vores kat tager byttet med ind
Fra : mette fehrmann

Dato : 18-03-07 19:12

Vi har en dejlig hunkat på 3 år. Hun er rigtig dygtig til at jage
specielt om natten når hun er ude. Problemet er bare at hun er begyndt
at hive sit bytte med ind. Det bliver så flået så man om morgenen finder
diverse indvolde rundt omkring i huset. Jeg har så overvejet at lukke
hendes katte lem men så springer hun op på vinduerne og vækker hele
familien. Vi har 3 børn den yngste er 8 måneder og begynder snart at
kravle og jeg vil ikke synes om hvis han fik fat i det katten slæber med
ind. Det er stortset hver dag nu !! Hvad kan vi gøre ved det er der
nogen der har en ide ? Vi overvejer at skille os af med den hvis det
fortsætter .........

Med venlig hilsen
mette fehrmann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Magnus Slyngborg And~

Dato : 18-03-07 19:31

Jeg har haft kat i 16 år

Grunden til katten tager mus og fugle med ind er højst tænkeligt, at den
giver jer gaver,
det gør katte hvis de holder af deres ejer ( flok )

Der er ikke så meget og gøre ved det, men læs dog lidt om det dyr i får før
i får det.....

Mvh
Magnus

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-03-07 19:53

"mette fehrmann" <m-langhoffKATTE@BAKKEjubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ind. Det er stortset hver dag nu !! Hvad kan vi gøre ved det er der
> nogen der har en ide ? Vi overvejer at skille os af med den hvis det

Hold katten inde om natten feks.?

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Morten Larsen

Dato : 18-03-07 21:00

On Sun, 18 Mar 2007 19:53:11 +0100, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

>Hold katten inde om natten feks.?

De kommer også gerne med byttet om dagen. Hver sommer må vi samle døde
fugle op inde i hjørnet under min hustrus seng i sommerhuset. Hun syns
ikke, det er sjovt, og jeg forstår hende. Eneste løsning er at lukke
katten inde i eller ude af huset...

vh Morten

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-03-07 21:26

"Morten Larsen" <mola@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fugle op inde i hjørnet under min hustrus seng i sommerhuset. Hun syns
> ikke, det er sjovt, og jeg forstår hende. Eneste løsning er at lukke

Hvad med en indhegnet løbegård?, det begrænser da ihvertfald udbuddet af
fangster?.

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : lh

Dato : 18-03-07 20:00

> [...]
> ind. Det er stortset hver dag nu !! Hvad kan vi gøre ved det er der
> nogen der har en ide ? Vi overvejer at skille os af med den hvis det

Ligefrem at skille jer af med katten af den grund, er vel lige drastisk
nok!! Vel er det da ikke så lækkert, men som en anden skriver, katten gør
det ikke af "ondskab".
Den slæber vel heller ikke så meget med ind andet end at det er til at
fjerne som det første om morgenen. Du kan ikke gøre noget for at få den til
at holde op, anden end at holde den inde eller ude. Det er dybe instinkter
den følger.

lh

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-07 22:55

On Sun, 18 Mar 2007 13:12:14 -0500, mette fehrmann
<m-langhoffKATTE@BAKKEjubii.dk> wrote:

>Vi har en dejlig hunkat på 3 år. Hun er rigtig dygtig til at jag
>specielt om natten når hun er ude.

Hvorfor lukker I overhovedet jeres kat ud ?

Fra : Karsten Jensen

Dato : 19-03-07 00:34

<Christian> skrev i en meddelelse:

Hvorfor lukker I overhovedet jeres kat ud ?

Prøv at holde en kat inde, som er vant til at komme ud. Du får aldrig en nat
søvn mere .

Mvh.

Karsten

Fra : Bjarne

Dato : 19-03-07 11:57

Karsten Jensen skrev:
> <Christian> skrev i en meddelelse:
>
> Hvorfor lukker I overhovedet jeres kat ud ?
>
> Prøv at holde en kat inde, som er vant til at komme ud. Du får aldrig en nat
> søvn mere .

Nej, det er for firkantet.
Nogle katte kan godt vænne sig til at være inde.

