Artikel: Portræt af Sid Meyer
Fra : Kim2000

Dato : 03-03-07 16:04

Sid Meyer er født i Detroit, USA, i 1954. Han startede med at sælge
computere. Dengang i halvfjerdserne var computer mest for erhvervslivet og
der var kun ganske få private der havde PC'er, men da den første personlige
computer kom, begyndte han at skrive små programmer.

Hans første spil udgav han i 1982. Han kopierede det på sin egen båndstation
og udskrev sin egen manual på en matrix printer. Det var lidt af en
tilfældighed at han blev spildesigner. Han brokkede sig på et tidspunkt over
de spil, der udkom til computeren, det endte med at kammeraten Bill Stealey
opfordrede ham til at lave et computerspil, hvis han mente han kunne gøre
det bedre. Efter yderligere 5-6 øl væddede det om det, og Bill Stealey
væddede på, at han kunne sælge det.

Dermed var Microprose skabt, de prøvede de at henvende sig til et mere
voksent publikum. Bill stod for salget, mens Sid stod for salget.

Microprose's første titel var Spitfire Ace i 1982. Derefter kom titler i en
lind strøm. F15 Strike Eagle slog for alvor navnet fast i 1985, men også
Silent Service og Solo Flight er blot et par titler som slog navnet fast som
spilfirmaet, der lancerede simulationsspil - og spil af meget høj kvalitet.
Langt de fleste af MicroProses titler endte med karakterer på over 90%.

I 1987 lancerede han Pirats, som Bill egentlig var imod, fordi han tvivlede
på, nogen ville købe det. Derfor satte han Sids navn på for at i hvert fald
at sælge nogle kopier af det på hans navn, der efterhånden havde fået sig et
ry blandt spilpublikumet.

Spillet hamrede gennem skærmen og slog hans navn fast. Fra at have
underholdt en lille fanskare, så ramte han det helt store publikum.

Red Storm Rising (88) kom lige bagefter, en ubådssimulator, og gjorde det
pludselig interessant at styre en ubåd. RSR var en gigantisk opdatering af
Silent Service fra 1985, som var et af de spil, som jeg lod min storebror
anmelde, da jeg selv, i en alder af 12, fandt det uendelig kedeligt.

Også Gunship (88) slog igennem skærmen og var det første simulationsspil,
som jeg faldt for. Den amerikanske helikopter blev fra dette tidspunkt
synonym med US Airforce.

Efterhånden kunne Meyer gøre det han gjorde bedst, nemlig at designe
spillene og lade andre om skrive dem.

Tilbage til rødderne

Da Railroad Tycoon kom, vendte han tilbage til sine rødder. Sid Meyer var
vokset op ved en togstation og havde altid været fascineret af dem. Det var
det første spil Sid lavede, hvor det handlede om at opbygge og ikke
ødelægge. Man skulle lægge spor, lave planer osv. Man skulle opbygge et helt
univers. Dette spil skulle komme til at danne basis for en helt ny genre.

I 1991 kom der to store forandringer. Sid Meyer var blevet træt af selve
forretningsdelen af Microprose, han gad ganske enkelt ikke den del. Han
følte det opslugte hans tid som udvikler. Han solgte derfor sin aktieandel
af Microprose og blev ansat som fuldtids spildesigner.

Civilization

Umiddelbart efter fik han færdiggjort Civilization, der havde ligget i
støbeskeen i adskillige år og endda var ved at blive helt droppet, da han
ikke kunne få det til at fungere, som han ville. På et tidspunkt var det
realtime, men endte tilslut med at blive et turbaseret spil.

I Civilization skabte man en verden, hvor man skulle få en lille stamme til
at blive et stort højteknologisk samfund. Man ser hele verden udspille sig
for sine øjne. Man kan simpelthen ikke stoppe med at spille det, og det blev
en gigantisk succes. Det blev et af de spil, der bare fænger og ramte både
voksne, børn og endda også kvinder, som ellers slet ikke gad spille computer
på tidspunkt.

Gudespillet var skabt.

Til trods for en rædselsfuld grafik, elendig lyd, så slog spillet igennem og
fremviste, at uanset hvor grafiske vores computere bliver, så er det først
og fremmest gameplay, der skal til for at skabe succes.

Pausen

Efter Railroad Tycoon og Civilization begyndte han at tvivle på sig selv.
Kunne han virkelig overgå disse spil? Og leve op til de forventninger, der
var til ham?

I 1994 lavede han så Bach, der var et musik "spil", det var ikke synderlig
sjovt at spille, og blev da også mest lavet for hans egen skyld. Ideen var,
at man fodrede maskinen med noder og tekst, som så blev omdannet til rigtig
musik. Man kunne også blot nøjes med at bestemme at man ønskede kobæller,
elektrisk guitar osv. i sit musikstykke og så lade maskinen tage over.
Selvom spillet ikke ligefrem var synderlig underholdende eller særlig
velsælgende (for nu at sige det på en pæn måde), så havde spillet alligevel
en vis berettigelse, da det fremviste en AI, man ikke tidligere havde set på
hjemmecomputere.

Det var også i 1994 at Colonization kom. Her startede spillet i 1492 og
sluttede i 1850, forhåbentlig havde man så opnået uafhængighed på dette
tidspunkt.

Fortsættelsen til Civilization, Civilization II kom i 1996. Maj samme år
forlod han Microprose og skabte sit eget spilfirma Firaxis.

Microprose blev siden en del af Atari og blev tilslut lukket i 2003. De
fleste ansatte og alle deres ideer gik dog direkte videre tíl Atari. For de
fleste af os var det vemodigt at se Microprose lukke, fordi det var et af de
efterhånden ganske få firmaer, der havde været med hele vejen fra dengang en
computer sagde bib og havde 4 farver.

Sid Meyer forlod Microprose som en reaktion, at firmaet var blevet for
stort. Man udgav nemlig også titler, som Meyer ikke mente levede op til de
forventninger og krav, som forbrugerne burde kunne forvente af Microprose.
Gennem firserne havde alene navnet Microprose været garant for kvalitet,
gennem halvfemserne blev dette udvandet med en lang række titler, der ikke
rigtig slog til. Fx titler som Pizza Tycoon og Master of Magic.

Han ønskede at fokusere på spiludvikling og ikke andet end det.
Gettysburg blive distribueret af Electronic Arts, udmiddelbart efter kommer
det noget undervurderet Alpha Centauri og Antietami og Civilization III.

I dag er Sid Meyer idemanden bag en række spil, men det er sjældent han
selv programmer i spillene, til gengæld sørger han for at spille spillene
igen og igen og igen indtil han og holdet er tilfreds, og det er nok der
hemmeligheden bag hans fantastiske spil skal findes.

Screenshots og anmeldelse af Civilization Chronicles i Din Computer 44 på
www.damat.dk

mvh
Kim
--
På DaMat er der masser af gratis hæfter og blade, nogle skal du betale for,
men de fleste er gratis.

Fra : preben nielsen

Dato : 03-03-07 16:28

> Bill stod for salget, mens Sid stod for salget.

Bare de kan finde ud af det... :)

Fra : Lars Jensen

Dato : 03-03-07 17:40

Kim2000 skrev:

> [...]
> Langt de fleste af MicroProses titler endte med karakterer på over 90%.

Kan lige nævne, at "Wild Bill" faktisk var Pilot - og det var derfor de
slog sig på Flysimulatorer i starten...

> Også Gunship (88) slog igennem skærmen og var det første simulationsspil,
> som jeg faldt for. Den amerikanske helikopter blev fra dette tidspunkt
> synonym med US Airforce.

GunShip er et af de spil jeg har brugt aller aller mest tid på, på min
Amiga - det var alt for fedt at man samtidig med selv at flyve en
Apache, eller Kiowa osv. også havde en mindre strategisk del, hvor man
kunne styre hele escadrillen.... det var cool !!

> mvh
> Kim

Lars B

Fra : Peter T.

Dato : 04-03-07 13:35

Kim2000 udviste en rettidig omhu og skrev:

> For de fleste af os var det vemodigt at se Microprose lukke,
> fordi det var et af de efterhånden ganske få firmaer, der havde været
> med hele vejen fra dengang en computer sagde bib og havde 4 farver.

Ak ja. Jeg husker tydeligt, at MicroProse stod for meget meget høj
kvalitet når deres logo tonede frem på skærmen på enten min C64 eller
amiga.

--
"MUH!" sagde koen, hvorpå landmanden tænkte "Det var lige godt satans!".
Han drejede på sin kasket, og mumlede "Sikke' et held, at den ikke

Fra : Kong Gulerod

Dato : 04-03-07 18:03

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in message

| Ak ja. Jeg husker tydeligt, at MicroProse stod for meget meget høj
| kvalitet når deres logo tonede frem på skærmen på enten min C64 eller
| amiga.

yeps,-Hvem husker ikke Airborne Ranger...det var fedt dengang i 1988...

Fra : Peter T.

Dato : 05-03-07 06:07

Kong Gulerod udviste en rettidig omhu og skrev:

> yeps,-Hvem husker ikke Airborne Ranger...det var fedt dengang i 1988...

Ja. Det brugte jeg mange timer på. :)