2007 00:16:41 +0100, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid>
wrote:

>Mindre kan gøre det - hver gang de dukker op, skal man stå klar
>med haveslangen - så lærer de det hurtigt.

Det hører man jo godt nok tit og jeg har ikke selv prøvet.
Men jeg har en hund som løber frit på matriklen når jeg går ude, og jeg
ser stort set ikke kattene (naboernes) i dagens løb. Men om aftenen og
natten, så ved jeg de er her.
Vil man ikke bare risikere det samme ved at sprøjte vand på dem - at de
kigger sig ekstra godt om og tager tidspunktet på dagen med i
overvejelserne inden de besøger haven?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-03-07 17:36

Mads Lie Jensen wrote:

> Vil man ikke bare risikere det samme ved at sprøjte vand på dem - at
> de kigger sig ekstra godt om og tager tidspunktet på dagen med i
> overvejelserne inden de besøger haven?

Lige præcis. Katte er slet ikke så dumme.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : hanzen

Dato : 11-03-07 17:29

"Spot" <fake@littleme.com> skrev i en meddelelse
> hvorfor vidste jeg bare at jeg ville få dette svar? LOL
>
> Spot

Måske fordi det er det mest logiske svar.
Vi har aldrig set er kat i haven. 45 kg hund er nok til at holde dem væk.
Så kan jeg bare more mig over at kattene ikke ved at hunden ikke kunne
drømme om at jage dem. Han kan faktisk godt lide katte.
Men han *virker* alligevel.
--
hilzen
hanzen

Fra : Kong Gulerod

Dato : 11-03-07 11:02

"Little Me" <fake@littleme.com> wrote in message
> [...]
| skider i haven. Det ligner efterhånden en kattebakke, samt lugter meget
| kraftigt af kattetis omkring huset. Er der nogen her som har gode råd til

Du skal sætte en seddel op der siger at du indfanger katten, at den feks.
dør (uden selvfølgelig at lide) er OK, derefter kontakter du ejern og siger
du vil have erstatning for de skader den døde kat har forvoldt.

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/naboenskat
Du skal derfor være klar over, at hvis din nabo inden for det seneste år har
givet dig en advarsel, har han ret til at indfange en generende kat på sin
grund og indlevere den til politiet. Selvom katten skal indfanges på en
dyreværnsmæssig forsvarlig måde, har du ikke krav på erstatning, hvis katten
kommer til skade eller dør under indfangningen. Du kan desuden blive gjort
ansvarlig for den skade, som din kat forvolder.

Indfangning og tilbageholdelse
Ifølge § 14 i mark- og vejfredsloven har man ret til på en hensigtsmæssig
måde af fjerne omstrejfende katte fra sin egen grund. Man har ikke pligt til
at yde erstatning, hvis katten kommer til skade eller dør. Omvendt kan
ejeren kræve at få katten (levende som død) udleveret. I så fald skal ejeren
betale erstatning for skader, katten evt. har været skyld i.

Nedskydning og drab
Ifølge § 14, stk. 2 i mark- og vejfredsloven må nedskydning eller anden form
for bevidst drab af katten kun finde sted, hvis kattens ejer i forvejen er
blevet advaret inden for det seneste år. Hvis ejeren er ukendt, kan en
advarsel, som indeholder en kort beskrivelse af katten, annonceres i et
lokalt, udbredt dagblad. Det er kun dyrlæger og særligt uddannede der må
aflive katten.

Fra : Kong Gulerod

Dato : 11-03-07 11:08

"Kong Gulerod" <avalid@(hasd)dsf.dr> wrote in message

> [...]
| advarsel, som indeholder en kort beskrivelse af katten, annonceres i et
| lokalt, udbredt dagblad. Det er kun dyrlæger og særligt uddannede der må

Du kan kontakte en dyrlæge, der kan man som regel låne en kattefælde.

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 11-03-07 11:59

"Little Me" <fake@littleme.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skider i haven. Det ligner efterhånden en kattebakke, samt lugter meget
> kraftigt af kattetis omkring huset. Er der nogen her som har gode råd til

Skyd lortet.
Jeg holder mine guldfisk hjemme, så må katteejerne gøre det samme.
Katte i bur, hunde i snor, så er den ikke længere

--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : J. E.

Dato : 11-03-07 14:38

> [...]
> kraftigt af kattetis omkring huset. Er der nogen her som har gode råd til at

Jeg fatter stadig ikke, at det i 2007 kan være lovligt i Danmark at købe
et rovdyr og så bare lade det gå rundt i fri natur til skade for alle
undtaget katten - der trænger til at blive strammet op.

Min hund ville da også nyde bare at kunne gå frit omkring som den
havde lyst og den ville endda ikke genere nogen.

Fra : Max

Dato : 11-03-07 17:19

Hej J. E.

> Jeg fatter stadig ikke, at det i 2007 kan være lovligt i Danmark at
> købe et rovdyr og så bare lade det gå rundt i fri natur til skade for
> alle undtaget katten - der trænger til at blive strammet op.

Hvis du nu læste hele tråden, ja så vil du opdage at det faktisk
er ulovligt, desværre lader det til at katteejere har ufatteligt svært
ved at forstå at vi ikke vil have deres møjdyr i haven. Når de nu
er så glade for dem, hvorfor holder de dem så ikke hjemme. Jeg
fralægger mig ethvert ansvar for hvad der kan ske når jeg måder
sådan en pest i have.

