Tekniskdykning
Fra : jjøb

Dato : 06-03-07 20:07

hvornår dykker man tekniskdykning.
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening omkring dette.

Hilsen jjøb

Fra : Søren Arnvig

Dato : 06-03-07 20:52

"jjøb" <jj@32tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> hvornår dykker man tekniskdykning.
> Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening omkring dette.

Der er delte meninger.
Jeg synes det er en glidende overgang jvf. dette:
http://www.arnvig.dk/index.asp?source=13

Søren Arnvig

Fra : KLogeaage

Dato : 06-03-07 21:00

Som regel hele året rundt, men det kan godt være lidt koldt om vinteren
Hilsen KÅ

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 07-03-07 13:46

Hejsa

> hvornår dykker man tekniskdykning.
> Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening omkring dette.

Generelt vil jeg betegne al dykning, der ligger uden for rekreativ
dyknings grænser, som teknisk dykning.

Er du dybere end 40 meter (eller den dybde dit uddannelse/certifik
tilbyder), er du under tag (enten fysisk eller deco og derfor
forhindre direkte opstigning) eller benytter du specielt udstyr,
metoder eller færdigheder der kan være med til at øge sikkerheden og
grænserne for rekreativ dykning så vil jeg betegne det som tech-
dykning.

En "Erasmus Montanus" af det betyder så at rekreativ dykning er fritid/
hygge og teknisk dykning er arbejde eller ekstremsport/dumdristighed.

Nej, sort udstyr er ikke tech - det bør være orange

Mvh

Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Henrik

Dato : 08-03-07 18:05

On 2007-03-06 20:07:29 +0100, "jjøb" <jj@32tele2adsl.dk> said:

> hvornår dykker man tekniskdykning.
> Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening omkring dette.
>

> Hilsen jjøb

Hej Jjøb

Alle dyk hvor du ikke umidelbart kan lave en umiddelbar opstigning*, er
for mig at se teknisk dykning, det er ikke dybden, eller mængden af
udstyr, der gør det.

*=Her tænker jeg på hvis du dykker under "loft" det være sig deko loft,
grotte loft eller et dæk loft.

Hilsen Henrik

Fra : Poul Olesen

Dato : 09-03-07 10:40

Henrik skrev den 08-03-2007 18:04:

> [...]
> udstyr, der gør det.
>
> *=Her tænker jeg på hvis du dykker under "loft" det være sig deko loft,

Med den definition har jeg dykket teknisk dykning siden jeg startede i
1985 (dekompressionsdyk), men gør det sjældent med min lukkede
rebreather (den gør at mange dyk kan laves uden dekompression)!!!

Jeg vil sige at teknisk dykning er når der både er "loft" og der
benyttes ekstra udstyr (dekoflasker, rebreather mm.).

Hilsen
Poul

Fra : Runefys

Dato : 09-03-07 10:47

Er det med tekniskDykning ikke et spørgsmål om hvordan man tænker sin
dykning.

Om hvordan man vil løse eventuelle problemer. Så derfor vil jeg give
Søren ret. Der er en glidende overgang,

1) hvor man vil løse alle problemer ved at gå til overfladen og
derefter hente hjælp.

2)tænker alt igennem inden så man kan løse problemer under vand.

Ikke at alle decodyk for mig er tekniske dyk, for man kan jo ikke fra
den ene dag til den anden sige nu er jeg tekniskdykker.

Men det er nok et skred i ens opfattelse af hvordan man vælger at se
på ens dykning. Ofte medfører mange af ens valg mere og tungere
udstyr.

For mig er tekniskdykning når man begynder at bøje fysikske regler
lidt for at kunne gennemfører et dyk forsvarligt teknisk dykning.

Rune
www.dykning.eu

Fra : anders

Dato : 09-03-07 11:07

On 9 Mar., 10:47, "Runefys" <R...@dykning.eu> wrote:

> For mig er tekniskdykning når man begynder at bøje fysikske regler
> lidt for at kunne gennemfører et dyk forsvarligt teknisk dykning.

Hvilke regler er det?

Mvh
Anders

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 09-03-07 12:53

Hejsa

> [...]
>
> For mig er tekniskdykning når man begynder at bøje fysikske regler
> lidt for at kunne gennemfører et dyk forsvarligt teknisk dykning.

Hvis man som fridykker tager en maske på har man allerede bøjet de
fysiske regler lidt for at gennemføre dykningen mere sikkert (nu kan
man jo bedre se). Når jeg så tager en flaske på rykken bliver det helt
vildt - så slipper jeg for korte dyk på kun ét åndedrag.

Nej, DET er nok ikke definitionen på tekninsk dykning. For at definere
teknisk dykning er man også nødt til at definere hvad normal/rekreativ
dykning er! Og det er jo her hvor Nitrox ewr begyndt at flytte grænsen
lidt - fra teknisk til rekreativ dykning.

Mvh

Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 09-03-07 17:52

Hejsa

> Kan man bøje fysiske regler?
> -

Man kan i hvertfald 'snyde' de fysiske begrænsninger

Mvh
Lars

Fra : Peter Barakonyi

Dato : 14-03-07 22:18

jjøb <jj@32tele2adsl.dk> skrev:
>hvornår dykker man tekniskdykning.
>Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening omkring dette.
>

>Hilsen jjøb

Tekniskdykning starter ved Adv. Nitrox, her stopper al alm.
dykning. Dels skal der mere udstyr til og man skal mentalt
omstille sig. Næste skridt er Trimix som afgjort er techdykning,
da vi her leger med flere gasser.

Mvh.
Diver_peter

Fra : Henrik

Dato : 15-03-07 17:25

On 2007-03-14 22:18:28 +0100, Peter Barakonyi
<diver_peter@2VGNAmail.dk> (slet 2VGNA) said:

> [...]
> Dels skal der mere udstyr til og man skal mentalt omstille sig. Næste
> skridt er Trimix som afgjort er techdykning,

Hej Peter.

Jeg er ikke enig. Det er ikke certificering eller mængden af udstyr der
gør et tek dyk, (selv om det ser sådan ud) jeg har set dykker på alm
luft, 2x10 og fenzy vest lave teknisk svære dyk, det behøver heller
ikke være nede i 70 m området, men lige så snart man begynder at
penetrere, eller begynder at planlægge med længere deko stop, (vi
snakker ikke sikkerheds stop på 3-6 m) men rigtige deko stop, ja så er
man inde i tek området i min verden.

Man skal huske (syntes jeg) at nitrox og trimex jo kun er et værktøj
til at opnå et andet mål. (dybe eller lange dyk).

Hilsen Henrik