FM Transmitter til iPod
Fra : Steen

Dato : 09-03-07 21:21

Nu er det heldigvis blevet lovligt i Danmark, at benytte en fm
transmitter i blien etc.
Nogen der har erfaringer med det?
Jeg har læst forskellige anmeldelser, der siger det giver en ret dårlig
lyd. På et dansk auktions-site er disse sendere ret billige - overvejer
at prøve at flytte min Shuffle ud i bilen, på denne måde.

--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-07 21:52

Hej Steen

Steen wrote:
> Nu er det heldigvis blevet lovligt i Danmark, at benytte en fm
> transmitter i blien etc.

Ja, men de sidste formaliteter mangler endnu. IT&Telestyrelsen mangler
at offentliggøre den endelige godkendelse.

> [...]
> auktions-site er disse sendere ret billige - overvejer at prøve
> at flytte min Shuffle ud i bilen, på denne måde.

Har ikke selv nogen iPod, men véd fra andre, at iTrip skulle være den
bedste til formålet, - så det er nok en sådan, du skal gå efter.

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-07 23:33

> Hej Steen

> Ja, men de sidste formaliteter mangler endnu. IT&Telestyrelsen mangler
> at offentliggøre den endelige godkendelse.

det afholder vist ikke salget ...

> Har ikke selv nogen iPod, men véd fra andre, at iTrip skulle være den
> bedste til formålet, - så det er nok en sådan, du skal gå efter.

Har haft en iTrip i et par år. Virker fint, lyden er i FM kvalitet hvis
du finder en kanal som ikke har andre aktive frekvenser i nærheden.

Har heldigvis en bil med Line In indgang, det er lidt nemmere i
dagligdagen.

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Steen

Dato : 10-03-07 09:03

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Har heldigvis en bil med Line In indgang, det er lidt nemmere i
> dagligdagen.

Det ville absolut være det optimale, især hvis man har lavet sig en
mp3-cd med 100 danske hiphop-numre, som nu nægter at forlade diskdrevet.
Det har den gjort i 4 uger nu, så jeg er /lidt/ træt af Hustlerne,
Humleridderne og L:Ron:Harald etc.
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-07 09:38

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
> mp3-cd med 100 danske hiphop-numre, som nu nægter at forlade diskdrevet.
> Det har den gjort i 4 uger nu, så jeg er /lidt/ træt af Hustlerne,

føj for den ;)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-07 16:23

Hej Steen

Hm, ALDI får i næste uge et tilbud på en autoradio med tilslutning af
USB enheder, CD, mp3 og WMA afspiller, samt kortlæser til SD/MMC til
549kr. http://aldi.dk/ - kunne være et alternativ...
mvh. Erik Richard

Fra : Steen

Dato : 10-03-07 16:43

> [...]
>
> Hm, ALDI får i næste uge et tilbud på en autoradio med tilslutning af
> USB enheder, CD, mp3 og WMA afspiller, samt kortlæser til SD/MMC til

Tja, det er sikkert ikke meget dyrere end en fm transmitter.
Tilbuddet er ikke kommet på hjemmesiden endnu, men jeg kommer alligevel
forbi Aldi hver dag, så måske skulle man kigge indenfor.
Tak for tippet

--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-03-07 18:28

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Hm, ALDI får i næste uge et tilbud på en autoradio med tilslutning af
> USB enheder, CD, mp3 og WMA afspiller, samt kortlæser til SD/MMC til
> 549kr. http://aldi.dk/ - kunne være et alternativ...

Gad vide hvor svært det er at skifte en bilradio... Tror det er
billigere at skifte min bil

Fra : Morten Lind

Dato : 10-03-07 19:31

> Gad vide hvor svært det er at skifte en bilradio... Tror det er
> billigere at skifte min bil

Yep, som amerikanerne siger, når de skifter øsen ud, fordi askebægeret
er fyldt

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-07 20:46

> Gad vide hvor svært det er at skifte en bilradio... Tror det er
> billigere at skifte min bil

ret svært i min da den er 100% integreret i intrumentpanelet ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-03-07 21:42

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> ret svært i min da den er 100% integreret i intrumentpanelet ..

Nå, så køb ny radio OG ny bil.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-07 21:51

Hej Thorbjørn

Hvilken bil har du da? - De få gange, jeg har været med til at
montere/skifte en bilradio, har det været ret enkelt, - løsne et par
skruer under instrumentbrædt og trække det hele ud, afmontere div. stik
sætte den nye på plads og sætte skruerne i igen...

Og hvis det er en af de her nymodens, hvor man trækker det hele ud som
tyverisikring, så er det ofte en std.ramme de sidder i, og så er det
bare at sætte den nye ind og låse med låsepalen...

mvh. Erik Richard

Fra : Ole Jensen

Dato : 10-03-07 23:51

> [...]
> skruer under instrumentbrædt og trække det hele ud, afmontere div. stik
> sætte den nye på plads og sætte skruerne i igen...

I min bil er fronten af radioen tilpasset instrumentpanelet.
Og der er styring af alle funktioner fra rattet.
– så det er ikke helt nemt at finde en erstatning, selvom jeg gerne
ville have direkte tilslutning via kabel til min iPod.
SÃ¥ jeg har en iTrip, som fungerer rimeligt godt.

--
mvh - Ole-J - Aalborg

Sælges: Billedrammer / Træarbejder / Legetøjsbiler m.m.
http://www.oleswebsite.dk/salg.htm

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-03-07 02:11

> [...]

> skruer under instrumentbrædt og trække det hele ud, afmontere
> div. stik sætte den nye på plads og sætte skruerne i igen...

Min bil er en gammel Opel som triller stille og roligt, og jeg er
sikker på radioen godt kan skiftes uden at bytte bilen. Det er noget
andet med Thomas' bil...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-07 16:30

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Min bil er en gammel Opel som triller stille og roligt, og jeg er
> sikker på radioen godt kan skiftes uden at bytte bilen.

Sjovt nok har det været ældre Opel-modeller, jeg har været med til at
skifte i - Kadett, Record og Astra, og det er faktisk ikke svært.

> Det er noget andet med Thomas' bil...

Det ku' jeg så forstå, men netop med en del af de biler, der har den
form for styring, er det fordel, at man bruger radioer, der netop kan
afmonteres fra en standardramme, hvor det hele så tilsluttes, når man
skubber den på plads. - De værste, jeg har set, er de store Volvo og
Mercedes taxaer, hvor fx. CD afspillerne ligger i bagaerummet. - Her er
der så meget, der skal passe sammen, så man ikke bare kan tage en std.
radio/CD sæt og plugge i...

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-03-07 13:13

On 2007-03-10 21:50:42 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> tyverisikring, så er det ofte en std.ramme de sidder i, og så er det
> bare at sætte den nye ind og låse med låsepalen...

Nu kender jeg mest Peugeot, og på mange af dem er radioen en del af
bilens computer. Mange betjeningsknapper til funktionerne i
aircondition, kørecomputer, indstilling af ur etc. sidder på radioen.
Man kommer altså til at mangle nogle vigtige knapper, hvis man fjerner
radioen. Det gælder også andre biler end Peugeot. Desuden har mange
biler knapper til betjening af radioen på rattet eller på en arm bag
rattet. Det vil ikke være kompatibelt med en tilfældig uoriginal radio.
I endnu flere biler har radioen ikke display, men bruger et display,
der er fælles med ur, kørecomputer og måske ventilationsanlæg. Sætter
man en uoriginal radio i, kommer radioens display ned på radioen, hvor
det måske er længere udenfor synsfeltet. Der er den store fordel ved de
skræddersyede radioer, at det ikke kan betale sig at stjæle dem, for de
kan kun bruges i en bestemt bilmodel. Det er ikke kun ulemper.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-07 21:53

> Nå, så køb ny radio OG ny bil.

nah .. ret glad for min bil og min radio ... og min iPod ;)

=/thomas

Fra : Steen

Dato : 10-03-07 22:15

> nah .. ret glad for min bil og min radio ... og min iPod ;)
>
> =/thomas

Man kunne osse høre sin iPod med ørebøffer i bilen, så slipper man osse
for at høre de andre biler der dytter, konen der siger man skal sætte
farten ned, og ungerne på bagsædet, der spørger "om vi snart er der"!
Det tror jeg sgu' jeg gør!
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-07 22:17

> [...]

> for at høre de andre biler der dytter, konen der siger man skal sætte
> farten ned, og ungerne på bagsædet, der spørger "om vi snart er der"!

ingen problem her ... har ingen bagsæder i bilen, konen kører som regel
ikke med og jeg hører alligevel ikke efter de andre bilister ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-03-07 18:25

isteen@gmail.com (Steen) writes:

> [...]
> mp3-cd med 100 danske hiphop-numre, som nu nægter at forlade diskdrevet.
> Det har den gjort i 4 uger nu, så jeg er /lidt/ træt af Hustlerne,

Lyder som om du skal have fundet papirklipsen frem og lokalisere
hullet den skal i.

Fra : Steen

Dato : 10-03-07 20:05

> Lyder som om du skal have fundet papirklipsen frem og lokalisere
> hullet den skal i.

Det er i bilen, ikke i min Mac. Jeg ved ikke engang om der er sådan et
lille hul i min bilradio - det er bare noget billigt
harald-nyborg-halløj.
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-03-07 20:37

isteen@gmail.com (Steen) writes:

> Det er i bilen, ikke i min Mac. Jeg ved ikke engang om der er sådan
> et lille hul i min bilradio - det er bare noget billigt
> harald-nyborg-halløj.

Hmmm... Ja, så er det ikke sikkert.

Ellers må du ind i harald nyborg og brokke dig.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-03-07 11:30

Steen skrev:

> Det er i bilen, ikke i min Mac. Jeg ved ikke engang om der er sådan et
> lille hul i min bilradio - det er bare noget billigt
> harald-nyborg-halløj.

Tja, så er idéen med Aldi-radioen vel slet ikke så dårlig. Aldi's
produkter plejer faktisk at være af en god kvalitet (tysk-produceret),
så jeg tror bestemt at den nævnte bilradio kan overgå "noget billigt
harald-nyborg-halløj" med flere længder

Og den *er* altså at finde på Aldi's hjemmeside:

Jeg tror ikke du finder en FM-transmitter meget billigere, og så har du
jo stadig en halv-dårlig radio med cd-problemet... Dog ved jeg ikke om
Aldi's radio er iPod kompatibel, der står jo blot at den har USB - men
normalt plejer der ikke at være problemer med at returnere varer købt i
Aldi, så der kan jo ikke ske det store ved at prøve den.

Du skal dog nok være hurtigt ude, for den slags udstyr har det med at
forsvinde tidligt på dagen.

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : Steen

Dato : 11-03-07 14:29

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> wrote:

> Og den *er* altså at finde på Aldi's hjemmeside

Det er den da osse. Tak for info - jeg kan ikke lige se hvad mærke det
er, men den er sikkert mindst lige så god, som den jeg har nu - og jeg
har tit ønsket mig et usb-stik i bilen
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-03-07 17:19

Steen skrev:

> Det er den da osse. Tak for info - jeg kan ikke lige se hvad mærke det
> er[...]

Den er af mærket BlueTinum, <URL: http://www.bluetinum.net/ >, som meget
andet elektronik fra Aldi. Man kan lige skimte navnet i venstre hjørne
af radioen, selvom billedet ikke er specielt stort. Modelnummeret kan
jeg dog ikke spotte, og af de modeller der kan findes på BlueTinum's
egen hjemmeside kan jeg ikke finde en der er 100% identisk i udseende,
men kun et par der ligner meget.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-03-07 12:49

> [...]
> du finder en kanal som ikke har andre aktive frekvenser i nærheden.
>
> Har heldigvis en bil med Line In indgang, det er lidt nemmere i

Jeg har en transmitter. Husker ikke navnet. Den ligger nede i bilen.
Købt hos MacXpress med henblik på IPod. Jeg har haft svært ved at få den
til at virke.
Er der et godt forslag til frekvens til brug i Danmark - primært på
Sjælland?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Steen

Dato : 11-03-07 14:29

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> til at virke.
> Er der et godt forslag til frekvens til brug i Danmark - primært på

Jeg har set flere foreslå, at du finder en sjælden brugt frekvens, og
skubber bilens antenne ned...så radioen har sværere ved at fange en evt.
radiostation.
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-03-07 15:20

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Jeg har set flere foreslå, at du finder en sjælden brugt frekvens, og
> skubber bilens antenne ned...så radioen har sværere ved at fange en evt.
> radiostation.

Min antenne er en tråd, der er indstøbt i forruden.

En sjældent (eller slet ikke anvendt) frekvens - ja, det var netop
spørgsmålet. Er der ikke nogen, der kan oplyse en frekvens, som de har
haft held med i Storkøbenhavn?
Man må skulle slå den automatiske stationssøgning fra og stille ind på
nogle egnede cifre. Men det er jo ikke til at vide, om man rammer en
eller anden obskur lokalradio i København eller Skåne.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-03-07 23:48

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Nogen der har erfaringer med det?

Jeg har ejet en iTrip mini til min iPod mini og kan _ikke_ anbefale den.
En FM sender giver et alt for svingende signal - og dermed svingende
lydkvalitet - i forhold til et alm. kabel med mini jack stik i hver
ende.

--
Mvh Martin