Forstærket gipsplade væg?
Fra : Søren M. Olesen

Dato : 09-03-07 11:24

Hej

Jeg skal til at lave en væg af gipsplader, men vil gerne gøre det lettere at
hænge ting op på den ene side.
Min plan er at beklæde den ene side med to plader, en gipsplade yderst og en
træplade inderst...men hvad skal jeg bruge som træplade? En spånplade var
min første tanke, men er der ikke noget med at den afgiver giftige dampe..og
hvad med brændsikkerhed ???

Nogen der ved hvad men bruger?

På forhånd tak

Søren

Fra : morten c j

Dato : 09-03-07 14:07

Søren M. Olesen wrote:
> [...]
> min første tanke, men er der ikke noget med at den afgiver giftige dampe..og

Jeg har som elektriker set flere der har brugt en krydsfiner plade
(mener det var 12 mm) inderst og gips udenpå.

MvH Morten

Morten C. Johnsen (PostNr: 6660)
Ved direkte e-mail, skift geden ud med .dk
mocj@jubii.geden

Fra : Søren M. Olesen

Dato : 09-03-07 14:33

Hej Morten

Tak for dit svar....

Nu skriver du at du er elektriker...så kan du også fortælle mig om man
bruger de der grønne indbygningsdåser til kontakter i en gipsvæg, eller om
der findes noget andet/bedre.

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-07 15:22

"Søren M. Olesen" <smolesen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu skriver du at du er elektriker...så kan du også fortælle mig om man
> bruger de der grønne indbygningsdåser til kontakter i en gipsvæg, eller om

Det kan jeg, du bruger forfra dåser, som monteres udefra, når væggen er sat
op.

-TT

Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 09-03-07 20:52

> [...]
> en træplade inderst...men hvad skal jeg bruge som træplade? En spånplade
> var min første tanke, men er der ikke noget med at den afgiver giftige

Jeg har lige lavet en ny væg i stuen.
Der brugte jeg en 12 mm krydsfiner, og uden på den en gipsplade så kan min
fladskærm hænge der .
Og til stikkontakter brugte jeg forfra dåser.

Mvh
Henrik

Fra : Anders Lund

Dato : 10-03-07 23:01

> [...]
> en træplade inderst...men hvad skal jeg bruge som træplade? En spånplade
> var min første tanke, men er der ikke noget med at den afgiver giftige

12 mm. spunplader er helt fint at bruge, og betydelig billigere end
x-finer.......fladskærmen kan også fint hænge på den, men der skal
naturligvis bruges egnede plugs!
Giftige dampe.....? Har aldrig hørt om problemet, men mon ikke at du tænker
på afbrænding af spunplade, som ganske rigtigt afgiver "et eller andet" som
ikke er godt for hverken miljø eller fyr!
Brandsikkerheden er fin med et enkelt lag gips......

Mvh
Anders Lund

Fra : CC

Dato : 11-03-07 10:39

"Søren M. Olesen" skrev i en meddelelse
> [...]
> en træplade inderst...men hvad skal jeg bruge som træplade? En spånplade
> var min første tanke, men er der ikke noget med at den afgiver giftige

Prøv at finde ud af hvad der findes af plug-systemer, der kan anvendes i
gipsvægge, og hvad de kan bære.
Fortag herefter en vurdering hvad du skal have op og hænge, og byg så væggen
ud fra det.

Alle de vægge jeg har haft fat i her i huset er blevet lavet med 2 lag gips
på hver side af enten stålprofiler
eller lægter.
I køkkenet har jeg en væg hvor der kun er et lag gips (på lægter). På denne
væg hænger 4 overskabe med tallerkner, kopper, glaskrus etc. Alle skabe er
hængt op i gipsrosetter, og de hænger der endnu på tolvte år.

Så hovedregel ligger trækket nedad, og ikke udad, når du hænger noget op.
Derfor får du ikke mege støtte ud af en 12 mm krydsfiner + 13 mm gips end 2
x 13 mm gips