/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Katalysator, olie i cylindrene og karburat~
Fra : Torben Scheel


Dato : 02-03-07 22:28

Nu skal TDM'en snart startes op, og den er trådt ind i det nye årtusinde
med katalysator usw. Kan den tage skade af at cylindrene bliver smurt
med et par dråber olie før første opstart efter vinterhiet? Hvordan med
karburatorsprit - jeg vil gerne sikre mig et langt liv til tanken.

Nogen siger det ene, nogen det andet - hvad siger i?

--
vh
Torben


 
 
Ukendt (03-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-03-07 01:59


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45e89768$0$14000$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Nu skal TDM'en snart startes op, og den er trådt ind i det nye årtusinde
> med katalysator usw. Kan den tage skade af at cylindrene bliver smurt med
> et par dråber olie før første opstart efter vinterhiet? Hvordan med
> karburatorsprit - jeg vil gerne sikre mig et langt liv til tanken.
>
> Nogen siger det ene, nogen det andet - hvad siger i?
>

Hej.



Jeg har brugt sprit i tanken på min flere gange, og derfor "tror" jeg ikke
at det skader
og med hensyn til olien, så har BMW's K maskiner, det med en gang i mellem
at sende en pæn olie sky gennem udstødningen,
når man starter dem, især når man bruger skrå støtte benet, ligger / vender
topstykket jo næsten 45° ned mod jorden, så der slipper
lidt olie ned ved ventilerne, og der er jo flere af de modeller der har
katalysator, så hvis de ikke kunne tåle lidt olie, var det da noget af en
"konstruktions brøler" !



--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen
BMW K1200 RS '99 / Honda XBR 500 S '90
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66



Thomas Jensen (03-03-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 03-03-07 08:06

> Nu skal TDM'en snart startes op, og den er trådt ind i det nye årtusinde
> med katalysator usw. Kan den tage skade af at cylindrene bliver smurt med
> et par dråber olie før første opstart efter >vinterhiet?

ved jeg ikke, men har aldrig selv brugt det.

> Hvordan med karburatorsprit - jeg vil gerne sikre mig et langt liv til
> tanken.
>
Min FZ6s hev jeg ud af vinterhi 2 gange, begge år havde jeg brugt
karburatorsprit i tanken inden den blev sat ind, og det skete der intet ved.
Den kørte da 30000km inden jeg solgte den, og motor/indsprøjtning havde det
fint.

--
mvh

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



Armand (03-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-03-07 10:43


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45e89768$0$14000$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Nu skal TDM'en snart startes op, og den er trådt ind i det nye årtusinde
> med katalysator usw. Kan den tage skade af at cylindrene bliver smurt med
> et par dråber olie før første opstart efter vinterhiet?

Hvad skulle dét gavne?
Hvis man skulle frygte noget deromkring burde man have (konserverings-)smurt
ved opstaldningen!
Skulle der være rust på cylinderoverfladerne er det bedre at det
skrabes/slides af "tørt og blæses ud af udstødningen frem for at blive
mudret op i olie :-|

> Hvordan med karburatorsprit - jeg vil gerne sikre mig et langt liv til
> tanken.

Sprit skader ikke noget, så giv den da bare en kur nu og kør med vished om
at du vitterligt hár res-positionen på bensinhanen til rådighed og ikke går
i stå p.g.a. vand fra bunden af tanken når du en gang måtte løbe tør på ON!

--
Armand.



Torben Scheel (03-03-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 03-03-07 17:03

Armand wrote:

> Hvad skulle dét gavne?
> Hvis man skulle frygte noget deromkring burde man have (konserverings-)smurt
> ved opstaldningen!
> Skulle der være rust på cylinderoverfladerne er det bedre at det
> skrabes/slides af "tørt og blæses ud af udstødningen frem for at blive
> mudret op i olie :-|

Taget til efterretning. Tændrørene er heller ikke lige at komme til, så
den blev startet uden videre. Den snerrede let et halvt minuts tid - fra
blokken et sted. Vand eller oliepumpe måske?
>
> Sprit skader ikke noget, så giv den da bare en kur nu og kør med vished om
> at du vitterligt hár res-positionen på bensinhanen til rådighed og ikke går
> i stå p.g.a. vand fra bunden af tanken når du en gang måtte løbe tør på ON!
>
Benzinhanen er forsvundet i elektronikkens hellige navn (den er nok en
under tanken et sted), "reservetank" er instumentet der starter den
tredie triptæller fra nul og blinker med tallet. Om der fysisk er et
forlængerrør på aftapningen ved jeg ikke - men mon dog. Insprøjtningen
burde ikke i samme grad som en karburator lade sig gå på af en vanddråbe (?)

Som kuriosum : min FJ1100 fra 1984 har heller ikke tilgængelig
benzinhane, men alene benzinmåler.

--
vh
Torben

Armand (03-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-03-07 17:23


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45e99c4c$0$13990$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Armand wrote:
>
> ...den blev startet uden videre. Den snerrede let et halvt minuts tid -
> fra blokken et sted. Vand eller oliepumpe måske?

Man skal ikke forregne den lyddæmpning der er i at enhvert stykke mekanik er
indhyllet i olie, og med en sådan "forårs-koldstart" kan det jo godt vare
lidt inder der er pøst olie ud over hver en krog i motorens indre!

>> Sprit skader ikke noget, så giv den da bare en kur nu og kør med vished
>> om at du vitterligt hár res-positionen på bensinhanen til rådighed og
>> ikke går i stå p.g.a. vand fra bunden af tanken når du en gang måtte løbe
>> tør på ON!
>>
> Benzinhanen er forsvundet i elektronikkens hellige navn (den er nok en
> under tanken et sted), "reservetank" er instumentet der starter den tredie
> triptæller fra nul og blinker med tallet. Om der fysisk er et forlængerrør
> på aftapningen ved jeg ikke - men mon dog. Insprøjtningen burde ikke i
> samme grad som en karburator lade sig gå på af en vanddråbe (?)

You're damn right!
Og det med den fraværende res.tank ér lige dét jeg har spurgt til i mange
år: En sikker indikering af hvornår tanken vitterligt er tom, således at
tanken i praksis bliver omkring de 2 liter (som man oftest har i bunden når
man tanker) større uden at skulle ændre på design og størrelse

> Som kuriosum : min FJ1100 fra 1984 har heller ikke tilgængelig benzinhane,
> men alene benzinmåler.

- - - Men på dén stoler du vel langt mere på triptælleren, ligesom vi andre?

--
Armand.



Torben Scheel (04-03-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 04-03-07 14:51

Armand wrote:
>
> Man skal ikke forregne den lyddæmpning der er i at enhvert stykke mekanik er
> indhyllet i olie, og med en sådan "forårs-koldstart" kan det jo godt vare
> lidt inder der er pøst olie ud over hver en krog i motorens indre!

Netop i sådan et tilfælde kan man hygge sig med 5-års garantibeviset og
køre uden at spekulere mere over det, når nu lyden forsvandt efter
opvarmning.

>> samme grad som en karburator lade sig gå på af en vanddråbe (?)
>
> You're damn right!
> Og det med den fraværende res.tank ér lige dét jeg har spurgt til i mange
> år: En sikker indikering af hvornår tanken vitterligt er tom, således at
> tanken i praksis bliver omkring de 2 liter (som man oftest har i bunden når
> man tanker) større uden at skulle ændre på design og størrelse

Tjah - jeg tror at Yamaha er ved at have lært det med tankmåler - de
siger 3,5liter på "reserven" og jeg mindes da mindst en tur med 60km på
reserven. Genfyldningen viser typisk max. 18-19 liter.
>
>> Som kuriosum : min FJ1100 fra 1984 har heller ikke tilgængelig benzinhane,
>> men alene benzinmåler.
>
> - - - Men på dén stoler du vel langt mere på triptælleren, ligesom vi andre?
>
Jeps. Især efter tankmåleren mistede så meget af silikoneolien så den
flippede om på den forkerte side af blokeringen Reparationen er at
bore et hul i meteret, og sprøjte silikoneolie med en viskositet på
12500"noget" i, og lukke med bygningssilikone.

Den har også været tæt på 400km på en tankfuld. Jeg tror at den tog 22+
liter derefter - men så rendte det også ud af tankdækslet når den stod
på sidestøtten. Gad vide om man kan finde en frisk pakning - brugt
sidste gang 1985

--
vh
Torben - der hygger sig med at køre TDM og skrue FJ

Peter (04-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 04-03-07 21:01


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
news:45eacec5$0$13967$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Tjah - jeg tror at Yamaha er ved at have lært det med tankmåler - de siger
> 3,5liter på "reserven" og jeg mindes da mindst en tur med 60km på
> reserven. Genfyldningen viser typisk max. 18-19 liter.
>>
>>> Som kuriosum : min FJ1100 fra 1984 har heller ikke tilgængelig
>>> benzinhane, men alene benzinmåler.
>>
>> - - - Men på dén stoler du vel langt mere på triptælleren, ligesom vi
>> andre?

Nej Armand, som Torben siger, så har Yamaha åbenbart fået lært at lave
tankmålere. Min FJR er opgivet til at vise reservetank, når der er 5 liter
tilbage. Jeg har ved adskillige lejligheder, når der har været en tank
umiddelbart efter den er gået på reserve, konstateret at tankmåleren er
præcis indenfor 1 dl. Det er jeg ganske godt tilfreds med. Desuden nyder jeg
ligesom Torben den automatiske reservetanks-triptæller.

--
Peter
FJR1300A & NTV650



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste