Skifte fra olie til naturgas
Fra : Jan

Dato : 10-03-07 16:17

Er der nogen som har prøvet den situtation, hvor man skiftre det gamle
oliefyr ud med naturgas?

I så fald vil jeg gerne høre om dine erfaringer med boligens årlige
varmeudgift. Har den været status-quo eller har du opnået en besparelse (i
givet fald hvor mange procent)?

mvh Jan

Fra : Jens G

Dato : 10-03-07 17:37

On Sat, 10 Mar 2007 16:16:59 +0100, "Jan" <jan@spamnej.dk> wrote:

> [...]
>
>I så fald vil jeg gerne høre om dine erfaringer med boligens årlige
>varmeudgift. Har den været status-quo eller har du opnået en besparelse (i

Vi skiftede fra olie til naturgas i november.

Der har været en besparelse, men det er svært at sige hvor meget da
det jo ikke har været en normal vinter.

Normalt har vi brugt ca. 1700-1900 liter olie, og var af HNG også
beregnet til at skulle bruge 1800m3 naturgas.

En beregning ud fra det forbrug vi har haft fra november til nu kommer
frem til 1100m3 i årsforbrug, og det er jo en pæn besparelse.

--
Jens G
Jeg har IP telefoni hos http://www.everlove.dk

Fra : Carsten Andersen

Dato : 11-03-07 10:07

"Jan" <jan@spamnej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I så fald vil jeg gerne høre om dine erfaringer med boligens årlige
> varmeudgift. Har den været status-quo eller har du opnået en besparelse (i

Hej,

Min husstand har netop skiftet et gammelt oliefyr ud med naturgas i juli
sidste år. Vi brugte for 20-25000,- om året på olie, og er nu sat til et
gasforbrug på 1400 m3, som vil koste ca. 10-12000,- om året, allerede her er
der en halvering af varmeudgiften. På grund af den milde vinter har vi kun
brugt 790 m3 indtil nu på de 8 mdr. Vi regnede ud at besparelsen kunne
finansiere den nye gasinstallation, og endda give en lille besparelse oveni.
Naturgas Midt-nord har en side hvor du kan beregne en evt. besparelse:
http://www.naturgas.dk/BlivBoligkunde/KanDetBetaleSig.aspx
Vi er meget tilfredse med vores nye gasfyr.

mvh

Carsten Andersen

Fra : Jan

Dato : 11-03-07 10:42

"Carsten Andersen" skrev:
> Min husstand har netop skiftet et gammelt oliefyr ud med naturgas i juli
> sidste år.

I skal begge ha' tak for respons!

Udover selve besparelsen, så slipper man vel også for bøvlet med påfyldning
af olie, tilsodning af skorsten m.v. - positivt set.

mvh Jan

Fra : CC

Dato : 11-03-07 10:27

"Jan" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I så fald vil jeg gerne høre om dine erfaringer med boligens årlige
> varmeudgift. Har den været status-quo eller har du opnået en besparelse (i

Det er sikkert ikke svært at få en besparelse fordi du som oftest skifter
noget gammel slidt "olieudstyr" ud,
med noget nyt "smart" optimeret naturgas udstyr.

Jeg har sandsynligvis sparet penge ved skift i 2000, da jeg smed en kedel
fra 1975, men en brænder fra 1989 ud.
I stedet fikjeg monteret en naturgas kedel af det sidste nye, men en
"teoretisk virkninggrad på 110%".

Men der er lige et par andre ting du skal tage med ......

1) Der er kommet ny lovgivning om olietanke. Opfylders kravene eller skal
olietanken skiftes.
2) Fyrrummet bliver pludselig et rent rum, uden lugt, sod/snavn etc.
3) Naturgas installationen fylder væsentlig mindre en oliefyret
4) Jeg mangler en radiator i fyrrummet (=bryggers) - Har tit overvejet, at
få en monteret, da der tit er koldt i rummet.

Fra : Jan

Dato : 11-03-07 10:44

"CC" skrev i
> Men der er lige et par andre ting du skal tage med ......

CC, fine kommentarer du kommer med, TAK

Fra : Jens G

Dato : 11-03-07 11:45

On Sun, 11 Mar 2007 10:27:20 +0100, "CC" <cc@mail.dk> wrote:

>1) Der er kommet ny lovgivning om olietanke. Opfylders kravene eller skal
>olietanken skiftes.

Det var netop årsagen til at vi skiftede til naturgas. Vores
kældermonterede tank skulle skiftes, og det ville blive ret dyrt.

>2) Fyrrummet bliver pludselig et rent rum, uden lugt, sod/snavn etc.
>3) Naturgas installationen fylder væsentlig mindre en oliefyret

Vores oliekedel flydte mindre end den nye naturgaskedel, men det var
fordi den havde gennemstrømningsopvarmning af brugsvandet.

>4) Jeg mangler en radiator i fyrrummet (=bryggers) - Har tit overvejet, at
>få en monteret, da der tit er koldt i rummet.

Samme her. Vores kælder er blevet noget kold efter skift til gas(der
ligger noget af besparelsen jo nok), ligesom der heller er så meget
ventilation mere. Oliefyret tog jo luft fra rummet, hvilket jeg har
hørt er i nærheden af 20m3 pr liter olie.

5) Naturgasfyret er meget stille i drift i forhold til oliefyret.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-03-07 12:51

Jens G <nospam061106@kabelmail.dk> wrote:

> [...]
> ventilation mere. Oliefyret tog jo luft fra rummet, hvilket jeg har
> hørt er i nærheden af 20m3 pr liter olie.

Man kan da heller ikke brænde naturgas uden luft?

Fra : Preben Q

Dato : 11-03-07 14:23

> Man kan da heller ikke brænde naturgas uden luft?

Med de nye kondenserende gasfyr er der 2 kanaler i skorsten/aftræk. Friskluft kommer ned
denne vej og opvarmes af udgangsgasserne.
Der er altså ingen luftindtag indendørs.

Fra : Jens G

Dato : 11-03-07 14:41

On Sun, 11 Mar 2007 14:23:28 +0100, "Preben Q" <nospam@se.kd> wrote:

>Med de nye kondenserende gasfyr er der 2 kanaler i skorsten/aftræk. Friskluft kommer ned
>denne vej og opvarmes af udgangsgasserne.
>Der er altså ingen luftindtag indendørs.

Netop

Fra : J. E.

Dato : 11-03-07 14:34

"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse news:45f3ce3b$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Men der er lige et par andre ting du skal tage med ......
>
> 1) Der er kommet ny lovgivning om olietanke. Opfylders kravene eller skal olietanken skiftes.

Korrekt

> 2) Fyrrummet bliver pludselig et rent rum, uden lugt, sod/snavn etc.

Det har jeg aldrig haft problemer med, dit anlæg må have været i uorden.

> 3) Naturgas installationen fylder væsentlig mindre en oliefyret

Ikke med nutiden oliefyr - de behøver ikke fylde meget mere.

> 4) Jeg mangler en radiator i fyrrummet (=bryggers) - Har tit overvejet, at få en monteret, da
> der tit er koldt i rummet.

Det vil du også gøre med et nyt moderne oliefyr.

Fra : CC

Dato : 11-03-07 18:46

"J. E." skrev i en meddelelse >
> Det har jeg aldrig haft problemer med, dit anlæg må have været i uorden.

Nix - Men når ventilatoren starter opi brænderen, trækkes der adskillige m3
luft til forbrændingen.
Disse m3 luft tages fra rummet, og dermed bliver støv og altmuligt "trukket"
ud i fyrrummet.
Da vi gik fra 2 strenget til 1 strenget olieforsyning, blev der monteret et
loop filter.
Dette filter kunne engang i mellem "slå en bovs" eller lække en dråbe olie,
med efterfølgende "dunst" i bryggerest.

> Ikke med nutiden oliefyr - de behøver ikke fylde meget mere.
OK
Min oliefyrsunit med 60 l vandbeholder fyldte 60x60x180 cm
Min naturgaskedel (med gennestrømsvandvarmer) sidder i et kosteskab på
60x60x180 cm inkl."løse rør på væggen"
og der er stadigvæk plads til koste, støvsuger gulvspand og skubben.

> Det vil du også gøre med et nyt moderne oliefyr.
Måske - ander det ikke. Det kommer vel stadigvæk an på hvor mange kW der
skal indfyres.