Min kat er sulten :(
Fra : Louise Sundquist

Dato : 14-03-07 20:33

Hej.
Jeg har altid fodret min kat med billig-foder og hun har haft fri adgang
til det, men for et halvt års tid siden skiftede jeg til noget
"ordenligt" foder. Jeg måler de 40 gram af hver morgen hvor hun får
halvdelen i skål og halvdelen i foderbold (aktiveringslegetøj). Men hun
er bare så sulten. Både om aftenen og MEGET om morgenen. Hun spiser jo
også næsten det hele om morgenen og gemmer kun meget lidt til aften. Jeg
har lige læst at katte fra naturens side spiser 10-15 gange om dagen og
at det derfor er bedst med fri adgang til foder. Men kan hun dog selv
styre det? Kunne forestille mig at hun så vil spise meget mere end de 40
andbefaldte gram. Hun er lidt til den tykke side og jeg vil derfor ikke
give hende mere at spise, men det kan vel heller ikke være rigitgt, at
hun skal være sulten og åbenbart ikke bliver ordenlig mæt af sin mad...

Med venlig hilsen
Louise Sundquist
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : "

Dato : 14-03-07 21:42

Louise Sundquist wrote:
> [...]
> tykke side og jeg vil derfor ikke give hende mere at spise, men det
> kan vel heller ikke være rigitgt, at hun skal være sulten og åbenbart

Køb noget light-foder til hende, så hun kan holde vægten. 40 gram er lige i
underkanten vil jeg mene, så giv hende lidt mere at spise. Så er det bedre
hvis du aktiverer hende i stedet.
Prøv evt. Royal Canin Light el Royal Canin Silhouette - der er kun 10% fedt
i (el Hills Light, 12 %). Du kan evt. supplere med Specific FRD Fibril 6 %
fedt (fås kun hos dyrlægen), og så give hende lidt mere at spise.
DU kan sagtens supplere med lidt vådfoder (1-2 små teskefulde om dagen),
gerne med gele (f.eks. whiskas poser med gele) og hæld en teskefuld vand i,
det øger væskeindtaget og mæthedsfornemmelsen.

Forsøg i en periode at give hende light foder ad libitum (hun vil nok spise
lidt mere i starten) og se om hun ikke kan styre det - hun skal bruge et par
uger på at stabilisere indtaget. Hvis hun plager, så giv hende lidt Specific
Fibril som godbidder, da det er fedtfattigt og kaloriefattigt. Katte har
bedst af at småspise mange gange om dagen og de fleste kan styre
fødeindtaget. Det er ikke godt at lade en kat rende sulten rundt hele tiden,
de fokuserer så også mere på mad.
/M

Fra : Andreas Jensen

Dato : 14-03-07 21:41

"Louise Sundquist" <sundquistKATTE@BAKKEwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> give hende mere at spise, men det kan vel heller ikke være rigitgt, at
> hun skal være sulten og åbenbart ikke bliver ordenlig mæt af sin mad...

Jeg er tilhænger af fri adgang til foder for katte. Giver du hende
light-foder?

Andreas

Fra : Siri

Dato : 15-03-07 09:03

> [...]
> har lige læst at katte fra naturens side spiser 10-15 gange om dagen og
> at det derfor er bedst med fri adgang til foder.> Med venlig hilsen

Hej Louise S.
Allerførst lige lidt juble-juble og 'good for you' over, at du har
skiftet til kvalitetsfoder. Folk har før skrevet ind til gruppen og
fortalt, hvordan de nærmest har fået en ny, ung, glad kat af det, plus
mindre lugt fra 'kanonkuglerne' i bakken. I vil sikkert begge have glæde
af det nye gode foder.
Til sagen - som sædvanlig kommer jeg med det, jeg har læst mig til og
prøvet på Gia skat. De nyeste, bedste katte-bøger siger, at katte jo i
naturen spser lidt ad gangen, en fugle hér, en mus dér, og et insekt ind
i mellem. Og dem fanger de ikke i afmålt tilstand til bestemt tid... Men
efter behov.
Derfor har katten bedst af at kunne gå rundt og finde foder, lidt ind i
mellem, når den er sulten. Og ligesom vi mennesker har bedst af mange
små måltider til den lille sult, i stedet for at vente og så gå og blive
b-r-a-g-e-n-d-e sultne og så voldæde - det feder faktisk meget mere,
fordi kroppen bliver sat i en mangeltilstand og derfor stimulerer
appetitten, så man indtager for mange kaloriusser (se, dét ved jeg en
del om i praksis ) - så er det også bedst for katten at kunne nuppe
en bid, når den vil. Det vil den i længden spise mindre af.
I starten vil den sikkert spise mere, lige som vi andre, når vi efter en
længere kur i lang tid har gået og været sultne hele tiden. Men, som de
andre så viseligt siger, så giv den light-foder en tid, og indfør alm.
kvalifoder ,der passer til misse, lidt ad gangen. Be' dyrehandleren om
prøver af en masse forskelligt, forklar ham situationen, så giver han
dig gerne prøver på forskellige mærker light foder. Det er så
forskelligt, hvad din kat vil kunne lide. Gia var ikke i tvivl, da jeg
bød hende forskelligt RC foder, mens andre 'katte i gruppen' bedre kan
lide Olivers eller andet.
Prøv dig frem med forskellige slags light.
Og et andet tip: fordel maden i små bunker rundt om i huler og på
kradsetræ-hylder. så får katten lov at gå lidt på jagt, som i naturen.
Og bliver aktiveret. Og blvier vænnet til, at der er mad nok alle vegne,
så den behøver ikke æde det hele, når der endelig er noget. Det vil nok
tage lidt tid, men det kommer.
Lige en ting til mht foder : En veninde af mig mente, at man ikke
skulle "forkæle" (mine anførselstegn - jeg synes, at det er OK at
forkæle) sin kat, men 'den kunne bare æde det, man gav den, eller lade
være' ! Hun h-a-d-e-r selleri - og blev lidt stille, da jeg sagde
'Hvad så, hvis du var kat, og dine ejere kun gav dig selleri?'
Afvej sundhed og kattens madglæde - giv den ikke dåsemad eller tun osv
for tit - men lad den have fri adgang til godt foder, den kan lide. Så
får du sikkert en mæt og slet ikke for fed kat.
Aprpos det sidste: Da jeg fandt Gias favoritfoder, RC Persian, tog hun
lidt på. Så supplerede jeg med andet, lidt magrere RC (Persian er den
fedeste ), og det er hun lige så vild med. Derfor siger jeg af
erfaring, at du skal bare få en masse prøver, evt mail firmaerne efter
dem, de sender gerne, hvis du forklarer hvorfor.
Glæder mig til at høre om, hvordan det går med det. Håber, at din søde
kat bliver mæt og tilpas fremover
Med venlig hilsen
Siri, og Gia
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : tina larsen

Dato : 15-03-07 11:41

Jeg har en hankat på slangekur. han få mellem 60 og 65 g foder i løbet
af dagen. og så få han 15 g. til natten. det var det dyrlægen sage jeg
skulle give ham. så 40 gram er ikke meget mad.jeg vil også anbefagl at
du har foder stået frit fremme så hun kan spise når hun er sulten, det
kan katte godt styre

tina larsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-03-07 12:38

1) Først og fremmest kan du jo skifte til et kvalitets light-foder fra
dyrlægen, så din kat kan spise større mængder og får en større mæthed i
maven. Samtidig bør du aktivere hende mange gange dagligt - det er godt for
både kattens psyke og fysik - og giver kat og ejer en bedre kommunikation.
Jeg kan anbefale Karen Pryors bog "Klikkertræning for Katte" som du kan låne
på biblioteket. Det er en nem og effektiv måde at aktivere og træne katte
på, som alle kan få hurtige og nemme resultater med.

2) Vi har haft en kat med diabetes, som derfor altid var sulten, men kun
måtte få nøje afmålte måltider af special diabetesfoder fordelt over mange
små måltider på faste tidspunkter, der passede sammen med de 2 gange i
døgnet han fik sin insulin.

