Upplösning laptop
Fra : Marcus

Dato : 15-03-07 13:14

Gav mig på ett wild'n crazy projekt; installera Xubuntu (med Xfce) på en
gammal pensionerad Apple TiBook. Allt inklusive WLAN fungerar utmärkt,
utom just upplösningen. 800* är inte speciellt användbart...

Mer van vid andra distar och andra *nix - VAR hittar jag
preffarna för upplösning?!?

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : steelneck

Dato : 15-03-07 16:34

Marcus wrote:
> [...]
> utom just upplösningen. 800* är inte speciellt användbart...
>
> Mer van vid andra distar och andra *nix - VAR hittar jag

Du hittar länkar till ett gäng beskrivningar på

http://tuxmobil.org/apple.html

Här har du några till:

http://www.linux-on-laptops.com/apple.html

Fra : Micke W

Dato : 18-03-07 13:54

<pictorNOSPAM@abc.se> wrote:
> [...]
> speciellt användbart...
>
> Mer van vid andra distar och andra *nix - VAR hittar jag

Kolla i /etc/X11/xorg.conf.
$ sudo nano /etc/X11/xorg.conf (eller sudo mousepad ...).

Vet inget om Apple TiBook, men det låter väldigt likt mitt eget
problem...

Kör Xubuntu på en gammal laptop och där sätter installationen
"DefaultDepth" till 24, vilket ger fel upplösning.
Ändrar jag till 16 blir det bra.
Kolla förstås också att "Modes" är korrekt satt.

Section "Screen"
DefaultDepth 16
SubSection "Display"
Depth 16
Modes "1024x768"
EndSubSection

Jag rensade även bort alla andra "Depth" (15, ..., 1).

När du ändå är inne i xorg.conf och rotar kan jag rekommendera att
du kollar på: http://tinyurl.com/2ggblm.
(http://grumpymole.blogspot.com/2006/12/xubuntu-more-on-fixing-fon
ts-problems.html)

/MW