Dobbelt sæt
Fra : Ole Bro

Dato : 07-03-07 11:14

Hej;

Jeg har planer om at købe et 2x7 eller 2x8, 300 bar flaskesæt.
Forretningen som jeg talte med om det, var inde på, at der kan være
problemer med komforten i vandet med de små flasker. At man ikke
kommer til at ligge så godt i vandet pga forkert vægt fordeling,
blandt andet fordi flaskesættet skal ligge så højt på ryggen for at
man kan nå ventilerne.

Jeg har tjekket Fabers flasker. Dem kan man få både i ø140mm og
ø171mm. Er der nogen der har erfaringer med flaskesæt af denne
størrelse? Fordele kontra ulemper.

Er der nogen der har noget input til dette emne.

/Ole

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-03-07 11:26

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-03-07 11:28

Fra : Ole Bro

Dato : 07-03-07 13:27

On 7 Mar., 11:27, Michael Rasmussen <m...@miras.org> wrote:

> Glemte: Man kunne jo montere dem omvendt, hvilket skulle betyde større
> mulighed for korrekt afbalancering.
>
> --
> Hilsen/Regards
> Michael Rasmussenhttp://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
> A computer is like air conditioning: it becomes useless when you open
> windows.
>
> signature.asc
> 1KDownload

Den løsning med at vende flaskerne på hovedet, har jeg også tænkt på.
Faldt ved et tilfælde over en hjemmeside, som havde nogle
betragtninger vedrørende dette emne.

http://www.combro.co.uk/nigelh/diver/rig.html

Jeg mener, at "den omvendte" løsning skal prøves pået tidspunkt. Bare
for at opleve mulighederne. Der er dog gode argumenter for at have
flaskesættet "Den rigtige vej". Særligt af hensyn til ventilerne, der
kan få en temmelig hård medfart på ture og ved håndtering.

2x8L / 300bar giver mere luft end 2x10L / 200bar, så det kan være
interessant. Også selv om der tages hensyn til Van der Waals ...

/Ole

Fra : anders

Dato : 07-03-07 14:22

On 7 Mar., 13:26, "Ole Bro" <ole.niel...@get2net.dk> wrote:

> 2x8L / 300bar giver mere luft end 2x10L / 200bar, så det kan være
> interessant. Også selv om der tages hensyn til Van der Waals ...

Men efterhånden er der vel ingen der laver 200 bars flasker - er de
ikke alle 232 bar med tilsvarende ventiler?
Det er mine i hvert fald...

mvh
Anders

Fra : Lars Damkjær

Dato : 07-03-07 14:39

Jeg har en 2*12 og en 2*7. 12'eren klart det mest behalige sæt at dykke med,
da det giver et meget bedre trim.
Fordelen ved 7'eren, er at det er lettere at slæbe rund med på Kullen.

Mvh
Lars

Fra : Kenneth Villadsen

Dato : 07-03-07 16:37

Hej,

Er der aldrig nogen der dykker med 2*15 ? det har jeg nemlig fået
mulighed for at komme billigt til

/Kenneth

Fra : Jan Birk

Dato : 07-03-07 16:48

> Er der aldrig nogen der dykker med 2*15 ? det har jeg nemlig fået
> mulighed for at komme billigt til

Det gør jeg og er meget glad for det. Efter mine små kontor arme først
havde vænnet sig til tanken, vil hverken jeg eller armene af med det
igen

Selv små dykkene bruger jeg det til. Så kan jeg køre 3-4 weekender uden
at skulle fylde.

/Jan

Fra : Johnny Christensen

Dato : 07-03-07 17:09

"Kenneth Villadsen" <kenneth@kambiri.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Er der aldrig nogen der dykker med 2*15 ? det har jeg nemlig fået mulighed
> for at komme billigt til
>
> /Kenneth

Jo, det virker fint. Da jeg dykkede OC var det størrelsen som var på ryggen
98% af gangene. Rigeligt kapasitet til lange dybe dyk og "relativt"
håndterbart. Skiftede det dog ud med CCR for nogle år siden af hensyn til
min ryg og hofte.

mvh
Johnny

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 08-03-07 10:51

Hej

Jeg dykker tit med mit 2x16 (når mit 2x12 er tomt) på alle typer dyk
Jeg foretrækker 2x16 fremfor 2x15, da længden ligger midt mellem 2x12 og
2x15 og vægten under vand bedre matcher mit 2x12.
Største ulemper er ved vrag penetrering da det er lige bredt nok, især hvis
man har argon flasken monteret på siden af flasken, men snor man sig går det
endda:)
Det er selvfølgelig lidt tungt at løfte, jeg mener at mit sæt fyldt med
nitrox og med integreret bly, bagplade, lygter, argon flaske m.m. vejer ca.
70 kg. Men det eneste sted jeg synes det er et problem, er når det skal
hives op i RIB'en:)

/Sune

Fra : Bock

Dato : 08-03-07 22:11

Hvad koster sådan et par 2x16 ?

Og hvor ?

/Lars

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-03-07 14:54

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 07-03-07 21:17

On 7 Mar., 16:37, Kenneth Villadsen <kenn...@kambiri.dk> wrote:
> Hej,
>
> Er der aldrig nogen der dykker med 2*15 ? det har jeg nemlig fået
> mulighed for at komme billigt til
>
> /Kenneth

Jeg dykker med 2x16, og det er såmænd en ok størrelse til de dybe dyk.
Men til stranddyk foretrækker jeg min 2x7. Det er strods alt lidt
nemmere at svinge rundt med.
Ellers har jeg en 2x10 og en 2x12, - så er der lidt til enhver
lejlighed (nåh ja, og så en singel 10 og 15 samt diverse deko- pony-
og dragtsgasflasker )

Jens Olsen

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 08-03-07 08:58

Min far har bare en motorsav...

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 08-03-07 11:46

On 8 Mar., 08:57, "Claus Grell Hansen" <c...@nospam.dk> wrote:
> Min far har bare en motorsav...

Sikkert ja. Det er bare ikke særligt illustrativt for overvejelserne
omkring hvorvidt man skal nøjes med at anskaffe sig et enkelt
flaskesæt til det hele, eller ende med en ordentlgt bunke flasker, som
de fleste af os jo nok gør.

Jeg har iøvrigt lige købt en 1200 w kap/gerings-sav

J.O.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 09-03-07 00:11

On 8 Mar., 22:11, Bock <lars.b...@sletdetteGMAIL.COM> wrote:
> Hvad koster sådan et par 2x16 ?
>
> Og hvor ?

Hvis jeg husker rigtigt, så gav jeg 4200,- for mine 2x16 hos OceanDive
på Søndre Fasanvej.

Jens Olsen