Hvor langt kan hun være henne?
Fra : Claudia Mørk

Dato : 15-03-07 12:31

Hej gruppe!

Min dejlige Bella er jo drægtig - godt nok har jeg aldrig været så heldig at
have en drægtig kat før, men jeg er ikke i tvivl - hun er ved at være godt
rund om maven, hendes pattevorter er store og lyserøde. Når jeg holder min
hånd blidt på hendes mave, kan jeg mærke at der vælter et par mislinger
rundt derinde.. men hvor langt kan hun så være henne, ca? Mere så jeg kan
rydde kalenderen nogenlunde og holde øje med hende.. Jeg er begyndt at give
hende killingefoder, for hun er blevet lidt smal i ansigtet, så det er i
hvert fald ikke fordi hun er fed

Håber I kan hjælpe mig lidt.. alle andre gode råd omkring drægtige katte er
mere end velkomne, jeg er lidt grøn på det område. Og bare rolig, hun er
ikke en af dem der får killinger, som vi ikke ved hvor vi skal gøre af -
tværtimod, er jeg "bange" for at hun ikke får nok, til alle dem der gerne
vil købe en (hun har vundet manges hjerter...)

Hilsen
Claudia

Fra : Morten Larsen

Dato : 17-03-07 14:18

On Thu, 15 Mar 2007 12:30:40 +0100, "Claudia Mørk" <trend@failed.dk>
wrote:

> hvor langt kan hun så være henne, ca?

Det er svært at bedømme sådan på brevveksling. Men kattes
drægtighedsperiode er omkring 60 dage - dvs. der går ungefähr to
måneder fra undfangelsen til fødslen.

Selv dyrlæger kan have svært ved at skyde rigtigt. Vi overtog engang
en hunkat, som angiveligt var på p-piller, men blev mere og mere
trivelig. Jeg tog til dyrlægen for at få at vide, om hun var gravid,
og hvor tæt vi var på fødslen. Ja, hun var, og der var en måned til,
sagde han. Dagen efter fødte hun to levende og to dødfødte killinger.

Derfor tror jeg, at når du kan se, hun er trivelig, og kan mærke
killingerne, så er vi tæt på. Hold øje med adfærden. Når fødslen er
lige op over, går hun på jagt efter et sted at føde killingerne. Vores
kat fandt bunden af et skab, og så skyndte vi os at give hende en
kasseret barnepude. Jeg spænede på biblioteket og lånte bøger om
katte, og mens vi læste om fødsel og killinger, gik fødslen i gang...

Tænk fremad, mens du har tid. Vi fandt på nettet en opskrift til en
killingekravlegård, der fungerede perfekt:

Du skal bruge:

1 masonitplade

to gange to lister så lange som en masonitplade halveret på langs

fire bolte med hver to spændeskiver og en vingemøtrik. De skal være så
lange, at de kan gå igennem to lister og spænde dem sammen - og lidt
til.

Sav masonitpladen igennem på langs

Bor huller, der svarer til boltenes tykkelse, i listerne to og to, så
de kan boltes sammen. Gør det let for dig selv: Hold samme afstand
mellem hullerne!

Brug listen som skabelon til at bore huller i enden af de to
masonitpladehalvdele. Ideen er, at de to halve masonitplader skal
overlappe hinanden og forbindes med hjælp af lister og bolte, så de
danner en cirkel.

Skru konstruktionen sammen på en sådan måde, at de glatte sider af
masonitplade-halvdelene vender indad. Så kan nysgerrige killinger ikke
klatre op ad siderne!

To masonitpladeender skal overlappe hinanden, anbring lister på yder-
og inderside og bolt dem sammen med spændeskive mellem bolthoved og
liste og mellem vingemøtrik og liste.

Så har du en perfekt kravlegård, der holder styr på killlingerne, og
som moren kan hoppe ind og ud ad efter ønske. Udstyr kravlegården med
kasse/hule til mor og børn, mad- og vandskål og kattekasse med ikke
for høje sider.

