Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitale fotos uge 26 - 2001
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-07-01 18:24

Hej allesammen

Jeg har netop lagt 135 nye billeder op på http://www.photo-gallery.dk -
alle billederne er optaget i løbet af uge 26 - 2001.

Jeg fotograferer digitalt med et Leica Digilux 4.3

Jeg har regnet lidt på hvad det ville ha' kostet mig, hvis jeg skulle
have lavet en tilsvarende mængde billeder analogt, og er kommet frem til
at jeg i denne uge har sparet en 6 - 800 kr. på film og fremkaldelse.

Jeg gemmer/lagrer original billederne på CD-ROM som ukomprimerede
TIF-filer, denne uges billeder fylder 4 CD'er.

Nå men tag et kik på http://www.photo-gallery.dk - der nu mere end 5.000
fotos i arkivet, du kan gennemse akivets billeder på preview-ark med små
thumbnails, hvis du vil se et billede i stort, så klik på thumbnailsbilledet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Torben

Dato : 01-07-01 20:31

Hej Niels..

Jeg forstår ikke rigtigt dit regnestykke mht. sparet penge på billeder..
For det beløb du siger du har sparet, kan jeg tage mellem 1300 og 1600
billeder og så scanne negativerne.

Mvh.
2rben

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-07-01 21:04

Torben wrote:

> Hej Niels..
>
> Jeg forstår ikke rigtigt dit regnestykke mht. sparet penge på billeder..
> For det beløb du siger du har sparet, kan jeg tage mellem 1300 og 1600
> billeder og så scanne negativerne.

Når jeg fotograferer analogt, så gør jeg det med et 6x4,5 kamera på 120
film, og jeg arbejder kun med diasfilm, som gør at man er nødt til at
lave et par ekstra optagelser med en kvart el. halv blænde over og
under, og jeg bruger kun Kodaks proff. film og rigtig laboratoriefremkaldelse.

De billige kvikfremkaldelser der laves hos fotohandlerne er bare for
ringe, de er slørede og ujævne, deres skyllevand er også så slammet at
det efterlader en brun hinde på negativerne, og de laver som regel
ridser i filmen.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 02-07-01 10:12

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> lave et par ekstra optagelser med en kvart el. halv blænde over og
> under, og jeg bruger kun Kodaks proff. film og rigtig laboratoriefremkaldelse.

Hej Niels

Er det ikke at sammenligne æbler og pærer? 24x36 og en god scanner lever
rigeligt op til det, der kan opnåes med digitalkamera. Al respekt for
Leicas Digilux, men så vidt jeg husker, har de tilsvarende
småbilledkameraer, som vil kunne levere bedre kvalitet. Mellemformat er
en helt anden sag - og formentlig overkill til webbrug.

Men det er rigtigt, at det sparer penge. Jeg vil ikke gå så vidt som
Torben, men en fremkaldt diafilm koster vel 75 - 80 kr. (amatørudgaven,
som rigeligt matcher digitalchippens opløsning). Så en 10 - 12 film for
800 kr. er næppe helt ved siden af.

Som du selv er inde på, er det nødvendigt med bracketing, og der vil
altid være skud, der ikke er så gode som ønskeligt. Så 360 billeder
giver bestemt ikke 135 brugbare - ikke hos mig i hvert fald.

Så jeg har lige kigget på den nye Minolta med 5 megapixels. Hvis
billederne skal bruges til andet end skærmen, er det minimumsstørrelsen
- og det er endda stadigvæk kun 25% af, hvad min Polaroid SprintScan
4000 kan levere fra et 24x36 dia.

Det var egentlig ikke prisen på kameraet, der fik mig til at stå af igen
ret hurtigt. Det var prisen på de nødvendige lagermedier. 5 megapixels i
rawformat er rundt regnet 15 MB. Det betyder at et 1 GB microdrive
rummer ca. 2 film. For at dække mit behov, ville jeg skulle investere
mere i lagerplads end i kameraet.

Og det ville skulle afskrives hastigt. Jeg har næsten 20 år gamle Zeiss
objektiver - de er stadig blandt det bedste på markedet. Det samme vil
sikkert kunne siges om dit mellemformatudstyr. Det vil kunne tjene dig
år efter år uden påtrængende behov for udskiftning. Men hvem er længere
tilfreds med digitalkameraet fra for tre eller fem år siden?

Min pointe er, at som verden ser ud nu, må man regne med at afskrive
mellem 5.000 og 15.000 kr. om året, hvis man vil have digitaludstyr, der
matcher analogt SLR. Og de penge kan man altså købe en hel del film for.

Den løbende besparelse ved digital er reel nok. Men jeg tvivler på, at
den kan forrente og afskrive de nødvendige investeringer.

mvh
Jens Chr. Jensen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 02-07-01 11:03

> Så jeg har lige kigget på den nye Minolta med 5 megapixels.
Hvis
> billederne skal bruges til andet end skærmen, er det
minimumsstørrelsen

Du kan sagtens printe ud i 20*30 med mindre opløsning, uden at
det betyder noget.

> [...]
microdrive
> rummer ca. 2 film. For at dække mit behov, ville jeg skulle

Har du hørt om komprimering ??

> [...]
på, at
> den kan forrente og afskrive de nødvendige investeringer.

Det lyder nærmere som din personlige mening, end tørre facts.

Hvorfor tror du at mange rigtige fotografer bruger D1 og D30 fra
Nikon ?
Vel ikke fordi de er dårlige.

Almindelige film er ganske enkelt for dyre i indkøb og
fremkaldelse, så man skal ikke fyre mange film af før man sparer
penge.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Kim Østrup

Dato : 02-07-01 20:29

Soren 'Disky' Reinke <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en
SNIP
> Hvorfor tror du at mange rigtige fotografer bruger D1 og D30 fra
> Nikon ?
> Vel ikke fordi de er dårlige.

Hej Søren

Rigtige fotografer hmmm... Er det sådan nogle som tager rigtige billeder
? D30 er vel iøvrigt fra Canon. Og er det fotograferne der skulle være
dårlige

Pressefotografer bruger som regel det udstyr som de bliver udstyret med
af bladhuset. Bladhuset vælger udstyr fra den producent som tilbyder den
bedste handel. Producenterne tænker ikke kun på salg af kamera til
bladhuset, men også på den reklameværdi det har at de render rundt i
bladene og på TV med netop deres udstyr.

Med andre ord - Berlingske Hus betaler ikke 50000 kr for et D1 - en
pressefotograf tager enormt mange billeder - så den handel kan på ingen
måde sammenlignes med det brug man som enddog særdeles ivrig amatør
har - at det er en god handel for bladhuset kan meget vel være, men ikke
for ret mange andre.

Digitalkamera giver flere men ikke nødvendigvis bedre billeder

> Almindelige film er ganske enkelt for dyre i indkøb og
> fremkaldelse, så man skal ikke fyre mange film af før man sparer
> penge.

....på at gå på kompromis med kvaliteten...

Mvh

Kim

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-07-01 07:25

> Digitalkamera giver flere men ikke nødvendigvis bedre billeder

Et 50000,- spejlrefleks tager nødvendighvis ikke bedre billeder
end et 1000,- gør.
Man skal altid tage hensyn til personen bagved.

> ...på at gå på kompromis med kvaliteten...

Det er så din personlige mening.

Med de opløsninger der bruges i dag, kan du godt printe ud i A4
størrelse uden at du kan se det er digitalt. Selvfølgelig kan du
med en lup eller hvis du går meget tæt på.

Men jeg ser normalt billeder fra afstand.

Fra : Kim Østrup

Dato : 03-07-01 20:03

Soren 'Disky' Reinke <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en
SNIP
> sparer

> Det er så din personlige mening.

Hej Søren

At digitalkamera i 5000 kr. klassen giver ringere kvalitet er da et
faktum. Vi så for kort tid siden et eksempel på fortegning fra et
Olympus - et eksempel som kun svært vil kunne findes i selv de ringeste
analoge kameraer med tilhørende optikker.

> Med de opløsninger der bruges i dag, kan du godt printe ud i A4
> størrelse uden at du kan se det er digitalt. Selvfølgelig kan du
> med en lup eller hvis du går meget tæt på.

