On Fri, 2 Mar 2007 18:43:02 +0100, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:
>
>"Erling Christensen" <pointman@fabel.dk> skrev i en meddelelse
>news:90oeu29il44dn3aapsc7v5a3vtq45pt3ri@4ax.com...
>> >
>> Men jeg bestiller nu helt nye bolte for en sikkerhedsskyld og prøve
>> med lidt mindre moment.... det skal jo bare være tæt, så er alt andet
>> lige gyldig....
>
>Jup!
>Læg i den forbindelse mærke til at tætningen også forekommer mellem
>bolthovede og ventildæksel(*) og at man, som bolten er konstrueret, ikke kan
>mer-spænde hvis der forekommer en sivning. Måske at netop dét har været
>tilfældet for den tidligere ejer og vedkommende desperat har voldspændt den
>i realiteten spinkle bolt.
>Jeg vil nok synes at det er en lidt voldsom beslutning at købe en håndfuld
>nye bolte og jeg tror at alene udgiften dertil kommer til at forskrække dig
>så du (ihvertfald i et kort øjeblik) genovervejer købet. Det er sikkert
>langt mere tiltrængt med friske gummi-pakskiver med den rette tykkelse og
>dét synes jeg at du hellere burde bruge penge på når nu den ene knækkede
>bolt alligevel skal anskaffes!
>
>(*):
>At der ikke blot er en almindelig kobberskive mellem bolthovede og
>ventildæksel, skyldes at man med de fyldige pakninger såvel dér som langs
>dæksel-kanten isolerer motorvibrationer fra og sparer derved det spinkle
>ventildækset for at ende som en støjkilde!
Jeg har bestilt 6 nye bolte, da jeg som sagt synes at kunne se at 3 af
de resterende hele bolte viser tegn på at være strukke en smule....
Alle pakningerne er helt nye, jeg har været igennem en større
udskiftning på motoren...
Pakningerne på mellem ventildækslet og boltene er men metalskive
indlejet I en gummipakning.
Da onlineparts.dk kan være lidt langsom med levering (op til 10
arbejdsdage) har jeg bestilt de nye bolte ved en forhandler.... Prisen
på onlineparts.dk er 45 kr. pr. styk, så det går nok.... set i forhold
til risikoen at en af de andre skulle knække på det mest besværlige
sted så er pengene vist givet godt ud...
vinteren har stået på udskiftning af Knastkæde, kastkædestrammer,
knastkæde glideskinne, Skiftegaffel til 1 og 5 gear, nye generator
dæksel, nyt oliefilter, ny olie og kølervæske, og diverse pakninger.
Jeg har også lavet lidt el-arbejde, så GPS'en nu først får strøm når
tændingsnøglen drejes, og fået indarbejdet de sådan at alarm og GPS nu
er samlet med et stik, så instrumentpanelet kan fjernes uden at skulle
klippe ledningerne over til alarm og GPS.
Nå ja, og ventiler skulle lige stilles også....
Så alt ialt har den fået en pæn overhaling I år.... så det er dælme
irriterene at bolten så knækker når man skal til og samles det
sidste.... men sådan kan det gå...
Mvh
Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk