Andre urter end kattegræs?
Fra : Siri

Dato : 03-03-07 12:33

Hej kattevenner alle
Dels vil man jo gerne forkæle igen, når nu mislingen giver så megen
glæde... Dejlige bløde spindedyr
Dels er min ellers suveræne Brugs ofte lidt sløve med at have kattegræs
på urtehylden, så jeg må plage dem i to-tre omgange, før det er der. I
mellemtiden står Gia der og tygger lidt skuffet i noget småvissent
græs....
'Katte for Dummies', den gode bog, nævner, at katte - udover kattegræs -
kan lide lucerne, rug og hvede at nippe til?
Men der er lige det med at få noget af det til at så, når man ikke lige
kender en landmand... En helsekostbiks måske? Er der nogen af jer, der
sår de ting, og ved, hvor man køber frø til det?
Jeg har spurgt i dyrehandlerne, og de kigger undrende, næh....
'KfD' påstår også, at mange katte kan lide persille og timian, men det
gælder ikke Gia. Indkøbt og placeret ved kattegræsset, og komplet
ignoreret. Også citronmelisse - der dog vist blev prøvesmagt.
Så nu spørger jeg: kan jeres katte lide andre urter?
Hvilke - og hvilke mest?
Hvor køber I frø? F eks til at dyrke Baldrian og Katteurt (Nepeta
Cataria), og andre urter, som katten kan lide?
Rigtige butikker, altså, ikke internet-handel (medmindre man kan betale
med girokort).
Er der nogen planter i haven, som katten glad guffer i sig?
Jeg har jo muret altan, hvor der alligevel står et par småbuske (en
figen, såmænd, og den bærer figner ), så der ku' snildt stå noget
Gia-gnask også.
Men hvilke?
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Inge

Dato : 03-03-07 15:25

> [...]
> Jeg har jo muret altan, hvor der alligevel står et par småbuske (en
> figen, såmænd, og den bærer figner ), så der ku' snildt stå noget

Hej Siri
Katteurt kan købes som frø, eller du kan købe en plante på planteskole. Hvis
ikke de har kan det formentlig skaffes. Da det er en staude kan den kan
holde flere år, også på altan, som vi osse har (husk at vande om vinteren).
Ellers er der stuebambus, som min kat er meget glad for. Dem har jeg købt i
Føtex, hos en blomsterhandler og engang i et lokalt supermarked. Hun kan
bedst li' stuebambus og kattegræs. Katteurt er ikke noget for hende, ej
heller baldrian, der kniber hun øjnene i som om det er for stærkt for hende.
Men de små pus er jo meget forskellige. Min tidligere kat var vild med
katteurt=nepeta, hun nærmest lå oven i urtepotten hvor den stod. Men du må
prøve dig frem.

mvh
Inge

Fra : Siri

Dato : 05-03-07 11:07

> Inge skrev:
> Katteurt kan købes som frø, eller du kan købe en plante på planteskole.
Hvis
> ikke de har kan det formentlig skaffes. Da det er en staude kan den

--- Fint, en staude, min mors have havde adskillige

> Ellers er der stuebambus,
Det havde jeg glemt - tak for det - sådan en må vi ha'

Katteurt er ikke noget for hende, ej
> heller baldrian, der kniber hun øjnene i som om det er for stærkt for
hende.
> Men de små pus er jo meget forskellige.

---- Nårh, det lille pus.... Gias tidl. ejere havde prøvet
baldriandråber til hende, hun havde været ligeglad. Men da jeg prøvede -
mens de var der - blev hun ellevild og trillede sig i det og - ja, hun
ser så sød og sjov ud så. Det med baldrians effekt har med kattens
kønsmodenhed eller ej, hormonerne gør åbenbart noget ved lugtesansen
(logisk nok - duft og parring og alt det der), og persere bliver vist
sent kønsmodne ifht andre katte. Noget af det legetøj, man køber
(dunkvaster f eks) er vist præpareret med baldrian, hun reagerer
ialtfald på dem på samme måde
Jeg putter lidt på et stykke legetøj eller et tæppe - bare en dråbe er
nok.

Min tidligere kat var vild med
> katteurt=nepeta, hun nærmest lå oven i urtepotten hvor den stod. Men du må
> [...]

Tusind tak for tips! Det skal prøves.
Er der flere andre derude, der har erfaring med andre (krydder-)urter og
planter til katte?

Fra : Mette Lambert

Dato : 06-03-07 19:42

> [...]
>
> Tusind tak for tips! Det skal prøves.
> Er der flere andre derude, der har erfaring med andre (krydder-)urter og

Jeg kan da bidrage med kløver som et forslag :)

De købes på planteskoler, blomsterhandlere og NOGENGANGE i supermarkeder
- men er ikke dyre, ligegyldigt hvor man køber dem. Guinness, som er den
mest "ko-agtige" her i huset ææææælsker kløver så højt, at de sjældent
holder længe (men det gør stuebambus nu heller ikke med ham i huset).

Med venlig hilsen
Mette Lambert
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 06-03-07 23:40

> [...]
> mest
> holder længe (men det gør stuebambus nu heller ikke med ham i huset).

Navra! Det kan være, at jeg skal give hende selen på og tage hende med
på Kastellet til sommer Spøg til side - tusind tak - jeg vil se at
få sået kløver i 'gulv-altankasserne' (dem, der nu er kattegræs i en del
af) snart.
Den havde jeg godt nok ikke hørt eller læst om før - tak!
Jeg kan så oplyse at der bliver prøvesmagt på den banale timian, jeg
købte i 'Æ Bruws'
Min lokale blomstershop havde desværre ikke stuebambus, så jeg er på
jagt.... Snige snige - jeg har jo studeret Gias teknik

Fra : Pernille

Dato : 18-03-07 09:40

Hej

Jeg har to indekatte, som derfor også har brug for græs. Jeg sår en gang
imellem en potte, men den holder ikke mere end en dag eller to, så er den
spist ned, så jeg skulle så nye potter til ca. hveranden dag, hvis jeg
skulle holde dem med græs hele tiden.
I stedet kigger jeg efter steder, hvor der vokser godt langt græs, helst af
den brede slags, når jeg går tur med mine hunde. Så plukker jeg simpelthen
en "buket" og stiller den i en vase med vand. Vasen står i en ret bred
urtepotteskjuler og mellemrummet er stoppet ud med klude. Dette fordi
kattene væltede vasen i deres iver efter at hive græsset op af den, med det
resultat, at vandet løb ud over det hele. Urtepotten er bredere og derfor
ikke sådan at vælte. En sådan "buket" kan holde sig rimelig frisk i 2-3
dage, hvorefter man bare kan skifte den ud med en ny - helt gratis.
Hvis du vil så græs, er der ingen grund til at investere i dyre poser med
kattegræsfrø. Hele hvedekerner fungerer lige så godt, og er mange gange
billigere. Faktisk har jeg set nogle frøposer mærket med kattegræs, hvor den
latinske betegnelse for indholdet afslørede, at det drejede sig om hvede.
Jeg køber hel hvede hos den lokale dyrehandler - kig på hylderne med
hønsefoder. Hvis du ikke kan få det der, så prøv i det lokale supermarked på
hylderne med mel eller i en helsekostforretning.

Venlig hilsen
Pernille