Bjarne

Fra : "

Dato : 19-03-07 09:48

mette fehrmann wrote:
> Vi har en dejlig hunkat på 3 år. Hun er rigtig dygtig til at jage
> specielt om natten når hun er ude. Problemet er bare at hun er begyndt
> at hive sit bytte med ind. Det bliver så flået så man om morgenen

Det er altid en god idé at sætte sig grundigt ind i, hvad det er for et dyr
man anskaffer sig, inden man vælger at tilbyde et kæledyr et hjem. Det har
nemlig *altid* nogle konsekvenser for ens livsførelse og indretning og
medfører *altid* at man skal tage hensyn til det dyr (et levende væsen med
unikke egenskaber), man anskaffer sig. Vil man ikke det, skal man lade være
med at anskaffe sig dyr i det hele taget. Dét er rent faktisk det ansvar man
vælger at påtage sig - og ofte for mange år frem i tiden.

Din kat udviser helt *normal* katteadfærd og da adfærden er baseret på
instinkter, der heldigvis ikke kan avles væk, så er der ikke ret meget du
kan gøre for at ændre det (heldigvis!). At vi som mennesker ikke bryder os
om kattes fangster, må man lære at leve med, hvis man er katteejer (og et
forhold som man som ansvarlig katteejer har sat sig ind i *inden* man
anskaffer sig kat).

Du kan prøve flg:
Luk kattelemmen om natten og luk katten ud tidligt om morgenen i stedet. Din
kat kan godt lære at være inde om natten og ude om dagen. Selvom den vil
brokke sig i starten, vil den vænne sig til kun at være ude om dagen og det
vil reducere fangsten. Sørg for at kalde ind hende om aftenen, giv hende
natmad og leg med hende til hun bliver træt og hold hende lidt vågen/aktiv
om dagen i en periode. Det burde reducere trangen til at komme ud om natten
(døgnrytmen).
Men du kan IKKE stoppe den i at komme ind med byttedyr - ej heller om dagen.
Det *værste* du kan gøre er at skælde katten ud. Tværtimod skal den roses
(og nej, det gør ikke at den fanger flere mus eller lign.)

Nu har du selv valgt at have børn og kat samtidig. Så må du lære dine børn
at omgås kat - og dens fangster, også selv dine børn er små.

> gøre ved det er der nogen der har en ide ? Vi overvejer at skille os
> af med den hvis det fortsætter .........

Hvis du i det hele taget overvejer dén løsning, fordi din kat udviser NORMAL
katteadfærd, bør du seriøst overveje at lade være med at holde kæledyr i det
hele taget. Men her er det kattens tarv der skal tilgodeses (katten er den
svage part), så hvis din livsstil ikke kan tage hensyn til din kat og du
ikke mener du kan leve op til det ansvar, du har valgt ved at have kat, så
kan du mod betaling forsøge at formidle den til et internat f.eks.

Håber det gav dig lidt at tænke over...
/M.

Fra : Gainsbourg

Dato : 19-03-07 13:27

> [...]
> din kat og du ikke mener du kan leve op til det ansvar, du har valgt ved
> at have kat, så kan du mod betaling forsøge at formidle den til et

Jeg kan kun tilslutte mig M's indlæg. Kloge ord!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-03-07 14:12

Gainsbourg wrote:

> Jeg kan kun tilslutte mig M's indlæg. Kloge ord!
>
> Med venlig hilsen
> Gainsbourg

Ligeså her, det indlæg siger det hele. Kunne ikke være beskrevet
bedre, det er nu engang kattens natur, og det må da være noget alle
ved inden de anskaffer sig en kat. Det er urimeligt at laste katten
for en helt naturlig adfærd.

Den kan sagtens være ude om dagen og inde om natten uden problemer.
Jeg bor på landet og min lille hunkat har en kattegård og er også lidt
ude på marken bag huset, men efter klokken 16 er havedøren lukket og
så må hun blive inde om natten. Hun bliver rost når hun kommer med
"gaver", og så kan man da glæde sig over at have én levende mus mindre
inde i huset.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats