Stabilgrus mm.
Fra : Sorteper

Dato : 03-03-07 20:01

Jeg skal have lavet en indkørsel med 2 spor fliser. Fliserne skal kunne bære
min bil, som vejer 2200 kg. Men hvor finder jeg en vejledning på lægning af
disse fliser? Noget med stabilgrus til en bestemt dybte, som så skal
vibreres osv. Måske du kan give mig en kort vejledning ...

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 04-03-07 05:56

www.rbr.dk

Fra : Hans Nielsen

Dato : 04-03-07 11:03

Hej, jeg skal også ligge sten til både indkørsel og til terrasse her snart.
Vedr. nedenstående link, så er der en guide
http://www.rbr.dk/PDF/Underlag_dk.pdf

Spørgsmål 1: "Middel stor trafik" om tales i ovenstående link. Det må tolkes
som indkørsel til hus/carport, ikke? Kan det passe at 150-300 mm grus som
underlag er nok til indkørsel/carport? 3 cm sand ovenpå, kan det være 10 cm?
Jeg vil nemlig forhøje lidt nogle steder på eksisterende stabilgrus.

Spørgsmål 2: Hvordan skaffer jeg et helt lige jernrør eller lignende til at
trække sand efter?
Jeg så nogle en på vejen havde sidste år, men det var ikke rigtigt lige, og
så var de tunge og uhåndterlige. Hvad bruger de professionelle? Jeg
overvejer nemlig at leje alt det udstyr, som jeg skal bruge. Hvad kan
anbefales

Spørgsmål 3: Findes der en a-z guide, der er mere detaljeret ?
Som jeg forstår, så gør man følgende:

1. Ud med stabilgrus.
2. Vibrere stabilgrus
3. Udlægge afretningssand
4. Vibrere afretningssand
5. Nedgrave jernrør eller lignende til at afrette sandet. Nedgraves, så de
har rette hældning, så vand kan løbe af.
6. Trække sandet af med helt lige bræt
7. Lægge stenene
8. Vibrere
9. Strø og feje sand på

Er ovenstående korrekt?
Mangler der processer, eller er der for mange processer?

/Hans

Fra : SB

Dato : 04-03-07 11:58

"Hans Nielsen" <1hans1@> skrev i en meddelelse

> [...]
> 9. Strø og feje sand på
>
> Er ovenstående korrekt?
> Mangler der processer, eller er der for mange processer?

30 cm stabil, vibreret op for hver 10 cm, selvfølgelig er det en mose du vil
lægge den på, skal du nok bruge mere
minimalt med sand, jo mindre jo bedre, det er altid i sandet at fliserne
skrider.

et jernrør kan du købe i alle byggemarkeder, de kaldes bare vandrør der,
ellers kontakt den lokale smed, er ret ofte billigere

når du har rettet af i sand, så tag en skovfuld cement og strø ud over det,
så holder det utrolig godt på sigt, min har ikke flyttet sig endnu efter 4
år. bare husk ikke at vente for længe med at vibrere fliserne efter de er
lagt hvis du gør det.
evt kan du bagstøbe den yderste række fliser, eller lime dem sammen, alt
efter hvad de skal ligge op mod.

men ellers er din 1 til 9 fremgangsmåde fornuftig nok

hvis du har planglagt at få havelys der ud, er det rimelig smart at trække
ledningerne som det første

/Søren

Fra : Ralph

Dato : 04-03-07 13:08

"SB" <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> hvis du har planglagt at få havelys der ud, er det rimelig smart at trække
> ledningerne som det første

Nemlig, jeg har tit ærgret mig over jeg ikke fik lagt et par pel-rør under
fliserne, til juletræet, til radioen, støvsugeren etc. Heldigvis fik jeg
trukket vand under fliserne om til drivhuset.

Lige en sidste ting, brug snor på tværs af fliserne hvis de lægges i
halvforbandt, det ser pænest ud hvis den korte led af fliserne også flugter.

--
Ralph

Fra : Aksel

Dato : 04-03-07 14:20

> [...]
> og så var de tunge og uhåndterlige. Hvad bruger de professionelle? Jeg
> overvejer nemlig at leje alt det udstyr, som jeg skal bruge. Hvad kan

Køb en retskinne, den er af aluminium og findes i længder op til 4 m, måske
mere, den er helt lige og vejer ikke ret meget.

Hvis du vil fremtidssikre er det en god ide at lægge nogle rør ned under
belægningen, så kan du senere trække kabler til lys, eller slanger til
vanding.
De rillede plastrør der bruges til Pex rør er gode og billige.

Hilsen Aksel

Fra : Sorteper

Dato : 04-03-07 19:27

Hvor finder man sådanne retskinner? Eller kan de evt. lejes?

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 04-03-07 20:05

> Hvor finder man sådanne retskinner? Eller kan de evt. lejes?

koster næsten gratis - gav 200 for min 3 meter

/tue

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-03-07 20:35

On Sun, 4 Mar 2007 19:27:10 +0100, "Sorteper" <cybercity@mail.dk> wrote:

>Hvor finder man sådanne retskinner? Eller kan de evt. lejes?

Tror det var XLbyg som havde dem til næsten ingen penge i denne uge
(jaja, lidt sent at sige søndag aften ....)
Biltema har også nogle, men kan ikke huske om det kun er op til 2 meter.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 04-03-07 23:16

trælasten der handler med værktøj

Fra : Hans Nielsen

Dato : 05-03-07 07:46

> Køb en retskinne, den er af aluminium og findes i længder op til 4 m,
> måske mere, den er helt lige og vejer ikke ret meget.

Yes, det vil jeg gøre. Skal nok have en 3 meter med vaterpas indbygget. Hvad
koster denne?

> [...]
> vanding.
> De rillede plastrør der bruges til Pex rør er gode og billige.

rillede plasttør er vidt begreb, ikke? Dem vi har til el-ledninger i huset
er jo nok ikke dem, der graves ned udenfor, eller er det det? det skal jo
kunne klare vibrering osv.
Jeg har tænkt på at grave et rør ned, der er tilpas tykt til at der kan
trækkes flere kabler igennem med tiden (til lamper og senere til fiber). Er
det ikke de røde rør fra elektrikeren som jeg skal have fat på ? Nogle links
online hos butikker, så jeg kan se disse?

Tak for øvrige gode svar!

/Hans

Fra : TT

Dato : 05-03-07 10:01

> Yes, det vil jeg gøre. Skal nok have en 3 meter med vaterpas indbygget.
> Hvad koster denne?

En retskinne har ikke waterpas indbygget, det skal du heller ikke bruge, du
kan altid lægge dit waterpas ovenpå retskinnen.

-TT

Fra : SB

Dato : 05-03-07 22:17

> En retskinne har ikke waterpas indbygget, det skal du heller ikke bruge,
> du kan altid lægge dit waterpas ovenpå retskinnen.
>
> -TT

Og vil du have samme fald på hele tiden, kan du lægge en lille klod under
vaterpasset i den ene ende og så giv det noget gaffa så det hænger fast
Så får du samme fald på hele vejen.
Skal selvfølgelig beregnes så det passer og du ikke ender en ½ meter under
vejen når du når der ud

Søren

Fra : Aksel

Dato : 05-03-07 18:23

> Yes, det vil jeg gøre. Skal nok have en 3 meter med vaterpas indbygget.
> Hvad koster denne?

Det ved de i byggemarkedet, der er ikke vaterpas indbygget i retskinnen,
hvis der er det, er det et langt vaterpas.

> rillede plasttør er vidt begreb, ikke? Dem vi har til el-ledninger i huset
> er jo nok ikke dem, der graves ned udenfor, eller er det det? det skal jo
> kunne klare vibrering osv.

Plastrør til Pex rør er ikke elektrikerrør, dem finder du i VVS afdelingen,
jeg gider ikke finde priser og leverandører til dig.

Aksel