Varmepumpe
Fra : H Mortensen

Dato : 07-03-07 21:01

Hej
Er der nogle der har erfaring med luft til luft varmepumper til opvarmning
af beboelse.
mvh
H Mortensen

Fra : Carsten

Dato : 07-03-07 21:25

Jeg har en Panasonic inverter med en varmekapacitet på 4,8kwh. I denne
"vinter" fungerer den fint. Den kan dog stadig kun klare opvarmningen af min
dobbelt-stue (35 + 20 m2). Selvom dørene til køkkenet står fuldt ud åben kan
varmen ikke nå tilstrækkeligt derud - men den hjælper dog med. Resten af
huset kan den ikke nå ud i. Sidste vinter (jan-mar i 2006) var den praktisk
talt ubrugelig. Den kunne lige danne 21-23grd lige omkring enheden, men frøs
til hvis vi prøvede at "presse" den yderligere (udedelen fryser til idet der
dannes kulde ude for at danne varme inde).

Forhandlere reklamerer ofte med "kan opvarme 125 m2", men det skal du altså
tage med et gran salt. Oversat til forbruger-sprog (virkeligheden) betyder
det at den kan holde 20 grd i ca. 1/3 af det areal. Sørg derfor for at købe
en der er stor nok. Tænk dog også på, at selvom den måske kan danne en masse
varme så er det ikke sikkert at blæseren kan få det rundt i huset. Det
nytter jo ikke at stuen er 30 grd og der stadig er 15 grd i køkkenet.

Larmen... tjaa, jeg synes at det er ganske ok. Hører den faktisk ikke. Min
er en årgang 1998 og de er blevet meget mere lydsvage siden da.

Carsten

P.S. Nogen vil nok sige at news:dk.teknik.energi er en bedre kilde en denne
gruppe.

Fra : Gamle

Dato : 08-03-07 00:16

Carsten wrote:
> [...]
> danne 21-23grd lige omkring enheden, men frøs til hvis vi prøvede at
> "presse" den yderligere (udedelen fryser til idet der dannes kulde
klip klip

Man kan købe inverter varmepumper med 2 eller flere inderdele. Det vil så
give en ensartet temp.
Min LG varmepumpe klarede fint et dårligt isoleret kolonihavehus på 48 kvm i
nævnte periode.
Den klarer ned til -15 grader.
Men læg mærke til at udnyttelsesgraden er derefter. Vi supplerer derfor med
en Zibro laserkamin, når det er rigtig koldt. Men 22 - 23 grader.
Men nu har man jo også en varmepumpe til erstatning for elradiatorer og de
bruger jo 100% hele året. Derfor skal man se på årsbesparelsen.
Men det er da kedeligt for dig, at din varmepumpe var ubrugelig i den
periode. Mon der er noget galt?

Mvh.
Torben

Fra : Ole C

Dato : 08-03-07 02:43

H Mortensen skrev blandt andet:

> Hej
> Er der nogle der har erfaring med luft til luft varmepumper til
> opvarmning af beboelse.

Har haft en Panasonic Inverter i tre vintre i et nyt sommerhus på 62 kvm. De
første to vintre klarede jeg udelukkende opvarmningen med den, og kunne da
få 22 grader i de to koldeste måneder sidste vinter.
Elforbruget sidste år var på 5745 kWh alt inkl. - herunder gulvvarme i
badeværelse.
I år er huset blevet forlænget med 30 kvm. - og det ville måske nok knibe
lidt med at varme det op, hvis denne vinter havde været som sidste år, da
pumpen sidder i den ene ende af huset. Men jeg har så samtidig fået en
brændeovn, som fungerer meget fint sammen med varmepumpen. Når man står
under indedelen, kan man ligefrem mærke hvordan puster den varme luft ned
fra loftet - og det er vel at mærke kun inderdelens ventilator der så kører.
Hvis der er tale om et hus med eksisterende centralvarmeanlæg, ville jeg dog
nok i stedet foreslå et luft-til-vand anlæg som IVT Optima her:
http://www.naturvarme.dk/ hvis man ikke har mod på et jordvarmeanlægs store
investering.

--
vh
Ole C.

Fra : TGJ

Dato : 08-03-07 07:09

"H Mortensen" <hemming@os.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Er der nogle der har erfaring med luft til luft varmepumper til opvarmning
> af beboelse.

www.heatpump.dk

Thomas

Fra : Stig Rasmussen