Relæer
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 25-02-07 19:16

Hej

Jeg skal montere et par relæer på min CBR, og intet er jo godt nok til den.
Louis har et stort grimt relæ:
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10032035

Jeg leder efter et lille vandtæt relæ til noget forlys halløj (xenon). Gerne
et med et 4-polet multi stik i stedet for 4 løse spadestik, så det kan
monteres lidt smart. Price no object (Næsten )

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-02-07 20:54

On Sun, 25 Feb 2007 19:15:40 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Bager.

>Jeg skal montere et par relæer på min CBR, og intet er jo godt nok til den.
>Louis har et stort grimt relæ:
>http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10032035

I forbindelse med MC-elektro vil jeg ikke kalde det relæ for stort.
Målene på kassen er 22x25x28 mm uden spadestik og fastgøringsfane.
Det kan dårligt være mindre hvis kontakterne skal kunne bære de 30
Amp. relæet er fremstillet til.

>Jeg leder efter et lille vandtæt relæ til noget forlys halløj (xenon). Gerne
>et med et 4-polet multi stik i stedet for 4 løse spadestik, så det kan
>monteres lidt smart. Price no object (Næsten )

Stikkene på det relæ fra Louis er ordnet så de passer til et stik
eller kunne sættes i en "bro".
Jeg vil tro der findes en gummikappe med huller til spadestik og som
samtidig sikrer at relæet kommer til at optræde som vandtæt.
Dog skal du huske at spolen bliver varm, og at luften i relæet derfor
opvarmes og udvider sig - Når du så slukker afkøles luften og trækker
sig sammen.
Det vil uværligt få relæet til at ånde en smule hvorved der foruden
luft også trækkes fugt ind.
Når luften igen opvarmes fortættes luften til vand, og langsomt vil
der opbygges en sø inde i relæet.
Du kan ikke forhindre fugten i at komme ind med mindre relæet er helt
forseglet, men du kan hjælpe fugten med at komme ud igen
God udluftning er 100 gange bedre end at forsøge sig med forsegling.

Jeg ville vælge Louis relæ og montere det et sted hvor det ikke
udsættes for et direkte styrtebad, og så sætte en gummikappe omkring
stikkene således at de er beskyttet mod det værste.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Perminator

Dato : 25-02-07 22:43

Hej Steen
> [...]
> Jeg vil tro der findes en gummikappe med huller til spadestik og som
> samtidig sikrer at relæet kommer til at optræde som vandtæt.

Jeg er enig i dine betragtninger om relæets fysiske størrelse
Jeg bogede lige RS-kataloget, og finder kun det samme og ækvivalente relæer
i 30 Amp-størrelsen, og ingen med en tilhørende fatning.
- Men et 70 amp OMRON relæ med samme fysiske dimensioner (G8JE) vare
349-2137. Indstøbte terminaler, fuldsvejst elforløb, og
transient-afledning. Alt til under 100 kr. Også et godt bud, selv om det
er overdimensioneret.

> [...]
> luft også trækkes fugt ind.
> Når luften igen opvarmes fortættes luften til vand, og langsomt vil

Her er jeg ikke enig. Fortætning sker ved afkøling og på kølige flader.
Næste gang relæet bliver varmt, bliver fortætningen varmet op, fordampet og
prompte sendt udenfor pga luftens udvidelse. Der kan ikke opbygges en sø,
medmindre den fortættede væske opsamles et sted, der ikke senere varmes op
igen.
Hvis der mod forventning skulle findes sådan et sted i relæet skal det blot
være forsynet med et drænhul. Mon der ikke er gjort de rette erfaringer
med de millioner af relæer der er produceret til automobilindustrien

> [...]
> udsættes for et direkte styrtebad, og så sætte en gummikappe omkring
> stikkene således at de er beskyttet mod det værste.

Enig, men relæet kan lige så godt købes hos en dansk auto- eller
bådudstyrsforretning i morgen, til samme pris.

Så spørger jeg derimod, om man i stedet kunne bruge et SolidState relæ i en
passende dimension?
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-02-07 23:06

On Sun, 25 Feb 2007 22:43:26 +0100, "Perminator"
<per.misserfjern@mail.dk> wrote:

Hej Per.

> [...]
>medmindre den fortættede væske opsamles et sted, der ikke senere varmes op

Jeg beskriver problemet idet jeg har oplevet det så tit.
Når fugten fortættes til vand lægger den sig normalt i et hjørne i
plasthuset og varmes derfor minimalt.
Da relæet stadig ånder kommer der mere fugt ind og væskestanden stiger
indtil relæet drukner eller kontakterne korroderer - Det er et reelt
problem.

>Hvis der mod forventning skulle findes sådan et sted i relæet skal det blot
>være forsynet med et drænhul. Mon der ikke er gjort de rette erfaringer
>med de millioner af relæer der er produceret til automobilindustrien

Du sætter lige en tyk streg under min opfattelse med bemærkningen om
drænhullet
Hellere et bevidst anbragt drænhul end et "hermetisk" lukket relæ der
alligevel er hullet som en si .

>Så spørger jeg derimod, om man i stedet kunne bruge et SolidState relæ i en
>passende dimension?
>vh
Det kunne man sikkert.
Der findes hermetisk indstøbte Solid State relæer der kan klare
strømmen, men de er større end det fra Louis, og prisen er formentlig
også i en anden klasse.
Jeg benytter sådanne relæer i soft start kredsløbet på mine
senderforstærkere - Her er der dog tale om 25 Amp. 230 V AC
De er ikke billige

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 26-02-07 16:53

Steen Gruby was thinking very hard :
> [...]
> Jeg benytter sådanne relæer i soft start kredsløbet på mine
> senderforstærkere - Her er der dog tale om 25 Amp. 230 V AC

Det ER også en fordel at kunne få et nyt relæ på
en alm. tankstation midt om natten.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Perminator

Dato : 26-02-07 22:55

Så skrev Hekto:
> Det ER også en fordel at kunne få et nyt relæ på
> en alm. tankstation midt om natten.

Hej Hekto
Bageren startede med at skrive, at intet var for godt, og price no object!

Der vil ikke være grund til at spørge efter et Solid State relæ på en
tankstation, eftersom det ikke går i stykker under drift, men kun ved
fejlmontering eller fejldimensionering.
Eneste problem er at det er stort og grimt
Det er iøvrigt interessant, at Xenonlys giver så meget oplysning med et
minimalt strømforbrug.
vh Perminator

Fra : Hekto

Dato : 27-02-07 15:29

It happens that Perminator formulated :
> Der vil ikke være grund til at spørge efter et Solid State relæ på en
> tankstation, eftersom det ikke går i stykker under drift, men kun ved
> fejlmontering eller fejldimensionering.

Så er det vel bare at købe et full crystal can
relay fra Honeywell ... de var da gode nok på
Månen!!!

Fra : Perminator

Dato : 14-03-07 00:41

> It happens that Perminator formulated :
>
> Så er det vel bare at købe et full crystal can
> relay fra Honeywell ... de var da gode nok på
> Månen!!!

Hej Hekto
Denne tråd har stået lidt, mens jeg har tænkt over de forskellige udsagn. I
dag, 13/3 bliver jeg trigget af dit svar om rocket science, vedr. Service
hos forhandler.
Jeg går ind for at man bruger det sidst udviklede hardware, også på MC.
Jeg ærger mig over argumenter om at vand er et problem for gammeldags
relæer. Selv om der er produceret millioner af dem, hvorfor så ikke vende
til noget nyere, når det findes. Jeg har aldrig fundet prisen væsentlig
som argument, idet levetiden langt overskygger prisen fsv angår mc.

For at drille, så er det jo ikke fugtproblemer der har udløst valget af
solid state relæer på månen, men formentlig driftsikkerhed og begrænset
energiforbrug.
Med folkets kærlighed til deres MC og dens lange levetid kunne man da godt
tænke nyt?
Jeg giver lige et eksempel på min tankegang:
Jeg kørte i efteråret med 130 km/t på en hollandsk motorvej, i tæt trafik i
3. spor ud af 4. Jeg oplever et totalt blackout mht til strøm og tænding på
CXeren. Jeg har ingen motor. Jeg har ingen tegngivning, men jeg har masser
af aggressive bilister. Der er 2 steder at overleve, nemlig i nødsporet
eller i midterrabatten.. Træls, måske dødeligt valg? Heldigvis besinder
nøglelåsen sig efter 10 sekunders massage, så der er global strøm igen.
Efterfølgende undersøgelse viser en udslidt tændingslås, som nogen har holdt
sammen med en strip. Al strøm går gennem denne.

Jeg synes at det er fatalt, at al strøm går gennem samme underdimensionerede
mekanike kontakt.
Jeg tror at vi kan komme videre, også som "gør det selv" med simpel logisk
styring og solid staterelæer.
Når det er muligt at styre rumraketter, må vi også kunne lave nogle simple
styringer til motorcykler, som ikke koster spidsen af en jetjager, men som
er driftsikre, fugtrobuste og strømbesparende.
Hvis man kører BMW eller Merc eller andre biler er det mere eller mindre en
selvfølge, men jeg savner implementeringen i MC-verdenen.
Venlig hilsen Per
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 25-02-07 22:22

Jens Jacob Bager Jensen skrev:
> [...]
> et med et 4-polet multi stik i stedet for 4 løse spadestik, så det kan
> monteres lidt smart. Price no object (Næsten )

Hejsa Bager
Xenon ... det er noget med 100 Watt, det svarer til 8 - 9 ampere.
Du skal en til til autoophuggeren.
Jeg har tidligere brugt relæer fra Ford og Toyota.
De har relæer som er i ½ størrelse af det du har afbilledet fra Louis.
Godt nok hedder terminalerne ikke altid "Standarden", men hvad pyt B-)
Mvh
Niels

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 26-02-07 06:42

> [...]
> De har relæer som er i ½ størrelse af det du har afbilledet fra Louis.
> Godt nok hedder terminalerne ikke altid "Standarden", men hvad pyt B-)

Faktisk er min Xenon pære på 35Watt, så et 5 ampere vil kunne gøre det.
Hjælper det på udvalget?

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-07 20:06

On Sun, 25 Feb 2007 19:15:40 +0100, Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Hej
>
> Jeg skal montere et par relæer på min CBR, og intet er jo godt nok til den.
> Louis har et stort grimt relæ:
> http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10032035

Biltema har fatninger til standard "Hella relæ" typen, desværre kun med ret
korte ledninger 150 mm. svjh.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr