Må en crosser køre på gaden?
Fra : 2

Dato : 26-02-07 23:06

Så lige at en Crosser Honda CR 500 skulle yde 65 HK 2 takt.
Men må en crosser køre på gaden med nr.plade på, bare der kommer lys
og lygter + sidespejle på?

Og hvad med registeringspapir er det på en crosser, eller lige som en
importeret MC uden afgift?

bare et eksempel
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48527029

Kan en crosser komme til at køre som en offroader lovligt på gaden?

Torben

Fra : Stephan G

Dato : 27-02-07 01:19

> Kan en crosser komme til at køre som en offroader lovligt på gaden?

Ved det ikke helt, ærlig talt. Men hvis motivationen er økonomisk er
det vist en dårlig plan. Der skal i hvert fald laves en del på den
inden den kan synes. Og når den yder så meget er det jo fordi den
bliver pint en del, korte serviceintervaller etc. Hvad med en xt600 og
så sådan en hidsigprop hvor den nok alligevel er sjovest; på cross-
banen?

Men håber da, at nogen kan svare rigtigt på dit spørgsmål (og ikke
bare skyde din gode idé ned ;)

Stephan

f650 GS

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-02-07 17:07

"Stephan G" <stephangam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Mig bekendt er der EN indregistreret CR500 i DK (hvis den stadig lever). Men
der er flere andre indregistrerede crossere.
Min (ex) kan du se her:
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=720&m=full (beskidt
efter race)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=720&m=full (med
motardhjulene på)

En synsklargjort CR500 kan du se få baghjul her (af mig):
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=747&m=full

Så ja, det kan godt lade sig gøre.

>Ved det ikke helt, ærlig talt. Men hvis motivationen er økonomisk er
>det vist en dårlig plan. Der skal i hvert fald laves en del på den
>inden den kan synes.

Jep, økonomisk er det helt vildt urentabelt! Men hvis man nu VIL have noget
helt sindssygt, som ingen andre har.
Jeg tror iøvrigt nye synsregler har gjort det endnu dyrere end det var da
jeg gjorde i den slags, og det er også meget meget besværligt og
tidskrævende.

>Og når den yder så meget er det jo fordi den
>bliver pint en del, korte serviceintervaller etc.

Næh, egentlig ikke. 65hk er ikke voldsomt meget for en 500cc 2-takt, og
Hondaen en kendt som en af de mest solide crossere der er lavet. Den har
ikke engang en udstødningsport der kan gå i stykker. Men den er
ubeskriveligt ukomfortabel og grotesk voldsom. På motocross baner skal man
forvente at få baghjul af 250cc 2-takterne, for de er noget hurtigere,
simpelthen fordi de er langt nemmere at køre.

>Hvad med en xt600 og
>så sådan en hidsigprop hvor den nok alligevel er sjovest; på cross-
>banen?

Ja, det var nok en mere rentabel plan. Det ender med at blive noget
billigere og så har man noget godt i begge verdener.

Rittig

Fra : J.C.Kløve

Dato : 27-02-07 19:23

On 27 Feb., 17:07, "Claus Rittig" <ClausRit...@Hotmail.Com> wrote:
> [...]

> Men der er flere andre indregistrerede crossere.

aiii Rittig, det er altså de samme billeder

Jeg kan godt huske sidst jeg så dig, var til bededag på gammeltorv for
nogle år siden, der var (alle Off-Rod) maskine(r)n(e) også møget som
bare det

Dun@nt

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-02-07 20:19

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

>aiii Rittig, det er altså de samme billeder

Okay så:
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=721&m=full med
motardhjul på

Det sjoveste legetøj jeg har haft i mit liv. Og ikke engang SÅ dyrt.

Måske skulle jeg lige indskyde, at da KTM laver mange forskellige typer
cykler fra off-road over hardcore off-road til enduro/cross er det typisk
billigere og lettere at indregistrere dem, end fx en Honda CR500, simpelthen
fordi meget af ombygningsudstyret bare kan købes ved KTM forhandleren. Den
går ikke med Hondaen.
Jeg har faktisk prøvesiddet et par CR450F enduro'er der blev lanceret som
originale Honda (selvom det nu var CRM Hondaer fra Schweitz), men de blev
aldrig indregistreret så vidt jeg ved, det blev simpelthen for dyrt (120 -
150.000 på gaden).
Husaberg og Husqvarna er også gode bud, af samme årsag som KTM, og der er i
tidens løb indregistreret en del af dem.

Første gang jeg prøvede en indregistreret crosser var i '88, og det var en
Husqvarna WR400 2-takt. Jeg havde på det tidspunkt kørt MEGET off-road,
masser af rallyer og enduro-løb, og jeg troede ikke noget kunne overraske
mig mere. Den spinkle og ustabile cykel gik 180 på landevej, og selv med den
gearing havde den en acceleration på jordvej som en raket. Jeg var dybt
overrasket over accelerationen da jeg fyrede den af ned ad en grusvej. Det
kom i den grad bag på mig hvor hurtigt jeg kom op i fart, at jeg næstne
glemte at bremse ned igen.
Da jeg så skulle bremse... Tjah. Det var dengang Husqvarna var svensk, så
alting rystede og raslede bestialsk, vibrationerne fik fødderne til at kure
af fodhvilerne (som var med metaltakker) og fingrene og bakder til at sove,
og bremserne var - Enkeltstemplene fastophængte Brembo på fast ophængt
skive. En slags påløbsbremse, kan man vel kalde det. Fuck, de var ringe.
På asfalt var cyklen på alle måder drøn irriterende, men alligevel
imponerende på en eller anden måde. 60hk der kom på en ægte eksplosiv 2-takt
facon til 102kg super smal og meget nervøs cykel. Sådanne cykler KAN ikke
køre med jævn hastighed. Det er ikke sådan at det bare ikke er sjovt, eller
er træls eller sådan noget, nej, det kan simpelthen ikke lade sig gøre. De
er designet til max acceleration og max nedbremsning, ikke noget der
imellem. Og det er først når man sidder på sådan en cykel, og har lovet
ejeren at køre den 20km ind til næste specialprøve at man bliver pinagtigt
klar over at 90% af den tid man kører på asfalt, kører man med jævn
hastighed. Men på et endurospor - NÅRHJ, hvor den ku noget!

En vild crosser på plader er en sjov våd drøm. Men IRL følger der nogle
ulemper med, og man skal nok være ret hardcore for at gide det i længere tid
af gangen.

Rittig

Fra : 2

Dato : 27-02-07 20:54

> [...]
>ulemper med, og man skal nok være ret hardcore for at gide det i længere tid

Tak for god detaljer.
Det bunder i at jeg har en Yamaha DT175 og er glad for den og den gør
det godt for en simpel MC at være. Men den har alligevel nogle grænser
som forleden i snedriverne og trække nok igennem dem, med rimelighed,
samt at lave en overhaling når trafikken "kræver" det, og ikke tænke
på om der er modvind eller ej.
Og alligevel ude på skovveje og manøvre kører den fra en Yamaha xt600
4 takt.
Og jeg er glad for 2 takt som offroad type. Og nogle garvede cross
typer skifter jo ofte deres MC ud, så er det jo muligt at få en god
aflagt crosser til en fair pris, som vil være god allround offroad.

Lys og lygter har jeg til at monterer, så det går nemt.

Så hvor i består det bøvl og meget arbejde i, er det i papir arbejde
med typegodkendelse?

Hvis der er en Honda CR500 på nr.plade vil en nr2 på nr.plade da
være noget nemmere?

Og skal der så betales registeringsafgift på at få en crosser på
nr.plade?

og 65 HK med 2 takt, jo det kan jo godt friste istedet for 17,5 HK

Torben

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-02-07 17:08

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Og jeg er glad for 2 takt som offroad type. Og nogle garvede cross
> typer skifter jo ofte deres MC ud, så er det jo muligt at få en god
> aflagt crosser til en fair pris, som vil være god allround offroad.

Næh, den vil aldrig være en god allround off-roader. Den vil være en
rendyrket racer, blottet for enhver form for komfort med lygter, blinklys og
støjdæmpning.

> Lys og lygter har jeg til at monterer, så det går nemt.

Blinklys, kædeskærm, lang bagskærm, støjdæmpning...

> Så hvor i består det bøvl og meget arbejde i, er det i papir arbejde
> med typegodkendelse?

Enkeltgodkendelse, men stadig - der skal fremskaffes typeattest eller hvad
man nu skal bruge idag (reglerne er vist lavet lidt om siden jeg sidst...),
og støjdæmpning af en 2Takt kræver noget af en lydpotte, samt måske også
indpakning af ekspansionspotte (forrør) - den er nemlig så tyndpladet at
vibrationer kan risikere at støje for meget. (Dette omgås muligvis stadig
ved at neddrosle den til 8-10hk, så den ikke kan komme "op og ringe").

> Hvis der er en Honda CR500 på nr.plade vil en nr2 på nr.plade da
> være noget nemmere?

Ikke meget. Den skal igennem samme enkeltgodkendelse som den første.
En typegodkendelse er meget dyr, og findes ikke i forvejen på den type
cykler.

> Og skal der så betales registeringsafgift på at få en crosser på
> nr.plade?

