Ujævn turbo-træk på Octavia 1,8 benzin.
Fra : Stuhr

Dato : 06-03-07 21:18

Jeg er blevet en glad ejer af en 1999'er Skoda Octavia 1,8 turbo-
benzin, med 170 tkm på tælleren. Den kører utroligt godt, men har en
lidt sjov reaktion fra turboen, under acceleration. Det ligner
almindelig turbo-tøven, men er det ikke:
Hvis jeg giver fuld gas, så går der, som normalt, 1-3 sekunder, før
turboen sætter ind, og det forstår jeg godt. MEN, hvis jeg ved
accaleration kun træder måske 40% ned på speederen, så får jeg først
lidt svag træk (turbotøven) så slår turboen til og giver et pænt
spark, hvorefter trækket pludseligt falder en del igen. Under dette
forløb, hvor jeg accelerere i måske 10 - 13 sekunder, ændre jeg ikke
på speederindstillingen.
Ikke at vognen er sløv, men det er som om turboen ikke rigtig ved, om
den skal arbejde, og hvor meget.

Ved nogen hvad dette kan skyldes? Eller er det "normalt"?

Tak for hjælpen.

Ole

Fra : Tom

Dato : 06-03-07 21:30

"Stuhr" <OleStuhr@jubii.dk> skrev i en meddelelse
[...]

-------------------------------------
Der skal VARME til at skabe tryk fra turboen. Hvis man ikke giver motoren
masser af speeder, så udvikler den heller ikke ret meget varme og vil derfor
have svært ved at opbygge tryk. Det lyder normalt som du beskriver det

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-03-07 23:59

Tom wrote:

> [...]
> motoren masser af speeder, så udvikler den heller ikke ret meget
> varme og vil derfor have svært ved at opbygge tryk. Det lyder normalt

Varme? Det er da trykket fra udstødningsgasserne, der sætter gang i turboen,
det har da ikke noget med varme at skaffe.

Des flere omdrejninger des mere tryk des mere HK, når speederen står i samme
stilling.

SÅ forskellig kan en benziner ikke være fra et oliefyr.

--
Per, Esbjerg

Fra : p.jarnbak

Dato : 07-03-07 03:19

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> Varme? Det er da trykket fra udstødningsgasserne, der sætter gang i
> turboen, det har da ikke noget med varme at skaffe.

Nej,det er varmeenergien fra udstødningsgassen der bliver brugt.Det gælder
gasturbiner,dampturbiner
og turbiner der driver en kompressor i en turbolader.Jo højre temperatur,jo
højre effekt,derfor isolere
men ofte udstødningen på en turbomotor for ikke at miste for meget varme før
turboen.
Hej Palle.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-03-07 06:39

p.jarnbak wrote:
> [...]
> temperatur,jo højre effekt,derfor isolere
> men ofte udstødningen på en turbomotor for ikke at miste for meget

Turboen går op i omdrejninger og sender mere luft ind i forbrændingskammerat
og ud i turboen, som så igen går endnu længere op i omdrejninger ... osv.

Selvfølgelig fylder varm luft mere end kold luft, men det må da primært være
pga. den større mængde luft turboen begynder at køre hurtigere?

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian Sørup

Dato : 07-03-07 13:33

> [...]
primært være
> pga. den større mængde luft turboen begynder at køre hurtigere?

Nej, det er varmen der er den primære faktor, hvorfor tror du en
diesel-turbo er større end til en benziner ? - der er 2 årsager :
Dels kører en Diesel med et meget større luftoverskud end benzin, men
udstødningen er også en del koldere.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : KASO

Dato : 07-03-07 18:37

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> diesel-turbo er større end til en benziner ? - der er 2 årsager :
> Dels kører en Diesel med et meget større luftoverskud end benzin, men
Øh - mon ikke snarere det er fordi en diesel kører med langt højere tryk?

Og hvis det var varmen, ville en kold (nystartet) turbomotor jo ikke have
trækkraft - hvilket absolut ikke holder!

http://auto.howstuffworks.com/turbo1.htm

"The exhaust from the cylinders passes through the turbine blades, causing
the turbine to spin. The more exhaust that goes through the blades, the
faster they spin. "

Fra : Tom

Dato : 07-03-07 19:01

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og hvis det var varmen, ville en kold (nystartet) turbomotor jo ikke have
> trækkraft - hvilket absolut ikke holder!

Forbrændingstemperaturen er tusindvis af grader allerede fra første
stempelslag, så jo det holder ganske fint. Alle turboer har begrænset deres
ydelse via en wastegate så du vil aldrig opdage forskel på kold og varm
motor

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 08-03-07 07:45

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> stempelslag, så jo det holder ganske fint. Alle turboer har begrænset
> deres ydelse via en wastegate så du vil aldrig opdage forskel på kold og

Ja - forbrændingstemperaturen - men ikke temperaturen i turboen, der er
iskold.

Læste du mit link, der så vidt jeg kan se bekræfter, at det er mængden af
udstødning - og ikke temperaturen på den - det opbygger trykket?

Fra : Tom

Dato : 07-03-07 19:07

> [...]
>
> Selvfølgelig fylder varm luft mere end kold luft, men det må da primært
> være pga. den større mængde luft turboen begynder at køre hurtigere?

Det er ret let selv at efterprøve. Man behøver en benziner med turbo og så
slukker man for motoren mens den har noget at trække på. I ca. samme sekund
vil man kunne se at ladetrykket falder til ingenting,

En anden måde er at man kan se når man gasser bilen op i frigear så bygger
den heller ingen ladetryk op, det er først når der kommer belastning på. Det
er med belastning at der kommer varme.

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 08-03-07 07:48

> [...]
> slukker man for motoren mens den har noget at trække på. I ca. samme
> sekund vil man kunne se at ladetrykket falder til ingenting,

Hvilket også gælder for udstødningsgasserne - så det har intet med
temperatur at gøre....

> En anden måde er at man kan se når man gasser bilen op i frigear så bygger
> den heller ingen ladetryk op, det er først når der kommer belastning på.
> Det er med belastning at der kommer varme.

Igen: Temperaturen stiger ikke på grund af belastningen (i sig selv) - men
fordi der forbrændes mere brændstof - som igen giver flere udstødningsgasser
(under højere tryk) = mere fart på turbinebladene og højere tryk på
indblæsningssiden....

Fra : Tom

Dato : 08-03-07 17:09

> [...]
> fordi der forbrændes mere brændstof - som igen giver flere
> udstødningsgasser (under højere tryk) = mere fart på turbinebladene og

PRØV DET.
PRØV at give gas i frigear og se på manometeret at der faktisk ikke opbygges
noget ladetryk. Det gør der derimod når motoren har noget at trække på.

Ellers så EOD herfra, gider ikke argumentere mod bedre vidende

--
Tom

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 08-03-07 19:32

Tom wrote:
> PRØV DET.
> PRØV at give gas i frigear og se på manometeret at der faktisk ikke opbygges
> noget ladetryk. Det gør der derimod når motoren har noget at trække på.

Jo, der opbygges ladetryk, men ikke lige så meget som når motoren er
belastet. Og det skyldes selvfølgelig at motoren får mere suppe når den
er belastet. Se mit svar til Per H.C.

Mvh.

Fra : Tom

Dato : 08-03-07 19:42

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jo, der opbygges ladetryk, men ikke lige så meget som når motoren er
> belastet. Og det skyldes selvfølgelig at motoren får mere suppe når den er
> belastet. Se mit svar til Per H.C.

Jep men nu HÅBER jeg at nogen GIDER læse f.eks Henrik Mortensens indlæg fra
dengang. Han ved faktisk mere om turbotuning end os andre.

http://groups.google.dk/group/dk.fritid.bil/browse_frm/thread/2e874de0a3f3b312/fcd3b55a0be46941?lnk=st&q=varme+turbo&rnum=4&hl=da#fcd3b55a0be46941

Kunne jo være sjovt om nogen ville prøve at montere turboen i enden af
udstødningen og se hvor lidt tryk der så ville være i stand til at opbygge.

--
Tom

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 08-03-07 21:00

Tom wrote:
> [...]
> udstødningen og se hvor lidt tryk der så ville være i stand til at opbygge.

Her er en turbo-manifold til en Subaru Impreza - den er rimeligt lang:
http://www.powerpage.dk/tuning_turbomanifold_1eksempler-filer/manifold_12.jpg

Uden at kende Henrik Mortensen, lyder det som om han har læst det første
afsnit i denne artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Turbocharger

Artikelen er noget rod, og man taler det ene øjeblik om at turboen
udnytter varmeenergien, det andet øjeblik om at den kinetiske energi i
udstødningen udnyttes, og at varmen er et problem.

