Posedahlier
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-03-07 11:08

Det er blevet en anelse bedre at købe supermarkedsdahlier, idet der er en
stigende tendens til at indholdet til en vis grad k a n være heldigt at være
det rigtige. Der er så lige det problem med fotoet på posen. Hvis man ikke
lige kender Dahliaen, vil det være klogt at gå hjem og finde den/dem på
Nettet, for at danne sig et indtryk af hvordan de ca. tager sig ud og hvor
høje de forventeligt bliver. Farverne er ofte helt misvisende på poserne, og
blomsterstørrelserne er ikke angivet.

Men kvaliteten kan være et meget lille sted. Ofte er stænglerne pilrådne =
de kommer aldeles slet ikke. Klem på dem, de skal være hårde, og mindst en
eller to gode hårde kartofler skal have (stiv) forbindelse med stænglerne.
De løse kan man roligt klippe af og smide væk (ofte de fleste). Jeg har
gennemset op til hele kasser, hvoraf slet ingen af dem kunne forventes at
sætte så meget som en eneste spire, grundet rådne stængler. Men de sælges da
i nogle flotte poser.....

Er man ikke 'kyndig' nok til at vurdere dem, er mit råd hermed at man venter
med at købe dem til der er et par gode spirer at se (april/maj). Det kan så
være at der ikke er så mange at vælge mellem, men man kan som et plaster på
såret være heldig at få dem til halv pris.

Det er ikke så meget økonomien i det. Det er mere de skuffede forventninger.
Jeg ville under alle omstændigheder plante dem i potter først (halvt dækkede
og ikke for vådt), så man ikke går og planter noget ud og får bedet fuld af
huller. Man kan også meget vel tage sig et par stiklinger inden maj, og få
flere for samme pris.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen