Pas på
Fra : Catja Grundsted

Dato : 01-07-01 21:56

Det var i forrige uge Tirsdag morgen klokken var 06.00 da jeg startede
Katanaen op og var klar til at køre på arbejde... ca. 5 min senere mødte jeg
en Lastbil der kom kørende imod mig og pludselig lavede han et højre sving
ned af en sidevej (midt i den kurve lå jeg med 60 km/t) Intet at gøre bare
håbe på at det gik.
Det gjorde det... for mig men cyklen skred rundt med mig og vi ramte hans
baghjul..
Cyklen er en del medtaget og jeg slap uden skrammer (næsten)
Svinet der kørte lasstbilen sagde at jeg kom som skudt ud af en kanon (løgn
60 km/t)
Men jeg tror sgu han sov den idiot..
Senere på dagen ringede jeg til vognmanden, som sagde det var min egen skyld
og han var sgu da ligeglad med mig og min motorcykel.
Så ringede jeg til politiet og de kørte ud til ulykke stedet og målte mit
bremsespor op og fortalte at jeg havde kørt for stærkt 60 km/t de kaldte
det et Uoverskueligt vejsving og hvis at jeg ville anmelde ulykken ville jeg
få en bøde på 800 kr for at have kørt for stærkt...(Landevej 80 km/t)
Og så ville Idiotens forsikringsselskab ikke dække skaderne på motorcyklen..
Det korte og det lange er hvis i bliver indblandet i en ulykke så få
politiet ud med det samme...
Denne sæson på cykel stoppede brat så hvis der er nogle af jer der har dele
til Suzuki Katana 650 liggende
i ikke bruger vil jeg gerne høre fra jer....

Mvh Flemming (Katana) ???
grundstedgaard@privat.dk

Vognmanden (Idioten) er Fra Svendborg på Fyn....

Fra : Michael Jensen

Dato : 01-07-01 22:03

> Cyklen er en del medtaget og jeg slap uden skrammer (næsten)
> Svinet der kørte lasstbilen sagde at jeg kom som skudt ud af en kanon
> [...]

Sikke noget lort, er jeg sku ked af at høre! Fandes da også med sådan en
idiot til lastbilchauffør.

Fra : Morten Juel

Dato : 01-07-01 22:08

Æv så er vi to med døde mc'er nu !
Jeg tror at jeg ville ha vist ham en af mine knyttede næver )

Mvh
Morten

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-07-01 22:07

For surt. Men heldigvis kom du ikke selv til skade.

Se lige at få snakket med dit eget forsikringsselskab og hør hvad de mener
om sagen.

Jeg kender én, som i et meget uoverskueligt sving kørte ud foran en MC, der
kom med stor fart. Og jeg mener ikke at MC'en fik bare noget af skylden. Og
heldigvis var der også her kun tale om materiel skade, mirakuløst nok, da
både bil og MC blev totalskadet. Men jeg vil da godt lige undersøge det.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jesper FA

Dato : 01-07-01 22:27

Catja Grundsted wrote:

> Så ringede jeg til politiet og de kørte ud til ulykke stedet og målte mit
> bremsespor op og fortalte at jeg havde kørt for stærkt 60 km/t de kaldte

Hvad er det for et bremsespor de kan måle? Var det ikke i et sving?

> det et Uoverskueligt vejsving og hvis at jeg ville anmelde ulykken ville
> jeg få en bøde på 800 kr for at have kørt for stærkt...(Landevej 80 km/t)

Hvis man laver 100m bremsespor på MC behover det vel ikke betyde man har
kørt stærkt.. det kan vel forekomme ved at man blokere baghjulet og så bare
ikke kan finde ud af at bruge forbremsen?

> motorcyklen.. Det korte og det lange er hvis i bliver indblandet i en
> ulykke så få politiet ud med det samme...

Det har de bare ikke tid til. de har travlt med at stå og måle folk der
kører 81 km/t på en landevej der burde være motorvej.

--
Jesper
CBR600F4

Fra : RpR

Dato : 02-07-01 06:44

> Men jeg tror sgu han sov den idiot..

Ja, der er idioter allevegne :(

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Brian Lænø

Dato : 02-07-01 14:52

"Catja Grundsted" skrev
> [...]
> håbe på at det gik.
> Det gjorde det... for mig men cyklen skred rundt med mig og vi ramte hans
<snip>
Højre sving ???
Drejer lastbilen til din højre side, alså et venstre sving fra lastbilen?
Eller svingede lastbilens bagende ud foran dig da den drejede til højre?

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Thomas

Dato : 02-07-01 15:12

<snip>
> [...]
jeg
> få en bøde på 800 kr for at have kørt for stærkt...(Landevej 80 km/t)

Hva'? Siger du at de ville give dig en bøde for at køre 60 km/t i et sving
hvor du egentlig må køre 80 km/t?
Hvad havde de målt din hastighed til ud fra bremsesporet?
Hvordan KAN de overhovedet måle hastighed for en mc baseret på bremsespor,
når nu der er to uafhængibe bremsesystemer; de kan jo ikke vide hvordan du
har fordelt det.
Yderligere.. hvis der sker en ulykke i et "uoverskueligt vejsving", og du
kører det lovlige eller mindre og kører ligeud, så MÅ det sgu da være ham
der drejer, standser eller andet, som har skylden.

Personligt synes jeg, du burde snakke med en advokat om det her, for sådan
som du fremlægger uheldet, så er det absolut ikke din skyld. Jeg vil heller
ikke mene lastbilen chauffør kan bebrejdes helt vildt, men det må ikke desto
mindre være hans skyld. Det kan i hvert fald ikke passe at man ikke kan køre
60 km/t i et vejsving på landevej med hastighedsgrænse på 80 km/t, og det
uanset hvor uoverskueligt folk mener det er. Hvis det er så slemt, så må de
sætte en anden fartgrænse.

Hvad skulle det have ændret?

Fra : Palle Madsen

Dato : 02-07-01 16:27

Thomas wrote:

> Yderligere.. hvis der sker en ulykke i et "uoverskueligt vejsving", og du
> kører det lovlige eller mindre og kører ligeud, så MÅ det sgu da være ham
> der drejer, standser eller andet, som har skylden.

Rolig nu.
Du må jo aldrig køre hurtigere end forholdene tillader.
Dvs. du må ikke køre hurtigere end du kan nå at standse hvis der er en stationær
forhindring.
En lastbil der er midt i en svingning kan vel næsten sammenlignes med en
stationær forhindring.

> [...]
> uanset hvor uoverskueligt folk mener det er. Hvis det er så slemt, så må de

Nej - igen må du ikke køre hurtigere end forholdene tillader.
Altså ikke hurtigere end at du kan overskue svinget.

Hvis lastbilen var godt i gang med at svinge ind af en sidevej da Flemming
kommer ud af svinget, så mener jeg ikke man kan sige at lastbilchaufføren er den
eneste skyldige.

Palle
z650

--
Der tages forbehol for tasdefegl

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 02-07-01 17:51

> [...]
> kommer ud af svinget, så mener jeg ikke man kan sige at lastbilchaufføren

Men det var ikke sådan det skete. Flemming skriver at han vitterligt så
lastbilen, men at den pludselig lavede et sving. Så er det lastbilen der er
til fare og ulempe.

Mvh
steen

Fra : Palle Madsen

Dato : 02-07-01 18:30

"Steen S. Schmidt" wrote:

> [...]
> lastbilen, men at den pludselig lavede et sving. Så er det lastbilen der er

Nej naturligvis ikke. Undskyld hvis det kom til at lyde som en kritik af
Flemming.
Det var mere et angreb på ham der påstod at han var i sin gode ret til at køre
80 km/t uanset forholdene.

Palle

Fra : Thomas

Dato : 02-07-01 19:18

> Rolig nu.

Hrmf!.. *pust* *grynt* Jamen det er svært. Lader mig nemt hidse op over
billister som køre på med deres beskyttelsesbure og mener at opmærksomhed i
trafikken vist var noget man skulle have i gamle dage før man fik airback.
:-/

> Du må jo aldrig køre hurtigere end forholdene tillader.

Nah, men 60 i et landevejssving virker ikke sindsygt hurtigt. Lige så vel
som man ikke skal ræse igennem et uoverskueligt sving, så skal man heller
ikke lalle over i modsat vejbane i selv samme sving.

> Der tages forbehol for tasdefegl

Ha! Sådan nogen laver jeeg i det mindste alrig.

