På ferie med pas i gammelt navn
Fra : Heidi

Dato : 25-02-07 10:03

Jeg kan ikke rigtig finde et konkret svar på nettet, så nu spørger jeg
lige jer rejsevænte mennesker, som sikkert ved det:

Vi blev gift for 3 år siden hvor jeg fik min mands efternavn i
forlængelse af mit eget navn - mit pas er udstedt i 2001, og udløber jo
så først om fire år.
Nu skal vi på ferie til Mallorca, og jeg har fået billetten udstedt i
mit gamle navn, så navnet på billetten passer med navnet på passet.
Er det ikke ok at gøre det sådan? Er det nødvendigt feks. at have en
kopi af vielsesattesten med? Man kan jo ikke se ud af billetten eller
passet at jeg har fået et ekstra navn - men det fremgår jo så godt nok
af feks. sygesikringsbeviset.
Måske lidt nærrigt, ja, men jeg så ingen grund til at bekoste 600 kr. på
et nyt pas nu, eftersom jeg meget sjældent har brug for det.

Nogen der ved noget med sikkerhed?

--
Heidi

Fra : Bjarne

Dato : 25-02-07 10:16

Heidi skrev:
> [...]
> Måske lidt nærrigt, ja, men jeg så ingen grund til at bekoste 600 kr. på
> et nyt pas nu, eftersom jeg meget sjældent har brug for det.

Det er lige netop meget vigtigt at navnet på passet og billetten er ens.

Da min datter havde ændret navn og rejste på sit gamle pas, måtte vi
betale for at Sterling i lufthavnen ændrede navnet på billetten, så hun
hed det samme som i passet.
Derefter var der ingen problemer.

Bjarne

Fra : Nynne

Dato : 25-02-07 10:33

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg ved ikke noget, med sikkerhed, men jeg slettede et mellemnavn, for 4 år
siden. Siden da har jeg været rundt mange steder, med fly. Det er gået godt
alle steder, inc. USA, selv om det ene navn manglede på billetten, i forhold
til, hvad der står i passet. Men det kan være held, at ingen har set det....

Fra : Peter Kjær

Dato : 25-02-07 11:07

> Nogen der ved noget med sikkerhed?

Så sent som i Oktober 06 var der ingen problemer med det, men ved ikke om
der er sket ændringer siden.

/Peter

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-02-07 11:24

"Peter KjÊr" <peternFJERNES@dacor.dk> on søndag 25. februar 2007 at 11:07
+0100 wrote:
>Så sent som i Oktober 06 var der ingen problemer med det, men ved ikke om
>der er sket ændringer siden.

Jeg ville ikke tøve med at få lavet et nyt pas. Nogle steder er man meget
pedantiske med at der er overensstemmelse mellem billetten og passet. Jeg
har oplevet folk stå i lufthavne og næsten gå i panik, når de er blevet
afvist. De fleste steder kan man heldigvis på ændret passet på stedet, men
det koster selvfølgelig nogle penge. Hvad værre er, så kan det tage så
lang tid, at man ikke når sit fly.
I store dele af verden er man ret nøjeregnende, og det betyder at man for
at spare 600 kroner kan skabe en masse problemer for sig selv. Det synes
jeg ikke besparelsen er værd.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Holst

Dato : 25-02-07 11:59

Frank Løkkegaard wrote:

> [...]
> at spare 600 kroner kan skabe en masse problemer for sig selv. Det synes

Jeg ville heller ikke tøve med at få mig et nyt pas. I langt de fleste
tilfælde går det sikkert helt uproblematisk, men skulle man komme ud i
en eller anden obskur situation, vil en sådan uoverensstemmelse i passet
kunne være med til at gøre det noget mere besværligt for en.

Og eftersom dit pas allerede er 6 år gammelt, har du jo så at sige
allerede brugt 6/10 af passet, og du taber kun 4/10. Det havde jo været
noget mere træls, hvis du lige havde fået nyt pas sidste år.

Så jeg ville få mig et nyt pas, hvis det var mig!

Fra : Bjarne

Dato : 25-02-07 12:06

Holst skrev:

> [...]
> noget mere træls, hvis du lige havde fået nyt pas sidste år.
>
> Så jeg ville få mig et nyt pas, hvis det var mig!

Men for nogle mennesker er 600 kr. altså også en slags penge at betale
her og nu.

Jeg har aldrig nogensinde hørt om at navneændringer gav problemer på
rejser, hvis navnet stemmer med navnet i billetten.

Er det en frygt, der bunder i virkelige hændelser eller blot en
udefinerbar frygt for at noget ukendt skal gå galt?

Hvordan skulle personalet i en lufthavn eller grænseovergang få mistanke
om at navnet er forkert, hvis ellers passet er ægte og navnet stemmer
med flyreservationen?

Skulle man komme derhen, at udenlandske myndigheder ligefrem retter
henvendelse til de danske, så ved de danske myndigheder udmærket godt
hvem man er ved hjælp af personnummeret, og de ved også godt, hvad man
hedder i sit pas.

Derudover bliver man registreret i hoved og r** af hemmeligt politi,
hver gang man flyver, og CIA m.fl. er formentlig snedige nok til at have
styr på fødselsdag og CPR.

Bjarne

Fra : Holst

Dato : 25-02-07 12:41

Bjarne wrote:

> Men for nogle mennesker er 600 kr. altså også en slags penge at betale
> her og nu.

Selvfølgelig er 600 kr. også en slags penge. Men i den sidste ende er
det jo et spørgsmål om prioritering.

> [...]
> henvendelse til de danske, så ved de danske myndigheder udmærket godt
> hvem man er ved hjælp af personnummeret, og de ved også godt, hvad man

Ja. Umiddelbart vil jeg også mene, at de besværligheder, jeg vil undgå
ved at udskifte passet, er de besværligheder, som eventuelt kunne opstå
INDEN de udenlandske myndigheder kontakter de danske.

Fra : Bjarne

Dato : 25-02-07 13:13

Holst skrev:

> Selvfølgelig er 600 kr. også en slags penge. Men i den sidste ende er
> det jo et spørgsmål om prioritering.
Nemlig.
Hvis man ikke har ret mange penge, så kan det være en prioritering af at
man skal tage en dårligere feriebolig eller give afkald på nogle
oplevelser på ferien.
Og det kan meget vel være en fornuftig prioritering, men det afhænger
vist af, om risikoen er reel.

> Ja. Umiddelbart vil jeg også mene, at de besværligheder, jeg vil undgå
> ved at udskifte passet, er de besværligheder, som eventuelt kunne opstå
> INDEN de udenlandske myndigheder kontakter de danske.

Hvilke besværligheder er det så du frygter?

Har du skiftet køn for nyligt?

Bjarne

Fra : Holst

Dato : 25-02-07 14:00

Bjarne wrote:

> Hvilke besværligheder er det så du frygter?

Primært vel tilbageholdelse indtil ens identitet bliver verificeret.

Hvor stort problemet er, afhænger nok også en hel del af, hvilket
rejsemål man har.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-02-07 01:17

Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote in news:45e18854$0$172
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Hvor stort problemet er, afhænger nok også en hel del af, hvilket
> rejsemål man har.

Så længe pas og billet stemmer overens, vil du aldrig opleve problemer.
Uanset rejsemål.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-02-07 01:24

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in

> Derudover bliver man registreret i hoved og r** af hemmeligt politi,
> hver gang man flyver,

Mig bekendt er det kun på flyvninger til USA at flyselskaberne skal opgive
passagerlister til det modtagne lands myndigheder. Selv russerne er blevet
lidt ligeglade.

Fra : Bjarne

Dato : 26-02-07 07:07

Kent Oldhøj skrev:
> [...]
> passagerlister til det modtagne lands myndigheder. Selv russerne er blevet
Mig bekendt har USA gennemtvunget at have adgang til alle EU-flydata,
men jeg kan ikke lige nu finde et link til det.
vh
Bjarne

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-02-07 10:28

> Mig bekendt har USA gennemtvunget at have adgang til alle EU-flydata,
> men jeg kan ikke lige nu finde et link til det.

Det skal indledningsvis nævnes at min viden på området er ca. 7 måneder
gammel, og ting kan have ændret sig, men jeg ville sikkert have hørt om
det.

Ingen myndigheder har fri adgang til flyselskabernes data. Til USA har
flyselskaberne pligt til at sikre sig idenditeten (og indrejsetilladelsen)
på passagererne, og oplyse til myndighederne hvem passagererne er inden
flyet ankommer.

I andre sammenhænge (f.eks. statistiske og sikkerhedsmæssige) har
myndighederne adgang til mere begrænsede oplysninger hos flyselskaberne,
men så snakker vi ikke aktuelle data.

Fra : Bjarne

Dato : 26-02-07 15:06

Kent Oldhøj skrev:

> [...]
>
> I andre sammenhænge (f.eks. statistiske og sikkerhedsmæssige) har
> myndighederne adgang til mere begrænsede oplysninger hos flyselskaberne,

Det passer måske meget godt med de 7 måneder du nævner?
Men jeg er ikke 100 % sikker på hvor meget der skal udleveres.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/5412092.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/5415116.stm

Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 25-02-07 12:13

"Heidi" skrev

> Nu skal vi på ferie til Mallorca, og jeg har fået billetten udstedt i mit
> gamle navn, så navnet på billetten passer med navnet på passet.

Det er det vigtige, at pas og billet lyder på samme navn, om du er gift
eller ej er ganske ligegyldigt.
Om du rejser alene eller sammen med en/din mand med et andet navn er også
ligegyldigt.

Når man ved skranken kigger på billetten, passet og dig, så er der
overensstemmelse.
Det er dit billede og navn i passet, og samme navn på billetten, alt er som
det skal være.

Der er ingen der kan se på dig at du nu hedder Heidi Holm Hansen, i stedet
for Heidi Holm.
Og de er forøvrigt ligeglade.

mvh
Alex Christensen

Fra : Søren Fisker

Dato : 25-02-07 13:32

> "Heidi" skrev

Jeg ville vælge at sige:
Hvis tiden op til afrejsen skal gå med bekymringer, så ville
jeg ofre de 600 kroner, og glæde mig til turen uden bekymringer.
Søren>

Fra : alexbo

Dato : 25-02-07 14:31

"Søren Fisker" skrev

> Hvis tiden op til afrejsen skal gå med bekymringer, så ville
> jeg ofre de 600 kroner, og glæde mig til turen uden bekymringer.

Nu har du valgt at svare på mit indlæg, så kan du da få min mening.
Det eneste der kan vække bekymring er de mange indlæg der tydeligt viser at
skribenten ikke har læst hvad Heidi har skrevet.

Heidi skriver.
"Nu skal vi på ferie til Mallorca, og jeg har fået billetten udstedt i
mit gamle navn, så navnet på billetten passer med navnet på passet."

Og får et svar der lyder sådan.
"Jeg ville ikke tøve med at få lavet et nyt pas. Nogle steder er man meget
pedantiske med at der er overensstemmelse mellem billetten og passet."

Og oven i det en række "jeg er enig svar".

Det hænger jo slet ikke sammen.

Hvis Heidi nu alligevel bliver nervøs og får et nyt pas, skal hun også have
en ny billet, og så er Heidi tilbage hvor hun startede, med et pas og en
billet der passer sammen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-02-07 18:41

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> on søndag 25. februar 2007 at 12:06 +0100
wrote:
>Er det en frygt, der bunder i virkelige hændelser eller blot en
>udefinerbar frygt for at noget ukendt skal gå galt?

Tjaaa, som jeg skrev, så har jeg set det flere gange, men om det skyldes
at der ikke har været overensstemmelse mellem pas og billet, skal jeg
selvfølgelig ikke kunne sige.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 25-02-07 22:36

Hej

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
>
>Tjaaa, som jeg skrev, så har jeg set det flere gange, men om det skyldes
>at der ikke har været overensstemmelse mellem pas og billet, skal jeg

I det konkrete tilfælde er der jo ingen problemer overhoved ! - Heidi
skriver jo netop at hun har fået billeten udsted i sit 'gamle' navn,
altså i samme navn som står i hendes pas. - Så tingene stemmer overens
som det skal...

Så Heidi, tag roligt afsted, der opstår ingen problemer i den
sammenhæng. - Iøvrigt kontrolleres der intet overhoved af Pas/politi
myndigheder dernede !.

Ha' en god ferie...
--
M.v.h. Ole ®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Heidi

Dato : 26-02-07 18:09

Ole Rasmussen wrote:

> Ha' en god ferie...

Tak

--
Heidi

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-02-07 18:42

wrote:
>Derudover bliver man registreret i hoved og r** af hemmeligt politi,
>hver gang man flyver, og CIA m.fl. er formentlig snedige nok til at have
>styr på fødselsdag og CPR.

Heyyy, Bjarne, det der, det ligner da en politisering, noget du da vist er
mere end almindelig arg modstander af her i gruppen

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Bjarne

Dato : 25-02-07 20:26

Frank Løkkegaard skrev:
> Bjarne <netmolotow@varmpost.com> on søndag 25. februar 2007 at 12:06 +0100
>
> Heyyy, Bjarne, det der, det ligner da en politisering, noget du da vist er
> mere end almindelig arg modstander af her i gruppen

Nej, det er dig der prøver at politisere.
Jeg oplyser om fakta, men giver ingen politisk vurdering af disse fakta.

Det er almindeligt kendt, at du registreres af bl.a. amerikanske
efterretningstjenester, når du flyver, og snakken var om, hvorvidt man
kunne få problemer med forkert navn i passet. Så er det heller ikke helt
irrelevant, hvilke myndigheder der interesserer sig for hvem du er, når
du rejser.

Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 25-02-07 21:00

"Bjarne" skrev

> Det er almindeligt kendt, at du registreres af bl.a. amerikanske
> efterretningstjenester, når du flyver,

De har godt nok meget at se til, de skal også aflytte vores samtaler,
læse vores nyhedsgruppeindlæg, holde øje med hvad vi låner på
biblioteket, køber i matas, og hvilke hjemmesider vi besøger.

Det minder mig om at for nogen år siden var det på mode at skrive nogle
skræmmeord i sine indlæg.
Osama, Exalon, Bush, Pentagon, nogle ord som fik indlægget til at poppe op i
aflytningsrummet i det hvide hus, det er længe siden jeg har set nogen af
dem, men nu har de da fået af mig.
Hello, greetings from Alex Denmark.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 25-02-07 21:32

alexbo skrev:

> [...]
> aflytningsrummet i det hvide hus, det er længe siden jeg har set nogen af

Nu er der lige det med hemmelige tjenester, at de er hemmelige.
Og lige netop det at de ikke offentliggører deres registreringer og ikke
skylder dig nogen forklaring bagefter gør jeg at man som du kan være
tilbøjelig til at tro, det bare er indbildning.

Og der er selvfølgelig meget langt fra en hollywood-vision om eet
aflytningsrum i det Hvide Hus til den reelle højteknologiske
virkelighed, hvor man kan se, at du har ringet til nogle mennesker, der
er under overvågning og derefter kortlægge din færden ved hjælp af
internet-logfiler, mobil-logfiler, sms, emails, oplysninger om social-
og sundhedsforhold, straffeattest, bilregistrering.
Og selvfølgelig dine flyveture.
Det var vist der vi kom fra.

Bjarne

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-02-07 18:45

"alexbo" <alexbo@email.dk> on søndag 25. februar 2007 at 14:30 +0100 wrote:
> [...]
>"Jeg ville ikke tøve med at få lavet et nyt pas. Nogle steder er man meget
>pedantiske med at der er overensstemmelse mellem billetten og passet."

Tjaaa, den tager jeg da gerne på mig, sjusket læsning fra min side. Men
det ændrer nu ikke på at jeg under alle omstændigheder ville sørge for at
mit pas er opdateret i forhold til hvem jeg er og hvad jeg pt. hedder

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-02-07 00:44

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> on søndag 25. februar 2007 at 20:26 +0100
wrote:
>Nej, det er dig der prøver at politisere.

Gu' gør jeg ej, jeg sender et lettere ironisk drilleri efter dig, såmænd
intet andet.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-02-07 00:46

newsfeeds@FJERN.melby-online.dk on søndag 25. februar 2007 at 22:35 +0100
wrote:
> [...]
>skriver jo netop at hun har fået billeten udsted i sit 'gamle' navn,
>altså i samme navn som står i hendes pas. - Så tingene stemmer overens

Øhhh, det har jeg da vist også skrevet en rettelse til…

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-02-07 01:13

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote in news:45e150bb$0$90268$14726298
@news.sunsite.dk:

> Nu skal vi på ferie til Mallorca, og jeg har fået billetten udstedt i
> mit gamle navn, så navnet på billetten passer med navnet på passet.

Du har gjort det helt rigtige. Du kan roligt rejse på ferie.

Når checkin personale og paskontrol kigger på dig, checker de kun 2 ting:

Først matcher de dig med billedet i passet, for at sikre at det er dit pas.
Så matcher de navnet i passet med navnet på billetten for at sikre at det
er din billet.

Fra : Heidi

Dato : 26-02-07 18:18

Heidi wrote:

Jeg siger mange tak for alle svarene - uanset relevans

Som jeg forstår det så burde der ikke være problemer når pas og billet
passer sammen navnemæssigt, men jeg vil overveje om passet alligevel
skal fornys - måske lige så meget fordi jeg synes ikke billedet ligner
særlig godt længere, og det skulle jo helst ikke være det der giver
problemer!
Det burde i så tilfælde ikke være et problem at få ændret navnet i
billetten, da de ikke er udstedt endnu (det er print-selv billetter) så
mon ikke Star Tour kan overtales til at lave en ændring hvis det er.

Som jeg også nævnte spekulerer jeg også lidt på, hvis jeg feks. kommer
ud for et uheld og skal have lægehjælp - og mit sygesikringsbevis har jo
mit nye navn. Men mon ikke paskontoret kan svare på, om det så vil være
tilstrækkeligt at have en kopi af vielsesattesten med også...

Nå men manden skal alligevel have fornyet sit pas, så jeg tror vi
spørger for en sikkerheds skyld når den tid kommer, hvordan det er bedst
at forholde sig mht. mit...

--
Heidi