Fuge på højkant mellem mursten
Fra : Fister Løgsovs

Dato : 06-03-07 12:31

Hej.
De fuger der står på højkant mellem murstenene, hvordan fuger man dem
pænt, når man går op reparerer lidt på fugerne?
Min fader siger at der er en bøjet smal fugeske til formålet, men på
mine ture gennem Bauhaus, Silvan og Harald har ikke fundet den.
Kai

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 06-03-07 13:19

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> mine ture gennem Bauhaus, Silvan og Harald har ikke fundet den.
> Kai

hm har heller ikke set sådanne en i 100 år, og jeg vil nu også mene at en
alm.fugeske ville være rigeligt til rep.
ellers må man nogengange inprovisere lidt, da det jo gælder om at få de nye
fuger til at ligne de gamle.

i mange huse fra 70-80 blev fugen trykket med hjørnet af et brædt, ikke
særligt godt, og det er da også nok de fuger der falder ud i dag, men
aligevel kan det jo nok være lidt svært at eftreligne sådanne en fuge med en
fugeske.

Jens

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 06-03-07 16:14

køb en 10mm fugeske og kort den af

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-03-07 18:36

> [...]
> pænt, når man går op reparerer lidt på fugerne?
> Min fader siger at der er en bøjet smal fugeske til formålet,

Har nu ikke haft problemer med at bruge en alm. dertil. Den fjedrer lidt og
hvis den bliver holdt i niveau og trukket med let hånd, glatter den af uden
besvær. Den kan også bøjes til hvis man synes den er for lige.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 07-03-07 09:39

Hej.

Som isolatør har jeg muret mange sten i, efter hulmursisolering.
Først fuger du de vandrette fuger, og derefter fuger du de lodrette
(studsfuge), ved at holde fugebrædtet hen under og så fuger med fugeskeen
lodret.
Hvis det er en skrabefuge (plant med stenene) skal du bare skrabe den
overskydende mørtel væk, hvis det er en forsænket fuge, så kan du bruge en
våd fugepind af træ.
Hvis det er en buet fuge, skal du bruge en hulfugeske.
Der kommer selvfølgelig mørtel på stenene, men det vasker du af med syre
(1:10).

M.v.h.

K-E. Jensen

www.mti@tdcadsl.dk

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 07-03-07 09:40

Klaus-E. Jensen tastede følgende:
> [...]
> Hvis det er en buet fuge, skal du bruge en hulfugeske.
> Der kommer selvfølgelig mørtel på stenene, men det vasker du af med syre

Super, tak.
Det er nok fugepinden jeg ikke havde hørt om, og som jeg skal kigge
efter i stedet for en ske.
Kai