Vågeblus virker ikke
Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-07 19:34

Jeg har i de sidste uger oplevet, at vågeblus ikke længere fungerer. Er
der nogen der har forslag til hvordan det kan retableres?

Når jeg vælger vågeblus etableres vågeblus tilsyneladende. Det er bare
ikke længere muligt at vågne igen efter vågeblus ... jeg skal ikke
afvise at der kan være tale om en hardware-fejl.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-07 20:48

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> ikke længere muligt at vågne igen efter vågeblus ... jeg skal ikke
> afvise at der kan være tale om en hardware-fejl.

prøvet at resette PMU'en ?

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-07 06:39

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> prøvet at resette PMU'en ?

Jeg prøvede lige at google efter hvordan man gjorde det, men nu kom de
andre med alternative forslag.

Hvordan gør man? Jeg fandt nemlig kun noget om PowerBooks ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-03-07 06:58

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg prøvede lige at google efter hvordan man gjorde det, men nu kom de
> andre med alternative forslag.
>
> Hvordan gør man? Jeg fandt nemlig kun noget om PowerBooks ...

På de ældre maskiner er der en lille knap på bundkortet. Luk ned, tag al
strøm, tryk på knappen i 3 sec.

Så starter du og ser om det har hjulpet

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-07 07:45

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> På de ældre maskiner er der en lille knap på bundkortet. Luk ned, tag al
> strøm, tryk på knappen i 3 sec.
>
> Så starter du og ser om det har hjulpet

Ja, hvis jeg bare kunne finde knappen ... Jeg har googlet en del, men
uden at få den fornødne hjælp til at finde knappen.

Faktisk kan jeg slet ikke finde nogen knap at trykke på på bundkortet
;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 15-03-07 08:22

> [...]

> uden at få den fornødne hjælp til at finde knappen.
>
> Faktisk kan jeg slet ikke finde nogen knap at trykke på på bundkortet

Hej Per....

Du lægger siden ned og ser på indmaden forfra. Så sidder knappen næsten
yderst til højre(mod låsetøjet) i bageste trediedel af kortet, ca. to
cm. fra yderkanten af kortet.

Muligvis sidder den et andet sted på din maskine, men én af mine er
generationen lige inden din, så det er nok det samme/næsten det samme
kort/sted.

Den er meget lille, ca. 2,5 x 2,5 x 1,5 mm. den er grafitsort og ligner
egentlig blot en eller anden metalkomponent. Den ligner ikke noget, man
kan trykke på, men det kan man. Nogle gange ligger den i en blank
stålramme.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-07 15:30

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> [...]
>
> Muligvis sidder den et andet sted på din maskine, men én af mine er
> generationen lige inden din, så det er nok det samme/næsten det samme

Ikke på en QuickSilver. Her sidder den faktisk helt til højre - lige ved
palen til den knap, man åbner siden med - ned mod dig selv, når du
kigger ind på computeren forfra...

> [...]
> egentlig blot en eller anden metalkomponent. Den ligner ikke noget, man
> kan trykke på, men det kan man. Nogle gange ligger den i en blank

Endnu nemmere sagt, - den sidder for enden af montagen til PRAM
batteriet..

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-07 18:04

> Hej Morten

> Ikke på en QuickSilver. Her sidder den faktisk helt til højre - lige ved
> palen til den knap, man åbner siden med - ned mod dig selv, når du
> kigger ind på computeren forfra...

Palen? Mener du det der går ind i låsen? Sidder i midten.

> Endnu nemmere sagt, - den sidder for enden af montagen til PRAM
> batteriet..

Til højre for batteriet ser jeg noget der /kunne/ være en knap.
Batteriet sidder til venstre for låseaggregatet, altså lidt til højre
for midten.

Jeg går næsten ud fra at jeg skal trykke på den mens man starter op?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 15-03-07 18:56

> [...]

> for midten.
>
> Jeg går næsten ud fra at jeg skal trykke på den mens man starter op?

Per, for pokker - gå tilbage til mit indlæg, og gør så det, jeg skriver
- det forvirrer processen, at andre quoter indimellem, og at du partout
skal svare på det hele, uden at give dig tid til et overblik.

Du skal /ikke/ trykke på den knap, mens du starter op.

Jeg tror, du har fundet knappen, og så med maskinen slukket, trykker du
den knap, du har lokaliseret, ned og holder den nede i 5 sekunder.

Så knalder du lågen på plads og /så/ starter du maskinen.

Hej fra mig

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-07 21:04

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
> den knap, du har lokaliseret, ned og holder den nede i 5 sekunder.
>
> Så knalder du lågen på plads og /så/ starter du maskinen.

Ja, nu fik vi jo snakket i telefon - og afklaret nogle problemer, som
hvorfra man ser maskinen ... jeg har den altid med den side, man åbner
ind til, mod mig, når jeg går ind på den.

Og så viste det sig alligevel at være usb-kortet, købt i humac, den var
galt med ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-07 23:33

Per Rønne wrote:
> Ja, nu fik vi jo snakket i telefon - og afklaret nogle problemer, som
> hvorfra man ser maskinen ... jeg har den altid med den side, man åbner
> ind til, mod mig, når jeg går ind på den.

Det er også derfor, jeg skelner mellem _front_ og _side_.

> Og så viste det sig alligevel at være usb-kortet, købt i humac, den var
> galt med ;-(.

Kortet som sådan fejler jo ikke noget, - det kan jo stadig bruges på OS
X, - men det understøtter bare ikke USB 1.1 til Os 9.x uden drivere, og
mig bekendt findes der ikke OS 9 drivere til det.

Men alligevel er det nok en god idé, at Humac får det at vide, så de kan
have det i mente næste gang, de skal have indkøbt 'kompatible' kort...

Fra : Per Rønne

Dato : 16-03-07 06:05

> [...]
> X, - men det understøtter bare ikke USB 1.1 til Os 9.x uden drivere, og
> mig bekendt findes der ikke OS 9 drivere til det.

Det konflikter altså også i X, når det blokerer for vågeblus.

> Men alligevel er det nok en god idé, at Humac får det at vide, så de kan
> have det i mente næste gang, de skal have indkøbt 'kompatible' kort...

Jep, det får de at vide ved førstkommende lejlighed.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-07 22:31

Per Rønne wrote:

> Palen? Mener du det der går ind i låsen? Sidder i midten.

Du åbner ved at trække ringen på ydersiden udad. Inden for i kabinettet
sidder der en pal, lige neden for den ind mod dig selv sidder PRAM
batteriet og for enden af den sidder PMU kanppen...

> Til højre for batteriet ser jeg noget der /kunne/ være en knap.
> Batteriet sidder til venstre for låseaggregatet, altså lidt til højre
> for midten.

Ja, hvis du kigger ind på computeren fra siden, så sidder knappen lige
til højre for batteriet...

> Jeg går næsten ud fra at jeg skal trykke på den mens man starter op?

Nej, computeren skal være slukket!

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-07 22:42

> Du åbner ved at trække ringen på ydersiden udad. Inden for i kabinettet
> sidder der en pal,

Og ordet 'pal' har jeg bare ikke ført mødt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-07 23:51

Per Rønne wrote:

> Og ordet 'pal' har jeg bare ikke ført mødt ...

Det er da ellers et godt gedigent dansk ord. - 'låsepal' - En pal er
en (i gamle dage) lille stang, normalt med et 'øje' i den ene ende, så
man kan sætte en 'låsebolt' i og holde palen på plads. 'Pal' bruges også
om den lille stang, man sætter ned i en riglelås på fx. containere,
skure osv.. - Og på en traktor er det den låsestang med fjeder, man
monterer for at holde en trækbom på plads... - Jo, en pal bruges mange
steder. - Der er også noget, der hedder en 'slingrepal', men det
bruges ikke så meget mere. - Det er den låsebolt, der holder en
olielampe i vat på et gammelt sejlskib.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-03-07 06:05

> [...]
> steder. - Der er også noget, der hedder en 'slingrepal', men det
> bruges ikke så meget mere. - Det er den låsebolt, der holder en

OK - det er bare ikke et ord vi mødte i gymnasieskolen eller på
Københavns Universitet ... men de møder det nok på teknisk skole (hvor
jeg dog har undervist).
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-07 08:38

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> OK - det er bare ikke et ord vi mødte i gymnasieskolen eller på
> Københavns Universitet ... men de møder det nok på teknisk skole (hvor
> jeg dog har undervist).

Bare af nysgerrighed, stod det ikke i nogen af dine ordbøger?

Fra : Per Rønne

Dato : 16-03-07 17:42

> Bare af nysgerrighed, stod det ikke i nogen af dine ordbøger?

Jeg slog op i Politikens Store Ordbog, og mødte kun PAL. Jeg opdagede
ikke at var jeg gået en tand længere ned, havde jeg set 'pal' ;-(.

PAL
1. eng. Phase Alternation Line linievis faseændring : PAL-systemet:
system til tv-transmission, anvendes i de europæiske lande med
undtagelse af Frankrig; jf. SECAM

pal subst. -en, -er, -erne
1. en hage som griber ind i et tandhjul og hindrer det i at dreje
tilbage, fx på et spil el. et hejseværk
nederlandsk pal 'pal' vist sideform til paal 'pæl' latin palus 'pæl,
stav' (jf. pæl)
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 16-03-07 18:25

> [...]

> tilbage, fx på et spil el. et hejseværk
> nederlandsk pal 'pal' vist sideform til paal 'pæl' latin palus 'pæl,

Altså fuldstændigt, som vor ven Erik tidligere forklarede: en pind)

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-07 00:56

On 2007-03-16 06:04:53 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> OK - det er bare ikke et ord vi mødte i gymnasieskolen eller på
> Københavns Universitet ... men de møder det nok på teknisk skole (hvor
> jeg dog har undervist).

Strengt taget er det vel ikke en pal, men en falle. OK, måske kan det
også være en rigel, hvis man regner lågen for låst, når den er lukket.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-07 05:36

> Strengt taget er det vel ikke en pal, men en falle. OK, måske kan det
> også være en rigel, hvis man regner lågen for låst, når den er lukket.

Endnu to ord, der 'lugter' af at være middelalderlige låneord fra
plattysk, brugt blandt håndværkere, som jeg ikke kender ... men jeg er
jo heller ikke håndværker ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 19-03-07 07:18

> Endnu to ord, der 'lugter' af at være middelalderlige låneord fra
> plattysk, brugt blandt håndværkere, som jeg ikke kender ... men jeg er
> jo heller ikke håndværker ...

Jo heller ikke særligt underligt, naverne in mente.

M.

Fra : Michael Holm

Dato : 15-03-07 08:30

> [...]
> uden at få den fornødne hjælp til at finde knappen.
>
> Faktisk kan jeg slet ikke finde nogen knap at trykke på på bundkortet

fandt du denne side?
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300552

hvis den ikke hjælper så gå ind på
http://www.apple.com/support/hardware/ og vælg din maskine i højre side
og søg videre når du er inde på din maskine.
--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-07 18:20

Michael Holm <macsoup@toitsu.dk> wrote:

> [...]
> http://www.apple.com/support/hardware/ og vælg din maskine i højre side
> og søg videre når du er inde på din maskine.

Jeg kan ikke finde noget her, der er relevant for en G4/867
enkelt-processor QuickSilver.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 16-03-07 13:30

> Jeg kan ikke finde noget her, der er relevant for en G4/867
> enkelt-processor QuickSilver.

Det er vel den maskine apple kalder Power Mac G4 ??
http://www.apple.com/support/powermac/g4/

her søgte jeg på "reset pmu" og fik flg. vejledning
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=95037

Der er også link til Logic Board Diagram:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=95035

PMU knappen sidder øverst til højre

Fra : Michael Holm

Dato : 16-03-07 13:31

> [...]