Ja, naturligvis. Og da myndighederne ikke er ret kyndige på den slags
cykler, er en 500cc som regel noget dyrere i afgift end en 250cc, upåagtet
de har samme værdi.

> og 65 HK med 2 takt, jo det kan jo godt friste istedet for 17,5 HK

Ja, jo, måske. Du skal nu nok lige prøve en først. En Ferrari er også fed,
lige indtil man skal have barnevognen i bagagerummet.
Især det med at den IKKE KAN køre med jævn hastighed, er en ulempe du
seriøst skal overveje om du kan leve med. Og så trækker den ikke ret
voldsomt ved lave RPM, men når den rammer "the sweet spot", så trækker den
som en raket. Det kommer også tit bag på folk HVOR hårdt sådan en trækker.

Første gang jeg slog mig til plukfisk på min KTM EXC 380 var under træning i
en grusgrav. Jeg var ved at have vænnet mig til dens brutalitet, og begyndte
at finde det charmerende at forhjulet for det meste hang og svævede 10-15cm
over jorden. (Min KTM var noget mere moderne end CR500, og langt lettere at
køre. En CR500 er ikke så venlig at parkere forhjulet i 10-15cm højde, den
vil hellere pege forhjulet op i himlen, og læsse dig af). Jeg kørte et
endurospor som jeg kendte som min egen lomme. Et frisk ryk hen ad et
hjulspor, lægge cyklen ind i kurven mens jeg begynder indbremsning -
FLIKFLAK! Så lærte jeg det: Husk at sætte forhjulet helt ned på jorden, før
du begynder at lægge cyklen ind i kurven.
Se, hvis man er vant til den hidsige acceleration fra en DT175, så har man
svært ved at forholde sig til at 65hk kan være et problem. Men husk: På en
motocross bane, som er bred og lang og har god plads - der er en 250cc 2T
hurtigere end en 500cc 2T. Hvorfor? Fordi 500cc cyklen er for voldsom. Den
er for svær at køre. Er man 2.10 og vejer 120kg så er en CR500 måske ikke så
dårlig en ide, men jeg er 1.76 og 80kg, og så er 250cc 2T laaaaangt bedre.

Jeg lavede en gang en lille test af CR500 her:
http://www.aalborgoffroad.dk/index.htm?html/Cr500.html

Rittig

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 28-02-07 17:40

> Næh, den vil aldrig være en god allround off-roader. Den vil være en
> rendyrket racer, blottet for enhver form for komfort med lygter, blinklys
> og støjdæmpning.

Jeg kan 100% tilslutte mig havd Rittig skriver.

Alm gadekørere har svært ved at sætte sig ind i HVOR racerede de store
crossere er (både 2 og 4 takt)! Det er helt sygt så meget de ryster, og
service intervallerne er vildt korte. De er benhårde, decideret ubehagelige
og meget brutale. En R6'er virker som en touring damper i direkte
sammenligning. En 610cc 4 takts Husky jeg prøvede rystede så meget at jeg så
doppet i tomgang, og hvis man sad ned var der en fornemmelse i "ringen"
somom man skulle på tønden i en fart. Heldigvis står man mest op på sådan
en..... Men den var hurtig!

Jeg hørte to fra Ténéré klubben der snakkede om hvor langt de havde kørt
transport kørsel på deres KTM 520'ere. Den ene scorede mange point ved at
have kørt på landvej fra Ringsted til KBH! Det er ca 60km. Er det virkelig
det du vil?

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : 2

Dato : 01-03-07 19:15

On Wed, 28 Feb 2007 17:39:45 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

>Jeg kan 100% tilslutte mig havd Rittig skriver.

I har ret jeg har ikke prøvet en Honda CR500 endnu, men har da også
en Honda VFR 750 med 105 HK, så der er jo masser af power i, iforhold
til Yamana dt175.

Rittig din beskrivelse er god, men man skal jo altid vende sig til et
nyt køretøj for at blive dus med det.

Hvor høj er lyden da, er det mere end en Harley D. ? Eller bare mere
brutal i lyden end en overtunet 125 ccm, og der ved lyder en 500 ccm
jo i sig mere rå.

Lydpotte og rør går jo at løse med at sætte kraftigere metalrør på.
Sådan kender jeg også en lydpotte som var lavet i 0,3 mm (lige før
man bare kunne bruge motoren uden) og så kom der en på i 1,0 mm rør
så var lydpotteren rigtig god.

At gassen kun næsten er ON/OFF må kunne løses med en anden karburator,
så gassen bliver mere jævn. Og den har da seperat 2takts olie, som
smører, og ikke som på fx nogle KTM som ikke kan klare at køre med
jævn fart på motorvej.

Så det største pukkel at komme over er med typegodkendelsen, men skal
da spørge synshallen, selvom de ofte har den holdning, hvad de ikke
får ind af standard køretøjer siger de bare nej til for de ikke ved
nok til at sige ja.

Den skal primært bruges til skovveje, grusveje, jord mudder, og
uvejsomt terræn, sne og så lidt på gade. Og skal den kunne nok i
terræn og sne som forleden, hvor DT175 var nær grænsen med sne.

Så en CR500 lyder egentlig meget godt til at kunne det den skal, med
nogle tilpasninger der skal til, evt neddroslet 5-8 hk for at vinde
bedre gasregulering.
Med lille vægt, god ydelse, og kan nok terræn.

Torben

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-03-07 20:13

> I har ret jeg har ikke prøvet en Honda CR500 endnu, men har da også
> en Honda VFR 750 med 105 HK, så der er jo masser af power i, iforhold
> til Yamana dt175.

Det er overhovedet ikke sammenligneligt! Din 105hk VFR vil føles som en
dobbeltseng, i forhold til en CR500.

> Rittig din beskrivelse er god, men man skal jo altid vende sig til et
> nyt køretøj for at blive dus med det.

Ja. Joh, det er rigtig. Jeg har nu kørt på dne type cykler i 10 år, så jeg
har haft tid nok til at vænne mig til dem. Og jeg elsker det! Men jeg tror
bare det er lidt svært at vurdere før man har prøvet det, og der følger
altså nogle MEGA ulemper med.

> Hvor høj er lyden da, er det mere end en Harley D. ?

Værre.

> [...]
> Sådan kender jeg også en lydpotte som var lavet i 0,3 mm (lige før
> man bare kunne bruge motoren uden) og så kom der en på i 1,0 mm rør

Ja, selvfølgelig kan det løses, det er bare et spørgsmål om at bruge den
rette mængde tid og penge på projektet. Men der kan godt ligge _nogen_
timers arbejde i det.

> At gassen kun næsten er ON/OFF må kunne løses med en anden karburator,
> så gassen bliver mere jævn.

Nix. Det er på ingen måde let at lave om på. Ekspansionspotten er desginet
til resten af pakken, lav om på karbureringen, og du skal designe en ny
udstødning også.
Det er forsøgt med to toppakninger, for at sænke kompressionen, men det kan
ikke holde tæt. 2-3 bundpakninger (hæver samtidig skyllekanalerne) kan
holde, men det flytter desværre ikke ret meget.

> [...]
> da spørge synshallen, selvom de ofte har den holdning, hvad de ikke
> får ind af standard køretøjer siger de bare nej til for de ikke ved

Det er IKKE en typegodkendelse, det er en enkeltgodkendelse, en
typegodkendelse koster en bondegård. Enkeltgodkendelse foretages vistnok
stadig af typegodkendelsessektionen et eller andet sted i Københavnsområdet.
Synshallen kan ikke klare det.

> Den skal primært bruges til skovveje, grusveje, jord mudder, og
> uvejsomt terræn, sne og så lidt på gade. Og skal den kunne nok i
> terræn og sne som forleden, hvor DT175 var nær grænsen med sne.

En CR500 er ikke bedre i sne end din DT175, snarere værre. Hver gang du så
meget som overvejer at gå på gassen, ryger du på røven. Din DT175 er langt
lettere at kontrollere, og det betyder meget i sne. Faktisk vil jeg mene at
din DT er noget nær den perfekte cykel til rigtigt vinterføre. Min
foretrukne vintercykel var TS185 og DT125 (de gamle op til '85, ikke
DT125R).

> [...]
> bedre gasregulering.
> Med lille vægt, god ydelse, og kan nok terræn.

Tjah. Lav vægt, monster ydelse og kan rigtig rigtig meget terræn. Og kan
smide dig af på et splitsekund
Det er det gode ved den.
Det ringe er: Den er hammersvær at køre, den er vanvittigt ukomfortabel.

Prøv den før du køber.

Rittig

Fra : 2

Dato : 03-03-07 01:19

> [...]
>din DT er noget nær den perfekte cykel til rigtigt vinterføre. Min
>foretrukne vintercykel var TS185 og DT125 (de gamle op til '85, ikke

Ja DT175 klarer sig nu godt.
Men det må kunne klares bedre, og i mere sne endnu.

>Tjah. Lav vægt, monster ydelse og kan rigtig rigtig meget terræn. Og kan
>smide dig af på et splitsekund
>Det er det gode ved den.
>Det ringe er: Den er hammersvær at køre, den er vanvittigt ukomfortabel.

Det svære at køre, er det stadig gassen du hentyder til?

Jeg var forbi en synshal idag (de er dog relativt nystartet) og de
vidste kun sådan nogenlunde. Den sikre og dyre måde var som I skriver
med en typegodkendelse.
De kendte ikke lige til enkeltgodkendelse.
Og hvis jeg lavede en crosser til at kunne køre på gaden, med
lys,blink, så ville jeg stå som fabrikatør af MC og skulle så
opfylde de nye EU miljøkrav og ikke fra crossers MC produktionsår.

Men hvis jeg tog til Sverige og fik crosser godkendt og tog svenske
registeringspapir med til DK, så kunne crosser bare synes som
almindeligt, + toldsyn + afgift.
Også hvis en crosser havde været på nr.plade i andet EU land og kommer
til DK, så gælder EU miljø kravene fra det år MC er lavet.

Så de danske synregler og krav er mærkelige, bedre hvis de var
lempelige gode som fx i Sverige.

Torben

Fra : Armand

Dato : 03-03-07 10:09

> [...]
>
> Men hvis jeg tog til Sverige og fik crosser godkendt og tog svenske
> registeringspapir med til DK, så kunne crosser bare synes som

De seneste EU miljø-normer gælder i samtlige EU-lande og lukker ærgeligt nok
for det hul der tidligere var qua lempeligere tekniske(!) krav i (typisk)
Sverige
I forbindelse med seneste opstramning blev der dispenseret á et halvt års
forlængelse, således at motorcykel-importørerne kunne nå at komme ind i
sæsonen (forordningen var fra nytår) og få skudt gamle modeller, der ikke
holdt normen, af. Så skarpt blev der skelnet og idag slipper man ikke af med
at indregistrere selv den dyreste eksot der måtte have stået uindregistreret
i stuen fra før de nye normers ikrafttrædelse - Og således heller ikke en
brugt crosser

> Også hvis en crosser havde været på nr.plade i andet EU land og kommer
> til DK, så gælder EU miljø kravene fra det år MC er lavet.

Hvis den har været på plade indenfor EU, kan dens indregistrering så at sige
flyttes rundt mellem andre EU-lande!

> Så de danske synregler og krav er mærkelige, bedre hvis de var
> lempelige gode som fx i Sverige.

Lige netop omkring miljø-kravene er der ingen forskel på DK og S, men
omkring f.eks. ombygning af allerede indregstrerede køretøjer fungerer
sveriges-tricket stadig.

I mine øjne vil det enkleste stadig være at købe en gadedresset
Husqvarna-crosser (som hjemmemærke må der være et overtal af dém på den
anden side af sundet) hinsidan, hvorefter du "kun" har tilbage at diskutere
med Skat om hvad dén er værd og skal koste i afgift: I tilfælde af der ikke
er fortilfælde er det jo svært at modsige en endog meget høj værdiansættelse

--
Armand.
(95 kg's smedesvend der end ikke magtede at træde tidligere omtalte onde CR

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-03-07 14:17

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis den har været på plade indenfor EU, kan dens indregistrering så at
> sige flyttes rundt mellem andre EU-lande!

Dem finder du bare ingen af!
I både Sverige og Tyskland har man motorsports nummerplader, og den
"indregistrering" gælder ikke i Danmark. Du skal finde en der har været
almindeligt indregistreret, og det finder du ikke, de har alle kørt på
motorsports plader.

> I mine øjne vil det enkleste stadig være at købe en gadedresset
> Husqvarna-crosser (som hjemmemærke må der være et overtal af dém på den
> anden side af sundet) hinsidan

Ahem...
Husqvarna er Italiensk. De sidste svenske Husqvarna blev lavet i '88, siden
har de været et italiensk mærke. Husaberg er svensk, men de laver ikke
2takt.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 03-03-07 15:28

> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ahem...
> Husqvarna er Italiensk. De sidste svenske Husqvarna blev lavet i '88,

- - - - og dét er for gammelt et jern, eller hur?

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-03-07 17:49

> - - - - og dét er for gammelt et jern, eller hur?

Ja, for hulen! En crosser fra '88 betragtes af cross kørere som skrot. Og
med rette, typisk vil den kræve meget dyre reparationer hver gang den har
været startet.

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-03-07 14:22

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Ja DT175 klarer sig nu godt.
> Men det må kunne klares bedre, og i mere sne endnu.

Øh - nej.
Du kan montere cross dæk med pigge, men så bliver det ikke bedre i sne.
Heller ikke med crossere.

> Det svære at køre, er det stadig gassen du hentyder til?

Ja, primært. Men mange andre ting gør den også besværlig.

> Og hvis jeg lavede en crosser til at kunne køre på gaden, med
> lys,blink, så ville jeg stå som fabrikatør af MC og skulle så
> opfylde de nye EU miljøkrav og ikke fra crossers MC produktionsår.

Næh, sådan ville det nok være hvis der var tale om en typegodkendelse -
måske?
Men på alle de enkeltgodkendelser jeg har set (inkl. mine egne) har der nu
stået det korrekte mærke og typebetegnelse.

> Men hvis jeg tog til Sverige og fik crosser godkendt og tog svenske
> registeringspapir med til DK, så kunne crosser bare synes som
> almindeligt, + toldsyn + afgift.

Det kan du ikke spare en krone på, reglerne for indregistrering til
personbefordring er ens i det meste af europa.
Pas på ikke at forveksle med de svenske motorsports nummerplader, de findes
nemlig ikke i DK.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 03-03-07 15:30

> "2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Øh - nej.
> Du kan montere cross dæk med pigge, men så bliver det ikke bedre i sne.
> Heller ikke med crossere.

Anders Majland har for nyligt linket til en billedserie af hans snetur til
købmanden hvorunder besværet dermed også er at læse!

--
Armand.

Fra : 2

Dato : 03-03-07 23:59

>Øh - nej.
>Du kan montere cross dæk med pigge, men så bliver det ikke bedre i sne.
>Heller ikke med crossere.

OK ja det var mest at dækkene ikke fik nok fat, og ikke DT175 ikke
trak nok igennem snedriver. Jeg så godt Majland indlæg. Jeg kørte
også hele den uge med sne, og en normal tur til mit destinationsted
tager ca 20 min, men den dag med mest sne tog det 2 timer.

>Ja, primært. Men mange andre ting gør den også besværlig.

Det må sandelig være en anderledes MC crosser, den må da også have
nogle kontrollerede gode ting med den? For I får den til at lyde som
en crosser hvor alle vilde 65 HK løber i hver sin retning, og bare med
at holde fast og se hvor turen ender

> [...]
>Men på alle de enkeltgodkendelser jeg har set (inkl. mine egne) har der nu
>stået det korrekte mærke og typebetegnelse.

Det er OK. Skal så bare finde mere ud af det med enkeltgodkendelser,
for synshallen kendte mærkelig nok ikke noget til det.

> [...]
>personbefordring er ens i det meste af europa.
>Pas på ikke at forveksle med de svenske motorsports nummerplader, de findes

Ja tak for info, for jeg kender ikke de svenske motorsports nr.plader.

Får se hvad der byder sig og iforhold til reglerne. Og hvis en evt
importeret crosser bliver for høj i afgift til Skat og de har det
store smil på, så skal man bare sige at man så sætter en kraftig
elmotor på istedet, så er det 0 kr i skat.

Og så er der jo mulighed for at flytte de gode dele fra Honda cr500
over på et andet stel som er på dk plader, indenfor rimelighed.

Torben

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-03-07 10:56

> OK ja det var mest at dækkene ikke fik nok fat, og ikke DT175 ikke
> trak nok igennem snedriver.

Nemlig! Det er lige nøjagtig det der er humlen: Hvis man ikke kan få bid nok
til at på 15hk i jorden, så hjælper det ikke en brik at have 65hk.
Tværtimod.

> [...]
> nogle kontrollerede gode ting med den? For I får den til at lyde som
> en crosser hvor alle vilde 65 HK løber i hver sin retning, og bare med

Ja, det er sådan set heller ikke helt forkert. Det er faktisk det jeg
forsøger at forklare.
Tjek fx hvor mange 500cc totakt der kører med i den store MX klasse idag,
efter at det er blevet tilladt at køre 450cc 4takt. Stort set ingen!
Selv 300cc og 380cc 2takt (som jeg kørte) er der næsten ingen af.

> Det er OK. Skal så bare finde mere ud af det med enkeltgodkendelser,
> for synshallen kendte mærkelig nok ikke noget til det.

Det er ikke så mærkeligt. Dem laves der ikke ret mange af i Danmark, og
efter det blev tilladt at køre enduro i DK uden indregistrering laves der
vel slet ikke nogen mere?

> [...]
> store smil på, så skal man bare sige at man så sætter en kraftig
> elmotor på istedet, så er det 0 kr i skat.

Det bliver ikke afgiften der bliver problemet, den plejer ikke at være stor
på de cykler. Husk at dokumentere den har været brugt til motorsport, det
giver nedslag i afgiften på jeg tror det er 15%. Det bliver ombygninger i
forbindelse med godkendelsen der dræber projektet, det bliver nemlig dyrt.

> Og så er der jo mulighed for at flytte de gode dele fra Honda cr500
> over på et andet stel som er på dk plader, indenfor rimelighed.

Nej, det er ikke en mulighed. Dels vil du få stort besvær med at finde et
stel der er egnet, dels kræver det samme godkendelse som crosseren. Og selv
hvis du gjorde det alligevel - ville du få en cykel med alle CR500 ulemperne
og ingen af fordelene!
CR500 fordele: Lav vægt, god affjedring, god styrgeometri til off-road brug
(omend lidt nervøs), god ergonomi til den megen power, chassis der kan holde
til lige så mange tæsk som motoren.

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-07 14:08

On Sun, 4 Mar 2007 10:55:32 +0100, Claus Rittig wrote:

> [...]
> forbindelse med godkendelsen der dræber projektet, det bliver nemlig dyrt.

Ja bare den "simple" opgave at finde, og montere en generator :-/ Og
samtidig bevare tændingsanlæget.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : 2

Dato : 04-03-07 17:22

>Nemlig! Det er lige nøjagtig det der er humlen: Hvis man ikke kan få bid nok
>til at på 15hk i jorden, så hjælper det ikke en brik at have 65hk.
Jeg har en del gode knopdæk i 19", men DT175 har kun 18" bagdæk, og
selvom jeg fik andet baghjul på, vil den ikke have HK nok til en
overhaling. Der er også et yamaha xt600z tilsalg i området men der er
endnu mindre plads i bagsvinger, så der skal alligevel laves en del
om.
så tænkte jo nemmere at få en god 2takt crosser med stor motorvolume
istedet for en lille motor der er pippet for meget op så det ikke
lyder godt mere. og så faldt jeg over den Honda CR500 som har det den
skal. og lys og lygter har jeg selv lysdioder baglygte, dog ikke
lysdiodeblinklys for at spare strøm på en generator. kæde og bagskærm
er bare noget bukket plade med nogle gode TIG svejsninger. jeg går
ikke på i standard originalt dit og dat. og hvis der ikke skulle være
plads til at vikle en generator på, har jeg en god lille effektiv
navmotor til det formål at få lys i forlygten.
Motor og udstødning må så tilpasses til ønskeligt kontrol, og så
skulle den stå som en powerfuld offroader der kan når den skal.

>Tjek fx hvor mange 500cc totakt der kører med i den store MX klasse idag,
>efter at det er blevet tilladt at køre 450cc 4takt. Stort set ingen!
>Selv 300cc og 380cc 2takt (som jeg kørte) er der næsten ingen af.

det har jeg ikke nok kendskab til. men var inde på crossnyt.dk og
der er sandelig mange crosser fra år 2006 tilsalg, endda også nogle
2007, tænkt at de allerede er for gamle næsten før de kommer på
crossbane? Så hvis det er normen indenfor sporten, og jeg så nævner
en crosser fra ca 1992, ja så er den jo meget gammel.

>CR500 fordele: Lav vægt, god affjedring, god styrgeometri til off-road brug
>(omend lidt nervøs), god ergonomi til den megen power, chassis der kan holde
>til lige så mange tæsk som motoren.

Det er da sandelig også nogle gode egenskaber!

Hvad så CR500 i forhold til de nye 250ccm du nævner, vejer de bare
lidt mindre og har mere trinløs gasregulering og størrelse som lige
bedre passer til dig?

Torben

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-03-07 17:44

> Jeg har en del gode knopdæk i 19", men DT175 har kun 18" bagdæk, og
> selvom jeg fik andet baghjul på, vil den ikke have HK nok til en
> overhaling.

Du kunne jo købe et 18" crossdæk?

> Der er også et yamaha xt600z tilsalg i området men der er
> endnu mindre plads i bagsvinger, så der skal alligevel laves en del
> om.

Nej, der er mere plads. Jeg kender mange der kører (eller har kørt) XT600
med crossdæk.
Det er en langt bedre løsning.

> så tænkte jo nemmere at få en god 2takt crosser med stor motorvolume
> istedet for en lille motor der er pippet for meget op så det ikke
> lyder godt mere.

Ja, men en racer er lavet til race, og er ikke god til andet. Men det har
jeg sagt nogle gange nu, så det må du selv erfare.

> [...]
> plads til at vikle en generator på, har jeg en god lille effektiv
> navmotor til det formål at få lys i forlygten.

Kan det synes? Er det E-mærket?

> Motor og udstødning må så tilpasses til ønskeligt kontrol, og så
> skulle den stå som en powerfuld offroader der kan når den skal.

Ja, bare det var så let...

> [...]
> crossbane? Så hvis det er normen indenfor sporten, og jeg så nævner
> en crosser fra ca 1992, ja så er den jo meget gammel.