Med hensyn til opløsningen - der behøver man jævle da ikke lup for at
se, at et 2,1 mio billede forstørret til A4 er digitalt optaget - så
skal man da investere i noget optik til at hænge på næsen istedet for et
digitalkamera

Inden jeg (igen bliver gjort til decideret modstander af det
digitale vil jeg da pointere, at det digitale er uovertruffent i mange
andre henseender end lige optisk og opløsningsmæssig kvalitet - der er
hurtig fremkaldelse, det lægger nærmest op til at eksperimentere
(hvilket 35mm ikke gør pga prisen) og det forhold at det er optaget
digitalt gør at det til digital brug er superb. Men man skal ikke stikke
sig selv eller andre blår i øjnene og påstå at kvaliteten er ligeså god
som det et analogt SLR til 3000 kr kan klare.

> Men jeg ser normalt billeder fra afstand.

Bruger du så en tele

Mvh

Kim

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 03-07-01 10:38

Hej Søren

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Du kan sagtens printe ud i 20*30 med mindre opløsning, uden at
> det betyder noget.

Det kommer sandelig an på, hvad man printer med. De opgivne dpi tal for
inkjet printere er uden interesse i sig selv - det afgørende er, hvor
mange printerpunkter, der afsættes pr. billedpunkt, og hvilken
opløsning, der kan udnyttes. Epsons 720/1440 dpi printere som f.eks. min
Epson 3000 siges at kunne udnytte en opløsning på 240 ppi, hvilket
svarer til ca. 5 megapixels for en 20x30 cm

Til offsettryk på blankt eller matglittet papir er kravet 300 ppi,
svarende til det dobbelte af linjefrekvensen. En hel A4 side kræver
således ca. 9 megapixels. Det svarer nogenlunde til, hvad en 2700 ppi
scanner kan levere fra et 24x36 negativ eller dia.

Og hvem siger, at jeg vil nøjes med 20x30? Der findes jo også A3+
printere, som snildt laver en 30x40. Og just til højre for min skærm har
jeg en forstørrelse kørt ud på A2 - den er nærmere 40x60 cm. På A2 ark
eller rullepapir kan en Epson 3000 lave en billedbredde på 41 cm, så man
kan få 40x50 på ark og 40x60 på rulle - men desværre ikke det klassiske
helark på 50x60.

> Har du hørt om komprimering ??

Høflighed har aldrig skadet nogen Hvis jeg ikke havde hørt om
komprimering, ville jeg nok heller ikke vide, at der var noget, der hed
rawformat. Men lad gå. Kan hænde, at rawformatet gemmes i en tabsfri
komprimering, og at billederne derfor fylder en smule mindre. Men om så
der kan være 3 film på et 1 GB microdrive, ville jeg stadig have brug
for mindst to og hellere tre.

I digitalkamerasproget betyder komprimering normalt jpeg. Jpeg er et
fortræffeligt værktøj til at gøre færdige billeder mindre. Men
jpegkomprimerede billeder kan ikke efterbehandles uden yderligere
kvalitetstab.

> Det lyder nærmere som din personlige mening, end tørre facts.

Jeg har vel sådan set heller ikke givet det ud for andet, har jeg? En
vurdering af afskrivningsforløbet er altid subjektiv, specielt når vi
taler om elektronikudstyr. Men jeg tillader mig, at mene, at et
digitalkamera om 19 år er værdiløst, mens mit Contax 139Q købt i 1982
stadig repræsenterer en værdi. Og vel at mærke: Det mangler AF og en del
andet moderne diller-daller, men det kan tage lige så gode billeder som
et moderne SLR

> Hvorfor tror du at mange rigtige fotografer bruger D1 og D30 fra
> Nikon ?
> Vel ikke fordi de er dårlige.

Hvorfor tror du, at mange rigtige fotografer ikke kunne drømme om at
bruge digitalt? Det er fordi digitalkameraer ikke kan levere den
opløsning, der er brug for til de opgaver, de skal løse.

Pressefotografer bruger digitalkameraer, fordi det papir, deres billeder
trykkes på alligevel ikke tillader nogen høj opløsning.
Reklamefotografer bruger i visse tilfælde digitale bagstykker til
optagelser af ubevægelige emner. Ubevægelige, fordi bagstykket i
virkeligheden er en scanner, og optagelsen derfor tager lang tid.

