Sikkerhedstøj og mototsav
Fra : H. Olesen

Dato : 01-07-01 14:43

Jeg hader at save. Jeg synes at jeg saver og saver og kommer ingen
vegne

Jeg overvejer derfor at investere i en lille motorsav. Men da jeg
aldrig har betjent sådan en før og ikke har en bodybuilders
armkræfter, tænkte jeg at det måske også var en god idé at købe
sikkerhedstøj, så jeg ikke kommer galt afsted. Med sikkerhedstøj, så
husker jeg, at jeg for nogle år siden, på tv (Leth eller Godt Begyndt)
så at man kunne få et eller andet tøj, der var lavet på en sådan måde,
at skulle saven ved et uheld ramme, så stoppede fibrene i tøjet saven,
og man undgik at få hugget en arm eller ben af.

Nogen der ved, hvor jeg kan købe sådant sikkerhedstøj og til en
fornuftig (=billig) pris?

Og nu vi er ved det med motorsaven, er der så noget mærke der kan
anbefales? Det er kun lidt hist og pist der skal saves, så den behøver
ikke en stor kapacitet, det vigtigste er, at den ikke vejer ret meget.
Til sammenligning må jeg fortælle jer, at det tog mig 3 år at finde en
elektrisk hæksaks, som jeg kunne holde ud at løfte over skulderhøjde i
mere end 30 sekunder.

Så ja, jeg ved godt, at jeg er en svækling, men har du nogen
anbefalinger, så modtages de med glæde

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-07-01 19:43

On Sun, 01 Jul 2001 15:43:10 +0200, H. Olesen
<helle@fjernhavesiden.dk> wrote:

> [...]
>og man undgik at få hugget en arm eller ben af.
>
>Nogen der ved, hvor jeg kan købe sådant sikkerhedstøj og til en

Når det drejer sig om sikkerhed er det meget dumt at spare (alt for
meget). Nogle byggemarkedskæder har kørt nogle pakketilbud på bukser,
støvler og hjelm. Bukserne stopper saven effektivt hvis den kører i
dem, pga nogle meget lange fibre. Støvlerne er forstærkede i både
snude og ved anklen, så man ikke saver sig selv der, og hjelmen er med
høreværn og visir.
Pakken koster nok omkring 1000-1200 kr tror jeg. Den er alle pengene
værd!

>Og nu vi er ved det med motorsaven, er der så noget mærke der kan
>anbefales? Det er kun lidt hist og pist der skal saves, så den behøver
>ikke en stor kapacitet, det vigtigste er, at den ikke vejer ret meget.

Vi har en lille bitte Stihl på arbejdet, den saver godt og man når
langt med den, og den vejer self. ikke særlig meget.

>Til sammenligning må jeg fortælle jer, at det tog mig 3 år at finde en
>elektrisk hæksaks, som jeg kunne holde ud at løfte over skulderhøjde i
>mere end 30 sekunder.

Hmmm.... selv vores lille Stihl er svjh tungere end nogle af de
elektriske hækklippere jeg har haft i hænderne.
Til gengæld løfter man aldrig nogensinde en kædesav over skulderhøjde.
(Ok, det er i den perfekte verden man ikke gør det, det kan godt ske i
den virkelige af slagsen.)

http://www.gartneriet.dk