Føtex' fyrfadslys
Fra : J. E.

Dato : 04-03-07 20:04

Nu har jeg efter hånden en del år brugt Føtex' "Windsor fyrfadslys" med
brændetid 6 timer, og være rigtig glade for dem.

Desværre har det vist sig med det parti jeg købte lige før Jul, at en del
(læs mange) af dem har den mærkelige egenskab, at stearinen nærmest
arbejder sig op langs siderne og op over kanten.
Jeg ved ikke hvad der sker, men det er p... irriterende, at det tomme
hylster nærmest er groet sammen med fyrfadslysestagen som samtidig
er af blank aluminium og derved bliver rigtig grim på overfladen når
jeg nærmest med værktøj skal forsøge at få frigjort det tomme hylster.

Er der andre der har gjort lignende erfaring og har evt. fundet en
forklaring på problemet. Alternativt må jeg jo ellers finde en anden
leverandør.
Dansk Supermarked har sikkert fundet ud af, at de kunne få dem lavet
3 øre billigere hos en anden producent ude i østen og set stort på
kvaliteten.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-03-07 20:21

> Desværre har det vist sig med det parti jeg købte lige før Jul, at en del
> (læs mange) af dem har den mærkelige egenskab, at stearinen nærmest
> arbejder sig op langs siderne og op over kanten.

Nok nærmere at hylstret er lidt mindre end det bør være til 6 timers lys, og
derfor render det over kanten. Har i øvrigt haft samme problem hele
vinteren, og eneste løsning har været at købe 4-times lys. Det har desværre
været hos alle leverandører uanset forretning, så mon ikke det er fordi det
efterhånden er blevet så billigt at det er for billigt?

Mvh Maria

Fra : Holst

Dato : 04-03-07 21:27

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> været hos alle leverandører uanset forretning, så mon ikke det er fordi det
> efterhånden er blevet så billigt at det er for billigt?

Det tror jeg ikke på. Brændetidsforskellenen skyldes nok ikke så meget
mængden af stearin, men nok nærmere en anden kvalitet af stearin.

Jeg køber altid fyrfadslys med 6 timers brændetid, og jeg oplever aldrig
de omtalt problemer.

Fra : J. E.

Dato : 06-03-07 00:49

> [...]
> fordi det efterhånden er blevet så billigt at det er for billigt?

Jeg har nu ikke opfattelsen af at de er faldet i pris desværre. Den med hylsteret
holder desværre heller ikke, da der ikke er nogen fysisk forskel at se på de
dårlige i forhold til gamle som er OK. Dvs. at de har samme højde på stearinen,
hvilket aldrig har givet problemer. Det har derimod deres 8-timers, som jeg
kun købte en gang af samme grund. Desuden bliver der som regel kun
noget tilbage efter en aften som ikke er til noget alligevel.

De må simpelthen have ændret et eller andet på deres stearin som giver
den dårlige egenskab. I øvrigt kunne jeg ikke drømme om at skulle til at
bruge varmt vand med mere for at fjerne et hylster - det bliver aluminium
jo heller ikke just pænere af :-/

Jeg tror jeg vil prøve at forholde dem problemet, så de ikke bare sidde
og laller hen i bare glæde over at have fundet endnu en ny leverandør
der kan være med til at øge deres overskud mens kunderne må lide
for deres iver efter at tjene penge.

Det kunne selvfølgelig også være en fejlproduktion som de bytter

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-03-07 21:11

J. E. wrote:
> [...]
> Dansk Supermarked har sikkert fundet ud af, at de kunne få dem lavet
> 3 øre billigere hos en anden producent ude i østen og set stort på

Jeg har en del 6 timers lys (kan ikke huske hvor de er købt), og har
ikke haft problemer endnu med dem. Derimod lod jeg mig forlede på et
tidspunkt til at købe 8 timers lys, og de havde netop det problem som
du beskriver. Det er sikkert hylstrene der er for små når der er så
meget stearin i. Det er som du skriver smadder-irriterende når
hylstrene sidder fast i stagen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : JOB

Dato : 04-03-07 21:13

Hej - mine 8 timers fyrfadslys fra Føtex, Windsor 'guldkapsel', som jeg
bruger mindst 6-7 stks af pr. døgn, er jeg rigtig godt tilfreds med...mvh
JOB

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-03-07 21:57

"JOB" <job@removeimage.dk> skrev i en meddelelse
> Hej - mine 8 timers fyrfadslys fra Føtex, Windsor 'guldkapsel', som jeg
> bruger mindst 6-7 stks af pr. døgn,

Hvem der bare havde døgn på så mange timer

-
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-03-07 22:06

Preben Riis Sørensen wrote:
> "JOB" <job@removeimage.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvem der bare havde døgn på så mange timer

LOL mon der ikke har været nogle stykker tændt ad gangen.

