Bly og dobbeltsæt
Fra : Clevin

Dato : 26-02-07 15:55

Hej,

Nu var jeg ude at teste et dobbeltsæt forleden og det undrede mig, at
jeg faktisk kunne komme under vandet uden noget bly. Derfor kunne jeg
godt tænke mig at høre hvordan I andre har det med vægten på jeres
dobbeltsæt.

Sættet jeg prøvede var et 2X10 med en 3 mm SS bagplade. Der var ca. 180
bar på sættet. Ved at tømme min tørdragt helt (-hue og handsker,det var
i svømmehallen) og tømme vesten (DiveRite classic wing) helt kunne jeg
komme under vandet og holde mig nede - også på det lave i svømmeren. Jeg
påtænker et 2X12, hvilket jo ikke er lettere...Luften vejer selvfølgelig
en del med sådan et sæt - hvad gør man for at kompensere for det
luftforbrug man har og dermed den positive opdrift man får sidst på
dykket? Tager man f.eks. 8 kg bly på fra starten for at kompensere for
det luftforbrug man faktisk ikke kender?

Eller kort sagt...Hvad er jeres erfaringer med bly og dobbeltsæt?

/Clevin

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 26-02-07 16:34

On 26 Feb., 15:55, Clevin <clevin.peng...@yahoo.com> wrote:
> [...]
> det luftforbrug man faktisk ikke kender?
>
> Eller kort sagt...Hvad er jeres erfaringer med bly og dobbeltsæt?

Jeg har også investeret i dobbeltsæt der er tungt nok til at jeg kan
dykke uden bly. Dvs. at jeg i min tørdragt er afbalanceret med tomt
flaskesæt uden bly.

Afbalancering skal jo ske med tomt flaskesæt. Hvis du således er for
let med tomt flaskesæt, så undgår du ikke at bruge blybælte med en
vægt der er stor nok til, at du er afbalanceret med tomt flaskesæt.
Heldigvis så kan man jo få ret tunge flaskesæt (f.eks. Tortec 232 bar
eller Euro-cylinder). Har selv 2x12 fra Tortec og 2x16 fra Euro-
cylinder. Hvis du alligevel ikke kan få et flaskesæt der er tungt nok,
så kan du jo prøve med en 5 mm bagplade, eller med V-bly mellem
bagplade og flasker.
Du bliver rigtig glad for at smide blybæltet.

Jens Olsen

Fra : Clevin

Dato : 27-02-07 09:32

> Afbalancering skal jo ske med tomt flaskesæt. Hvis du således er for
> let med tomt flaskesæt, så undgår du ikke at bruge blybælte med en

Hej Jens,

Jeg går ud fra at med "tomt" sæt så menes 50 bar?

/Clevin

Fra : Jan Birk

Dato : 27-02-07 09:57

> Jeg går ud fra at med "tomt" sæt så menes 50 bar?

De 50 bar er en reserve - som skal kunne bruges i en given situation.
Derfor er det bedst at afbalancere med et 'tomt' sæt.

/Jan

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 27-02-07 11:37

On 27 Feb., 09:32, Clevin <clevin.peng...@yahoo.com> wrote:

> Hej Jens,
>
> Jeg går ud fra at med "tomt" sæt så menes 50 bar?
>
> /Clevin

Nej, der menes med et tomt sæt. Du kan risikerer at være nødt til at
ånde dit flaskesæt helt tomt. Selv i sådan en situation skal du kunne
ligge afbalanceret på deko.

Jens Olsen

Fra : Nikolaj M

Dato : 28-02-07 09:49

> [...]
> det luftforbrug man faktisk ikke kender?
>
> Eller kort sagt...Hvad er jeres erfaringer med bly og dobbeltsæt?

Hvad havde du under din tørdragt?

/vh Nikolaj

Fra : Clevin

Dato : 28-02-07 23:00

> Hvad havde du under din tørdragt?
>
> /vh Nikolaj

Bare badebukser - inderdragten har selvfølgelig også noget at sige

/Clevin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-03-07 00:16

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 01-03-07 12:03

On 1 Mar., 00:55, Clevin <clevin.peng...@yahoo.com> wrote:

> Hej,
>
> Det må vel være nok at have en wing og en tørdragt som opdrift. Desuden
> er min plan, at have et par kilo "på fronten" så man kan kompensere for
> evt. tabt opdrift ved at smide et par kilo bly. Jeg bryder mig ikke om
> princippet med V-vægt mellem flaskerne på ryggen - jeg vil kunne smide
> nogle kilo hvis jeg får behov for det - også under vand
>
> /Clevin

Jeg vil ikke have megen glæde af at kunne smide vægt under vandet og
ryge op. Typisk vil jeg vil slutningen af et dyk have en deko af en
størrelse, så den vil tage ca. tre timer, hvis den skulle udføres på
luft. En sådan deko vil jeg nødigt springe over.
Hvis jeg har blybælte på der kan smides, så kan jeg også risikere at
miste det ved et uheld og ryge op. Det ville være meget uheldigt. Også
inde i et vrag ville det være noget rigtigt skidt.

Ok, kan man så sige, det er vist en teoretisk risiko at man sådan
taber blyet. Men er der nogen der ser Sea Hunters på TV (National
Geographic Chanal?). I et af afsnittene er de netop ved at afslutte en
dyk med en profil, som jeg også kunne have fundet på at lave, nemlig
25 min på 70 meter. Da de er gået 3-4 meter op af tovet taber den ene
sit blybælte. Det lykkes ham med nød og næppe at svømme ned, så han
ikke ryger op. Eterfølgende har han stort besvær med at få anbragt sit
ødelagte blybælte, og han virker ganske presset. Det havde været
interessant at se, hvor meget der skulle have været redigeret i
programmet, hvis han var røget op.
Efter det program blev jeg endnu mere tilfreds med mit setup uden
blybælte.

Hvis jeg endelig i en nødsituation skulle have brug for at skaffe
opdrift i overfladen (eller under vandet) så smider jeg hele mit sæt.
Så er der rigelig opdrift.

Noget helt andet er situationen for en mere uøvet dykker, der ikke
laver dyk med store dekoforpligtelser. En sådan dykker vil kunne have
glæde af et blybælte, da det ofte er panik i forbindelse med manglende
opdrift der skaber problemer for disse dykkere.
Desværre viser det sig ofte at druknede dykkere findes med blybæltet
på, selvom de kunne have reddet livet ved at smide det. De forsømmer
nok inden de går i vandet lige at gennemtænke, hvad det er de skal
gøre i forskellige nødsituationer. Men sportsdykning sælges jo også
som noget sjovt, hvorimod man måske ikke lægger nok vægt på, at det
også er noget man kan dø af....og som folk dør af hvert eneste år.

Jens Olsen