10.4.9 problemer
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-03-07 23:25

Efter opdatering til 10.4.9 (har brugt 10.4.9ComboUpd.PPC) har jeg fået
nogle gevaldige problemer med Finder. Den quitter hele tiden
ligegyldigt, hvad jeg gør eller ikke gør.

Det er i meget regelmæssige intervaller på 1 min., hvorefter Finder
lukker alle åbne vinduer.

Hvorfor i alverden gør den det?

mvh. Erik Richard
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-07 01:06

Hm, kom til at tænke på... Kan jeg flytte disse tre filer fra en anden
endnu ikke opdateret 10.4.8 og så køre opdatering 10.4.9 igen?
- mach
- mach_kernel
- mach.sym

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-07 08:04

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Hm, kom til at tænke på... Kan jeg flytte disse tre filer fra en anden
> endnu ikke opdateret 10.4.8 og så køre opdatering 10.4.9 igen?
> [...]

Det tror jeg ikke du skal regne med.

Spørgsmålet er mere om du har lagt nogen underlige ting ind som
Finderen ikke kan lide.

Fra : Jon

Dato : 14-03-07 08:12

> Det tror jeg ikke du skal regne med.
>
> Spørgsmålet er mere om du har lagt nogen underlige ting ind som
> Finderen ikke kan lide.

Hva med XX antall CPU-oppgraderinger og tilhørende fixer? Jeg bare spør.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-03-07 23:01

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Hva med XX antall CPU-oppgraderinger og tilhørende fixer? Jeg bare spør.

De har næppe indflydelse. ERS bør nuke finder indstillinger, evt 3.
parts plugins/bundles og ikke mindst nuke caches.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-07 20:55

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Hm, kom til at tænke på... Kan jeg flytte disse tre filer fra en anden
> endnu ikke opdateret 10.4.8 og så køre opdatering 10.4.9 igen?
> [...]

ikke uden videre.

Fra : Franz Berliner

Dato : 14-03-07 09:06

> Efter opdatering til 10.4.9 (har brugt 10.4.9ComboUpd.PPC) har jeg fået
> nogle gevaldige problemer med Finder. Den quitter hele tiden
> ligegyldigt, hvad jeg gør eller ikke gør.

Hejsa

Er du sikker på at det er den rigtige update? 10.4.9 opdateringen findes
vistnok i et væld af forskellige versioner. Hvis du bruger Software
Update er du sikker på at få den rigtige ned.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Jon

Dato : 14-03-07 09:25

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
> vistnok i et væld af forskellige versioner. Hvis du bruger Software
> Update er du sikker på at få den rigtige ned.

Erik stoler ikke riktig på SU, fortår jeg...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-07 09:29

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Erik stoler ikke riktig på SU, fortår jeg...

Og det er meget fornuftigt at man ikke bare lader SU opdatere
automatisk, men at man selv kan steppe ind og vælge hvornår man vil køre
sin update, men funktionen som sådan er der ikke noget galt med ...

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Jon

Dato : 14-03-07 09:49

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Og det er meget fornuftigt at man ikke bare lader SU opdatere
> automatisk, men at man selv kan steppe ind og vælge hvornår man vil køre
> sin update, men funktionen som sådan er der ikke noget galt med ...

Nemlig. Jeg vil heller ikke ha på automatisk oppdatering, men når SU så
sier fra om at det er updates, så kikker jeg på listen og velger de jeg
vil ha, og lar den gjøre jobben. Det har hittil ikke sviktet, og særlig
i tilfeller hvor der er mange på en gang, er det bedre å la den gjøre
jobben med å velge rekkefølge, når der skal startes opp på nytt, osv.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-07 10:01

> [...]

> i tilfeller hvor der er mange på en gang, er det bedre å la den gjøre
> jobben med å velge rekkefølge, når der skal startes opp på nytt, osv.

Nemlig. Jeg har set folk der har haft deres server (!) til automatisk at
installere updates ... big nono

/thomas

Fra : Jon

Dato : 14-03-07 10:42

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Nemlig. Jeg har set folk der har haft deres server (!) til automatisk at
> installere updates ... big nono

Det kan jo få en til å bli enig med Erik, faktisk. Uff. På en server vil
jeg ha full kontroll. Men det er nok mulig at jeg ville sette til
automatisk oppdatering på min fars iMac (han er 80 år)...

Fra : Morten Lind

Dato : 14-03-07 11:06

> [...]

> jeg ha full kontroll. Men det er nok mulig at jeg ville sette til
> automatisk oppdatering på min fars iMac (han er 80 år)...

Jeg gør som du(bruger SU, men vælger selv), og du kan jo opdatere din
fars iMac, når du besøger ham - det gør jeg - han er 78.....

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-07 11:33

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Jeg gør som du(bruger SU, men vælger selv), og du kan jo opdatere din
> fars iMac, når du besøger ham - det gør jeg - han er 78.....

Remote Desktop dimsen med VNC er ret fikst til det her.

Fra : Morten Lind

Dato : 14-03-07 12:19

> Remote Desktop dimsen med VNC er ret fikst til det her.

Yep, men måske sætter hans far pris på et besøg indimellem

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-07 12:34

> Yep, men måske sætter hans far pris på et besøg indimellem

Ubetinget, men det skal jo ikke være den slags der driver eller
udløser besøget, vel?

Det er ikke noget værre end "når du nu alligevel er her, kan du så
ikke liiiiiige...."

Fra : Morten Lind

Dato : 14-03-07 12:44

> Ubetinget, men det skal jo ikke være den slags der driver eller
> udløser besøget, vel?
>
> Det er ikke noget værre end "når du nu alligevel er her, kan du så
> ikke liiiiiige...."

Rigtigt, jeg vender det bare om: "Når jeg nu alligevel er her, skal jeg
så ikke lige....."

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-07 13:40

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Rigtigt, jeg vender det bare om: "Når jeg nu alligevel er her, skal jeg
> så ikke lige....."

Det gider jeg ikke når jeg endelig når på de kanter. Det kan man da
gøre hjemmefra ;)

Fra : Morten Lind

Dato : 14-03-07 13:55

> Det gider jeg ikke når jeg endelig når på de kanter. Det kan man da
> gøre hjemmefra ;)

Fair nok - jeg bor også blot 15 minutters gang derfra, så jeg er der
måske lidt oftere(?)

M.

Fra : Kell Christensen

Dato : 14-03-07 12:48

> Men det er nok mulig at jeg ville sette til
> automatisk oppdatering på min fars iMac (han er 80 år)...

Hov Hov - må vi gamle ikke ha' lov at bestemme noget

Kell

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-07 12:56

Hej Jon

Jon wrote:

> Det kan jo få en til å bli enig med Erik, faktisk. Uff.

Ja, de få grå hår, jeg har tilbage, rejste sig som i en brandstorm, da
jeg læste det.

Det absolut eneste, jeg bruger SU til, er at checke, hvad der kommer af
nyt, og så henter jeg det manuelt og installerer hver pakke for sig. -
De få gange, jeg (indtil nu) har haft problemer med systemet, har rent
faktisk alle været efter at have brugt SU til at opdatere med. - Og så
er der jo det faktum, at der ikke bliver opdateret/installeret det samme
med en manuel opdatering som med SU. - Som jeg har skrevet i et andet
svar, så kan der være en forskel på helt op til 30-35mb i
installationen, om man bruger SU eller gør det manuelt med ComboUpdate.
- 'Vis Info' alslører dette ganske tydeligt ved et forsøg på 2
fuldstændig identiske systemer. Den ene opdateres vis SU, den anden
manuelt...

> På en server vil jeg ha full kontroll. Men det er nok mulig
> at jeg ville sette til automatisk oppdatering på min fars
> iMac (han er 80 år)...

Lyder for såvidt fornuftig nok, - men du kunne jo også styre det via
RemoteDesktop...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-07 13:02

> [...]
> - 'Vis Info' alslører dette ganske tydeligt ved et forsøg på 2
> fuldstændig identiske systemer. Den ene opdateres vis SU, den anden

Nok fordi SU opdateringer kan indeholde diverse Security updates, mens
en ComboUpdate kun er selve system opdateringen ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-07 13:12

Thomas von Hassel wrote:

> Nok fordi SU opdateringer kan indeholde diverse Security updates,

Nej, SecurityUpdates bliver altid registreret i SU som selvstændige
installeringer.

> mens en ComboUpdate kun er selve system opdateringen ?

Hm, kan godt se, det kunne være formuleret bedre, men det er altså
ComboUpdates, der installerer ca. 30-35mb mere end SU gør...

Fra : Franz Berliner

Dato : 14-03-07 13:42

> Hm, kan godt se, det kunne være formuleret bedre, men det er altså
> ComboUpdates, der installerer ca. 30-35mb mere end SU gør...

Sikkert fordi de installerer ting der ingen relevans har for netop din
maskine.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 14-03-07 14:33

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Sikkert fordi de installerer ting der ingen relevans har for netop din
> maskine.

Må nok hellere skynde mig at tilføje at ovenstående er rent gætteri.
Thorbjørns forklaring lyder lidt mere plausibel.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-07 20:54

Franz Berliner <stuff@nospamkampp.dk> wrote:

> Må nok hellere skynde mig at tilføje at ovenstående er rent gætteri.
> Thorbjørns forklaring lyder lidt mere plausibel.

Snarrerer fordi den installer emner som allerede ligger på disken én
gang til.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-07 16:05

Hej Franz

Eller måske nærmere omvendt... - Jeg har en masse af Apples Developer
Tools installeret, og det er jo ikke sikkert, at SU er gearet til at
kunne genkende dem. - Fx. har jeg hele CoreAudio Developer Kit
installeret + en masse andet lignende...

Jeg havde et lignende problem, da jeg gik fra svjh. 10.4.5 til 10.4.6 på
en anden maskine. På den viste det sig, at det var et diskrelateret
problem, der først forsvandt efter en omformattering og geninstallering
af hele systemet. - Så der er nok ikke andet at gøre end at komme igang
med 'forårsrengøringen'.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-07 16:54

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> på en anden maskine. På den viste det sig, at det var et diskrelateret

Hvad er "et diskrelateret problem"?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-07 17:00

> Hvad er "et diskrelateret problem"?

Hvis det er bad blocks der begynder at krybe op så er det da ud med
disken i en fart. Hvis det er directory problemer så kan DiskWarrior
løse de problemer i 99% af alle tilfælde ...

Jeg har ikke geninstalleret mit system i ca. 3 år nu efterhånden ... og
det er inkl. et skift fra ppc til intel via migration ass.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-07 17:49

Thomas von Hassel wrote:

> Hvis det er bad blocks der begynder at krybe op så er det da ud med
> disken i en fart.

Absolut! - Den situation har jeg været i en enkelt gang... - En kontrol
med Intech DiskIntegrety/AMART viser ingen fejl...

> Hvis det er directory problemer så kan DiskWarrior
> løse de problemer i 99% af alle tilfælde ...

DW løste problemet på den anden maskine, men på den her kunne DW 4 ikke
klare sagen, men der var directory og Out of order errors.

> Jeg har ikke geninstalleret mit system i ca. 3 år nu efterhånden ... og
> det er inkl. et skift fra ppc til intel via migration ass.

Øh? - IntelMacs kræver da noget specielt i systemet, som ikke er i PPC
Macs...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-07 20:53

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:

> Absolut! - Den situation har jeg været i en enkelt gang... - En kontrol
> med Intech DiskIntegrety/AMART viser ingen fejl...

lad evt smartmontools-daemon køre i baggrunden og logge fejl. Den kan
give dig en mere grundig rapport end andre værktøjer.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-07 17:40

Fx. viste DiskWarrior (3.0.3) både 'Directory errors' og 'Out of order'
errors i HFS+ hierakiet...
mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-07 18:00

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Fx. viste DiskWarrior (3.0.3) både 'Directory errors' og 'Out of
> order' errors i HFS+ hierakiet...

Interessant. Hvad sagde Diskværktøj om disken, og kunne den fikse det?

Har du nogen anelse om hvor de kom fra? Ingen bratte nedlukninger
eller noget?

Åh, ja, bruger du HFS med logging slået _til_? Det burde vel kunne
undgå netop den slags bøvl.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-07 18:24

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Interessant. Hvad sagde Diskværktøj om disken, og kunne den fikse det?

Ingen fejl med Diskværktøj i OS X, men Diskværktøj/DriveSetup i classic
siger, der er fejl, som den ikke kan reparere...

> Har du nogen anelse om hvor de kom fra?

Nej, overhovedet ikke.

> Ingen bratte nedlukninger eller noget?

Hvis du mener, at jeg har måttet lukke computeren ned ved at holde
starknappen inde i de ca. 10sek., så nej. Men bl.a. Word 2004 og
Filemaker 7 har haft nogle 'unexpected quits'...

> Åh, ja, bruger du HFS med logging slået _til_? Det burde vel kunne
> undgå netop den slags bøvl.

Øh, hvad mener du med 'logging start'? - den synes jeg ikke, jeg
umiddelbart kender. Men mine diske/partitioner kører i 'HFS+
(journalized)' mode med undtagelse af min rene OS 9.2.2 partition, den
er alm. HFS+.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-07 18:40

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Ingen fejl med Diskværktøj i OS X, men Diskværktøj/DriveSetup i
> classic siger, der er fejl, som den ikke kan reparere...

Hvis jeg var dig ville jeg lade 100% være med at pille ved disken med
andet end Apples egne værktøjer, OG kun den nyeste version. Dvs kun
OS X udgaven.

> [...]
> umiddelbart kender. Men mine diske/partitioner kører i 'HFS+
> (journalized)' mode med undtagelse af min rene OS 9.2.2 partition, den

Det var det jeg mente. Journalized betyder at der bruges
databaseteknologi til at undgå at filsystemet kommer i en ustabil
tilstand.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-07 19:12

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvis jeg var dig ville jeg lade 100% være med at pille ved disken med
> andet end Apples egne værktøjer, OG kun den nyeste version. Dvs kun
> OS X udgaven.

Hm, kan godt være, jeg bliver nødt til at bruge DriveSetup fra de orig.
QuickSilver CD'ere, når jeg skal have ominstalleret OS 9.2.2. Mine QS
kan jo stadig boote i OS 9.x - selv med Dual G4/1,8ghz processorerne...

> Det var det jeg mente. Journalized betyder at der bruges
> databaseteknologi til at undgå at filsystemet kommer i en ustabil
> tilstand.

OK, så er jeg med...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-07 19:29

> [...]

> orig. QuickSilver CD'ere, når jeg skal have ominstalleret OS
> 9.2.2. Mine QS kan jo stadig boote i OS 9.x - selv med Dual G4/1,8ghz

Jovist, men installation er et specialtilfælde... Et godt råd - brug
kun OS X's diskværktøjer til at reparere din disk. Jeg mindes dengang
hvor Win95 kom frem og Norton Utilities kunne totaltsmadre en
installation fordi den ikke kendte til den måde de lange filnavne blev
lavet på.

Det kunne også forklare hvorfor du har så mange problemer med alting.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-07 20:58

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jovist, men installation er et specialtilfælde... Et godt råd - brug
> kun OS X's diskværktøjer til at reparere din disk.

Selvom jeg faktisk foretrækker at bruge Norton til at reparere diske
med, så gør jeg det ikke på 10.4.x maskiner - kun på 10.3.x og ældre. -
Jeg har aldrig haft de problemner, der er nogen, der siges at have haft
med NU - hverken på Os 7.x-9.x eller på X til og med 10.3.9. - Rent
faktisk har jeg reddet en disk med 10.4.2 og NortonSystemworks 3 +
DiskWarrior, men det er jo også fordi jeg kender Norton ud og ind og
véd, hvor man skal passe på.

> Jeg mindes dengang hvor Win95 kom frem og Norton Utilities
> kunne totaltsmadre en installation fordi den ikke kendte til
> den måde de lange filnavne blev lavet på.

Så har det godt nok været en gammel ver.. - Jeg har da brugt helt ned
til Norton Utilities 3.0 for Windows på min gamle Win95rev.2US og bruger
da gerne Norton 2000 på min Win98sr2 uden problem. - Derimod har den i
Windows indbyggede 'System Tuility' ofte lavet kuk på Win95, men ikke på
99...

> Det kunne også forklare hvorfor du har så mange problemer med alting.

Nåh... så mange problemer er det nu heller ikke, og det har næppe noget
med div. værktøjer at gøre. - Det er jo kun på den ene maskine, det
sker, at der af og til kommer noget. Og det er på den maskine, hvor jeg
tester div. programpakker på, men desværre også den, hvor jeg pt. har
mine musikprogrammer kørende. Så det bliver rart at få den sidste
færdigmonteret, så jeg kan få delt helt op. - generelle brug på QS 1,
musik udelukkende på QS 2 og test udelukkende på QS 3, men det tager tid
at få tingene lavet færdige, da jeg jo til det rent praktiske med hw
montering pga. mit dårlige syn er lidt afhængig af, at en anden kan hjælpe.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-07 21:27

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Jeg har aldrig haft de problemner, der er nogen, der siges at have
> haft med NU - hverken på Os 7.x-9.x eller på X til og med 10.3.9. -

Nogen der siges? Jeg har nu fedtet med 10.3 det sidste stykke tid, og
det kører bare i olie, og jeg har altså ikke været flink ved den.

> Rent faktisk har jeg reddet en disk med 10.4.2 og NortonSystemworks 3
> + DiskWarrior, men det er jo også fordi jeg kender Norton ud og ind og
> véd, hvor man skal passe på.

Mnjah, mnjoh, jeg er hamrende konservativ på det punkt. Det er KUN
fabrikantens eget værktøj der duer - muligvis tryllekunster til at
redde slettede filer i en nødssituation men ellers ikke... Giver
færrest problemer i det lange løb.

Var jeg dig, ville jeg overveje at lægge dine OS 9 værktøjer permanent
på hylden. OS X kan sæl :)

> Så har det godt nok været en gammel ver.. - Jeg har da brugt helt ned

DOS version, det var jo en fra FØR Win95.

Det var de glade dage hvor man kæmpede en kamp for at få lirket ting
op i HighMem. I dag er det meget nemmere.

Tilsvarende er det et kæmpeskridt frem at FAT er erstattet af stort
set hvad somhelst, og NTFS er ok.

> noget med div. værktøjer at gøre. - Det er jo kun på den ene maskine,
> det sker, at der af og til kommer noget. Og det er på den maskine,

Hov. Måske skulle du checke din RAM på den maskine?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-07 22:25

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Nogen der siges? Jeg har nu fedtet med 10.3 det sidste stykke tid, og
> det kører bare i olie, og jeg har altså ikke været flink ved den.

- Men du har trods alt nok ikke lavet de numre, jeg fx. har forsøgt med
div. drillerier og chikaner af programmer og hardware. - fx. køre med
2 store skærme på 2 forskellige gfx. kort samtidig, montere et AHA-2903B
SCSI kort og få det til at virke i classic mode under OS X, ændre i
tildeling af hardware access i en .kext fil for at kunne mounte et
ellers non-Apple USB kort m.m.m.....

Men 10.3.9 på den her maskine kørte også som smurt, - og det gør 10.4.8
jo så altså også på disk 2, men ikke på disk 1...

> [...]
> færrest problemer i det lange løb.
>
> Var jeg dig, ville jeg overveje at lægge dine OS 9 værktøjer permanent

Njaoe... ikke altid, men langt henad vejen går det da rimeligt.
...Hm, skulle man prøve at køre en NortonSystemworks 3 på den 10.4.9,
inden jeg sletter og re-kloner. - Det kunne da være sjovt, hvis NS 3
kunne klare problemet.

> DOS version, det var jo en fra FØR Win95.

Var det så svært.? - Det var da 'bare' at køre NU gennem
NortonManager... - OK, jeg véd, man skulle være temmelig omhyggelig, men
det kunne lade sig gøre...

> Det var de glade dage hvor man kæmpede en kamp for at få lirket ting
> op i HighMem. I dag er det meget nemmere.

Afgjort!

> Tilsvarende er det et kæmpeskridt frem at FAT er erstattet af stort
> set hvad somhelst, og NTFS er ok.

Hm, måske, men det giver så nogle andre - og for handicappede gevaldige
problemer, - da det meste af den software, der findes i dag, kun kan
køre, hvis disken er formatteret i FAT32. - Softwaren kan ganske enkelt
ikke installeres, hvis formatet ikke er FAT32...

> Hov. Måske skulle du checke din RAM på den maskine?

Hm, 3x 512mb Kingston KVR133X64C3/512. - Intechs Integrety siger OK, -
MemCheck siger OK, - QuickSilver Hardware Tool siger OK, MemTest (OS 9)
siger OK... - Skulle det være noget andet end systemet, så tror jeg
nærmere, det er mit HP software (printer, scanner og en PSC
multimaskine), der giver problemer...

På min disk 2 har jeg stadig problemet med, at CD skuffen åbner ved
start. - Det er et kendt problem, når der er installeret HP's
medfølgende software...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-07 23:17

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> fx. køre med 2 store skærme på 2 forskellige gfx. kort samtidig,

Ret svært på en iMac.

> under OS X, ændre i tildeling af hardware access i en .kext fil for at
> kunne mounte et ellers non-Apple USB kort m.m.m.....

Tjah, bruger man grej hvor den slags er nødvendigt, så skal det jo
også give efter ind imellem. Piller man ved drivere, må man forvente
at operativsystemet kan blive ustabilt.

> Var det så svært.? - Det var da 'bare' at køre NU gennem

Nej, det var ikke svært, den smadrede bare Windows, ellers ikke noget.

> [...]
> kun kan køre, hvis disken er formatteret i FAT32. - Softwaren kan
> ganske enkelt ikke installeres, hvis formatet ikke er FAT32...

Ahva? DET vil jeg godt se.

> Hm, 3x 512mb Kingston KVR133X64C3/512. - Intechs Integrety siger OK, -
> MemCheck siger OK, - QuickSilver Hardware Tool siger OK, MemTest (OS
> 9) siger OK... - Skulle det være noget andet end systemet, så tror jeg

Hvor grundig er det? Jeg snakker om noget der tester rammen
kontinuært over en lang periode. Se memtest86+ på en PC.

> På min disk 2 har jeg stadig problemet med, at CD skuffen åbner ved
> start. - Det er et kendt problem, når der er installeret HP's
> medfølgende software...

Hvis det ikke er værre end DET, ville jeg nok leve med det.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-07 01:33

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Ret svært på en iMac.

Tja, hvis det nu var en 233mhz rev.A, så er der faktisk plads til
montering af et ekstra grafikkort eller et SCSI kort. - Svjh. skulle der
bruges en specialversion af et Rage64 kort.... - men det kan da lade sig
gøre.

> Tjah, bruger man grej hvor den slags er nødvendigt, så skal det jo
> også give efter ind imellem. Piller man ved drivere, må man forvente
> at operativsystemet kan blive ustabilt.

Absolut enig! - Heldigvis bliver sådanne ændringer færre og færre nu,
hvor Intel teknologien er blevet standard....

> Nej, det var ikke svært, den smadrede bare Windows, ellers ikke noget.

Hm, jeg har da kørt Norton gennem Norton Manager på en Win95, - uden at
den gik i udu.

> Ahva? DET vil jeg godt se.

Eksterne hardware baserede talesynteser fra fx. InfoVox og Apollo. På
disse ligger stemmerne som 'software' på FAT32-native chipsets. - Det er
noget forbasket bras at arbejde med, nr der skal geninstalleres på fx.
WinXP. - 'Det offentlige' er jo ikke særligt glade for at betale for nye
100% software baserede løsninger, når de nu engang har bevilget en
hardware baseret...

> Hvor grundig er det? Jeg snakker om noget der tester rammen
> kontinuært over en lang periode. Se memtest86+ på en PC.

MemCheck og MemTest kører i baggrund hele tiden, og de regnes for at
være ret pålidelige. - Og så er der da forresten også autocheck af RAM
under OS 9.x boot via kontrolpanelet 'Hukommelse/Memory.

> Hvis det ikke er værre end DET, ville jeg nok leve med det.

Det gør jeg også! - Og jeg gider end ikke forsøge at finde ud af, hvor
fejlen ligger, - heller ikke at forsøge at ændre på div. HP .kext filer
eller drivere under OS 9.x. - Skuffen lukker sig alligevel af sig selv
efter 1 minut.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-03-07 07:26

> [...]

> montering af et ekstra grafikkort eller et SCSI kort. - Svjh. skulle
> der bruges en specialversion af et Rage64 kort.... - men det kan da

Det lyder ikke som noget jeg er interesseret i at fifle med.

> Absolut enig! - Heldigvis bliver sådanne ændringer færre og færre nu,
> hvor Intel teknologien er blevet standard....

OG hvor du ikke skal have ting til at virke i Classic

> Hm, jeg har da kørt Norton gennem Norton Manager på en Win95, - uden
> at den gik i udu.

Nok en nyere end den jeg havde.

> [...]
> fx. WinXP. - 'Det offentlige' er jo ikke særligt glade for at betale
> for nye 100% software baserede løsninger, når de nu engang har

Begriber det stadigvæk ikke, men der er sikkert en god grund.

> MemCheck og MemTest kører i baggrund hele tiden, og de regnes for at
> være ret pålidelige. - Og så er der da forresten også autocheck af RAM
> under OS 9.x boot via kontrolpanelet 'Hukommelse/Memory.

Det er usammenligneligt, beklager.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-07 15:25

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det lyder ikke som noget jeg er interesseret i at fifle med.

Det er godt nok også noget bøvl at få til at virke.

> OG hvor du ikke skal have ting til at virke i Classic

Suk.! - ja desværre...

> Nok en nyere end den jeg havde.

Svjh. en Norton Utilities ver 1.5...

> Begriber det stadigvæk ikke, men der er sikkert en god grund.

For at få de eksterne talesyntese enheder til at koble til softwaren,
der installeres på computeren (også gennem DOS), skal man selv skrive en
com.fig.sys og en com.alt.fig.sys fil. - Og det _skal_ skrives i DOS. Så
selv på Win98 til XP skal man ud i DOS prompten og skrive den, gemme med
100% korrekt skrevne koder og navn, - ellers går det rivende galt...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-03-07 19:40

> [...]

> DOS. Så selv på Win98 til XP skal man ud i DOS prompten og skrive den,
> gemme med 100% korrekt skrevne koder og navn, - ellers går det rivende

Arh, mon ikke "notepad" kan lirkes til at hjælpe dig.

Uanset hvad, det lyder spøjst. Men om jeg forstår hvad det har med
Mac at gøre

(Sagde han mens han reetablerede OS 9 på en iMac DV)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-07 23:04

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Arh, mon ikke "notepad" kan lirkes til at hjælpe dig.

Tjae... Notepad kan godt bruges, men jeg garanterer ikke for resultatet.
- Uanset skal man huske, at ingen ord / grupper må være på mere end 7
tegn. På én af de maskiner, vi forsøgte på, brugte vi NotePad og fandt
faktisk ud af, at et mellemrum mellem to ord / kodegrupper tæller med
til det foregående ord / kodegruppe, så hvis ordet / kodegruppen var på
7 tegn, blev de reelt på 8 tegn, - og så gik det galt.! - Kun hvis
ord / kodegruppe stod på hver sin linie, fik vi det til at virke...

> Uanset hvad, det lyder spøjst. Men om jeg forstår hvad det har med
> Mac at gøre

Siger han, som selv bragte Windows på banen. - Men det har skam noget
med Mac at gøre... Jeg har fx. forsøgt at få en InfoVox talesyntese til
at virke under Softwindows 1.04 og 4.04 på Mac Os 9.1, samt på en
VirtualPC 2.1 (ren DOS) på den måde - uden held. - Derimod er det
lykkedes for mig at på Apples Text-To-Speech og SpeechRecognition til at
virke inline i Softwindows 1.04 - men ikke i 4.04...

> (Sagde han mens han reetablerede OS 9 på en iMac DV)

Dejlig lille maskine...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-07 00:13

> Siger han, som selv bragte Windows på banen. - Men det har skam

Det var for at understrege at det kan være skidt at pille for meget
med gamle programmer.

> Dejlig lille maskine...

Jep. Nu har jeg to :) Og har installeret Ubuntu imellemtiden. Bare
for at se hvordan verden ser ud, og den er der ikke meget skæg ved :(

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-07 20:55

> [...]

> montering af et ekstra grafikkort eller et SCSI kort. - Svjh. skulle der
> bruges en specialversion af et Rage64 kort.... - men det kan da lade sig

Man kunne få SCSI kort og 3Dfx Voodoo 2 3D kort til den hemmelige
slot. Ingen egentlige grafikkort.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-03-07 18:52

Hm... Nu har jeg så renset og slettet min oprindelige 10.4.8 startdisk
og klonet 10.4.8 tilbage fra min alternative startdisk...

Og så har jeg forsøgsvis brugt SoftwareUpdate til at opdatere til
10.4.9. Det gik for såvidt også godt nok, men underligt nok installerer
SU kun ca. 52mb opdateringer, mens 10.4.9 ComboUpdate installerer knap
81mb. - QuickTime 7.1.5 fra SU installerer ca. 28mb, mens en downloaded
7.1.5 installerer 43mb - altså en forskel på ca. 15mb. - iTunes 7.1.1
via SU og manuelt installerer det samme... - Java 5.0 via SU ca. 32mb,
mens manuel installering installerer ca. 45mb. - WebObjects ca. 18mb via
SU og ca. 22mb manuelt. - Lidt besunderligt - tør vist siges...

Men jeg kan bekræfte det, der har været nævnt. - 10.4.9 _ER_ temmelig
meget hurtigere end 10.4.8. Jeg fornemmer, at forskellen er næsten den
samme, som da jeg gik fra 10.3.9 til 10.4.3 (samme QuickSilver Dual
G4/1,8ghz)- altså en forøgelse i hastighed på ca. 25-30% i visse
processer - bl.a. åbning af programmer, konvertering af specifikke
dokumenter til fx. 'text only', loadning af skrifter i fx. Word 2004,
hurtigere åbning af musikfiler til raw data osv.osv..

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-03-07 20:12

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> besunderligt - tør vist siges...

Konklusionen må da være at du skal bruge Software Update hvis du vil
spare lidt på diskpladsen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-03-07 20:36

Nu er det ikke diskplads, jeg mangler. - Der sidder 2x120gb i den her,
og der ligger yderligere 2x120gb og venter på at blive monteret. -
Desuden har jeg både en 400gb og en 500gb eksterne FW, - så jeg klarer
mig - også, selvom systemet skulle komme til at fylde en del.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-07 03:02

Nå, så er 'mysteriet' opklaret, hvorfor Finder genstartede hele tiden.

Jeg skulle lige have installeret min StuffItDeluxe 9.02 - og som sagt,
så gjort. - ca. 60 sek. efter genstartede Finder, hvorefter den
fortsatte med at genstarte ca. hvert minut. Afinstallerede DLX, og
Finder har opført sig fuldstændig normal. - Hm, så er det, jeg skal til
at overveje, om jeg skal opg. til ver. 11.x....

Fra : Morten Lind

Dato : 18-03-07 04:59

> [...]
> Finder har opført sig fuldstændig normal. - Hm, så er det, jeg skal til
> at overveje, om jeg skal opg. til ver. 11.x....

Tjaeh, hvis du kan finde den - foreløbig har opgraderingen til v.11
kostet mig 110,-$, /uden/ at have fået andet end tre udgaver af den
ordinære, gratis StuffitExpander.

Jeg véd ikke, om du husker tråden fra dengang, men jeg vil ikke
anbefalde dig at forsøge, medmindre du har penge at smide ud af vinduet.

M.

P.S.: De besvarer heller ikke henvendelser.
M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-07 14:49

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> Tjaeh, hvis du kan finde den - foreløbig har opgraderingen til v.11
> kostet mig 110,-$, /uden/ at have fået andet end tre udgaver af den
> ordinære, gratis StuffitExpander.

Har du prøvet direkte hos Allume? http://www.allume.com/mac/index.html -
Jeg véd, der har været - og er - problemer med deres
salgssamarbejdspartner, DigitalRiver. Af samme grund har Nisus Software
også opsagt deres aftale med DigitalRiver.... - Og så vil jeg anbefale
at man ofrer de $10USd, en hardcopy koster, - så er man da sikker på at
få den...

> Jeg véd ikke, om du husker tråden fra dengang, men jeg vil ikke
> anbefalde dig at forsøge, medmindre du har penge at smide ud af vinduet.

Hm, det kan jeg ikke umiddelgbart huske... Men jeg har faktisk brug for
noget lidt mere avanceret end den indbyggede i Finder...

> P.S.: De besvarer heller ikke henvendelser.

Førhen ville jeg blot ta' knoglen og ringe til dem. De er enormt
ligeglade med deres mailsupport. Jeg sendte en forespørgsel til dem for
et år siden, hvorfor man ikke kunne åbne StuffItDeluxe 9.02 installeren,
den har de ikke svaret på endnu... Og man kan stadig ikke åbne 9.02
installeren - _hvis_ 9.0 eller 9.01 er installeret på maskinen...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-07 20:46

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Tjaeh, hvis du kan finde den - foreløbig har opgraderingen til v.11
> kostet mig 110,-$, /uden/ at have fået andet end tre udgaver af den
> ordinære, gratis StuffitExpander.

Hvad skal man iøvrigt med Stuffitdeluxe anno 2007? Det er efterhånden
sjældent man render ind i .sit og .hqx filer. BOMarchivehelper i
respekterer resucegrene og zip kan pakkes ud af alle. En stuffit
Expander til at pakke de sjældne sit og hqx filer ud bør være nok.

Fra : Morten Lind

Dato : 20-03-07 08:41

> [...]
> respekterer resucegrene og zip kan pakkes ud af alle. En stuffit
> Expander til at pakke de sjældne sit og hqx filer ud bør være nok.

Fuldstændigt korrekt - det er sikkert blot en gammel vane, da jeg jo nu
engang /er/ i besiddelse af betalingsversionen.

Jeg har da også for længe siden besluttet, ikke at gøre mere ved den
historie, medmindre jeg får lyst til at drille banken med en nys afsagt
kendelse i pengeinstitutankenævnet, der pålægger bankerne at holde
kunderne skadesløse ved internethandel, når varen ikke modtages, hvilket
er tilfældet hos mig.

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-03-07 22:16

> [...]

> problem, der først forsvandt efter en omformattering og geninstallering
> af hele systemet. - Så der er nok ikke andet at gøre end at komme igang

Jeg tror det er på tide at du går i gang med at studere output fra
lsbom på henholdsvis en update fra henholdsvis SU og på én du henter ned
selv. Ingen af dem opdaterer developertools.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-07 20:40

> [...]

> Eller måske nærmere omvendt... - Jeg har en masse af Apples Developer
> Tools installeret, og det er jo ikke sikkert, at SU er gearet til at

Tro mig, det /er/ Softwareupdate gearet til.

> - Fx. har jeg hele CoreAudio Developer Kit
> installeret + en masse andet lignende...

Det er hvad vi andre kalder CoreAudioSDK, ik?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-07 13:42

> [...]

> Det absolut eneste, jeg bruger SU til, er at checke, hvad der kommer
> af nyt, og så henter jeg det manuelt og installerer hver pakke for

_AT_ du gider.

> ComboUpdate. - 'Vis Info' alslører dette ganske tydeligt ved et forsøg
> på 2 fuldstændig identiske systemer. Den ene opdateres vis SU, den
> anden manuelt...

Det lyder som om den ene gemmer gamle filer og den anden ikke gør.

En ting er der er forskel, men for at kunne vurdere om det er godt
eller skidt, er det rart at vide HVORI forskellen består....

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-07 16:25

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> _AT_ du gider.

Tja, det er jo, som man ta'r det..-)

> Det lyder som om den ene gemmer gamle filer og den anden ikke gør.

Det tror jeg næppe, - så skulle der jo være en del dubletter rundt
omkring, og det er der ikke....

> En ting er der er forskel, men for at kunne vurdere om det er godt
> eller skidt, er det rart at vide HVORI forskellen består....

Jeg kan ihvertfald se, at flere filer er større i både 'Frameworks',
'Core Services' og andre mapper, når/hvis jeg går ind og vælger nogele
'kontrolfiler' ud før og efter en opdatering. Selve Mac kernen er også
noget større i reelle bytes ved manuel opdatering end ved brug af SU. -
Men som jeg har svaret Franz, så tror jeg, det skyldes, at jeg har en
masse developer tools (næsten alt) installeret, og at SU ikke er gearet
til at kunne opdatere disse filer....

Godt, jeg har en velfungerende 10.4.87 på en anden disk, så jeg switcher
nok til den og laver en nedgradering via en kopier og erstat med Intech
Speedtools. - Og ja, jeg har lært at lave en backup af vigtige data, -
så jeg kun lige skal have lavet backup af min mozilla- og dokumentmapper.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-07 16:38

> Men som jeg har svaret Franz, så tror jeg, det skyldes, at jeg har en
> masse developer tools (næsten alt) installeret, og at SU ikke er gearet
> til at kunne opdatere disse filer....

Den køber jeg ikke, Dev. Tools har intet med selve OS'et at gøre.
(udover lidt extra pref. panes)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-07 17:38

Thomas von Hassel wrote:

> Den køber jeg ikke,

Det bliver du altså nødt til.

> Dev. Tools har intet med selve OS'et at gøre.
> (udover lidt extra pref. panes)

Der bliver ikke installeret ekstra Preference Panes, men derimod
temmelig mange ekstra 'Kernel Extensions' (.kext filer). - Alene til
CoreAudio er der svjh. omkring 10-12 stykker ekstra, og til CoreGraphics
ca. 20 ekstra .kext filer..... - Og selve 'Mach' kernen er knap 1mb
større end uden alle dev tools installeret... så...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-07 20:37

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Det bliver du altså nødt til.

Du er ikke en særlig pålidelig kilde. Gå på jagt med lsbom og list
indholdet af samtlige pakker på eks Xcode 2.4 imaget. Hvis
komadolinieværktøjer er for vanskelige kan du browser dig igennem
pakkerne med et værktøj som eks Pacfist.

> [...]
> temmelig mange ekstra 'Kernel Extensions' (.kext filer). - Alene til
> CoreAudio er der svjh. omkring 10-12 stykker ekstra, og til CoreGraphics

vrøvl..

Jeg ved ikke hvordan du kommer frem til det resultat, eneste pakke i
Xcode der lægger et par kext bundles ind er CHUD. Jeg har lige kigget
samtlige pakker i Xcode 2.4 igennem og de eneste kernel extensions der
installeres er CHUDKernLib.kext, CHUDProf.kext og CHUDUtils.kext.

Ikke ét eneste af SDK'erne eller selve developertools pakken lægger
kernel extensions ind.

> - Og selve 'Mach' kernen er knap 1mb
> større end uden alle dev tools installeret... så...

Developer tools rører altså heller ikke ved kernen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-07 16:57

> [...]

> masse developer tools (næsten alt) installeret, og at SU ikke er
> gearet til at kunne opdatere disse filer....

Det tror jeg ikke du har ret i, men nuvel - bare dine maskiner kører
og du er glad :)

Selv skal jeg have lirket OS 9 ind på den grønne iMac - der er vist
ingen vej udenom at kopiere, installere fra bunden og rulle
tilbage... Bah.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-07 17:44

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det tror jeg ikke du har ret i, men nuvel - bare dine maskiner kører
> og du er glad :)

Jamen, jeg er da lidt gladere nu. - Jeg har fået lavet
backup/kopieret dokumenter og Mozilla mappen til den disk her med
10.4.8, og den kører bare som den skal...

> Selv skal jeg have lirket OS 9 ind på den grønne iMac - der er vist
> ingen vej udenom at kopiere, installere fra bunden og rulle
> tilbage... Bah.

Mangler du OS 9.x installeringsdiske, så kan du låne mine. - Jeg har
både 9.0.4, 9.1 og 9.2.2, så ring bare, hvis du får brug for det.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-07 18:37

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Mangler du OS 9.x installeringsdiske, så kan du låne mine. - Jeg har
> både 9.0.4, 9.1 og 9.2.2, så ring bare, hvis du får brug for det.

Tak, men det er ikke nødvendigt :) Jeg har originale medier, så det
kører fint.

Til gengæld må du gerne få en PowerPC Ubuntu af mig - så kan du prøve
noget nyt!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-07 19:07

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Tak, men det er ikke nødvendigt :) Jeg har originale medier, så det
> kører fint.

OK.

> Til gengæld må du gerne få en PowerPC Ubuntu af mig - så kan du prøve
> noget nyt!

Tak, men det bliver ikke nødvendig. - Jeg har downloaded en fuld
version. Kunne være, jeg skulle forsøge med den på min 'QuickSilver 3',
når den er færdigopgraderet...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-07 19:30

> Tak, men det bliver ikke nødvendig. - Jeg har downloaded en fuld
> version. Kunne være, jeg skulle forsøge med den på min 'QuickSilver
> 3', når den er færdigopgraderet...

Tror det vil være et rigtigt godt sted at sætte ind med teknologi for
svagtseende - Ubuntu er som bekendt "Linux for HUmans" og det er
handicappede jo også.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-03-07 22:12

> [...]

> Men som jeg har svaret Franz, så tror jeg, det skyldes, at jeg har en
> masse developer tools (næsten alt) installeret, og at SU ikke er gearet

De opdateres ej heller af combo opdateinger...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-03-07 22:10

> [...]

> En ting er der er forskel, men for at kunne vurdere om det er godt
> eller skidt, er det rart at vide HVORI forskellen består....

SU henter ikke som udgangspunkt en comboupdate, men blot en update der
indeholder forskellen på det installerede og point release. Ganske
fornuftigt synes jeg. (apple kalder dem delta updates mm.)

Fra : Jon

Dato : 14-03-07 14:37

> Lyder for såvidt fornuftig nok, - men du kunne jo også styre det via
> RemoteDesktop...

Jo, men da må jeg først få ham til å sette opp sin brannvegg riktig
(levert av telekom-selskapet), og jeg befinner meg på et annet
kontinent. Så da lever vi med dette så lenge.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-07 19:42

> [...]

> jeg ha full kontroll. Men det er nok mulig at jeg ville sette til
> automatisk oppdatering på min fars iMac (han er 80 år)...

Mac OS X kan slet ikke som udgangspunkt opdatere sig selv automatisk.

Den kan kun sættes til at /hente/ opdateringer og kaste en dialog op i
hovedet på brugeren der viser hvilke opdateringer der er tilgængelige
gennem SU...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-07 21:14

> [...]

> Den kan kun sættes til at /hente/ opdateringer og kaste en dialog op i
> hovedet på brugeren der viser hvilke opdateringer der er tilgængelige

Glmte helt: jeg kunne i øvrigt godt tænke mig at Mac OS X kunne sættes
til at installere de opdateringer der er tilgængelige på
softwareupdate serveren.

Tilsvarende kunne jeg tænke mig at softwareupdate serveren ikke smed
eks 10.4.8 ad-H til blot fordi 10.4.9 er tilgængelig.

Fra : Esben

Dato : 20-03-07 12:05

> [...]
>
> Tilsvarende kunne jeg tænke mig at softwareupdate serveren ikke smed
> eks 10.4.8 ad-H til blot fordi 10.4.9 er tilgængelig.

Tjah, for musikere og andre der er afhængig af diverse hardware-drivers
kunne det egentlig være en god idé. Jeg tror dog Apple mener det ville
forvirre den alm. bruger.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-03-07 09:31

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Tjah, for musikere og andre der er afhængig af diverse hardware-drivers
> kunne det egentlig være en god idé. Jeg tror dog Apple mener det ville
> forvirre den alm. bruger.

Det er funktionaliteten på softwareupdate _serveren_ jeg beklager mig
over. Eks kan jeg ikke enable eks seneste itunes og holde 10.4.9
disablet uden at 10.4.8 fjernes fra vores mirror.

Fra : Esben

Dato : 21-03-07 09:05

> Det er funktionaliteten på softwareupdate _serveren_ jeg beklager mig
> over. Eks kan jeg ikke enable eks seneste itunes og holde 10.4.9
> disablet uden at 10.4.8 fjernes fra vores mirror.

OK, det synes jeg ikke lige fremgik...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-03-07 22:37

> OK, det synes jeg ikke lige fremgik...

Jeg kan eks ej heller beholde intel opdateringen på 10.4.8, hvis jeg
enabler 10.4.9.

Fra : Franz Berliner

Dato : 14-03-07 13:39

> [...]

> automatisk, men at man selv kan steppe ind og vælge hvornår man vil køre
> sin update, men funktionen som sådan er der ikke noget galt med ...

Nu mente jeg heller ikke at han skal sætte den til automatisk, men det
er da væsentligt nemmere at sikre at man får det der passer til maskinen
ved selv at vælge de updates man gerne vil hente i software update
fremfor at sidde og finde frem til den rigtige på nettet et sted.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 14-03-07 10:57

Jon wrote:

> Erik stoler ikke riktig på SU, fortår jeg...

Og det forekommer mig at Erik altid har problemer når han gør det 'by
hand'.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-07 12:42

Franz Berliner wrote:

> Hejsa
>
> Er du sikker på at det er den rigtige update? 10.4.9 opdateringen findes
> vistnok i et væld af forskellige versioner.

Ja, jeg er 100% sikker, og ja, der er ihvertfald 4 forskellige... Jeg
har hentet disse 2:
Mac OS X 10.4.9 ComboUpdate(PPC)
http://www.apple.com/support/downloads/macosx1049comboupdateppc.html
Mac OS X 10.4.9 Update(PPC)
http://www.apple.com/support/downloads/macosx1049updateppc.html

> Hvis du bruger Software Update er du sikker
> på at få den rigtige ned.

Til gengæld er man så heller ikke sikker på, at alt bliver opdateret.
Det har jeg observeret før, at SU kun opdaterer det absolut mest
nødvendige. - Det er meget enkelt at kontrollere med en 'Vis info' før
og efter en SU opdatering og en manuel. Jeg har 2 systemer, jeg bruger
til den slags eksperimenter, og der er op til 30-35mb forskel på det,
der installeres via SU og det, der installeres manuelt.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-03-07 10:25

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Glmte helt: jeg kunne i øvrigt godt tænke mig at Mac OS X kunne sættes
> til at installere de opdateringer der er tilgængelige på
> softwareupdate serveren.

Kan du ikke scripte dig ud af det, gennem kommandolinie udgaven af SU
evt. kombineret med et cronscript?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-03-07 17:49

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Kan du ikke scripte dig ud af det, gennem kommandolinie udgaven af SU
> evt. kombineret med et cronscript?

mjo, softwareupdate -ia i en launchagent + noget stads der høfligt men
bestemt råder brugeren til at genstarte snarrest burde kunne gøre det.
Det burde dog være en feature.