Fra : JOB

Dato : 07-03-07 21:28

Nemli' Tove - et par stykker i hver af mine vindueskarme - det hygger og
neutraliserer kuldebroer...JOB

Fra : Anja

Dato : 05-03-07 09:34

> Hvem der bare havde døgn på så mange timer

LOL Lige det jeg skulle til at sige... ;-D

--
Hilsen Jakob

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-03-07 22:02

JOB wrote:
> Hej - mine 8 timers fyrfadslys fra Føtex, Windsor 'guldkapsel', som
> jeg bruger mindst 6-7 stks af pr. døgn, er jeg rigtig godt tilfreds
> med...mvh JOB

Dem kan jeg også ganske godt huske. De var af en bedre (og dyrere)
kvalitet end de sidste 8-timers lys jeg købte. Det er et par år siden
nu, og de var også købt i Føtex.

Fra : JOB

Dato : 07-03-07 21:33

Fyrfadslys er på tilbud denne uge i Føtex - f.eks. 200stks 8 timers Windsor
guldkapsel for 120kr - JOB
- ps - og ja, som nogle har bemærket, er de helt billige 4 tmers lys ofte
ringe i kvalitet, med stort spild i form af druknede væger etc.

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-03-07 01:07

JOB wrote:
> Fyrfadslys er på tilbud denne uge i Føtex - f.eks. 200stks 8 timers
> Windsor guldkapsel for 120kr - JOB

Tak for tipset. Skal til Kalundborg én af dagene.

> - ps - og ja, som nogle har bemærket, er de helt billige 4 tmers
> lys ofte ringe i kvalitet, med stort spild i form af druknede væger
> etc.

Ja, det er jo lige nemlig det. Vægerne er også så tynde som sytråde
(næsten)

Fra : Leonard

Dato : 04-03-07 21:24

"J. E." <jn580@sol.dk> wrote:

>er af blank aluminium og derved bliver rigtig grim på overfladen når
>jeg nærmest med værktøj skal forsøge at få frigjort det tomme hylster

Læg hele lysestagen i varmt vand, så behøver du ikke bruge værktøj til
at fjerne stearinen.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Holst

Dato : 04-03-07 21:25

J. E. wrote:

> [...]
> er af blank aluminium og derved bliver rigtig grim på overfladen når
> jeg nærmest med værktøj skal forsøge at få frigjort det tomme hylster.

Hæld kogende vand over. Så går de løs.

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-07 22:29

"Holst" skrev i en meddelelse

> Hæld kogende vand over. Så går de løs.

Det er jo pudsigt, hvis vi er så mange der har købt lys i Føtex. Jeg har
ikke gået efter 4-timers lys, men købte bare en stor portion fyrfadslys
i Føtex. Selvom det ikke står på dem, viste det sig, at de ikke kan
brænde mere end 4 timer, og det som er rigtig irriterende er, at de alle
har altfor tynd og kort væge. En stor del af tiden er der ikke nogen
flamme, men bare en lille svag brænden i den tynde spids. Den kan dårlig
nok ses op over stagens kant. Jeg føler mig godt nok snydt. Når de i
årevis har kunnet levere gode lys, er dette simpelthen meget for
dårligt.

TW

Fra : Holst

Dato : 05-03-07 08:40

The Wren wrote:

> [...]
> nok ses op over stagens kant. Jeg føler mig godt nok snydt. Når de i
> årevis har kunnet levere gode lys, er dette simpelthen meget for

Jeg har over årene købt utallige fyrfadslys, og min erfaring er, at man
får det bedste resultat, hvis man køber 6-timerslys af en god kvalitet.

Men der er vel intet overraskende ved det. Køber man en pose med 100
stk. fyrfadslys med en brændetid på 4 timer for sølle 40 kr., kan det
vel ikke komme bag på nogen, at resultatet er dårligere end hvis man
havde købt en pose med 20 lys med 6 timers brændetid til en flad tyver.

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-03-07 14:03

Holst wrote:

> [...]
> det vel ikke komme bag på nogen, at resultatet er dårligere end
> hvis man havde købt en pose med 20 lys med 6 timers brændetid til

Det er selvfølgelig helt rigtigt hvad du skriver. Kvalitet koster
penge, og det er uanset hvad man anskaffer sig. Windsor lys hører til
i den bedste ende.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-03-07 21:04

> Det er selvfølgelig helt rigtigt hvad du skriver. Kvalitet koster penge,
> og det er uanset hvad man anskaffer sig. Windsor lys hører til i den
> bedste ende.

Enig.
Og ind imellem kan man købe 500 stk. i Bilka til 175 kr.

Hilsen Inger

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 10-03-07 15:51

Hej gruppe.

Jeg havde i mine yngre dage lysestøbning som hobby, og købte derfor stearin
og paraffin hos materialisten.

Der er tre parametre / faktorer, der er vigtige for gode lys:

Procentdelen af stearin
Procentdelen af parafin
Vægens tykkelse.

Jeg husker, at stearin var/er væsentlig dyrere end parafin.

Som flere har været inde på kan lys købes for billigt.
Af konkurrencehensyn tror jeg, at opskriften på lysene justeres til det
værre, for at kunne
holde en lav pris.
Man må simpelthen prøve sig frem.

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne DETTE fra min emailadresse...