Erfraringer med hydrauliske MC lifte
Fra : 900SL

Dato : 25-02-07 20:27

Hej - er der nogle på på forum som har erfaringer - gode/dårlige - med de MC
lifte man ser annoceret på f.eks. Touring Nyt ?
Er de OK -eller bør man istedet se sig om efter en brugt proffesionel model.

Har 2 MC og en lift vil komme i brug max. 10 gange på et år.

Mange hilsner

Peder
CB750 K2, Ducati 900 SL

Fra : F.Sander

Dato : 25-02-07 21:00

Hej'sa

Hvis det er mulig findes der en anden mulighed som enda er billigere...
kræver dog lidt arbejde..

1. grav en hul i værkstedet ( jeg skar først en firkant ud på 40 x 50cm i
beton'n ) jeg brugte en gammel brønd renser, du ved sådan en lille grab på
enden af et skafte, det tog et par timer.
2. køb en rør feks. ø 300mm i en længde på 1.m- luk bunden , i toppen
indvendig svejsede jeg 4 stk. 20mm møtrikker over for hinanden.
3. sænk den ned i huldet og støb det til-søg for det står rimelig lodret.
4. køb en brugt hydralikcylender, ofte er de skadet på den udvendig side af
stemplet, men dette er ligeyldig da den kun skal bruges som enkeltvirkende,
dvs. der skal kun olie i bunden, ikke 'på siden' af stemplet.
5. sænk den ned i røretr ( med en eller anden fod der gør den passer
rinmelig i røret for neden) just. nu den lodrette helding med 4 stk. 20mm
bolte der skrues 'ud-fra' de 4 møtrikker.
6. find en beholder på ca. 20l som er lukket, lav en rør / slange føring fra
bunden af beholderen til indgang på cylenderen- ikke mindre end 3/8" gerne
1/2"

nu kan du finde en plade at montere oven på stemplet i hydralik cylenderen
( feks. et forstærket aluside fra et vlastbillad ), hæld hydralik olie i
beholderen.

Nu kan du hæve ved at komme luft fra en hoby kompressor i toppen af
beholderen, olien gør den stille og rolig kommer op, og egen vægten sænker
den roligt igen...

En cylender på 90cm med en 45mm stempel som var beskadiget i forkromningen
på stempet kostede mig 800-1000kr resten under 500kr- inklusiv en alu side
fra et lastbillad hos en hugger som blev forstærket og brugt som bord /
løfte plade....

Det er bare 100 X bedre når man ikke støder føderne på siden af de
trationelle løfte borde som står løs på gulvet.

FS

Fra : Perminator

Dato : 25-02-07 21:34

> [...]
>

> Det er bare 100 X bedre når man ikke støder føderne på siden af de
> trationelle løfte borde som står løs på gulvet.

Har du mulighed for at smide et par billeder et sted?
Jeg er enig i, at det er en fordel at fødderne ikke støder på, og ligeledes
må bordet, som du beskriver det være 360 grader drejeligt? Billederne
kunne vise, hvordan cylinder og alu-side er føjet stabilt sammen. Samt om
du har lavet en faldsikring?
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : F.Sander

Dato : 26-02-07 18:43

Ingen falsikring, tager man "rør'et" af falder den jævnt.. og der er rigelig
tid til at fjerne føderne. kun hvis hele cylenderen flækker kan det nok lade
sig gøre at komme til skade...

PS ang. kompressor, så tøffer min Harald-Snyd'borg billig, billig kompressor
nemt og elegant uden det går for langsom, eneste lille bite minus er : når
man stopper for luften / lukker løfter borderet sig stadig ca. 5-10cm med en
190kg mc på.. men jeg gider ikke havde en hydralik motor mm mere stående på
værkstedet ( der indgår flere dele, som kan gå i stykker ) så det lever jeg
gerne med..

Ang. billed så ved jeg ikke lige hvor jeg skulle lægge dem.. ?

------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-07 19:56

On Mon, 26 Feb 2007 18:43:00 +0100, F.Sander wrote:

> Ingen falsikring, tager man "rør'et" af falder den jævnt.. og der er rigelig
> tid til at fjerne føderne. kun hvis hele cylenderen flækker kan det nok lade
> sig gøre at komme til skade...

Det er nu altid en god idé at lave plads til fødderne under pladen i
nedsænket tilstand.

> [...]
> man stopper for luften / lukker løfter borderet sig stadig ca. 5-10cm med en

Nøjagtigt som de gamle ensøjlelift mekanikere havde i gamle dage, og som i
øvrigt virkede på samme måde, dog med oliebeholderen indbygget i
cylinderfoden.