I øvrigt har jeg lige set en artikel om PF'erne hos Nordjydske
Stiftstidende (i et fotoblad, der udgives af en fotohandler i
Frederikshavn). Jeg husker ikke, om der stod, hvilket kamera, de er
udstyret med, men det er givetvis Nikon. Derimod husker jeg, at hver
fotograf var udstyret med to stk. memorycards á 10.000 kr.

Jeg tror også, at fremtiden er digital. Men vi er kun ved begyndelsen.
Kvaliteten vil blive bedre og prisen - måske - lavere. Endnu er det
hverken godt nok eller billigt nok i forhold til analogt SLR udstyr og
klassiske film. Det kommer til at ændre sig.

Fundamentalt tror jeg dog (min personlige mening!), at det vil betyde,
at fotografi som hobby bliver dyrere fremover.

Udviklingen i kamerahusene de sidste 20 - 30 år, som jeg kender til, har
ligget på en lang række features, som gør det nemmere at få teknisk gode
billeder. Hvad objektiverne angår, har zoomobjektiver undergået en
gevaldig udvikling, mens faste brændvidder, der var gode i 1980, stadig
er gode, i hvertfald indefor det "normale" område mellem 28 og 200 mm.
Analogt udstyr kan således holde i mange år, med mindre man vil betale
for bekvemmeligheder eller har hårdt brug for mere specielle ting. Og
jeg skal da gerne indrømme, at jeg efterhånden synes, at jeg kunne bruge
nogle af de mange muligheder i de nyere kamerahuse. Men det har ikke i
sig selv noget at betyde for billedkvaliteten under normale
omstændigheder.

Det har derimod den udvikling, der er sket med filmene. I 1980 var en
800 ASA film en grovkornet sag, hvis den overhovedet kunne fåes. Og alle
film er blevet bedre, meget bedre. Men da film er noget, der købes
løbende, får vi alle del i den teknologiske udvikling - uanset alderen
på kameraet. Og den udvikling, der er sket med kopiering og forstørrelse
kommer også automatisk alle tilgode løbende.

I den digitale verden sker den løbende teknologiske udvikling ikke i
forbrugsmaterialerne - der er jo ingen. Det er gratis, hurra! Nej, her
sker udviklingen i det dyre udstyr, som løbende må udskiftes for at få
del en en billedkvalitetsmæssigt nødvendig teknologisk udvikling. Og det
bliver dyrt.

Når Fuji skaber et nybrud med Velvia eller en kraftig forbedring som
Provia 100F, er jeg med på vognen, når jeg køber en ny film.

Hvis nogen engang skaber et gennembrud til en 12 megapixels chip, er jeg
med på vognen, når jeg køber et nyt kamera.

Det gør en forskel - det bliver dyrere, meget dyrere, at fotografere.

mvh.
Jens Chr. Jensen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 02-07-01 11:01

Jens Chr. Jensen (jcjensen@iname.com) expressed in
<3B403AEF.1ABDABED@iname.com>:

> Den løbende besparelse ved digital er reel nok. Men jeg tvivler på, at
> den kan forrente og afskrive de nødvendige investeringer.

Nu er det jo ikke økonomi det hele. Jeg er personligt _vild_ med at jeg kan
tage et billede, hente det ind på computeren, rette det der skal rettes
(hvis der skal rettes noget) og skrive det ud hvis det er nødvendigt. Eller
sende det til en ven (en bekendt er ude at sejle men har fået tilbudt en
lejlighed i det område jeg bor. Mig og mit digicam tager 10 billeder som
jeg så sender ham så han kan danne sig en ide om hvordan lejligheden ser
ud).