Fra : Palle Madsen

Dato : 02-07-01 20:47

Thomas wrote:

> Nah, men 60 i et landevejssving virker ikke sindsygt hurtigt. Lige så vel
> som man ikke skal ræse igennem et uoverskueligt sving, så skal man heller
> ikke lalle over i modsat vejbane i selv samme sving.

Jeg tror god jeg kunne finde et par landevejssving som jeg nødig ville køre
gennem med 60, men OK - jeg ville også nødig lave et venstresving samme sted.

> Ha! Sådan nogen laver jeeg i det mindste alrig.

Det var da dajlit.

Palle

Fra : Morten Christensen

Dato : 02-07-01 16:19

"Catja Grundsted" <grundstedgaard@privat.dk> wrote in message
> [...]
jeg
> få en bøde på 800 kr for at have kørt for stærkt...(Landevej 80 km/t)

Jeg kender en smule til lovgivning, og jeg kan da allerede her se, at det
tydeligvis må være en ret grøn aspirant, som her har fortalt dig, at du
ville få en bøde for at have kørt for stærkt.

Sagen er den, at færdselsloven foreskriver netop, at "man skal køre med
nedsat hastighed" i og ved uoverskuelige sving, bakker og boligområder -
altså ifm. "vejens forløb".

Dvs., hvis den "normale" hastighedsgrænse er på selv samme strækning fastsat
til 80 km/t, og Politiet har målt sig frem til, at du har kørt 60 km/t, så
HAR du jo netop kørt med "nedsat hastighed, som følge af vejens udformning".
Ergo -den bøde, kan han stikke i sin egen kaffe-kasse, og æde den sammen
med morgendagens basse.

Det vil ikke holde en meter i hvilken som helst ret.
Forelig endelig også dette synspunkt for dit eget forsikringsselskab, så du
klargør overfor dem, at du NETOp var klar over faren ved dette sving, og
derfor kørte med nedsat hastighed.

Hvad vognmandens forsikringsselskab så siger, føreren af lastbilen eller
vognmanden - det er sådan set bedøvende ligegyldigt.
For han har ikke overholdt sin vigepligt - og det er lige meget, om han har
drejet til højre eller venstre, og måske derfor har været nødt til at svinge
lidt ud over den dobbelt optrukne midterstribe, der forhåbentligt også er på
vejen.
Så kan han indkassere en bøde for at have krydset den.

Jeg håber du snarest kan få fixet Katana'en igen, og komme ud at trille
mange dejlige kilometer igen.

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-07-01 18:19

"Morten Christensen" <mochr@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til 80 km/t, og Politiet har målt sig frem til, at du har kørt 60 km/t, så
> HAR du jo netop kørt med "nedsat hastighed, som følge af vejens

Det kan jo godt have været et sving som efter politiets vurdering skal køres
med max 40 km/t (sådan nogle kender jeg nogle stykker af, og jeg kan også
godt pege nogle ud på landevej som man skal være dygtig for at køre med den
fart). Men mon ikke det ville være en god ide at få en uvildig (men
kvalificeret) mening? Det ville jeg nok gøre.

Rittig

Fra : Jacob Trøst Nielsen

Dato : 02-07-01 17:01

"Catja Grundsted" skrev :"...... ca. 5 min senere mødte jeg
> [...]
> håbe på at det gik.
> Det gjorde det... for mig men cyklen skred rundt med mig og vi ramte hans

Hvordan kan han komme ind i din bane, hvis han laver højresving???? Kørte
han over i modsatte side af vejen for at lave buen på svinget større
eller......??

> [...]
jeg
> få en bøde på 800 kr for at have kørt for stærkt...(Landevej 80

I mine 5½ år i politiet har jeg aldrig regnet folks hastighed ud på grundlag
af bremsespor. Der er jo mange faktorer, der spiller ind på bremsesporets
længde....Jeg tror nærmere politiet har prøvet at sige, at der ikke ville
komme meget ud af at få optaget en rapport så længe efter uheldet.

Mvh.
Jacob

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-07-01 01:09

Jacob Trøst Nielsen <akke@get2net.dk> skrev:
-//-
> [...]
> længde....Jeg tror nærmere politiet har prøvet at sige, at der ikke ville
> komme meget ud af at få optaget en rapport så længe efter uheldet.

En anden ting er jo også hvordan de lige kan se om det er for- eller
baghjulet der har blokeret, og det gør jo en _temmelig_ stor forskel :-/ En
skam med sådan noget fusk

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk