/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Knækket ventildæksel bolt
Fra : Erling Christensen


Dato : 01-03-07 12:19

Da jeg var ved og spænde veltildækslet til med foreskrevne 12nm
knækkede den ene ventildæksel bolt....

Desværre så knækkede den sådan. at gevind stumpen sidder nede i
topstykket så man kan ikke save en kærv og skrue den ud....

Så hvad gør jeg nu.....? Der er ikke ligefrem meget og bore I og da
motoren sidder I stellet, så er der hellere ikke vildt meget plads....
Held i uheld er dog, at den bolt som er knækket sidder yderst, så den
er let og se og komme til, blot ikke i højden...

Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

 
 
Erling Christensen (01-03-2007)
Kommentar
Fra : Erling Christensen


Dato : 01-03-07 17:56

On Thu, 01 Mar 2007 12:18:55 +0100, Erling Christensen
<pointman@fabel.dk> wrote:

>Da jeg var ved og spænde veltildækslet til med foreskrevne 12nm
>knækkede den ene ventildæksel bolt....
>
>Desværre så knækkede den sådan. at gevind stumpen sidder nede i
>topstykket så man kan ikke save en kærv og skrue den ud....
>
>Så hvad gør jeg nu.....? Der er ikke ligefrem meget og bore I og da
>motoren sidder I stellet, så er der hellere ikke vildt meget plads....
>Held i uheld er dog, at den bolt som er knækket sidder yderst, så den
>er let og se og komme til, blot ikke i højden...
>
>Mvh
>
>Erling Christensen
>Honda CBR600 F2 '93
>http://www.min-mc.dk


Jeg har fået stumpen ud af topstykket....

Efter en omgang google søgning fandt jeg dette link:
http://www.mcinternet.dk/asp/debat/debat.asp?mode=1&msgID=91018

Ved og læse alle råd igennem var der lige det råd med en dorn og
hammer som gjorde forskellen.... Stumpen sag slet ikke fast da bolten
endnu ikke har skruet helt I pund ( derfor jeg ikke kunne spænde til
nødvendig moment).... Så bed at bange den langsomt ud kunne jeg til
slidt også få en skruetrække til at bide en smule og skrue stumpen
ud....

En ting er nu sikker... alle 6 ventildæksel bolte bliver skiftet....
for jeg var heldig dennegang ved, at det var bolten som sidder yderst
og dermed let tilgængelig.... havde det været den midderste øverst, så
havde jeg skulle pille motoren ud af stellet.... :(

Så godt råd.... skift boltene hvis du ikke kender forhistoren....
Gætter på, at eller andet på et tidspunkt nok har spændt forhårdt og
dermed svækket bolten.... Man burde I hverfald ikke kunne overdreje
sådan en bolt med mindre end 12nm...som slet ikke engang har nået I
bund endnu....


Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Ukendt (01-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-03-07 18:29

On Thu, 01 Mar 2007 17:56:25 +0100, Erling Christensen wrote:


> Så godt råd.... skift boltene hvis du ikke kender forhistoren....
> Gætter på, at eller andet på et tidspunkt nok har spændt forhårdt og
> dermed svækket bolten.... Man burde I hverfald ikke kunne overdreje
> sådan en bolt med mindre end 12nm...som slet ikke engang har nået I
> bund endnu....

Jamen bolten skal slet ikke gå i bund i gevindet, den skal gå mod brystet
på bolten. Derfor at Du let kunne få stumpen ud

Jeg gætter på at det er 6 mm. gevind, og selvom Honda opgiver 12 nm. , så
er det alt for meget for en standard 6 mm. bolt. 8 nm. er rigeligt.

"Problemet" er det samme på VTR, boltene giver sig faretruende allerede ved
10 nm.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Erling Christensen (02-03-2007)
Kommentar
Fra : Erling Christensen


Dato : 02-03-07 00:24

On Thu, 1 Mar 2007 18:28:44 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>On Thu, 01 Mar 2007 17:56:25 +0100, Erling Christensen wrote:
>
>
>> Så godt råd.... skift boltene hvis du ikke kender forhistoren....
>> Gætter på, at eller andet på et tidspunkt nok har spændt forhårdt og
>> dermed svækket bolten.... Man burde I hverfald ikke kunne overdreje
>> sådan en bolt med mindre end 12nm...som slet ikke engang har nået I
>> bund endnu....
>
>Jamen bolten skal slet ikke gå i bund i gevindet, den skal gå mod brystet
>på bolten. Derfor at Du let kunne få stumpen ud
>
>Jeg gætter på at det er 6 mm. gevind, og selvom Honda opgiver 12 nm. , så
>er det alt for meget for en standard 6 mm. bolt. 8 nm. er rigeligt.
>
>"Problemet" er det samme på VTR, boltene giver sig faretruende allerede ved
>10 nm.

Hvis jeg satte bolten ned i hullet mod stumpen, så var der ca. 0,5mm
luft mellem topstykket og kraven....

Men jeg bestiller nu helt nye bolte for en sikkerhedsskyld og prøve
med lidt mindre moment.... det skal jo bare være tæt, så er alt andet
lige gyldig....
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Ukendt (02-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-03-07 10:17

On Fri, 02 Mar 2007 00:24:12 +0100, Erling Christensen wrote:


> Hvis jeg satte bolten ned i hullet mod stumpen, så var der ca. 0,5mm
> luft mellem topstykket og kraven....

Så har der måske været olie !! i bunden af hullet, som ikke har kunnet
undslippe hurtigt nok. :-/

Vær helt sikker på at hullerne i topstykket er rene inden at Du sætter
boltene i.

En lille historie fra de glade Golf 1 dieseldage. Mekkeren havde ikke lige
bemærket at der var løbet olie i et af hullerne i motorblokken, og da
bolten ikke bare lige lod sig skrue på plads, så måtte der jo en større
forlænger på topnøglesættet :-| Og så flækkede et stort stykke af blokken
Hydraulik er stærkt :-|

> Men jeg bestiller nu helt nye bolte for en sikkerhedsskyld og prøve
> med lidt mindre moment.... det skal jo bare være tæt, så er alt andet
> lige gyldig....

Jup, trykket på pakningerne, og topdækslet er det samme.. Kraverne på
boltene skal stå mod topstykket.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Erling Christensen (02-03-2007)
Kommentar
Fra : Erling Christensen


Dato : 02-03-07 15:51

On Fri, 2 Mar 2007 10:17:06 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

-Snip-
>
>> Men jeg bestiller nu helt nye bolte for en sikkerhedsskyld og prøve
>> med lidt mindre moment.... det skal jo bare være tæt, så er alt andet
>> lige gyldig....
>
>Jup, trykket på pakningerne, og topdækslet er det samme.. Kraverne på
>boltene skal stå mod topstykket.

Nu er de ventildæksel bolte bestilt.... leveringtid 4-9 arbejdsdage,
afhægig af om de er ved Nellermann i Kbh, i Fjernlager i Holland eller
helt i Japan....

Ved nærmere inspektion, så synes jeg at 3 af boltene viser tegne på at
være overdrejet.... det ser lidt ud som om de er en smile smaller
samme sted som den der er knækket... Så det er vist bedt at alle
skiftes nu...
Jeg propper lige et par vatpinde ned i hullerne og ser hvad der
kommet med op ;)
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Armand (02-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-03-07 18:43


"Erling Christensen" <pointman@fabel.dk> skrev i en meddelelse
news:90oeu29il44dn3aapsc7v5a3vtq45pt3ri@4ax.com...
> >
> Men jeg bestiller nu helt nye bolte for en sikkerhedsskyld og prøve
> med lidt mindre moment.... det skal jo bare være tæt, så er alt andet
> lige gyldig....

Jup!
Læg i den forbindelse mærke til at tætningen også forekommer mellem
bolthovede og ventildæksel(*) og at man, som bolten er konstrueret, ikke kan
mer-spænde hvis der forekommer en sivning. Måske at netop dét har været
tilfældet for den tidligere ejer og vedkommende desperat har voldspændt den
i realiteten spinkle bolt.
Jeg vil nok synes at det er en lidt voldsom beslutning at købe en håndfuld
nye bolte og jeg tror at alene udgiften dertil kommer til at forskrække dig
så du (ihvertfald i et kort øjeblik) genovervejer købet. Det er sikkert
langt mere tiltrængt med friske gummi-pakskiver med den rette tykkelse og
dét synes jeg at du hellere burde bruge penge på når nu den ene knækkede
bolt alligevel skal anskaffes!

(*):
At der ikke blot er en almindelig kobberskive mellem bolthovede og
ventildæksel, skyldes at man med de fyldige pakninger såvel dér som langs
dæksel-kanten isolerer motorvibrationer fra og sparer derved det spinkle
ventildækset for at ende som en støjkilde!

--
Armand.



Erling Christensen (02-03-2007)
Kommentar
Fra : Erling Christensen


Dato : 02-03-07 22:22

On Fri, 2 Mar 2007 18:43:02 +0100, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

>
>"Erling Christensen" <pointman@fabel.dk> skrev i en meddelelse
>news:90oeu29il44dn3aapsc7v5a3vtq45pt3ri@4ax.com...
>> >
>> Men jeg bestiller nu helt nye bolte for en sikkerhedsskyld og prøve
>> med lidt mindre moment.... det skal jo bare være tæt, så er alt andet
>> lige gyldig....
>
>Jup!
>Læg i den forbindelse mærke til at tætningen også forekommer mellem
>bolthovede og ventildæksel(*) og at man, som bolten er konstrueret, ikke kan
>mer-spænde hvis der forekommer en sivning. Måske at netop dét har været
>tilfældet for den tidligere ejer og vedkommende desperat har voldspændt den
>i realiteten spinkle bolt.
>Jeg vil nok synes at det er en lidt voldsom beslutning at købe en håndfuld
>nye bolte og jeg tror at alene udgiften dertil kommer til at forskrække dig
>så du (ihvertfald i et kort øjeblik) genovervejer købet. Det er sikkert
>langt mere tiltrængt med friske gummi-pakskiver med den rette tykkelse og
>dét synes jeg at du hellere burde bruge penge på når nu den ene knækkede
>bolt alligevel skal anskaffes!
>
>(*):
>At der ikke blot er en almindelig kobberskive mellem bolthovede og
>ventildæksel, skyldes at man med de fyldige pakninger såvel dér som langs
>dæksel-kanten isolerer motorvibrationer fra og sparer derved det spinkle
>ventildækset for at ende som en støjkilde!

Jeg har bestilt 6 nye bolte, da jeg som sagt synes at kunne se at 3 af
de resterende hele bolte viser tegn på at være strukke en smule....

Alle pakningerne er helt nye, jeg har været igennem en større
udskiftning på motoren...

Pakningerne på mellem ventildækslet og boltene er men metalskive
indlejet I en gummipakning.

Da onlineparts.dk kan være lidt langsom med levering (op til 10
arbejdsdage) har jeg bestilt de nye bolte ved en forhandler.... Prisen
på onlineparts.dk er 45 kr. pr. styk, så det går nok.... set i forhold
til risikoen at en af de andre skulle knække på det mest besværlige
sted så er pengene vist givet godt ud...

vinteren har stået på udskiftning af Knastkæde, kastkædestrammer,
knastkæde glideskinne, Skiftegaffel til 1 og 5 gear, nye generator
dæksel, nyt oliefilter, ny olie og kølervæske, og diverse pakninger.

Jeg har også lavet lidt el-arbejde, så GPS'en nu først får strøm når
tændingsnøglen drejes, og fået indarbejdet de sådan at alarm og GPS nu
er samlet med et stik, så instrumentpanelet kan fjernes uden at skulle
klippe ledningerne over til alarm og GPS.

Nå ja, og ventiler skulle lige stilles også....

Så alt ialt har den fået en pæn overhaling I år.... så det er dælme
irriterene at bolten så knækker når man skal til og samles det
sidste.... men sådan kan det gå...

Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Hekto (02-03-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 02-03-07 15:43

Hvad blev der egentlig af oraklet ude i
Fjernøsten??? Gert Bo Thorgersen ???

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Richard (02-03-2007)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 02-03-07 18:35

Hej Hekto,

Hekto wrote:
> Hvad blev der egentlig af oraklet ude i
> Fjernøsten??? Gert Bo Thorgersen ???

Hans ISP kunne ikke levere dfm og andre danske nyhedsgrupper og det
lykkedes ham vist ikke at få sat sin læser op til sunsite el.lign. Sådan
var situationen i det mindste for godt et år siden, da jeg forsøgte at
hjælpe ham til at få fat i dfm, når han ikke susede de små veje omkring
Chiang Mai tynde på en af sine cykler

Apropos nyhedsgrupper og -formidling, foregik det netop på det tidspunkt,
hvor den store tsunami-katastrofe hærgede. Og med oplysninger fra de
danske medier gennem bl.a. moi kunne Gert informere sin thailandske
familie mere detaljeret, end de blev lokalt i katastofens første døgn. Men
de boede jo heldigvis inde i landet, langt fra katastrofeområdet

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Hekto (06-03-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 06-03-07 10:40

Richard explained on 02-03-2007 :
> Hej Hekto,
>
> Hekto wrote:
>> Hvad blev der egentlig af oraklet ude i
>> Fjernøsten??? Gert Bo Thorgersen ???
>
> Hans ISP kunne ikke levere dfm og andre danske nyhedsgrupper og det
> lykkedes ham vist ikke at få sat sin læser op til sunsite el.lign. Sådan
> var situationen i det mindste for godt et år siden, da jeg forsøgte at
> hjælpe ham til at få fat i dfm, når han ikke susede de små veje omkring
> Chiang Mai tynde på en af sine cykler
>
> Apropos nyhedsgrupper og -formidling, foregik det netop på det tidspunkt,
> hvor den store tsunami-katastrofe hærgede. Og med oplysninger fra de
> danske medier gennem bl.a. moi kunne Gert informere sin thailandske
> familie mere detaljeret, end de blev lokalt i katastofens første døgn. Men
> de boede jo heldigvis inde i landet, langt fra katastrofeområdet

Hej Richard,

Så må det formodes at han er i live. Han var jo
et omvandrende leksikon, så man kan savne hans
indlæg om stållegeringer til stagbolte,
tolerancen på gevindstigninger o.m.a.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



J.C.Kløve (02-03-2007)
Kommentar
Fra : J.C.Kløve


Dato : 02-03-07 18:28

On 2 Mar., 15:42, Hekto <u...@urxgb.qxROT13> wrote:
> Hvad blev der egentlig af oraklet ude i
> Fjernøsten??? Gert Bo Thorgersen ???
>

jeg har spekuleret over det i forbindelse med opgørelsen i januar,
det seneste spor han tilsyneladende har efterladt sig på nettet er en
anmeldelse på Amazon dateret den 31Aug. 2005.

Måske den thailanske trafik (gud forbyde det) har fået taget livet af
ham.

--
Dun@nt


Jacob Bunk Nielsen (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 03-04-07 19:55

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> writes:

> Så må det formodes at han er i live. Han var jo
> et omvandrende leksikon, så man kan savne hans
> indlæg om stållegeringer til stagbolte,
> tolerancen på gevindstigninger o.m.a.

Han havde et læserbrev/indlæg af en eller anden art i Ingeniøren for
et par uger siden. Jeg kan ikke huske om hvad, jeg bed bare mærke i
navnet og landet det var sendt fra. Så han lever i bedste velgående
uden os

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Jes Vestervang (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 03-04-07 22:12

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Han havde et læserbrev/indlæg af en eller anden art i Ingeniøren for
> et par uger siden. Jeg kan ikke huske om hvad, jeg bed bare mærke i
> navnet og landet det var sendt fra. Så han lever i bedste velgående
> uden os

Her er artiklen "Tycho Brahes død optager læserne":
<http://ing.dk/article/20070323/NATUR/103230112>
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408528
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste