Kan man undgå alger i udendørs tank.
Fra : Jørgen Christensen

Dato : 10-03-07 15:28

Jeg har en udendørs plastictank (mælkehvid) på 1 kubikmeter, som jeg fylder
med vand fra et dræn og bruger vandet til havevanding.
I de gode varme somre gror der alger i tanken. Det kan delvis holdes nede
med 32 % brintoverilte. Jeg har også prøvet at afskærme tanken for lys med
en presenning, men det hjælper ikke.
Har I gjort nogle erfaringer med at holde alger væk, bortset fra at grave
tanken ned i den køligere og mørke jord, hvilket min ryg ikke synes om.

Med venlig hilsen, Jørgen.

Fra : Leonard

Dato : 10-03-07 16:32

"Jørgen Christensen" <jchrist@slet@detvip.cybercity.dk> wrote:

> hvilket min ryg ikke synes om.

Det er der jo råd for
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Is

Dato : 10-03-07 17:28

"Jørgen Christensen" <jchrist@slet@detvip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:45f2c065$0$175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
nede
> med 32 % brintoverilte. Jeg har også prøvet at afskærme tanken for

Din afskærmning har nok ikke været lystæt - jeg mener ikke alger gror
i mørke.

Erik Isager

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 10-03-07 17:51

> Din afskærmning har nok ikke været lystæt - jeg mener ikke alger gror
> i mørke.

Nej, det har du nok ret i. Det var en af de billige grønne presenninger.
Har nogen erfaring med at male tanken, så den er lystæt?

Mvh. Jørgen.

Fra : Max

Dato : 10-03-07 18:14

Hej Jørgen

> presenninger. Har nogen erfaring med at male tanken, så den er lystæt?

Køb en sort tank istedet.

--
Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-03-07 21:46

"Jørgen Christensen" <jchrist@slet@detvip.cybercity.dk> skrev
>.....Det var en af de billige grønne presenninger.

De er langtfra lystætte, brunalger og bakterier vil der nok altid komme lidt
af, men hvorved generer algerne?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 11-03-07 10:48

> De er langtfra lystætte, brunalger og bakterier vil der nok altid komme
> lidt
> af, men hvorved generer algerne?

De generer kun ved at de grønne "tråde" tilstopper tud og filtre i
vandkander.

Mvh. Jørgen.

Fra : Ole Jensen

Dato : 10-03-07 23:51

"Jørgen Christensen" <jchrist@slet@detvip.cybercity.dk> wrote:

> Jeg har også prøvet at afskærme tanken for lys med
> en presenning, men det hjælper ikke.

Du får vand fra en drænledning skriver du, så er der sikkert en del
næring i, som algerne synes godt om.

Vand som får lys vil få grønalger, og vand som står mørkt vil få
brunalger. His de altså ikke står køligt.

Jeg har selv en tank som din, som får vand fra et tag, og den står ikke
specielt mørkt, selvom den står på nordsiden af et hus, og altså ikke i
direkte sol.
Der kommer ikke særlig mange alger i, selvom der kommer lidt bundfald.

--
mvh - Ole-J - Aalborg

Sælges: Billedrammer / Træarbejder / Legetøjsbiler m.m.
http://www.oleswebsite.dk/salg.htm

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 11-03-07 10:53

> [...]
> direkte sol.
> Der kommer ikke særlig mange alger i, selvom der kommer lidt bundfald.

Hej Ole.

De første år, jeg havde tanken, fik den kun vand fra et tag, og jeg mener,
at der var samme mængde alger dengang.
Det er grønalger, jeg har, en grøn suppe med tråde ned i vandet.

Mvh. Jørgen.

Fra : Martin Bak

Dato : 11-03-07 15:20

"Jørgen Christensen" <jchrist@slet@detvip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:45f3d18d$0$183$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Det er grønalger, jeg har, en grøn suppe med tråde ned i vandet.

De forsvinder, hvis du kan forhindre lys i baljen. Sortmaling vil sikkert
virke, men også hæve temperaturen på vandet betragteligt. Hvad med at bygge
en trækasse udenom? den vil vel også være pænere end en mælkehvid
plastictank.

Martin

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 11-03-07 16:12

> [...]
> virke, men også hæve temperaturen på vandet betragteligt. Hvad med at
> bygge en trækasse udenom? den vil vel også være pænere end en mælkehvid
Ja, det er da en mulighed, hvis du mener, at mangel på lys vil forhindre
algerne. Tak for tippet.

Mvh. Jørgen.

Fra : Martin Bak

Dato : 12-03-07 18:08

"Jørgen Christensen" <jchrist@slet@detvip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:45f41c5a$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Ja, det er da en mulighed, hvis du mener, at mangel på lys vil forhindre
> algerne.

Det vil det. Kig lidt i news:dk.fritid.dyr.akvarium. Der er emnet alger ofte
oppe og vende, netop trådede grønalger som dem du plages af. Og ikke bare
kan man forhindre at de dannes ved mørkelægning, man skulle også kunne komme
af med dem der allerede er der.

Martin

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 12-03-07 18:10

> [...]
> bare kan man forhindre at de dannes ved mørkelægning, man skulle også
> kunne komme af med dem der allerede er der.

Tak for tippet Martin. Jeg går på opdagelse i akvarieafdelingen.

Mvh. Jørgen.

Fra : Carsten Keller

Dato : 13-03-07 15:52

"Jørgen Christensen" <jchrist@slet@detvip.cybercity.dk> wrote in message

> Hej Ole.
>
> De første år, jeg havde tanken, fik den kun vand fra et tag, og jeg mener,
> at der var samme mængde alger dengang.
> Det er grønalger, jeg har, en grøn suppe med tråde ned i vandet.

Måske algerne kommer fra taget? Jeg har ikke mulighed for at stille min
palletank ved nedløbet, så der står en almindelig 200l gegnvandstønde. Denne
er så forbundet med tanken i haven med diverse slanger og koblinger og der
kom ikke noget synderligt bundfald i tanken. I regnvandsbeholderen derimod
var der er sump af algeagtige vækster.

Jeg tror det meste af snasket er noget der bliver vasket ned fra tag og
tagrende, men det bliver så bundfældet i min første tank. Kun det klare vand
kommer over i den store. Det var ikke derfor mit setup blev sådan, men det
har da helt bestemt været en god bivirkning.

Keller