> Ang. billed så ved jeg ikke lige hvor jeg skulle lægge dem.. ?

www.dfmc.dk måske.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-02-07 20:40

Orla Pedersen skrev:

> Nøjagtigt som de gamle ensøjlelift mekanikere havde i gamle dage, og som i
> øvrigt virkede på samme måde, dog med oliebeholderen indbygget i
> cylinderfoden.

Ja, de findes i tre typer. Med hydraulikstation, automatisk som du
nævner, og semihydraulisk. Den sidste fylder man først luft op en tank
med olie. Når trykket er højt nok åbner man for olien til stemplet, skal
man sænke lukker man for luften, udlufter tanken, og lukke olien tilbage
fra stemplet. Med dette system stopper løftet øjeblikkeligt. Men noget
bøvl i praksis.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 26-02-07 22:51

"F.Sander" <rc30@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kompressor nemt og elegant uden det går for langsom, eneste lille bite
> minus er : når man stopper for luften / lukker løfter borderet sig stadig

Styr løftet, og for den sags skyld ogse sænkningen sidenhen med en ventil på
hydraulikken istedet - Dén vil samtidig udgøre en sikring mod trykfald og
utilsigtet sænkning!

--
Armand.

Fra : Brian Sørup

Dato : 27-02-07 18:50

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ventil på
> hydraulikken istedet - Dén vil samtidig udgøre en sikring mod trykfald

Det eneste der er en (næsten) garanti imod utilsigtet sænkning er en
drøvle ventil direkte på cylinderen, med ovennævnte setup tordner liften
til jorden hvis der ryger en slange.

--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-02-07 21:31

"F.Sander" <rc30@wanadoo.dk> writes:

> [...]
> inklusiv en alu side fra et lastbillad hos en hugger som blev
> forstærket og brugt som bord / løfte plade....

Det lyder ikke så dumt, men skal kompressoren ikke give et ret højt
tryk?

Hvis man forestiller sig en mc på 200 kg giver det jo et tryk på
200/(pi/4*4,5²)=12,6 bar. Hvor højt tryk er det nu almindelige
kompressorer kan give?

Den dag jeg får mit eget værksted skal jeg også have bygget mig sådan
en Jeg har så også fordelen af en landmandsfar, der ikke nænner at
skrotte gamle maskiner
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-07 21:59

On Sun, 25 Feb 2007 21:30:41 +0100, Jes Vestervang wrote:

> Hvis man forestiller sig en mc på 200 kg giver det jo et tryk på
> 200/(pi/4*4,5²)=12,6 bar. Hvor højt tryk er det nu almindelige
> kompressorer kan give?

Der må være tale om en brugt to-vejs cylinder, når at den kan anvendes med
skader på stempelstangen. Og så er det indvendige stempel jo noget
større...

Men den skal da helt sikkert sikres mod at kvase fødderne :-/ En god envejs
drøvleventil mellem cylinder og tank må være obligatorisk.

Fra : Armand

Dato : 25-02-07 22:16

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis man forestiller sig en mc på 200 kg giver det jo et tryk på
> 200/(pi/4*4,5²)=12,6 bar. Hvor højt tryk er det nu almindelige
> kompressorer kan give?

No problem! Som med al hydraulik er det blot et spørgsmål om divergerende
overflader og laver man en rund beholder med en diameter på blot 15cm vil
overfladen som lufttrykket påvirker være mere end ti gange så stort som
stempelarealet hvorved at der kun skal en tiendedel lufttryk til :-|

--
Armand.

Fra : Kim Olsen

Dato : 25-02-07 21:41

> Er de OK -eller bør man istedet se sig om efter en brugt proffesionel
model.

Jeg har en af de billigere fra www.mc-lift.dk. Du kan se den på min
hjemmeside: http://www.kims.pahn.dk/page5.html

Den er OK og meget stabil. Men det er vigtigt, at du vælger en saks-lift.
Dem der kun klapper ned til den ene side, virker noget ustabile efter min
mening.

Kim Olsen
www.kims.pahn.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-07 23:13

Jeg har købt en af de Kina modeller og er godt tilfrds med den som den er
har stået med tryk på 222 kg i 2 mdr og ikke sunket noget

Anke de er lidt smalle i understellet , men så kan man komme ind til MCen

Pulverlakeringen eller manglen af det samme ;)

Hvis jeg skulle købe en ny ,blev den magen til

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-02-07 22:11

"tp" <skodskod@yahoo.com> writes:

> nu lyder du jo som en ingeniør

Jeg varmer op til juni, hvor jeg gerne skulle blive det

> Skal ikke gøre mig klog på den eksakte opstilling, men der er vel en
> form for gearing. eks: Jeg kan ligge et enormt pres på mine
> bremseskiver med to (kontormus)fingre eks: Jeg kan løfte min bil ved
> at vippe en metaldims på min donkraft op og ned nogle gange uden at
> svede..

Jo, men der er finten at du skaber trykket på et stempel med en lille
flade. F.eks. skaber du et tryk på 10 bar ved at trykke ti kg på et
stempel med et tværsnitareal på 1 cm². Føres det ind i en cylinder,
hvor stemplet har et tværsnitareal på 10 cm² vil du kunne løfte
10cm²*10 kg/cm², altså 100 kg. Vandringen vil så kun være 1/10, men
det er altså det fænomen du kender fra din donkraft.

> Mon ikke de typiske 8-10 bar slår til?

Jo, hvis mc'en kun vejer 130-160 kg med det nævnte stempel. Hvis jeg
ikke husker helt galt gør Finn Sander mest i VFR400 etc., så måske han
bare har været heldig.

Ellers er det måske muligt at finde en billig hydraulikpumpe et sted,
måske fra en servostyringen på en skrotbil eller sådan noget.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-02-07 22:18

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Der må være tale om en brugt to-vejs cylinder, når at den kan
> anvendes med skader på stempelstangen. Og så er det indvendige
> stempel jo noget større...

Ok, det var jeg egentlig ikke klar over. Det må jeg huske til når jeg
selv skal igang med sådan et projekt

> Men den skal da helt sikkert sikres mod at kvase fødderne :-/ En god
> envejs drøvleventil mellem cylinder og tank må være obligatorisk.

Jep.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-02-07 22:37

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> [...]
> diameter på blot 15cm vil overfladen som lufttrykket påvirker være
> mere end ti gange så stort som stempelarealet hvorved at der kun

Nu har Orla jo godt nok redegjort for hvorfor det virker i praksis,
men der er noget du har misforstået. Det er det forkerte areal for
olien du betragter. Du skal betragte areal der påvirkes af luften,
ikke det der påvirkes gennem stemplet. Dvs. at arealerne i olietanken
er lige store. Du ville have ret hvis nu der var tale om et luftdrevet
stempel, der skubbede et modstående stempel med mindre diameter som
der er olie i. Derved ville de nemlig have de forskellige arealer du
nævner.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Armand

Dato : 26-02-07 00:19

> [...]
> stempel, der skubbede et modstående stempel med mindre diameter som
> der er olie i. Derved ville de nemlig have de forskellige arealer du

Jeg er selv på forvirringens rand omkring argumentationen og problemet er at
pneumatik og hydraulik blandes sammen på denne måde.
Lad os i det efterfølgende forudsætte at bar og kg/cm² er samme værdi for
ikke at ende i flueknepperi:
Hvis arbejdet i at løfte 300 kg med et ca. 16cm² stempel skulle klares
pneumatisk ville det kræve et lufttryk på 18,75kg/cm² og hvis ikke man
henter sit trykluft fra en trykbeholder,
kan man skabe dét tryk med mindre end 19 kg's belastning af et lille 1cm²'
stempel - Men også med 1 bars tryk på en 19cm² overflade!
Det burde være indlysende at hvis man påvirker en dobbelt så stor overflade
med samme lufttryk vil styrken fordobles - det er dét der ligger til grund
for at hovercrafts eksistens - De løftes af et tryk der ikke er større end
at en propel kan skabe det

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-02-07 22:47

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...

> Til at løfte boogien på lastbiler sidder der monteret den yndigste
> lille hydraulik-station, så det er lastvognsophugger man skl opsøge!

Men man skal lige huske at den pumpe nok skal have 24 volt.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-02-07 01:31

> [...]

> Jeg er selv på forvirringens rand omkring argumentationen og
> problemet er at pneumatik og hydraulik blandes sammen på denne måde.

Nej, for at det ene stof er (mere) elastisk gør ingen forskel lige i
den her situation.

> [...]
> et lufttryk på 18,75kg/cm² og hvis ikke man henter sit trykluft fra
> en trykbeholder, kan man skabe dét tryk med mindre end 19 kg's

Korrekt (jeg går ud fra at du med mindre end 19 mener præcis 18.75).

> - Men også med 1 bars tryk på en 19cm² overflade!

Det er her filmen knækker. Du forudsætter at fladen på 19cm² er
forbundet til en flade på 1 cm² hvorpå der så blot skal trykkes 19
kg. Altså som i at der er en stang med 19 kg tryk på mellem to
stempler med forskelligt(!) areal.

Det er bare ikke sådan systemet ser ud.

Forskellen er at de to stempler med stangen imellem har nøjagtigt
samme areal, altså snitfladen mellem luften og olien. Derfor er
trykket i olien og luften altså også ens.

Måske lidt ascii-art hjælper (fixed width font):
________ ________,.-----.,
_______,.------| | | | Komp.
=====|______| | olie ========|luft|
|_______| __|____|

Du overser at luften presser på et tilsvarende stort olieareal,
hvorved trykket altså ikke stiger deri. Skulle det virke som du
forestilelr dig skulle den midterste cylinder have et mindre
tværsnitareal, men det lader sig ikke gøre når man har olie og luft i
samme beholder.

Det bestrider jeg slet ikke
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-07 20:02

On Mon, 26 Feb 2007 01:31:24 +0100, Jes Vestervang wrote:

> [...]
> forestilelr dig skulle den midterste cylinder have et mindre
> tværsnitareal, men det lader sig ikke gøre når man har olie og luft i

Så nydeligt forklaret Armands tanker ville også gøre to forbundne kar,
med forskellige overfladeareal, til en pussig oplevelse ;-D

Fra : Armand

Dato : 26-02-07 22:55

meddelelse news:1av0kvyyj8u4y$.fgcg7qe2ypza$.dlg@40tude.net...

> Så nydeligt forklaret Armands tanker ville også gøre to forbundne
> kar,
> med forskellige overfladeareal, til en pussig oplevelse ;-D

Hæ!
Dét er ligeledes en nydelig beskrivelse!

I rest my case (men venter på øjeblikket hvor åbenbaringen pludselig
arriverer)!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-02-07 01:33

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...

> Jup! Men skulle dét være et uløseligt problem?

Selvfølgelig ikke, men det gør jo at man ikke lige kan tage en gammel
billader og bruge som forsyning.

> Ellers sidder de samme pumpestationer monteret på 12V's varebiler med
> hydraulisk udstyr á kran eller læsserampe, og dé er måske endnu lettere at
> finde som ophuggede :-/

Jeg tror da egentlig at det fædrende ophav har sådan en pumpe liggende
et eller andet sted i en bunke gammelt jern
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Morten

Dato : 26-02-07 14:48

Hej det kan godt betale sig og kigge ved skrothandlerne
Jeg var heldig og finde et løftebord på 1*2m med inbygget hydraulikstation
til 1200 kr Det skulle dog modificeres lidt med et andet stempel da det kun
kunne løfte ca 35 cm. Og det er gjort det er også blevet støbt ned i gulvet
og efter det er blevet skruet lidt op i pumpen kan det også løfte en bil.Har
også snakket med pruducenten af bordet og det kan ikke fås for under 25000
kr

Mvh Morten

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-02-07 22:44

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Så nydeligt forklaret

Takker
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-02-07 00:50

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> Men jeg kan ikke slippe forholdet omkring:

Ja, altså kraften. Du glemmer bare at kraften per areal, altså
trykket, stadig ikke er større end hvis arealet var det halve.

Ja, men du overser at trykket på vandoverfladen er det samme som oppe
ved propellen. Vandarealet er bare meget større end propellens areal.

Eksempel:
Propelareal: Ap = 1 m² = 10^4 cm²
Overtryk ved propel: Pp = 10^-3 kg/cm²
Vandareal: Av =100 m² = 10^6 cm²

Derved kan man regne ud hvad kraften bliver på propelmotorophæng og på
hele hovercraftet:
Løftekraft på propel:
Fp = Pp * Ap = 10^-3 kg/cm² * 10^4 cm² = 10 kg
Løftevirkning på hovercraft:
Fl = Pp * Av = 10^-3 kg/cm² * 10^6 cm² = 1000 kg.

Forestiller man sig nu at man anbringer en slange under hovercraftet
til at udnytte denne tilsyneladende store "kraft", så vil slangens
areal måske være 1 m². Tilbage står man så med en lang næse, når man
opdager at der altså stadig kun er 10^-3 kg/cm² deri og det kun kan
løfte 10 kg. Sætter man et stempel dertil med et areal på 1 cm² kan
man kun løfte et enkelt gram (10^-3 kg/cm²* 1 cm²).

Jeg håber det hjalp
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-02-07 18:59

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> writes:

> Det eneste der er en (næsten) garanti imod utilsigtet sænkning er en
> drøvle ventil direkte på cylinderen, med ovennævnte setup tordner
> liften til jorden hvis der ryger en slange.

Men med det temmeligt begrænsede tryk á 8-10 bar er normale
hydraulikslanger jo temmeligt overdimensionerede. Derudover vil en
armeret slange nok heller ikke sprænges helt, men nok bare blive lidt
utæt. Der kan jo så knække en studs af, men der hjælper en
drøvleventil på cylinderen jo heller ikke hvis den ryger med af.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-02-07 10:05

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> writes:

> Min den lokale motorfabrik flyttede deres 60 tons tunge motorer med
> en almindelig gaffeltruck. Der blev sat et antal membraner med et
> areal som en murerspand under. Tilsluttet et tryk på 7-8 bar, og så
> kunne flyttes friktionsløst.

"Lokale motorfabrik" Det lyder ellers ganske smart, men gulvet
skal da være rimeligt jævnt... og vandret især
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R