Vi valgte at købe en automatisk Petfeeder som automatisk fodrede en 1/6
dagsindtag foder hver 4. time døgnet rundt. Den fungerede super og det var
næsten som at få en ny kat og meget mere harmonisk og sund kat. Han holdt op
med at plage om mad hele tiden og lærte lynhurtigt klokken så godt at kende,
at han hver gang satte sig ud til maskinen 3-5 minutter i fodringstid og
ventede på maden. Hans blodsukker blev stabilt og han holdt op med at virke
så konstant sulten, som han gjorde ved 3 daglige fodringer. Og maskinen
havde den finesse, at en pote med lidt snilde og omhu, kunne lirke en bitte
smule af tørfoderet fra næste fodring ud. - En god form for aktivering, der
resulterede i mange timers koncentreret lirken og puslen ude ved maskinen,
men uden at det rykkede i fodringsplanen, da det han lirkede ud, jo bare gik
fra den næste fodring.

Man skal bare være opmærksom på, at købe en maskine der kan fodre små nok
doser af gangen, da det ofte er problemet med mange petfeedere, at de er
skaleret til for store portioner.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-03-07 12:42

- Jeg vil lige for god ordens skyld tilføje, at jeg mener at katte bør have
fri adgang til foder, hvis de er aktive og normalvægtige uden fysisk sygdom
eller andre forhold, der nødvendigører begrænsninger på foderindtaget.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : N/A

Dato : 16-03-07 02:49

Fra : Gainsbourg

Dato : 16-03-07 02:49

> Hvor har du købt denne Petfeeder ?

Over nettet såmænd - vi kunne ikke finde nogen der solgte dem i Danmark

http://www.phm-se.com/petfeeder.html
Der er også denne model http://www.phm-se.com/8_day_petfeeder.html

Det ser dog ud til at være en nyere model de har nu. Vær opmærksom på i hvor
små intervaller maskinen kan fodre. Det kan være et problem at få
portionerne små nok, især hvis ens foderpiller er meget små. Vores maskine
passede fint til at kunne fodre 2 gange i døgnet - men da vi skulle skifte
til 6 gange i døgnet blev portionerne simpelthen for store fordi
fodersneglen minimum kunne sættes til at køre 1 minut. Vi fik så en
ingeniørven til at modificere vores maskine og løse problemet. Men der var
vist noget med, at det problem ville producenten løse i de nyere modeller,
så måske er det ikke et problem mere - prøv at hør dem ad, hvis du har behov
for at fodre mange gange om dagen.

Det er i hvert fald en genial ting til alle der har madglade katte. Vores
gamle kat elskede simpelthen "sin" maskine og tilbragte timer med den hver
dag og holdt fuldstændig op med at miauve og plage om mad.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Louise Sundquist

Dato : 16-03-07 10:50

Fra : Siri

Dato : 18-03-07 16:25

> Louise Sundquist skrev:
> tusind tak for alle jeres svar :) > Med venlig hilsen
> Louise Sundquist
> - Tøm kattebakken ved privat svar

Hej Louise
ingen årsag - vi har alle gavn af gruppen på den måde, at få andres råd
i stort og småt.
Jeg var lige inde om RCs hjemmeside for at se efter egnet foder til
meget tynde raggie-Belle, og faldt over et lille punkt i en lang
oversigt yderst til højre:
'Kattens fodervaner'.
Afhængigt af race varierede de fra 5-16 måltider/dag op til 5-19
måltider pr dag (siameser).
De, der fremstiller kvali-foder til katte, er altså godt klar over, at
en kat, spiser lidt, men tit! Meget tit!
Det er altså lidt synd for en kat så kun at give den mad få gange om
dagen - ingen kritik, bare et tip om at gøre det bedste for katten.
Det betyder ikke, at den alt i alt får mere mad. Min Gia spiser noget
mindre end de mængder, der er nævnt som passende for hendes vægt i RCs
skemaer, så det er individuelt.
Men lad foderet stå fremme, så misse kan nuppe sig en lille bid, når
appetitten dukker op, og før den bliver til sult, der nager. Men bare
naturlig madlyst - 5-19 gange i døgnet....
Nyd din dejlige kat og dens madglæde
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : RC

Dato : 16-03-07 11:00

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> Over nettet såmænd - vi kunne ikke finde nogen der solgte dem i Danmark
>

> http://www.phm-se.com/petfeeder.html
> Der er også denne model http://www.phm-se.com/8_day_petfeeder.html

Tak for svar og link