> her søgte jeg på "reset pmu" og fik flg. vejledning
> http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=95037
>
> Der er også link til Logic Board Diagram:

rettelse, øverst til venstre på billedet

Fra : Per Rønne

Dato : 16-03-07 17:42

> [...]

> her søgte jeg på "reset pmu" og fik flg. vejledning
> http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=95037
>
> Der er også link til Logic Board Diagram:

Det angivne bundkort minder slet ikke om mit kort. Bl.a. er der fem
PCI-slots, hvoraf den ene fra starten har fået en skærmkort i sig. Og så
ligger RAM-slottene lige klods op ad dette kort, parallelt med.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-07 15:16

Hej Per

Per Rønne wrote:

> Jeg prøvede lige at google efter hvordan man gjorde det, men nu kom de
> andre med alternative forslag.

Det er næppe et PMU problem, men teknisk kan man vel sige, at der er en
konflikt mellem det chipset, der er på et PCI kort og så koblingen til
motherboardet...

> Hvordan gør man? Jeg fandt nemlig kun noget om PowerBooks ...

Luk maskinen ned. Åbn den og tryk på den lille sorte knap, der sidder
for enden af PRAM batteriet. Hold den nedtrykket i ca. 5 sek. og luk så
igen maskinen og tænd den på normal vis. - For en sikkerheds skyld bør
du lige tage 230v kablet fra, inden du åbner den.

Når den så igen er startet op, skal du lige genindtaste korrekt dato og tid.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-03-07 15:20

> For en sikkerheds skyld bør
> du lige tage 230v kablet fra, inden du åbner den.

Du kan slet ikke åbne den med 230V kabel sat til ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-07 15:35

Hej Thomas

Sagtens - har lige prøvet på både en QuickSilver og en Sawtooth...
mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-03-07 15:38

> Hej Thomas
>
> Sagtens - har lige prøvet på både en QuickSilver og en Sawtooth...
> mvh. Erik Richard

Så er det nok mig der har byttet om på maskinerne. Mener bestemt der var
en model hvor strømkablet effektivt låste klappen da stikket sad fast
men gennemføring i kabinettet sad på "låget"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-07 15:51

Thomas von Hassel wrote:

> Så er det nok mig der har byttet om på maskinerne.

Det kan ihvertfald gøres på alle G4 'Graphite' = PCIGraphics, Sawtooth,
GigabitEthernet, DuigtalAudio, QuickSilver og MDD til og med 1,25ghz. -
Hvordan det så er på de sidste MDD og G5, tør jeg ikke sige...

> Mener bestemt der var en model hvor strømkablet
> effektivt låste klappen da stikket sad fast
> men gennemføring i kabinettet sad på "låget"

Hm, der er vist noget med de B&W G3 dér, men jeg har ikke flere af dem
tilbage, så jeg kan ikke verificere det. - Men svjh. skal man sætte
strømkablet i igen, hvis man skal have strøm på _efter_, den er lukket op...

Fra : Morten Lind

Dato : 15-03-07 15:41

> Du kan slet ikke åbne den med 230V kabel sat til ..
>
> /thomas

Ok jo....modellerne med sideåbning kan sagtens spille "offentligt"

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-07 18:20

> Du kan slet ikke åbne den med 230V kabel sat til ..

Såeh? Den er ellers åben nu, mens jeg skriver på den.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-07 18:20

> Luk maskinen ned. Åbn den og tryk på den lille sorte knap, der sidder
> for enden af PRAM batteriet. Hold den nedtrykket i ca. 5 sek. og luk så
> igen maskinen og tænd den på normal vis.

Ja, nu bruger vi vist 'lukke' på to forskellige måder. Men jeg går ud
fra at jeg lukker den ned, og derefter fysisk åbner kabinettet, trykker
på knappen, og så genstarter?

Ikke at jeg behøver at åbne kabinettet, da det allerede er åbent ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-07 18:50

> [...]
> på knappen, og så genstarter?
>
> Ikke at jeg behøver at åbne kabinettet, da det allerede er åbent ...

Virkede ikke, og den sorte dims jeg trykkede på virkede ikke som om den
var en knap.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-07 20:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Virkede ikke, og den sorte dims jeg trykkede på virkede ikke som om den
> var en knap.

Morten Lind ringede. Knappen var noget større, og grå. Den er nu findet,
og afprøvet. I starten troede jeg at det bare var den, da jeg
tilsyneladende kunne gå på vågeplus, og så genstarte.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-07 22:50

Hej Per

Hvis du kigger ind på indmaden fra siden og kigger ned på PRAM
batteriet, sidder knappen ca. 1 cm til højre for batteriet og ca. 1 cm
længere ind mod computerens indre. Knappen sidder i en lille firkant på
ca. 6x6 mm, og selve knappen er ca. 2,5 mm i diameter...
mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 16-03-07 06:05

> [...]
> længere ind mod computerens indre. Knappen sidder i en lille firkant på
> ca. 6x6 mm, og selve knappen er ca. 2,5 mm i diameter...

Jep, og så er den ikke sort men grå ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-07 22:45

Per Rønne wrote:

> Ja, nu bruger vi vist 'lukke' på to forskellige måder. Men jeg går ud
> fra at jeg lukker den ned, og derefter fysisk åbner kabinettet, trykker
> på knappen, og så genstarter?

Just præcist! - man er vel jyde - det er så dejlig nemt. Her bruger vi
det i begge betydninger.

Fra : sadyhr

Dato : 14-03-07 21:09

Hejsa

On 14 Mar., 19:33, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> [...]
> ikke længere muligt at vågne igen efter vågeblus ... jeg skal ikke
> afvise at der kan være tale om en hardware-fejl.

Du har ikke installeret et eller andet FireWire eller USB-kort, som
forhindrer det? Jeg ved vist ikke, hvad maskine du bruger; men
problemet findes på bl.a. G3-tower-modellerne under OS X.

S/ebastian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-07 21:40

Hejsa Per & Seb

sadyhr wrote:

> Du har ikke installeret et eller andet FireWire eller USB-kort, som
> forhindrer det?

Det var også min første tanke. - Add-on PCI kort - især FW og USB
blokerer for 'deep sleep'.

> Jeg ved vist ikke, hvad maskine du bruger; men problemet
> findes på bl.a. G3-tower-modellerne under OS X.

Problemet findes skam også under OS 9.2.x på fx. PM 9600, Beige og B&W G3.

Firewire og USB kort fra Zitech virker fint med 'deep sleep' under OS X,
men det gør derimod 'Macintosh Edition' kort fra MacAlly og IOGear ikke.
Keyspan USB 1.1/2.0 kort har ikke problemet ved boot fra OS X, men har
problemet ved boot fra OS 9.1, og ikke fra 9.2.2...

Jeg har prøvetestet det på et par QuickSilver maskiner for én, der lige
har købt en QS Dual G4/800mhz. Han kunne ikke vække den fra deep sleep
med et std. USB 2.0 kort, og jeg kunne ikke vække mine med MacAlly og
IOGear FW+USB, - så det er et kendt fænomen. - Der er også en del om det
på div. Apple fora.

Problemet eksisterer også med visse SCSI kort - bl.a. Adaptec AHA-2930c
(ikke 2930cu) AHA 2940W, AHA-2940UW, AHA-2940U2W, AVA-2930, AVA-2940U,
AVR-19160 og AVA-39320. Adaptecs APD (PowerDomaine) har ikke problemet.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-07 06:39

> Hejsa Per & Seb

> Det var også min første tanke. - Add-on PCI kort - især FW og USB
> blokerer for 'deep sleep'.

Jeg har sat såvel et ATA-133 kort i maskinen som et 5-ports USB 2.0 kort
i maskinen [den ene port er intern, og her sidder et bluetooth-stick].
Jeg har i øvrigt også problemer med at boote ind i Classic, på det
oprindelige kort om. Den kan kun boote på en Classic på en af de to
harddiske der sidder på ATA-133-kortet - de to harddiske sidder på hver
sin kæde.

De to kort er i øvrigt købt i humac på Åboulevarden.

G4/867 med 1152 M RAM.

> [...]
> (ikke 2930cu) AHA 2940W, AHA-2940UW, AHA-2940U2W, AVA-2930, AVA-2940U,
> AVR-19160 og AVA-39320. Adaptecs APD (PowerDomaine) har ikke problemet.

Der sidder også et SCSI-kort fra Adaptec, som jeg dog aldrig har fået
til at virke, hverken på en pc eller på en Mac. 'AHA-2930CU MAC'. Men
det har nu aldrig voldt problemer, bortset fra at det ikke virker. Jeg
mangler ganske simpelt drivere [har faktisk to af kortene].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-07 15:11

Hej Per

Per Rønne wrote:

> Jeg har sat såvel et ATA-133 kort i maskinen som et 5-ports USB 2.0 kort
> i maskinen [den ene port er intern, og her sidder et bluetooth-stick].

Det er formentlig USB kortet, der giver problemer. Prøv at afmontere det
og sæt den i sleep.

> [...]
> sin kæde.
>
> De to kort er i øvrigt købt i humac på Åboulevarden.

Hm, det kan godt være USB kortet, der blokerer på den interne ATA BUS,
men ikke på dit Sonnet ATA kort. - Nogle af både MacAllys, Keyspans og
IOGears USB kort kræver drivere på OS 9.x men ikke på OS X. - Jeg véd
ikke hvorfor, men jeg har oplevet samme fænomen på en Sawtooth Dual
G4/1,4ghz med et Sonnet Tempo Trio RAID kort. - Her nægtede den også at
boote på den interne 120gb disk med OS 9.2.2, men gerne på en 200gb disk
på Sonnet kortet med nøjagtig samme system, - der ganske enkelt var
kopieret over fra den interne ATA BUS. - Jeg har ikke en fornuftig
teknisk forklaring på problemet...

- Jeg går ud fra, det drejer sig om det ATA kort, du fik billigt.

> G4/867 med 1152 M RAM.

Har én, der opr. også var en 867mhz QS, men det er en ren OS X maskine,
så jeg kan ikke afprøve ATA-problemet, men USB/FW problemet er også på
den med et IOGear combo USB+FW kort, - går fint i dvale, men kan ikke
vækkes igen uden en soft-reboot.

> [...]
> det har nu aldrig voldt problemer, bortset fra at det ikke virker. Jeg
> mangler ganske simpelt drivere [har faktisk to af kortene].

Det er ikke udelukkende et driverproblem. Kortet skal have en ny ROM
update/firmware update for at ville virke på OS X. Jeg har selv et
enkelt 2930CU kort, hvor jeg har opd. ROM og firmware, så send mig en
mail off-list, så kan jeg sende dig opdateringen.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-07 18:20

> Hej Per

> Det er formentlig USB kortet, der giver problemer. Prøv at afmontere det
> og sæt den i sleep.

Først prøver jeg nu lige de andre muligheder.

> [...]
> så jeg kan ikke afprøve ATA-problemet, men USB/FW problemet er også på
> den med et IOGear combo USB+FW kort, - går fint i dvale, men kan ikke

Ja den IOGear kender jeg ikke, altså den med fw-kort.

Og hvad mener du med en soft-reboot? Jeg kan først genstarte den hvis
jeg holder den store knap nede, indtil knappen holder op med at lyse. Og
så boote den fra bunden af.

> [...]
> enkelt 2930CU kort, hvor jeg har opd. ROM og firmware, så send mig en
> mail off-list, så kan jeg sende dig opdateringen.

Reply-To virker faktisk, og ellers kan du jo gætte dig til min normale
e-mail adresse, når nu jeg hedder Per Rønne, har domænet rqnne.dk, og
angiver 'sendt fra' som per@rqnne.invalid .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-07 18:50

> Først prøver jeg nu lige de andre muligheder.

Og det prøver jeg så nu. Og giver bagefter besked til humac, hvis det
viser sig at det er dér problemet ligger.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-07 20:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og det prøver jeg så nu. Og giver bagefter besked til humac, hvis det
> viser sig at det er dér problemet ligger.

Efter at have fjernet USB-kortet, der er indkøbt i humac som
mac-kompatibelt, kan jeg konstatere følgende ændriger:

1. Jeg kan nu igen boote ind i harddisken på det oprindelige ATA66-kort,
og ind i MacOS 9.2. Og herfra kan jeg se alle harddiske, også det på det
billige ATA133. som jeg fik for 49 kroner i humad.

2. Og jeg kan igen sætte maskinen på vågeblus, og genstarte den. Og jeg
kan nu konstatere at jeg slet ikke fik sat maskinen på vågeblus
tidligere, fordi maskinen vedblev at larme.

Og det skal humac have at vide [kortet kan dog nok alligevel bruges på
min Windows-desktop].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-07 22:43

Per Rønne wrote:

> Først prøver jeg nu lige de andre muligheder.

God idé, men jeg tror ikke, det løser problemet med dvale...

> Ja den IOGear kender jeg ikke, altså den med fw-kort.

IOGear laver både rene USB 1.1, 1.1/2.0 og rene 2.0 USB kort, Firewire
400, Firewire 800 og Firewire 400+800 i samme kort samt USB 1.1/2.0+FW i
samme kort. Det kort, jeg har, er med både USB 1.1/2.0 og FW400. Det
virker fint også under OS 9.x, der jo kun kan bruge USB 1.1.

> Og hvad mener du med en soft-reboot?

Den lille runde knap på ca. 3-4mm i diam., der sidder lige nedenunder
den store start-/slukknap med lys.

> Jeg kan først genstarte den hvis jeg holder den store knap nede,
> indtil knappen holder op med at lyse. Og så boote den fra bunden af.

Du har lavet en 'hard-reboot', hvor den først tvangsnedlukker, hvorefter
du skal starte på normal måde ved at trykke på knappen igen. - Du burde
kunne lave en soft-reboot ved at holde den lille knap inde i ca. 3 sek..

> Reply-To virker faktisk, og ellers kan du jo gætte dig til min normale
> e-mail adresse, når nu jeg hedder Per Rønne, har domænet rqnne.dk, og
> angiver 'sendt fra' som per@rqnne.invalid .

OK, jeg prøver at gætte og finder opd. frem og sender den afsted.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-03-07 06:16

> [...]
> samme kort. Det kort, jeg har, er med både USB 1.1/2.0 og FW400. Det
> virker fint også under OS 9.x, der jo kun kan bruge USB 1.1.

OK. Måske skal jeg også have en anden dér. I hvert fald virker den ikke
hensigtsmæssigt i forhold til min Kensington trackball med 11 knapper.
Kun grundlæggende funktioner accepteres som mus, så jeg er nødt til at
sætte en 'rigtig' usb-mus til.

Man kan jo fokusere på en computer på to måder. Delvis, så skærm,
tastatur og mus kommer på, og fuldt ud, så også alle usb-enheder og lyd
kommer på. Til det formål er der to usb-stik foran [til mus og tastatur]
og to usb-stik bagpå [til yderligere usb-enheder], men selv om man
sætter trackball'en ind foran, accepteres kun de grundlæggende aktioner
fra den, når der ikke er fokuseret 'fuldt ud'. Resten kører over til den
anden computer ;-(.

> Den lille runde knap på ca. 3-4mm i diam., der sidder lige nedenunder
> den store start-/slukknap med lys.

Som er grå, og sidder lige over den sorte knap, altså længst væk fra den
der kigger ind i maskinen, når lågen er nede.

Jeg glæder mig .

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk