Radeon X1650 giver kortvarrige sorte bi
Fra : Barney Gumble

Dato : 12-03-07 05:18

Jeg har et Radeon X1650 kort (www.kortlink.dk/3qpe) i min pc (Acer,
DualCore AMD Athlon 64 X2, 2400 MHz (12 x 200) 4600+, 4GB ram, 4x250 GB
hdd). Jeg kører XP/ME.

Jeg har via dvi tilsluttet en ViewSonic 22" skærm (www.kortlink.dk/3qpf)
som kører med 1680x1050 i opløsning.

Ind imellem går skærmen pludselig i sort et par sek. og vender så
tilbage med et billede. Som regel er det billede der vender tilbage som
det skal være, dvs. skarpt. En gang i mellem vender den tilbage med et
uskarpt billede (tekst står fx uskarpt). Gør den det sidste, kan jeg så
gå ind og sætte en lavere opløsning og derefter den rigtige, hvorefter
billedet igen står skarpt.

Det går helt galt, hvis jeg åbner bestemte mapper. Åbner jeg fx en mappe
der består af en masse pakkede rar-filer, så går skærmen permanent i
sort og jeg kan så enten i blinde forsøge at lukke denne mappe/skifte
til en anden mappe med ALT-TAB eller genstarte computeren, hvorefter jeg
igen får et billede på skærmen.

I min googlen har jeg fundet frem til, at det højst sandsynligt skyldes
grafikkortet, som ikke skulle være i stand til at køre denne høje
opløsning, hvilket da også understøttes af, at jeg sagtens kan køre uden
problemer, hvis jeg sætter en lavere opløsning (hvilket naturligvis ikke
er en brugbar løsning, eftersom den rette opløsning er den eneste der
ser pæn ud). Jeg har også netop installeret den nyeste driver, hvilket
faktisk blot har gjort problemet endnu mere forekommende (før skete det
måske én gang i timen, men nu sker det ca. 3 gange i timen).

Det er også udelukket at køre skærmen via vga, idet billedet (når det da
er der) er pænere via dvi og så i øvrigt fordi mit tv er tilsluttet
vga-porten (det gør ingen forskel på mit problem, om jeg kobler tv'et fra).

Jeg spiller praktisk talt aldrig spil, så jeg skal ikke kunne sige om
problemet vil være hyppigere der.

Nu er det så jeg spørger, om det virkelig kan passe, at det nævnte
grafikkort ikke kan køre en 22" skærm via dvi i 1680x1050?

Og hvis det rent faktisk er tilfældet, hvilket kort vil I så anbefale
som med sikkerhed kan køre en 22" skærm (1680x1050)?

Er det evt. noget der ikke forekommer i Vista, som jeg regner med at
skifte til inden for en overskuelig fremtid?

pft.

BG