Afstandsskive/fjeder i bremsegreb?
Fra : Finn og Angela

Dato : 06-03-07 23:16

Nok ikke det mest essentielle spørgsmål i menneskehedens historie - men
undrer mig over de fordybninger, der er på undersiden af bremse- og
koblingsgreb, ved den gennemgående bolt:

http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/vedrepres/chas/brems/1024/b19.jpg

Bør der sidde en skive/fjeder/o-ring i fordybningen (der var ikke nogen ved
afmontering, men jeg kunne forestille mig det kunne hjælpe lidt på "slup" i
grebet)?

--
Hilsen
Finn Christensen

Fra : Armand

Dato : 06-03-07 23:25

"Finn og Angela" <afc.chris_fjerndette_@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bør der sidde en skive/fjeder/o-ring i fordybningen (der var ikke nogen
> ved afmontering, men jeg kunne forestille mig det kunne hjælpe lidt på

Det har jeg aldrig set!
Jeg tror snarere at det er en teknisk detalje der gør at grebet ikke er for
tykt lige dér og at den ipressede bøsnings(?) længde matcher mellemrummet.
Jeg synes ikke at nogetsomhelst klemmende (á O-ring) er en god iden omkring
bremse-mekanikken :-|

--
Armand.

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 07-03-07 00:04

Finn og Angela skrev:
> [...]
> afmontering, men jeg kunne forestille mig det kunne hjælpe lidt på "slup" i

Nej jeg tro ikke der mangler en skive, o-ring eller noget tilsvarende.

Jeg tro at fordyningen skal fyldes med fedt for at holde grebet smurt
over et stykke tid.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : S?ren H?yer Hansen

Dato : 07-03-07 00:55

Hej Finn
Du har ganske ret i din antagelse. Der skal sidde tynde skiver der. De har
funktion som en slags glideskive, således at når du spænder det hele sammen,
så er det ikke alu der kører mod alu og dermed bliver slidt - Jeg ved ikke
om du har set hvordan gamle greb ser ud, hvor netop den skive ikke har været
monteret, men kønne er de ikke. Smørelse skal der nu alligevel til.
Vh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-07 20:17

> [...]
>
> Bør der sidde en skive/fjeder/o-ring i fordybningen (der var ikke nogen
> ved afmontering, men jeg kunne forestille mig det kunne hjælpe lidt på

Efter partkatalog, skal der er ikke være nogen løse skiver, så hvis det
skulle være noget, skulle det "hænge fast" på grebet.
Jeg tror det nu ikke.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : S?ren H?yer Hansen

Dato : 07-03-07 21:25

Hmm, det kan da godt være at man har droppet den skive. Der er så mange ting
der ændrer sig. Mange gange ikke til det bedre. Meeen det kan selvfølgelig
også være at materialerne er blevet bedre og præcisionen højere, så det
bedre kan holde til sliddet, og skiven dermed er overflødig?

Fra : Finn og Angela

Dato : 07-03-07 23:28

Tak for svarene - ser ud til at der er lidt frit valg .

Flemming, jeg kiggede også på delediagrammet senere, og det ser ud til at
der i koblingssiden er en "o-ring" - men det fortæller jo ikke noget om
hvilket materiale, den er lavet af.

Hvad bruger I af smørelse?

--
Hilsen
Finn Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-07 01:19

> [...]
>
> Flemming, jeg kiggede også på delediagrammet senere, og det ser ud til at
> der i koblingssiden er en "o-ring" - men det fortæller jo ikke noget om

Jeg bruger til dette og andre steder hvor smørelse kan blive skyllet væk,
feks. ved leje pakdåser, kronrørslejer og lign. Bel-rays waterproof grease.
Det syntes jeg er super godt, da det er meget vandafvisende.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-03-07 08:26

Finn og Angela wrote:

> Flemming, jeg kiggede også på delediagrammet senere, og det ser ud til at
> der i koblingssiden er en "o-ring" - men det fortæller jo ikke noget om
> hvilket materiale, den er lavet af.

Jeg kan ikke se at en o-ring kan skade, den er der for at holde fedtet
på den ene side og vandet på den anden. Den må selvfølgelig ikke få
grebet til at gå trægt, men det er vist også teoretisk. Tag en af gummi

> Hvad bruger I af smørelse?

Fedt. Ikke animalsk. Til kronrørslejer og andre fine steder med små
bevægelser bruger jeg gerne molybdænsulfid (mos2) fedt, men kun pga.
overtro.

--
vh
Torben