Danske nationalsang ??
Fra : Soren Pedersen

Dato : 27-02-07 23:09

Oftere og oftere hører jeg "Det Er Et Yndigt Land" omtalt som den danske
nationalsang, hvor jeg mener det er "Kong Christian". Lidt googlen rundt
omtaler dem begge som nationalsangen. Nu er det jo så at jeg gerne vil
vide hvilken sang der er den oficielle danske nationalsang - Gerne med
nogle troværdige links (Hvilket udelukker bl.a. Wikipedia ;) )

Jeg kom til at tænke på det igen, nu den stooooore dansktest er til så
megen debat. Det er et sp. om den danske nationalmelodi. Og det rigtige
svar er "Det Er Et Yndigt Land" ?????? Er det rigtigt, og mister jeg nu
mit pas ?

Mvh
Søren

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 27-02-07 23:15

http://borger.dk/portal/page/pr02/borger/forside/fakta-om-danmark/nationale-symboler#Nationalsangen

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 28-02-07 00:04

Ivan V. Klattrup skrev:

> http://borger.dk/portal/page/pr02/borger/forside/fakta-om-danmark/nationale-symboler#Nationalsangen

Også nationalencyklopædien bruger udtrykket "officielt anerkendte".
Man kan jo spekulere over, hvad de mener med det. Hvad skulle man for
eksempel gøre, hvis man ville skifte den ene ud?

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 28-02-07 00:47

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Også nationalencyklopædien bruger udtrykket "officielt anerkendte". Man
> kan jo spekulere over, hvad de mener med det. Hvad skulle man for eksempel
> gøre, hvis man ville skifte den ene ud?

vel et udtryk for typisk danskhed - ikke at kunne tage klart stilling til
den ene eller den anden...
"Der er et yndigt land" er noget nemmere at synge og formentlig også en af
grundene til at den er blevet mere udbredt en "Kong Christian ..."
tilsyneladende er begge sange accepteret som national melodier og mht. til
dansktest så kan man vel sige at ikke mange "unge" kender "Kong Christian
...."...

mvh
Rasmus

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 28-02-07 01:09

On Tue, 27 Feb 2007 23:08:42 +0100, Soren Pedersen
<smpFJERN@munchweb.dk> wrote:

> [...]
>megen debat. Det er et sp. om den danske nationalmelodi. Og det rigtige
>svar er "Det Er Et Yndigt Land" ?????? Er det rigtigt, og mister jeg nu

Jeg har ikke nogen links lige for hånden, men jeg har altid brugt at
"Der er et yndigt land" er nationelsangen, mens "Kong Christian" er
kongesangen.

Fandt lige
http://www.danskkultur.dk/txt/sang.htm#sang3
som går direkte til "Der er et yndigt land", hvorom der står:
"Danmarks officielle nationalsang: Der et et yndigt land".

"Kong Christian" er lidt længere nede.

Fandt også:
http://www.sa.dk/lak/Saxo/spoerge/natsang.htm
Hvor der er stillet et spørgsmål, og svar gives.

Klip "Hvilken nationalsang spilles hvornår?
Hvornår anvender man "Kong Christian" og hvornår anvender man "Der er
et yndigt land"? Er det rigtigt, at "Kong Christian" kun må spilles,
når der er en kongelig tilstede?
Med venlig hilsen
Peter Hansen, Kokkedal

Svar:
Begge sange er Danmarks officielt anerkendte nationalsange. Kong
Christian er tillige kongesang og i en instruks til Udenrigstjenesten
under Udenrigsministeriet fra 1989 anbefales det, at kongesangen
bruges ved officielle lejligheder, "såsom kongebesøg, flådebesøg,
militære sportsstævner og i al almindelighed højtideligheder, ved
hvilke medlemmer af den danske eller fremmede regering er tilstede ...
Eventuelt...efterfulgt af Der er et yndigt Land."
Klip slut - der står mere.

--
Slet transportmidlet før eu
__o