Hvad gik galt
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 26-02-07 21:30

Så et videoklip hvor en dykker (Yuri Lipski ) af en eller anden årsag dykker
ukontrolabelt ned til 91+ meter på ca. tre minutter. Det hele virker meget
underligt og det lader ikke til at han på noget tidspunkt udløser sit bly
eller i det hele taget forsøger at komme op istedet for ned. Han filmer det
hele selv, men det er ikke til at se hvad det er der går galt og det ender
desværre ender fatalt. Ret uhyggeligt.

Hvis nogen af jer har set pågældende videoklip, har I så et bud på hvad der
kan være årsagen til den bratte nedstigning?

/Kasper

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 26-02-07 22:17

"Kasper Katzmann" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis nogen af jer har set pågældende videoklip, har I så et bud på hvad
> der kan være årsagen til den bratte nedstigning?

Videoklip:

http://www.youtube.com/watch?v=eejQPUyeNiY

Hilsen Bjarne

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 27-02-07 08:00

http://www.youtube.com/watch?v=zr5doYH5dXc&NR
/Sune

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 27-02-07 12:48

En baggrunds video:
http://www.video.scubadata.com/show-video.php?media=http://youtube.com/v/-aTYW_Iikk8.swf&tag=dahab&title=Yuri%20Lipski%201977-2000&x=1

Lidt diskussion:
http://www.divester.com/2007/01/30/fatal-diving-accident-caught-on-tape/
http://www.dykarna.nu/forum/response2.asp?response=yes&id=216012&main_Id=216012&catId=0
http://20000steps.diveoz.com.au/discussion_forums/topic.asp?TOPIC_ID=14045

/Sune

Fra : Kenneth Villadsen

Dato : 27-02-07 13:11

Hej alle,

Nu gider jeg ikke lede alle tråde igennem for at kigge efter "nitrogen
narkose" Vi kan jo selvfølgelig begynde og gætte på en helt masse, dog
ud fra emnet i denne tråd, blive det mit bud.

"Fjolset er den der ikke lærer af andres fejl" Dyk defensivt! Lav en
plan og dyk efter den!

Kenneth

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 28-02-07 09:26

Hvis man studerer de forskellige videoer og udtalelser er der så mange
uoverensstemmelser og underligheder, at jeg har meget svært ved at tro på at
det ikke er iscenesat. Måske som reaktion til at over 100 dykkere er døde i
Dehab's Blue Hole, dog langt de fleste fordi de dykkede over evne og for
dybt på luft (helium koster desværre en bondegård dernede).
Interesserer man sig for dykker uheld og deres årsager og hvordan de kunne
været forhindret, kan jeg varmt anbefale bogen "Diver Down".

/Sune

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 28-02-07 10:13

Sune Jorgensen skrev noget i stil med:
> Hvis man studerer de forskellige videoer og udtalelser er der så mange
> uoverensstemmelser og underligheder, at jeg har meget svært ved at
> tro på at det ikke er iscenesat.

Den tanke strejfede også mig. Enten det eller også selvmord. Det sidste
stemmer bare ikke overens med det jeg har læst om ham; ung mand, elskede at
dykke og havde rejst rundt forinden med alt sit udstyr for at dykke de
steder han allerbedst kunne lide. Desuden plejer man vel ikke at rejse flere
tusind kilometer for at drukne sig selv. Ja hvad ved jeg.

Et uheld virker også usansynligt, da han ikke på noget tidspunkt kæmper
imod, slipper blyet eller andet. Det er først da han er på bunden at han
reagerer med noget der ligner panik.

--
Det er kun i Jeopardy at svaret kommer før spørgsmålet.

Fra : Allan Jensen

Dato : 28-02-07 14:22

....hvis det nu var selvmord, så gik det i hvert fald ikke galt, som tråden
her ellers antyder

Ellers er der jo ikke grænser for hvad folk gør i dag, for at få
opmærksomhed - selv i døden.

Er det virkelig sandt at der er omkommet 100 dykkere ved "Blue Hole" i Dahab
?

Allan Jensen
www.vrag.dk

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 01-03-07 09:56

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> wrote in message
> [...]
> opmærksomhed - selv i døden.
>
> Er det virkelig sandt at der er omkommet 100 dykkere ved "Blue Hole" i

http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Hole
Så et sted mellem 40 og 100 døde dykkere de sidste 40 år.

/Sune