2007 modellerne kommer omkring august, så de har kørt ½ sæson nu. Mange
cross kørere køber ny cykel hvert år, for ikke at risikere at udgå med
defekter, og for at have det mest konkurrencedygtige.
Ja, en 15 år gammel crosser er rent skrot for cross kørere.

> Hvad så CR500 i forhold til de nye 250ccm du nævner, vejer de bare
> lidt mindre og har mere trinløs gasregulering og størrelse som lige
> bedre passer til dig?

De vejer kun ganske få kg mindre, men føles meget lettere. Og så er power'en
meget mere doserbar, omend nok stadig lidt voldsom til off-road. Men de kan
stadig have meget meget svært ved at køre med jævn fart, det er der ikke
rigtig nogen racere der er designet til.

Rittig

Fra : Niels Pein

Dato : 05-03-07 20:58

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev ...
> For I får den til at lyde som
> en crosser hvor alle vilde 65 HK løber i hver sin retning, og bare med
> at holde fast og se hvor turen ender

Det er egentlig en fin beskrivelse.
Sådan følte jeg det lidt dengang jeg fik lov at låne André's YZF400 (var det
vist) da jeg brændte min DT 125 R af i Kolding. Han fik den igen efter jeg
var tiltet et par gange, heraf en tur bagover.
Og sådan een er vist endda mild i forhold til en CR 500.
--
Hilsen Niels
TransAlp

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-07 20:53

On Thu, 01 Mar 2007 19:14:49 +0100, 2 wrote:

> At gassen kun næsten er ON/OFF må kunne løses med en anden karburator,
> så gassen bliver mere jævn.

Nix, som rittig siger, det er slet ikke i karburatoren "problemet" ligger,
det er i tuningsgraden. Det der hjælper er at mindske højden på
udstødningsporten, og det er jo ikke sådan lige til. Faktisk burde en sådan
"knallert" have en variabel udstødningsport ligesom nyere 2T'ere.

Orla Pedersen, erfaring fra TZ350 uden ventiler af nogen art.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Armand

Dato : 01-03-07 21:08

> [...]
>
> I har ret jeg har ikke prøvet en Honda CR500 endnu, men har da også
> en Honda VFR 750 med 105 HK, så der er jo masser af power i, iforhold

Jeg har en kammerat med VFR. Han fik fingre i en billig stillestående CR500,
renoverede den og . . . . solgte den! Argumentet herfor var: "den var for
ond"!

> At gassen kun næsten er ON/OFF må kunne løses med en anden karburator,
> så gassen bliver mere jævn.

Lad nu være at bilde dig selv noget ind! On/off er som det plejer med hårdt
pumpede totaggere og ikke et karbunadeproblem :-|

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 01-03-07 21:26

> I har ret jeg har ikke prøvet en Honda CR500 endnu, men har da også
> en Honda VFR 750 med 105 HK, så der er jo masser af power i, iforhold
> til Yamana dt175.

Nåre, ja, men så er den jo på plads!

> Rittig din beskrivelse er god, men man skal jo altid vende sig til et
> nyt køretøj for at blive dus med det.

Ti hi, Ja. Rittig. Lær at køre!

> [...]
> Sådan kender jeg også en lydpotte som var lavet i 0,3 mm (lige før
> man bare kunne bruge motoren uden) og så kom der en på i 1,0 mm rør

Det størte problem med lydpottere er faktisk pladetykkelsen, som du så
rigtigt beskriver. En CR 500 larmer så meget, så man endelig ikke må bruge
mindre end 3mm plade.

> [...]
> så gassen bliver mere jævn. Og den har da seperat 2takts olie, som
> smører, og ikke som på fx nogle KTM som ikke kan klare at køre med

Den skal nok bare dyses ordenligt.

> [...]
> bedre gasregulering.
> Med lille vægt, god ydelse, og kan nok terræn.

Den optimale altmulig cykel! Måske skulle jeg også købe en til mine
Sverigeture?

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : CL

Dato : 01-03-07 22:09

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]
> bruge mindre end 3mm plade.

> Den skal nok bare dyses ordenligt.

> Den optimale altmulig cykel! Måske skulle jeg også købe en til mine

ROFL
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Armand

Dato : 28-02-07 20:06

Jeg husker at min lillebror engang flippede ud ved tanken om at Huaqvarna
også lavede gade-versioner af deres crossere, der kun manglede et par hk's
fra den rene racer (en generator sluger altså effekt)!
At importere og indregstrere en sådan fra Sverige er nok det der virker mest
enkelt :-/

Til gengæld stille jeg mig op i køen af folk der mener at sådanne nok vil
være en vild oplevelse den første måneds tid, men generelt er vildt
overdrevne til gadebrug :-|

--
Armand.