Hvordan løsner man dæmperen i gaffelbenet ~
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 01-07-01 13:11

Hej DFM

Så er der ballade i Lyngby. Jeg ville male mine forgaffelben p.g.a.
stenslag, og ville i den forbindelse skille gaffelbene ad, så jeg kunne
arbejde med de løse yderben. Jeg købte et sæt pakdåser, noget god
forgaffelolie i den rette mænge og viskositet og havde to nye
kobberpakninger til skruen i bunden af benene. Jeg har adskilt gaffelbenene
på min XJ 600 mange gange og synes selv jeg er kompetent på det område
(famous last words). På XJ 600'eren skulle man holde kontra på selve
dæmperenheden via en lang stang med et 22mm unbacho hoved i enden. Min CBR
har cartrige gaffelben med justerbar preload og returdæmpning. Derfor går
der en stang op gennem gaffelbenet op til topskruen hvor justerskruerne
sidder, denne stang er løs, derfor kan man ikke holde kontra på toppen af
dæmperen, men ifølge min værkstedsmanual er det ikke nødvendigt, da når
benet er samlet trykker fjederen hårdt nok ned på dæmperen til at holde den
låst så man kan vride bundskruen løs. Dette skete kun på det ene af mine to
gaffelben desværre. Jeg har nu mokket så meget rundt med den skrue at
kobberpakningen som sidder med skruen er utæt og gaffelbenet lækker olie.
Pakdåsen i benet trænger til udskiftning, på trods af den stadig er tæt.

Jeg er på herrens mark. Hvordan søren løsner jeg den skrue. Den drejer vildt
nemt rundt. Jeg har prøvet at bore den ud, men den drejer bare med rundt.
Jeg prøvet at slå på den for at løsne den i dæmperen, med jo mere jeg
arbejder med den jo nemmere drejer den rundt og jo mere utæt bliver benet.

Jeg tager den ud til Søborg MC imorgen, men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg
forventer de skal gøre. Jeg har overvejet om den kan skues ud med trykluft,
men den snorrer så nemt rundt at jeg tror det er virkningsløst.

Jeg skulle nok have fulgt Rittigs råd og så bare have ladt dem være. Jeg er
ikke en gang tilfreds med lakeringen af det andet gaffelben

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 01-07-01 15:46

Hej Igen

Jeg sidder her og grubler over mit problem med at løsne dæmperen. Jeg har
prøvet at skrue bolten løs med en boremaskine. Jeg håbede at momentet fra
boremaskinen var nok til løsne skruen, men nej.

Den eneste løsning jeg kan komme med at at skære hele bene i stykker med en
vinkelsliber og så købe en nyt yderben ved en hugger. Gad vide hvad det
koster hos sådan en fætter?

Drengene fra klubben i på klemmen, men her sidder man i stolen og laver
lektier. FORDØMT!

Fra : Rune Larsen

Dato : 01-07-01 17:17

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg sidder her og grubler over mit problem med at løsne dæmperen. Jeg har
> prøvet at skrue bolten løs med en boremaskine. Jeg håbede at momentet fra
> boremaskinen var nok til løsne skruen, men nej.

Hvis du har mulighed for det uden alt for meget besvær, syntes jeg du skulle
prøve med en luftnøgle. Istedet for et kontinuert moment, laver den jo en
masse små pulser, som jeg har fundet er ret godt til at løsne sådan nogen
genstridige krabater.

Ellers kan du vel prøve at fylde loctite ned i og bore bolten ud bagefter,
eller måske svejse et-eller-andet fast på bolten, så du kan holde den ene
del fast..

- Bare et par strøtanker...

/Rune

Fra : Iceman

Dato : 01-07-01 18:02

"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en

Uden at kende cyklen i detaljer, ville jeg foreslå følgende:

Hvis bolten er forsænket i et hul, pres en skruetrækker ned mellem alu-huset
og bolten, derved kan den holdes lidt fast.
Tag en højhastighedsfræser og slib hovedet istykker med en lille slibesten.
Tager tid af H. T., men virker.
Derefter kan du få dæmper delen ud, og det resterende gevind kan fjernes
uden det store bøvl.

Problemet er velkendt fra den gamle CB 500 Four og CB 750 Four

Poul T

Fra : Rune Larsen

Dato : 01-07-01 19:08

"Iceman" <dk1@wowmail.com> skrev i en meddelelse

> "Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en
> har
> fra

Nææh, det var nu faktisk ikke mig der skrev det, mens Jens...

/Rune

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 01-07-01 22:14

> [...]
slibesten.
> Problemet er velkendt fra den gamle CB 500 Four og CB 750 Four

Ja, ja. Gamle hondaer CB 500 Four, CBR 600 same, same

Den med at kile bolten fast og så skære den i stykker er fin. Det havde jeg
ikke lige overvejet. Jeg tror dog jeg prøver at skaffe en cartrigde holder i
morgen. Det er den korrekte fremgangsmåde.

Fra : Morten Juel

Dato : 01-07-01 18:09

> Ellers kan du vel prøve at fylde loctite ned i og bore bolten ud bagefter,
hmm loctite ned i olie resterne ?! den tror jeg ikke holder ;o(

Mvh
Morten

Fra : Rune Larsen

Dato : 01-07-01 19:10

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> hmm loctite ned i olie resterne ?! den tror jeg ikke holder ;o(

Det kunne måske renses først med noget, så det _kom_ til at holde

/Ru8ne

Fra : origo@earthling.net

Dato : 01-07-01 19:21

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> wrote in message
> Den eneste løsning jeg kan komme med at at skære hele bene i stykker med
en
> vinkelsliber og så købe en nyt yderben ved en hugger. Gad vide hvad det
> koster hos sådan en fætter?
Det du trenger, er et verktøy til å holde "cartridgen" fast medens du løsner
bolten. Et sådant verktøy har alle Honda verksteder, men i mange tilfeller
kan du lage et selv. Presis hva du skal bruke varierer, men hvis du lyser
ned i gaffelbenet fra oven (forutsetter at du har fjernet topmøtrikken og
fjedrene), kan du muligvis se hvordan verkstøyet skal lages. På R1'en fikset
jeg det ved å skjære til et rør så det passet i toppen av cartridgen (hva
søren heter sådan en på dansk?). Les evt. mere her:
http://www.motorcycle-dk.com/en/articles/r1_racetech.html
Og se bilde av det tilpassede rør her:
http://www.motorcycle-dk.com/en/articles/images/r1_racetech/cartridge_holder
..jpg

Du kan også benytte trykkluft til å løsne bolten, men hvis det hele er løst
og dreier rundt nå, er det ikke sikkert det er tilstrekkelig.

JS

Fra : Armand

Dato : 01-07-01 21:33

<origo@earthling.net> skrev i en news:9hnpnd$1550$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> muligvis se hvordan verkstøyet skal lages. På R1'en fikset jeg det ved
> skjære til et rør så det passet i toppen av cartridgen

For lige at slippe for at koble på for billedets skyld; men også for at
holde
snakken i gruppen:
Vil det sige at man, som i andre situationer skal have en overstørrelse
unbrakonøgle (=> møtrik på en stang!); men at stangen (og hexagon) til
denne skal være hul p.g.a. pinden til justeringen af dæmpere? :-/

"Cartridge" vil være korrekt oversat med: "indsats"; men i så fald vil
du ikke blive forstået! "Cartridge" er derved blevet et af de nye
tekniske fremmedord!

--
Armand
(der lige lugtede at hans multiværktøj, måske skal forbedres så det er

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 01-07-01 22:10

> [...]
løsner
> bolten. Et sådant verktøy har alle Honda verksteder.

Hej Jørund

Det er præcis sådan et værktøj jeg mangler. Jeg smutter ud til Aguste claus
i morgen og hører om han har sådan en ting. Så skal jeg sikkert igen høre om
at jeg er en fusker, og at bare folk dog ville lade de professionelle lave
de teknisk svære ting så kan brugerne få lov at køre og vaske cyklen. Hmm,
jeg smutter nok lige inden om Peter ved Søborg MC først

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-07-01 20:55

> Jeg skulle nok have fulgt Rittigs råd og så bare have ladt dem være. Jeg
er
> ikke en gang tilfreds med lakeringen af det andet gaffelben

Hæ.
Man kan løsne de utroligste ting med en luftnøgle! Især til gaffelben er
sådan en fætter uovertruffen, og idag kan jeg ikke forstå at jeg engang
kunne leve uden.

Rittig