--
` Med Venlig Hilsen | Regards
` H e n r i k B ø g h

Fra : Kim Østrup

Dato : 02-07-01 20:20

Henrik Bøgh <h_nospam_@boegh.net> skrev i en
> [...]
som
> jeg så sender ham så han kan danne sig en ide om hvordan lejligheden

Hej Henrik

Og andre kan godt li tanken om, at skulle man en dag snuppe "billedet"
så er der mulighed for forstørrelser i nærheden af en plakat om det
skulle være. Det optimale ville være et digitalt analogkamera, hvor du
kan vælge mellem at smide lyset ind på den dyre film - eller istedet ned
på CCD´en - men inden teknologien ville tillade en sådan løsning vil
ulemperne med de digitale kameraer sikkert være løst og så er det jo
ligemeget

Mvh

Kim

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 03-07-01 10:49

Henrik Bøgh wrote:

> Nu er det jo ikke økonomi det hele.

Hej Henrik

Nej, men udgangspunktet var netop økonomien. Analog fotografi afskærer
jo heller ikke fra digitalisering, endda i en bedre opløsning.

Men der er utvivlsomt en lang række områder, hvor digitalkameret har
store fordele. Jeg kan godt forstå, at f.eks. ejendomsmæglere bruger
digitalkameraer. Deres billeder skal gengives på nettet og i lille
størrelse i lav opløsning på avispapir. Det kan selv et simpelt
digitalkaera klare.

Bare de så var noget bedre til at tage billeder Men der ville et SLR
jo ikke hjælpe.

mvh.
Jens Chr. Jensen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-07-01 10:59

> Nej, men udgangspunktet var netop økonomien. Analog fotografi
afskærer
> jo heller ikke fra digitalisering, endda i en bedre opløsning.

Det har du helt klart ret i, men det er langt mere besværligt og
tager længere tid.

> [...]
> digitalkaera klare.
>
> Bare de så var noget bedre til at tage billeder Men der

Det skal siges jeg ikke kun har et digitalt kamera, jeg er vildt
glad for mit Nikon F4

Fra : Torben

Dato : 03-07-01 10:07

Jeg vil have 36 papirbilleder i ca. 10 x 15 cm. for famillien skal jo se
dem, og det er jo svært at sende pcèn rundt ved kaffebordet. (tante Gyda har
dårlige ben og kan ikke sidde med skærmen i favnen)
Så jeg vælger papirbilleder. Det kan jeg lave til ca. 1,00 kr. stk.

Kan jeg få det samme med et dig. cam.?

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-07-01 10:56

"Torben" <fotografen@stamfoto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dårlige ben og kan ikke sidde med skærmen i favnen)
> Så jeg vælger papirbilleder. Det kan jeg lave til ca. 1,00 kr.

Ja du kan ligge dem på en videocd og vise dem på dit tv via en
dvd afspiller.

Fra : Torben

Dato : 03-07-01 13:53

*LOL*

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-07-01 16:42

"Torben" <fotografen@stamfoto.dk> wrote:

>Det kan jeg lave til ca. 1,00 kr. stk.
>
>Kan jeg få det samme med et dig. cam.?

Det afhænger af, hvor mange billeder, du smider væk. Billigste pris
for fremkaldelse af digitale billeder ligger vist på 2,50/stk. Så hvis
kun eet ud af tre billeder er så gode, at du gider vise dem frem, kan
digitalt være billigere for dig - eller dyrere, fordi du begynder at
tage 10-20 gange så mange billeder og bruger hvert femte billede.

(Men kan du virkelig få både film, fremkaldelse og papirbilleder for i
alt 36,-?)

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : KASO

Dato : 24-07-01 14:33

"Torben" skrev d. 03-07-01 10:07 dette indlæg :
> [...]
> dårlige ben og kan ikke sidde med skærmen i favnen)
> Så jeg vælger papirbilleder. Det kan jeg lave til ca. 1,00 kr. stk.

Tjah - det nemmeste er at forbinde kameraet med dit TV med den
medfølende ledning. Så kan alle se billederne i 28" (eller hvor stort
dit TV nu er). Til familiemedlemmer med E-mail, kan du sende billederne
forinden.

Hvor kan du iøvrigt få film og fremkaldelse for 36 kr. ?

Jeg anvender både mit SLR og mit digitalkamera meget - men til
forskellige ting. Det er ikke alle billeder jeg gider starte PC-en for
at se - og udprintede billeder (fra "amatørudstyr") kan stadig ikke måle
sig med "rigtige" billeder - men til nogle formål er de glimrende.

http://www.kandu.dk/