Æ, ø og å i .txt fil
Fra : Kent

Dato : 18-03-07 06:57

Jeg har prøvet at skrive noget med æ, ø og å i min signatur-fil. Men som
i kan se af nedenstående, så bliver bogstaverne uforståelig.

Hvordan kan jeg få skrevet noget med de tre bogstaver i min signatur-fil?
--

Kent
Denne signatur indeholder ¾, ¿ og Œ.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-07 07:50

Kent <kentF_JERNmagnussen@aim.com> writes:

> Jeg har prøvet at skrive noget med æ, ø og å i min signatur-fil. Men
> som i kan se af nedenstående, så bliver bogstaverne uforståelig.

Mon ikke du skal bruge en editor der gemmer i ISO-Latin istedet for Roman?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-07 08:15

> Mon ikke du skal bruge en editor der gemmer i ISO-Latin istedet for Roman?

I øvrigt er der ingen problemer her med MacSOUP. Som automatisk
konverterer til Latin 1, hvis muligt. Ellers til unicode.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-07 10:05

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> I øvrigt er der ingen problemer her med MacSOUP. Som automatisk
> konverterer til Latin 1, hvis muligt. Ellers til unicode.

Du misforstår. Jeg tror at der er brugt en editor til at skrive
signaturen med der gemmer i det forkerte tegnsæt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-07 10:24

> Du misforstår. Jeg tror at der er brugt en editor til at skrive
> signaturen med der gemmer i det forkerte tegnsæt.

Jeg lagde blot mærke til at der brugtes Thunderbird, som jeg i øvrigt
ikke kender.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 18-03-07 14:59

Kent wrote:
> Jeg har prøvet at skrive noget med æ, ø og å i min signatur-fil. Men som
> i kan se af nedenstående, så bliver bogstaverne uforståelig.

Det har jeg også prøvet. - '.txt' er fortrinsvis ASCII (ASCII128)
uden specialtegnene.

> Hvordan kan jeg få skrevet noget med de tre bogstaver i min signatur-fil?
>
> Denne signatur indeholder ¾, ¿ og Œ.

Lav den med en texteditor ala 'Textwrangler', 'BBEdit 6.1.x' eller brug
composerdelen i en kombibrowser. Skriv det, der skal stå og gem som
'.HTML', så skulle det gerne komme frem korrekt. - Du kan se i min
signatur, at jeg også bruger div. specialbogstaver...

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-03-07 16:17

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Det har jeg også prøvet. - '.txt' er fortrinsvis ASCII (ASCII128)
> uden specialtegnene.

vrøvl, det er blot ét af mange mulige caracter encodings (fri
oversættelse til dansk: tegnsæt). ASCII er blot laveste fællesnævner.

> [...]
> '.HTML', så skulle det gerne komme frem korrekt. - Du kan se i min
> signatur, at jeg også bruger div. specialbogstaver...

Han skal sgu da ikke sende sin signatur i html på usenet! Han skal
blot hukse at angive et fornuftigt tegnsæt når han gemmer dokumentet
fra sin texteditor. I Textedit er der frit valg i Open/Save dialogen,
feltet "Plain Text Encoding". Som en anden nævner er "Western (Mac OS
Roman)" er dårligt valg - "Western (ISO Latin 1)" er det korrekte valg
hvis han ellers sender i ISO-8859-1.

Fra : Aksel-Johan Hegrem

Dato : 18-03-07 16:58

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> feltet "Plain Text Encoding". Som en anden nævner er "Western (Mac OS
> Roman)" er dårligt valg - "Western (ISO Latin 1)" er det korrekte valg

Jeg bruker Mozilla som e-post og news-program.

Signaturen jeg bruke på e-post har æ og ø.
Jeg fikk ikke dette til å vises for jeg lagret et TextEdit-dokumnet med
signaturen som html.
Etterpå krysset jeg av for at Mozilla skulle "legge ved" denne
signaturen/filen.

mvh

Aksel-J.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-07 17:58

Hej Aksel-Johan

Aksel-Johan Hegrem wrote:

> Jeg bruker Mozilla som e-post og news-program.

Og det samme gør jeg - SeaMonkey 1.0.8

> [...]
> signaturen som html.
> Etterpå krysset jeg av for at Mozilla skulle "legge ved" denne

Istedet for TextEdit brugte jeg blot 'Composer' i SeaMonkey, men
arkiverede også i .HTML og afkrydsede i 'Preferences'. Og det virker
uanset hvilket tegnsæt/text encoding, jeg vælger!

Fra : KentBM

Dato : 19-03-07 21:06

Morten Reippuert Knudsen skrev:
> [...]
> feltet "Plain Text Encoding". Som en anden nævner er "Western (Mac OS
> Roman)" er dårligt valg - "Western (ISO Latin 1)" er det korrekte valg

Jeg har brugt TextEdit til at skrive signatur.txt med. På min MacBook,
dette er skrevet på min Pc. Jeg bruger ganske rigtigt ISO-8895-1.

Jeg tror indtil videre, så vil min signatur-fil kun indeholde mit navn
og så vil jeg prøve at finde nogle af de produkter som har været nævnt
og prøve mig frem.

Tak for indlæggene indtil videre.

--

Kent