Gastrolux
Fra : Birthe Jensen

Dato : 25-02-07 09:40

Hej.
Jeg har arvet en stegepande af mærket Gastrolux, også kaldet "Den fedtfri
pande"
Ifølge brochuren brænder maden aldrig fast....... men til min store
skuffelse er det lige omvendt.
Alt hænger i uanset hvad det er for ting der kommer på panden.
Har fået det råd at rense den med renslet, men uden virkning.
Det skal tilføjes, at garantiperioden er udløbet.
Er der nogen i gruppen, der ved hvordan man tackler dette problem?
På forhånd tak for svaret.
B.J.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-02-07 11:21

"Birthe Jensen" <bije@post.tele.dk> on søndag 25. februar 2007 at 9:39
+0100 wrote:
> [...]
>Det skal tilføjes, at garantiperioden er udløbet.
>Er der nogen i gruppen, der ved hvordan man tackler dette problem?

Det skyldes at panden ikke er behandlet rigtigt fra begyndelsen.
Gastrolux-pander skal altid vaskes af i sæbevand, og man kan ikke være for
grundig. Gør man ikke det, hænger alt fast.
Du kan måske redde panden med denne ret barske behandling:
Smør panden ind i et tykt lag brunsæbe, tag en sort affaldssæk og læg
panden i. Gå udenfor og hæld et ordentlig skvæt salmiakspiritus i. Luk for
posen med en elastik og lad det stå udenfor en uges tid. Derpå tager du
panden, hælder al det våde fra - gør det udendørs, salmiakspiritus er
virkelig noget stads. Derefter ind under den varme hane, og så i gang med
børsten. Du vil blive overrasket over hvorlænge vandet bliver ved meed at
være sort/brunt. Når det er ved at være klart vand, der løber fra panden,
tørrer du den, smårder den i brun sæbe nok en gang, tænd for blusset og
sæt panden på og alde den varme op, tilbage under den varme hane og skrub
igen. Nu skulle panden gerne virke efter hensigten. Hvis ikke, så smid den
ud.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Margit

Dato : 25-02-07 17:37

"Birthe Jensen" <bije@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det skal tilføjes, at garantiperioden er udløbet.
> Er der nogen i gruppen, der ved hvordan man tackler dette problem?

Min pande er blevet grundig rengjort lige fra begyndelsen.
Alting hænger fast i den nu, så jeg har lige købt en ny
lignende pande. For jeg har ellers været glad for den
gamle Gastrolux i starten. I forretningen sagde de, at en
pande holder 4-5 år.

Mvh Margit

Fra : Sabina H.

Dato : 25-02-07 17:49

"Birthe Jensen" <bije@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Det skal tilføjes, at garantiperioden er udløbet.
> Er der nogen i gruppen, der ved hvordan man tackler dette problem?

jeg har lige smidt min anden gastrolux pande ud på 5 år.... var superglad
for den i starten, og passede den efter alle kunstens regler, men lige lidt
hjalp det.... prøvede også alskens mere eller mindre ubrugelige råd for at
rense den og få den fin igen.... men intet gjorde tricket.....
den første fik jeg byttet i garantiperioden, men den anden var ubrugelig
lige så hurtig som den første...
nu ahr jeg fået mig en pande fra Ikea, som allerede nu ser ud til at være
væsentligt bedre og mere holdbar end Gastrolux'en... underligt når man
tænker over det, så det lader jeg bare være med*G*
mit råd.... glem panden og køb en ny ;)
--
Knus,
Sabina