Det fikse ved kravlegården er, at den er gummilastisk, så den kan
flyttes fra rum til rum, hvis det er nødvendigt, uden at man er nødt
til at skille den ad. Efter brug fylder den ingenting og kan nemt
opbevares til senere brug eller transporteres væk til en anden, der
har brug for den.

Kattekassen er i den første tid til moren. Hun sørge for killingernes
renlighed (hun spiser og drikker afføring/urin). Men på et tidspunkt
bliver killingerne så opvakte, at de finder kassen. Det var et syn for
guder at se den første af vore to killinger kravle op i kassen og
bruge den efter formålet for derefter at forsøge at holde søsteren fra
at gøre ligeså.

På et tidspunkt bliver killingerne så store, at de kan hoppe over
kanten, og så kan kravlegården stilles væk. Men indtil da er der styr
på, hvor killingerne er, når man ikke lige skal lege med dem og nusse.

vh Morten

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-03-07 14:30

> Tænk fremad, mens du har tid. Vi fandt på nettet en opskrift til en
> killingekravlegård, der fungerede perfekt:

Tak for beskrivelsen af kravlegården - det lyder som noget vi kunne have
glæde af. Har du nogle billeder af den du kunne linke til/poste i
binaer/maile mig?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Fjern Thorsten fra mail adressen.

Fra : Morten Larsen

Dato : 17-03-07 14:39

On Sat, 17 Mar 2007 14:29:42 +0100, "Gainsbourg"
<isl41688@THORSTENimage.dk> wrote:

> Har du nogle billeder af den du kunne linke til/poste i
>binaer/maile mig?

Desværre nej - det var i 1997, før digitale kameraer blev hvermands
eje, og vi tænkte ikke på at tage billeder, fordi vi havde travlt med
alt muligt andet. Huset var en byggeplads, fordi vinduer og
(yder-)døre blev skiftet ud. Hjemmesiden, hvor vi fandt ideen,
eksisterer ikke længere. Og vi har ikke kravlegården nu - vi flyttede
i lejlighed for to år siden og ryddede meget kraftigt ud....

vh Morten

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-03-07 16:00

> [...]
> eksisterer ikke længere. Og vi har ikke kravlegården nu - vi flyttede
> i lejlighed for to år siden og ryddede meget kraftigt ud....

Øv, det var ærgeligt - jeg må søge lidt på nettet efter noget lignende så...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Claudia Mørk

Dato : 17-03-07 16:37

Hej Morten!

Tusind tak for svaret, jeg er meget opmærksom på hende for øjeblikket, for
hun virker mere og mere urolig. Hun har det hårdt, for det er ikke altid
sjovt at hoppe op til vinduet, når man vejer lidt ekstra. Hun ligger gerne
for sig selv, men som regel i nærheden af mig (Under tv-bordet eller ved et
vindue).

Jeg har i dag været ude og købe nogle ekstra hunde-tæpper og en mellem-stor
plastic kurv, som hun allerede nyder at sove i. Forhåbentlig bliver hun så
glad for den at hun vælger at føde i den. Desuden har vi en selv et forslag
til en kravlegård: En palle, som bliver godt polstret i bunden, med
palle-sider på. I starten kommer der kun en enkelt palle-side på, men
efterhånden som de små bliver mere livlige, kommer der ekstra på. Det er
nogle ting som vi har stående, så vi håber hun bliver tilfreds med det.

Hun er så småt begyndt at lede efter steder at gemme sig - så sent som i
går, prøvede hun at kravle ind på den plade der er under skrivebordet, som
er beregnet til tastatur. Men måtte give op, da den lille madamme ikke er SÅ
lille mere

Andre gode råd er også velkomne, jeg tror ikke der er så langt tid at løbe
på mere. Men det er jo svært at sige..

Claudia