Det turboen udnytter, er at luft/benzin-blandingen er blevet antændt, og
nu skubbes ud af cylinderen igen. Temperatur, tryk, volumen - det er tre
sider af samme sag! Tjek selv idealgasligningen:
http://da.wikipedia.org/wiki/Idealgasligning

Hvis gassen bliver afkølet, falder trykket og/eller volumen, alt efter
hvordan man vælger at anskue det system der udgøres af cylinder,
manifold og turbo. Så det er rigtigt at man skal forsøge at undgå
afkøling af gassen, inden den når til turboen.
Men at sige at det er varmeenergien turboen udnytter, er noget vrøvl.
Ja, gassen er blevet varm, men det betyder at trykket er steget - nok
til at presse stemplet ned. Der er stadig tryk på når
udstødningsventilen åbnes, og luft/benzinblandingen er måske ikke engang
helt færdig med at forbrænde, så gassens tryk/volumen stiger stadig. I
det system der udgøres af udstødningsmanifold og turbo, veksler
temperaturen meget langsommmere end tryk og volumen, og kan nok godt
betragtes som konstant. Varm luft alene gør ikke noget - der skal tryk
og volumen til.

Og hvis du ikke tror mig, så har jeg nogle soldrevne vindmøller jeg
gerne vil sælge dig :)

Mvh.

Fra : KASO

Dato : 10-03-07 13:06

> [...]
> PRØV at give gas i frigear og se på manometeret at der faktisk ikke
> opbygges noget ladetryk. Det gør der derimod når motoren har noget at

Nu er hverken bilen eller jeg udstyret med et manometer - men prøv at læse
igen: Der skal ikke meget brændstof til at bringe omdrejningerne op i
frigear - men langt mere under belastning. Derfor kommer der naturligvis
også langt mere udstødning - og dermed større tryk på Turboen. Det er let at
aflæse på computeren i bilen - og ganske logisk!

> Ellers så EOD herfra, gider ikke argumentere mod bedre vidende

Ahh- så du er slet ikke bedrevidende - selv om du ikke gider at læse på
lektien selv?

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 07-03-07 23:01

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Turboen går op i omdrejninger og sender mere luft ind i forbrændingskammerat
> og ud i turboen, som så igen går endnu længere op i omdrejninger ... osv.

Evighedsmaskine anyone?

> Selvfølgelig fylder varm luft mere end kold luft, men det må da primært være
> pga. den større mængde luft turboen begynder at køre hurtigere?

Det er driver turboen rundt, er selvfølgelig at gasserne bliver presset
ud af cylinderen når stemplet går i top efter at have været presset i
bund af forbrændingen.
Men det der gør den effektiv, er at gasserne faktisk ikke er helt
færdige med at forbrænde, idet de bliver presset ud af cylinderen. De
ekspanderer stadig, og det er det der virkelig sætter fut i turboen.

Mvh.

Fra : Tom

Dato : 07-03-07 17:59

> Varme? Det er da trykket fra udstødningsgasserne, der sætter gang i
> turboen, det har da ikke noget med varme at skaffe.

Desværre, jeg troede selv det var lufttrykket der fik turboen i
omdrejningern, men efter en laaaang tråd med Henrik Mortensen (Volvo), så
blev jeg overbevist om at det er varmen der får turboen i omdrejninger.

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 07-03-07 18:47

Min OE kan ikke citere dit indlæg, men jeg skal da lige prøve at gøre dig
tricket efter i min. Det er en Octavia 1.8T fra 7/2000, altså også den gamle
model, og med 173kkm på klokken...
Altså knap halv gas og så prøver jeg at beskrive hvordan motoren trækker de
næste 15sek?

Fra : Brian

Dato : 08-03-07 19:00

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gamle model, og med 173kkm på klokken...
> Altså knap halv gas og så prøver jeg at beskrive hvordan motoren trækker

Jeg tror at du bare skal vænne dig til at køre turbo-benziner, jeg mærker
muligvis noget af det du beskriver, men er så vant til det at jeg ikke
lægger mærke til det. Kan godt huske at jeg i starter sagde til en kammerat
at man da lige skulle vænne sig til at køre med sådan en motor - trækket
føltes "ujævnt", forstået som anderledes i fht. en sugemotor...

Fra : Brian

Dato : 08-03-07 19:07

Brian wrote:
> Kan godt huske at jeg i starter sagde
> til en kammerat at man da lige skulle vænne sig til at køre med sådan
> en motor - trækket føltes "ujævnt", forstået som anderledes i fht. en
> sugemotor...

Mon ikke du mener at trækket er mere jævnt ? En sugemotor trækker jo
normalvis hårdere, jo flere tæsk den får. Når du har en bette turbo på,
skulle trækket gerne være mere jævnt og komme tidligt.

/En anden Brian

Fra : Andersinscotland@yah~

Dato : 08-03-07 21:30

> [...]
> udstødningen og se hvor lidt tryk der så ville være i stand til at opbygge.

Det behøves du ikke drømme om,,, denne her 810Hk M5, burde overbevise
dig om at det er mængden af luft der passere turboen der skaber
ladetryk, og ikke varmen. Her sidder turboen placeret ved
baghjulsophængene langt fra motor og varme.
Grunden til at man nogen gange isolere udstødningen på en turbo bil,
er bl.a. for at undgå at strålevarme skal påvirke intercooleren.

Link: http://www.autobild.dk/Default.aspx?ID=11&M=News&PID=480&NewsID=1107

MVH
Anders Thorup

Fra : ShutEye

Dato : 08-03-07 22:06

> [...]
>Grunden til at man nogen gange isolere udstødningen på en turbo bil,
>er bl.a. for at undgå at strålevarme skal påvirke intercooleren.

Manner manner manner.
Må ha sådan en :)
2.000.000 uden afgifter ... skal nok lige spare lidt op først!
Jeg synes nok at m5/m6 v10'eren med 507 heste lyder vild i forvejen, men
810hk og 386kmt .... shit :)

Fra : Tom

Dato : 08-03-07 22:15

<Andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> [...]

Grunden til at man nogen gange isolere udstødningen på en turbo bil,
er bl.a. for at undgå at strålevarme skal påvirke intercooleren.

A turbocharger is a compressor or pump that recovers energy from one moving
fluid stream and uses it to add energy to another moving fluid stream. It is
used to recover either kinetic or heat energy in industrial processes,
however it is most often used to recover heat from the exhaust gasses of an
internal-combustion engine that would normally be expelled as waste heat and
uses that energy to compress air for the engine's intake. The compressed air
increases the power output by increasing the amount of available oxygen.
Like superchargers, turbochargers increase engine power with little increase
in weight, but operate without the parasitic loss incurred by superchargers
because they operate using waste heat

For this reason turbochargers are ideally more efficient, since their
turbines are actually heat engines, converting some of the kinetic energy
from the exhaust gas that would otherwise be wasted, into useful work

Tom

Fra : Flaffy

Dato : 09-03-07 00:21

Jeg prøver lige igen.

Tjek dette her link http://auto.howstuffworks.com/turbo1.htm

En turbo er grundlæggende ikke andet en to "møllehjul" forbundet med
en aksel. Møllehjulet på udstødningsiden bliver spundet op i
omdrejninger af udstødningsgassen. Dette driver møllehjulet på
indsugningssiden som "blæser" luft ind i indsugningen.

Det er i bund og grund en simpel funktion. Ligesom en hårtørrer, men
istedet for en el-motor til at drive "blæseren" er denne drevet af en
anden "blæser" der er drevet af luft(udstødningsgas) der passerer i
modsat retning.

[...]
"

Den ovenstående sætning er jo meningsløs!! De snakker om en turbo er
en "heat engine", som konvertere kinetisk energi(bevægelsesenergi) fra
udstødningsgassen???
Som en anden skribent sagde tidligere er wikipedia nogen gange noget
rod, og her er et godt eksempel.

Det eneste som har en lille smule sandhed er, at jo varmere
udstødningsgassen er når den passerer turboen, jo mere fylder den,
ergo et større "flow" henover "møllehjulet" på udstødnings-siden.

I teorien vil du kunne bruge trykluft i stedet for udstødningsgas til
at drive turboen, også selvom denne luft er kold og ikke indeholder
nogen varme.

MVH
Anders Thorup

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-03-07 10:05

"Stuhr" <OleStuhr@jubii.dk> skrev i en meddelelse

Denne tråd er vist blevet til et dejligt eksempel på følgende:

'Mod guder kæmper selv tåberne forgæves!'

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Flaffy

Dato : 09-03-07 10:17

Øhh,, skal det ikke være omvendt??

"Mod tåber kæmper selv guderne forgæves"???

MVH
Anders THorup

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-03-07 11:00

"Flaffy" <Andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> Øhh,, skal det ikke være omvendt??

> "Mod tåber kæmper selv guderne forgæves"???

Nope.
Lidt humor skal der da være plads til

Kinesisk energi.
Potentiel energi.
Varme energi.
Tryk energi.

_Alle_ former bliver vist udnyttet i en turbo.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i