Blænde dør af - hvordan ?
Fra : Carsten

Dato : 02-03-07 09:01

Jeg har to døre ind i mit køkken fra stuen af (der har været to stuer). Den
ene vil jeg nu gerne blænde af - på nemmeste vis. Jeg havde forstillet mig,
at jeg i dørhullet lavede et træskellet og så lavede "væggen" på begge sider
af en eller anden form for træplade. Denne træplade ville jeg så "beklæde"
så den bedst muligt falder i et med muren på både køkken- og stuesiden
(begge hvidmalede pudsede mure). Er ideen gangbar ? hvad skal jeg i givet
fald beklæde med ? tapet eller måske glasuld ? Har i evt. andre løsninger på
"blænd en dør" ?

Takker,

Carsten

P.S. At få en murer ud og mure hullet til har IKKE vist sig at være en
gangbar metode (pris !)

Fra : Marianne

Dato : 02-03-07 09:27
Fra : Carsten

Dato : 02-03-07 10:37

Tak for svaret, men det skitserede er jo kun en halv løsning. Vi kan nok
blive enige om at en gipsplade (med skrue-huller and all) ikke er det
pæneste at se på i en stue (endsige i et køkken). Hvordan gør man den
"transparent" så den falder i et med muren ved siden af ?

Carsten

Fra : TT

Dato : 02-03-07 10:58

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pæneste at se på i en stue (endsige i et køkken). Hvordan gør man den
> "transparent" så den falder i et med muren ved siden af ?

Når du har bygget dit træskelet og sat gipsen op, så pudser du det op med
mørtel iblandet noget flisklæb, lader det tørre og maler det, sammen med det
der er malet i forvejen. Der er ikke nogle måder hvorpå du kan sætte en
plade op og beklæde den og det bare passer pænt ind med resten - det vil
ligne noget klamhug (efter min mening).

Alternativt så køber du nogle multiplader i samme bredde minus 1 cm. som din
eksisterende mur, limer dem sammen til en væg - og pudser det op. (det var
nok det jeg ville vælge) så får du mere helhed ud af det.

-TT

Fra : Ralph

Dato : 02-03-07 17:46

> Jeg har to døre ind i mit køkken fra stuen af (der har været to stuer).
> Den P.S. At få en murer ud og mure hullet til har IKKE vist sig at være en
> gangbar metode (pris !)

Så gør det selv, jeg er absolut IKKE handymand, men et hul på 1x2 m der skal
pudses bagefter, det kan da vist ikke gå galt. Selvom det bliver lidt skævt
bliver det jo dækket af puds, du skal jo igang med at pudse under alle
omstændigheder. Og du kan bruge brugte sten. Husk murbindere - jeg vil gætte
på at en hvert andet-treide skift er nok.
Byggemarkedet vil garanteret være behjælpelig med blandingsforhold i både
muremørtel og pudsemørtel.

--
Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-07 18:22

Carsten wrote:
> [...]
> mure). Er ideen gangbar ? hvad skal jeg i givet fald beklæde med ?
> tapet eller måske glasuld ? Har i evt. andre løsninger på "blænd en

Husk at lægge håndtaget på dørtrinnet inden du lukker af. Så har du det den
dag døren ikke skal være blændet længere.

Stig Bang-Mortensen