--
Max

Fra : Steen Suder

Dato : 11-03-07 21:18

Max wrote:

> [...]
> er så glade for dem, hvorfor holder de dem så ikke hjemme. Jeg
> fralægger mig ethvert ansvar for hvad der kan ske når jeg måder

Ganske vist siger "Bekendtgørelse af lov om mark- og vejfred" at "Enhver er
pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget."

Det er dog blot én retskilde. En anden retskilde, nemlig tidligere
kendelser, har dannet præcedens for at det ikke er ulovligt, da en kat jo
ikke kan holdes inde.

IANAL

--
Steen Suder

Fra : Gamle

Dato : 11-03-07 21:30

Steen Suder wrote:

> Det er dog blot én retskilde. En anden retskilde, nemlig tidligere
> kendelser, har dannet præcedens for at det ikke er ulovligt, da en
> kat jo ikke kan holdes inde.

Så er det da heldigt at man ikke behøver at holde fingeren på aftrækkeren i
ro, når ejeren er blevet gjort bekendt, at det er på eget ansvar hans kat
løber rundt og strinter. Hvad værre er, så bruger den fuglene som
spisekammer. De fugle vi tiltrækker ved at sætte foderbrætter op. Det er
sgutte for kattens skyld.

Mvh.
Torben

Fra : Johansen

Dato : 11-03-07 15:45

> [...]
> skider i haven. Det ligner efterhånden en kattebakke, samt lugter meget
> kraftigt af kattetis omkring huset. Er der nogen her som har gode råd til

Hej

Vi har selv problemet med hankatte der strinter op af bilerne i garagen
(lige ved vores entredør)
Det stinker simpelthen utroligt fælt !

Jeg kontaktede derfor vores dyrlæge for at høre om der fandtes midler som
man kan sprøjte med for at holde dem væk
Jeg fik at vide at der ikke findes noget der virker effektivt mod hankatte,
bare så du ikke køber dig fattig i produkter.

Jeg har bestemt mig for at opstille en fælde, hvis problemet bliver lige så
alvorligt igen i år, som sidste år.
Hvis de bare ville lade være med at strinte i garagen, så kunne jeg godt
leve med det -
Jens

Fra : Spot

Dato : 13-03-07 15:19

Tak for det Jens
Spot

"Johansen" <Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mailadresse.dk> skrev i en
meddelelse news:45f41579$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Anders Og Sanne

Dato : 11-03-07 20:40

Hejsa!

Hjortetaksolie - kan købes hos matas. Det stinker af H til, men det hjælper.
Pas på med hvor meget du drypper ud, evt. kan man dyppe vatpinde i flasken
og så stikke dem i jorden.
Vi drypper bare selv lidt ud på jorden, der hvor de holder til, og hos os er
det gerne ved hoveddøren under carporten, men der går ikke længe før at
kattene holder sig væk.

hilsen
Susanne

Fra : Spot

Dato : 13-03-07 15:21

Ok, tak for det.
Spot

Fra : JOB

Dato : 11-03-07 20:41

Næh, ikke en stor hund, men en lille gravhund - så har du døde katte i din
have - gravhunden brækker typisk ryggen på en kat. Da vores 'Phie #1' var
mæt af dage havde den 13 katteliv på samvittigheden - jeg rejser desværre
for meget til at ville byde en hund på det, men ellers helt klart en
gravhund eller 2 - mvh JOB

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-03-07 07:18

On Sun, 11 Mar 2007 20:41:19 +0100, "JOB" <job@removeimage.dk> wrote:

> [...]
>mæt af dage havde den 13 katteliv på samvittigheden - jeg rejser desværre
>for meget til at ville byde en hund på det, men ellers helt klart en

Ja, gravhunde er meget glade for at jagte katte. Min har dog ikek fanget
nogen endnu, men det kommer nok en dag.
Og en gravhund er ikke nok - man skal have en hel flok
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Thomas

Dato : 11-03-07 22:43

> [...]
> skider i haven. Det ligner efterhånden en kattebakke, samt lugter meget
> kraftigt af kattetis omkring huset. Er der nogen her som har gode råd til

Du går ned i matas og køber et glas med hjotetakolie,
derefter finder du lidt små træpinde eller lignende.
dem dybber du i olien og smider dem rundt omkring i haven.
Så er de katte væk, men det er du måske også ?? det lugter
ikke specielt godt, men virker fint mod katte

Mvh
Thomas

Fra : Spot

Dato : 13-03-07 15:23

Det er fint at høre du også har gode erfaringer med dette. Tak
Spot

Fra : Linde

Dato : 12-03-07 22:55

> [...]
> skider i haven. Det ligner efterhånden en kattebakke, samt lugter meget
> kraftigt af kattetis omkring huset. Er der nogen her som har gode råd til

Min svoger satte en kassefælde op i den tro, at en ilder tog deres
kaninunger. Det viste sig at være en kat fra nabolaget, og da den gik i
fælden hældte han et par spande vand fra regnvandsreservoiret over den.
Siden da har den ikke vist sig på matriklen, så nej, katte er ikke
dumme...og det eneste de reelt lærer noget af er ubehagelige eller
behagelige erindringer. I hvert fald hvis man ikke har tid og mulighed for
at lære katten det ved tålmodig gentagelse. Så op med fælden, og bid tanken
om at være et dumt svin i dig, når du gennemvæder katten.

Mvh
Linde

Fra : Spot

Dato : 13-03-07 15:24

hmmm, jeg er ikke så meget for fælder, vil nok prøve den med hjorteolien
først. Men tak for inputtet.
Spot