Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CF-kort og Nikon D70s
Fra : MAL

Dato : 26-02-07 07:27

Er der grænser for, hvor store hukommelseskort et givent kamera kan
håndtere, fx et Nikon D70s?

MAL

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-02-07 09:09

MAL wrote:
> Er der grænser for, hvor store hukommelseskort et givent kamera kan
> håndtere, fx et Nikon D70s?

ja, teoretisk. Der benyttes FAT32 filsystem, og det har en grænse ved 32Gby.

Så store kort kan man ikke købe, så i praksis er der ikke noget problem.

Bo //

Fra : MAL

Dato : 26-02-07 11:02

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse

> ja, teoretisk. Der benyttes FAT32 filsystem, og det har en grænse ved
> 32Gby.
> Så store kort kan man ikke købe, så i praksis er der ikke noget problem.

Fint nok! Tak for svaret.
MAL

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-02-07 15:21

Bo Bjerre skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> ja, teoretisk. Der benyttes FAT32 filsystem, og det har en
> grænse ved 32Gby.

FAT32 kan klare flere terrabyte uden problemer - det er kun
Windows XP, der sætter en grænse ved 32 GB.

Tidligere Windows versioner kan sagtens formattere FAT32 med
meget mere - jeg har f.x. indtil for nylig kørt med FAT32 på en
120 GB disk - det fungerede fint - eneste "problem" var at jeg
måtte bruge en bootdiskette fra Windows ME for at formattere
drevet

Windows XP kan sagtens læse/skrive på store FAT32 drev - bare
ikke formattere .

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-02-07 18:42

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> - jeg har f.x. indtil for nylig kørt med FAT32 på en 120 GB disk - det
> fungerede fint - eneste "problem" var at jeg måtte bruge en bootdiskette

Rigtigt, men når clustersize bliver meget stor (tror grænsen er 64kby på
XP) bliver der procentielt mere spildplads.

Bo //

Fra : Jan Winther

Dato : 26-02-07 13:07

MAL <mikaellaursen@bpanet.dk> skrev:
>Er der grænser for, hvor store hukommelseskort et givent kamera
kan
>håndtere, fx et Nikon D70s?
>
>MAL
se her:
http://nikoneurope-dk.custhelp.com/cgi-
bin/nikoneurope_dk.cfg/php/enduser/std_alp.php?
locale=da_DK&bandwidth=broad&p_sid=2gXYdcvi

svaret er 2GB
mvh Jan

Fra :    ab©

Dato : 26-02-07 13:10

"Jan Winther" <jawi@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> svaret er 2GB
> mvh Jan

4 og 8 GB fungerer da fint på mit ?

ab©

Fra : Jan Winther

Dato : 26-02-07 13:17

   ab© <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev:

>"Jan Winther" <jawi@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

>4 og 8 GB fungerer da fint på mit ?
>
>ab©
ok - jeg tjekkede hvad Nikon selv oplyser, men det er da fint,
hvis større kort osse virker
Jan

Fra : MAL

Dato : 26-02-07 13:32

> ab© <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev:
> ok - jeg tjekkede hvad Nikon selv oplyser, men det er da fint,
> hvis større kort osse virker
> Jan

Hej Jan!
Jeg kender godt Nikons egne oplysninger, men da jeg uden problemer kan bruge
et 4GB-kort, var jeg interesseret i at høre, hvad maks. egentlig er i
praksis ude hos alle jer. Jeg har ikke selv forsøgt med mere end netop 4GB.

MAL

Fra : Per

Dato : 26-02-07 16:01

Jan Winther wrote:

> se her:
> http://nikoneurope-dk.custhelp.com/cgi-
> bin/nikoneurope_dk.cfg/php/enduser/std_alp.php?
> locale=da_DK&bandwidth=broad&p_sid=2gXYdcvi
>
> svaret er 2GB

Jeg har selv et ekstremkort på 2 gb - virkelig stort.

Før i tiden havde mange alm. mennesker slet slet ikke råd til så store kort.

/Per

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-02-07 16:14

Per skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Før i tiden havde mange alm. mennesker slet slet ikke råd til
> så store kort. /Per

Næh - men det er andre tider nu - et 8 gb kort kan findes til
7-800 - og det fungerer fint i de fleste kameraer - der kan dog i
nogle være problemer med at at tælleren ikke viser korrekt, når
der er over f.x. 999 billeder ledig - men når man kommer under
999 billeder, så har den stadig styr på det - det er kun et
visningsproblem.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Michael

Dato : 26-02-07 16:45

Jan Vestergaard skrev:

> [...]
> 999 billeder ledig - men når man kommer under 999 billeder, så har den
> stadig styr på det - det er kun et visningsproblem.

Hvis jeg sætter JPEG ned til BASIC i opløsningen på mit 2 Gb SDkort til
BASIC på mit D50, skriver displayet 2.1 k, mon ikke alle nyere kameraere
gør det?

Mvh.
Michael

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-02-07 17:42

Michael skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Hvis jeg sætter JPEG ned til BASIC i opløsningen på mit 2 Gb
> SDkort til BASIC på mit D50, skriver displayet 2.1 k, mon
> ikke alle nyere kameraere gør det?
> Michael

Sandsynligvis - jeg har lige prøvet med mit Canon G3 - hvis der
er mere end 999 billeder fri, så viser den 999 - når man så
kommer ned under 999 billeder, så tæller den rigtigt igen.

Men det har også nogle år på bagen, så det er der formentlig
taget højde for i nyere modeller.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra :    ab©

Dato : 26-02-07 16:07

> Før i tiden havde mange alm. mennesker slet slet ikke råd til så store
> kort.

Nej, og fattigrøve (som undertegnede) havde slet ikke råd til
digitalkameraer - nu har vi 8 her i huset - de 5 er DSLR

ab©