Nyt tag.
Fra : Ukendt

Dato : 26-02-07 20:33

Hej

Vi har et hus fra 73, hvor taget er modent til udskiftning. Det nuværende er
et eternittag uden aspest, lagt på under en ombygning i 80'erne, og det er
begyndt at smuldre og kan ikke renoveres har vi fået at vide af en fagmand.
Heldigvis dækker forsikringen, men vi er i tvivl om hvilket tag vi skal have
på istedet.
Vi havde egentligt bestemt os for Decra og så bruge det gamle tag som
undertag, hvilket vi fik anbefalet af et tagfirma. Men nu har vi så hørt fra
nogle bekendte at Decra ikke er så godt, det larmer og bliver hurtigt grimt.
Taget skulle være meget modtageligt overfor skidt og snavs, og samlingerne
hvor pladerne er skåret til, fx ved skotrender, skulle blive ret trælse.

Vi skal nok ikke ha eternit igen, ikke fra Dansk eternint ihvertfald, har
hørt at de i Tyskland og Holland skulle ha rimeligt styr på at lave det godt
og holdbart.

Der er også letvægtstegl, men det er jo ret nyt så vidt jeg kan forstå, og
der mangler erfaringer.

Men hvad er jeres erfaringer?
Kender nogen evt. et tag i kunne anbefale?

/Poul

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-07 22:06

P Kaasing wrote:
> Men nu har vi så
> hørt fra nogle bekendte at Decra ikke er så godt, det larmer og
> bliver hurtigt grimt.

Efter min mening er det grimt fra starten af.

> Kender nogen evt. et tag i kunne anbefale?

Det kommer meget an på hvordan huset ser ud. Kan du ikke smide et billede i
dk.binaer?

--
Michael

Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-02-07 23:36

> [...]
> grimt. Taget skulle være meget modtageligt overfor skidt og snavs, og
> samlingerne hvor pladerne er skåret til, fx ved skotrender, skulle blive

Ståltag i bølger (ikke det grimme look-alike-vingetegl) eller de nye
plasttegl - jeg kender ikke den korrekte betegnelse for dem, men det er et
let tag i meleret grå, der i hvert fald ville passe hertil, hvor vi også har
Eternit. Dog ville jeg vælge eternit igen, hvis det var mig. Naboens eternit
fra 1983 ser i øvrigt ud som nyt.

Mvh Maria

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 27-02-07 20:53

On Mon, 26 Feb 2007 23:35:39 +0100, Maria Frederiksen wrote:

<klip>
> Dog ville jeg vælge eternit igen, hvis det var mig. Naboens eternit
> fra 1983 ser i øvrigt ud som nyt.

1983 er vel også med asbest....?

Jeg har været med til at lave et halvtag ud fra en hal for 10-15 år siden
hvor vi brugte gamle "asbest" plader taget af en stald fra 50'erne (der
var dog nogle plader der gik i stykker under nedtagningen).

Desværre manglede vi lige 10 plader - det blev så nye eternitplader i
stedet. Idag er alle de nye plader revnet i toppen af bølgen mens de 50 år
gamle plader holder fint omend de er meget grimme.

Man må håbe at de har fået styr på sagerne - de første plader uden asbest
var ihvertfald noget skrammel.

JÅH

Fra : Anders Majland

Dato : 02-03-07 21:30

> Ståltag i bølger (ikke det grimme look-alike-vingetegl) eller de nye
> plasttegl - jeg kender ikke den korrekte betegnelse for dem, men det er et
> let tag i meleret grå

Kan du finde mere om de plasttegl ?
Jeg har ikke hørt om dem og det lyder da interessant* med plast som
tagmaterialer, hvis det ellers kan tåle sollyset.

* Let og sikkert nemt at arbejde med.

Men ellers er jeg enig - lægger man stål så i en bølge eller sinus profil
der ikke forsøger at ligne andet end det som det er .. Lidt samme
problematik tror jeg at jeg vil have med en "plasttegl" ... Et er hvordan
fladerne ser ud, men afslutninger er det der adskiller et pænt tag fra et
mindre pænt.

/A

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-03-07 21:23

> Kan du finde mere om de plasttegl ?

Nej, faktisk ikke. Vi fik det præsenteret af ham her www.et-nyt-tag.dk men
han har ikke noget på sin hjemmeside.

Mvh Maria

Fra : ThomasT

Dato : 27-02-07 07:45

Et skiffer-tag er altid flot og jeg mener ikke det er meget dyrere.

Thomas

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-02-07 20:03

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dk> skrev i en meddelelse
> Et skiffer-tag er altid flot og jeg mener ikke det er meget dyrere.

Du må mene "skifer"-eternit? Rigtig skifer er en kostbar løsning. Rigtig
udført er det i mine øjne et tag der slår alt, men det skal også ligge
på den rigtige type hus.

- Martin

Fra : alten

Dato : 27-02-07 10:51

Vi flyttede for 2 år siden ind i et hus med et 10 år gammelt Decra tag
(ovenpå et eternittag). Jeg synes at taget ser fint ud og det larmer ikke
ret meget når det regner. Vi har endda loft til kip i huset.

mvh,
Henrik

Fra : Jesper Andersen

Dato : 27-02-07 13:49

Hej Poul,
Da jeg købte mit hus for 3 år siden, var der lige kommet et helt nyt
Lindab stål tag på i sort.
Se mere her: http://www.lindab.dk/kcms.asp?LangRef=1&Area=1
Jeg er rigtig tilfreds med taget, det skal siges at det gamle tag blev
pillet af inden det nye blev lagt på.
Men 1 ting der er vigtigt ved stål tage er at der kommer rigeligt med
isolering bagved, da der ellers vil være tendens til at kunne "høre"
taget.
Jeg "hører" kun taget når der har været frost, og det begynder at tø.
Det lyder lidt sjovt når en isklump kurer ned af taget.

Med Venlig Hilsen
Jesper Andersen

On Mon, 26 Feb 2007 20:32:57 +0100, "P Kaasing"

Fra : Mads Madsen

Dato : 27-02-07 21:51

"P Kaasing" <kaasing(snabela)hotmail(prik)com> wrote in message
> Der er også letvægtstegl, men det er jo ret nyt så vidt jeg kan forstå, og
> der mangler erfaringer.

Dem har jeg ikke hørt om før. Har i nogle links eller andre oplysninger?

/Mads

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-07 01:12

"Mads Madsen" <post@FJERNmadsmadsen.dk> skrev i en meddelelse

> Dem har jeg ikke hørt om før. Har i nogle links eller andre oplysninger?
>
> /Mads

Har ingen links desværre, det var noget vi så på bolig messe i Århus for et
par uger siden.

Vh

Poul

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-02-07 06:58

> Dem har jeg ikke hørt om før. Har i nogle links eller andre oplysninger?

Vi fik dem vist i forbindelse med tilbud om nyt tag. www.et-nyt-tag.dk men
der er ikke noget på hans hjemmeside.

Mvh Maria

Fra : Mads Madsen

Dato : 28-02-07 08:32

> Vi fik dem vist i forbindelse med tilbud om nyt tag. www.et-nyt-tag.dk men
> der er ikke noget på hans hjemmeside.

Jeg vil nu alligevel ikke vælge et uprøvet produkt før det er blevet
almindelig kendt og udbredt, men det lyder da spændene.
Jeg vil gerne have tegl på mit hus, eller et produkt der ligner til
forveksling, men spærafstanden er op til 1200 mm. Der går nu nok et par år
inden det bliver aktuelt, men jeg vil gerne holde mig orienteret.

/Mads

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-07 16:59

"P Kaasing" <kaasing(snabela)hotmail(prik)com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der mangler erfaringer.
>
> Men hvad er jeres erfaringer?
> Kender nogen evt. et tag i kunne anbefale?

Jeg fik lagt decra oven på mit gamle tag for 2 år siden af jydsk tag teknik,
og jeg har nu aldrig haft problemer med det eller fortrudt det, jeg får så
tilbud en gang om året om alge behandling til 1100 kr med moms., jeg har dog
ikke benyttet mig af det endnu, da vi ikke lider under algevækst

Fra : Leo Havmøller

Dato : 05-03-07 05:51

> [...]
> er begyndt at smuldre og kan ikke renoveres har vi fået at vide af en
> fagmand. Heldigvis dækker forsikringen, men vi er i tvivl om hvilket tag

Hvad med tegl?
Såvidt jeg kan se af de andre svar er det ikke med i overvejelserne.

Leo Havmøller.

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-07 17:17

"Leo Havmøller" <rtxleh@nospam.nospam> skrev i en meddelelse

> Hvad med tegl?
> Såvidt jeg kan se af de andre svar er det ikke med i overvejelserne.
>
> Leo Havmøller.

Hej,

Tegl er desværre udelukket, hædningen på taget er for lille, kun 15%.

Vh

Poul