Mounte digital kamera i Finder?
Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 09-03-07 00:10

Hej,

Jeg har brug for at mounte mit digital kamera (IXUS 750) som et
image/drev i finder og ikke bare som en enhed i iPhoto - det er i
forbindelse med recover af data på SD kortet.

Jeg har googlet en masse men kan intet finde om det, det må være muligt?
"sudo dmesg" giver mig ikke noget jeg kan bruge, for at mounte - nogle
som kan hjælpe?

--
Kind Regards,

Thomas Løjmann Jørgensen
Branteviksgatan 30
214 41 Malmö
Sweden

Cell: +45 60 81 04 04
Home: +45 36 99 04 20 / +46 (0)40-693 11 12

http://lojmann.dk - Personal Homepage
http://nerdlab.se - Development & Hosting
http://freelance4u.dk - CV and references

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-07 00:21

Hej Thomas

Hent RCDefaultApp 2.x
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22977. Installer den
og gå ind og sæt 'Photo' til 'none', så vil iPhoto ikke åbne, når du
sætter kameraet til og tænder for det, og det vil bare komme op på
skrivebordet som en ekstern disk. - Jeg bruger selv metoden sammen med
mit Olympus kamera...

mvh. Erik Richard

Thomas Løjmann Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Jeg har googlet en masse men kan intet finde om det, det må være muligt?
> "sudo dmesg" giver mig ikke noget jeg kan bruge, for at mounte - nogle

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-07 09:37

> [...]
> sætter kameraet til og tænder for det, og det vil bare komme op på
> skrivebordet som en ekstern disk. - Jeg bruger selv metoden sammen med

eller endnu bedre, køb en kortlæser til 99,- i din lokale pc bix, det er
også hurtigere end at bruge kameraet når du skal flytte billeder til
dagligt.

/*thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-07 13:56

Hej Thomas

Thomas von Hassel wrote:

> eller endnu bedre, køb en kortlæser til 99,- i din lokale pc bix,

Det er for såvidt en brugbar løsning - i visse tilfælde...

> det er også hurtigere end at bruge kameraet når du skal flytte
> billeder til dagligt.

- Men lige netop når det gælder for Canon og Olympus kameraer, så er det
absolut bedst at bruge kameraet selv - både, hvis man vil forsøge at
redde data, der er slettet via kameraet - men sandelig ikke mindst, når
man vil formattere kortene. Både Canon og Olympus (især Olympus) lægger
bestemte koder i en .dat fil, der ikke kan laves, hvis man formatterer
et SD/XD kort i en kortlæser, og hvis ikke de data er i denne .dat fil,
vil kameraet fx. kunne blive væsentlig langsommere til at gemme et billede.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-07 14:51

> [...]
> absolut bedst at bruge kameraet selv - både, hvis man vil forsøge at
> redde data, der er slettet via kameraet -

pjat, når du tilgår kortet via usb og kortet er mountet på skrivebordet
er det underordnet om det er via kameraet eller via en kortlæser.

> [...]
> vil kameraet fx. kunne blive væsentlig langsommere til at gemme et billede.

Du vil i alle tilfælde formatere kortet via kameraets menu, ikke når det
er tilsluttet via USB. Hvis du gør det via f.eks. Disk Util. så er det
hip som hap om det er via kortlæser eller kamera.

Fra : Jon

Dato : 09-03-07 14:57

> [...]
> vil kameraet fx. kunne blive væsentlig langsommere til at gemme et billede.

Men man kan vel formatere kortet i kameraet, men likevel lese og skrive
til det på en kortleser?
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-07 15:06

Hej Jon

Jon wrote:

> Men man kan vel formatere kortet i kameraet,

Selvfølgelig kan man det.

> men likevel lese og skrive til det på en kortleser?

Tjaoe... hvis man vil redde data fra kameraet, _skal_ man bruge .dat
filen, og indholdet i den fil kan kun aktiveres/afvikles direkte via
kameraet. Men hvis du kun vil flytte/kopiere bestående billeder eller
videoclip fra kameraet, så er det ligegyldigt, om det sker fra kamera
eller kortlæser.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-07 15:09

> [...]
> kameraet. Men hvis du kun vil flytte/kopiere bestående billeder eller
> videoclip fra kameraet, så er det ligegyldigt, om det sker fra kamera

Har du et link til beskrivelse af denne metode, for for mig lyder det
som sort snak.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-07 16:41

Hej Thomas

Nej, men jeg har trods alt flere års erfaring i brug af digitalkameraer
på Mac...
mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-07 18:36

> Hej Thomas
>
> Nej, men jeg har trods alt flere års erfaring i brug af digitalkameraer
> på Mac...

Det kan meget vel være, og jeg er da meget intereseret i at få mere at
vide da jeg da ofte er ude for f.eks. at skulle genskabe billeder fra
flash kort, så et link ?

/thomas

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 09-03-07 18:56

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
> sætter kameraet til og tænder for det, og det vil bare komme op på
> skrivebordet som en ekstern disk. - Jeg bruger selv metoden sammen med

Tak for tippet Erik, jeg kan dog ikke få den til at mounte i finder,
selvom jeg har sat til "Ignore" i programmet... Kan det mon være mit
IXUS 750 sin ikke VIL mountes som en disk?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-07 21:46

Hej Thomas

Thomas Løjmann Jørgensen wrote:

> Tak for tippet Erik, jeg kan dog ikke få den til at mounte i finder,
> selvom jeg har sat til "Ignore" i programmet...

Har du prøvet at sætte kameraet til, mens både computer og kamera er
slukket. Først tænde for kamera og derefter for computeren? - Nogle
gange skal en USB enhed tændes før computeren, for at den kan blive
registreret i Finder...

Har du evt. også prøvet at sætte det slukkede kameraet til og derefter
tændt for kameraet? - Og du har selvfølgelig husket at vælge hvilken
enhed, der skal læse kameraet? - Det skal gøres på selve kamera. Det
skal komme frem på kameraets display, når du tænder for det med USB
kablet sat til computeren.

Hvis det stadig ikke vil virke. - Har du prøvet med det tændte kamera at
starte Diskværktøj og se, om du evt. kan mounte det derigennem? - Hvis
det dukker op på listen over diske, men ikke mounted, skal du markere
kameraet (ikke kameraets partition) og i 'Arkiv' vælge 'Gør aktiv'. - Så
skulle kameraet gerne komme op på skrivebordet...

> Kan det mon være mit IXUS 750 sin ikke VIL mountes som en disk?

Ja, det _kan_ være det. Nogle af Canons IXUS og G modeller vil ikke
mounte som en diskenhed, medmindre Canons egen software er installeret,
fordi nogle af modellerne kræver en kernel extension (.kext fil).

Du kan så installere Canons software, men sætte det i RCDefaultApp til
ikke at åbne automatisk ved tilslutning af kamera - altså stadig som
'Ignore'.

Hvis du stadig ikke kan mounte kameraet, så er der kun kortlæseren
tilbage...

Du kan hente "Exif Untrasher 1.4.3, recovers lost JPEG images from
memory cards" og prøve, om den kan genkende de ødelagte billedfiler.
Exif programmet er delvis istand til at læse de styrende .dat filer på
SD/XD kort. <http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/19622>.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-03-07 08:19

Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> wrote:

> Tak for tippet Erik, jeg kan dog ikke få den til at mounte i finder,
> selvom jeg har sat til "Ignore" i programmet... Kan det mon være mit
> IXUS 750 sin ikke VIL mountes som en disk?

Det er en indstilling på kameraet hvor du kan indstille hvordan det
skal identificere sig selv over for computeren. Find den.

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 10-03-07 12:30

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> Det er en indstilling på kameraet hvor du kan indstille hvordan det
> skal identificere sig selv over for computeren. Find den.

Det er ikke en setting jeg kan finde nogle steder, har du et hint?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-07 21:59

Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> wrote:

> Det er ikke en setting jeg kan finde nogle steder, har du et hint?

RTFM ;)

Jeg ved det lyder flabet, men det er tit det nemmeste ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-03-07 07:59

Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> wrote:

> Det er ikke en setting jeg kan finde nogle steder, har du et hint?

kig efter noget de vedrører USB.