En konspiration afsløret?
Fra : Jimmi Nielsen

Dato : 05-03-07 10:56

Var ude og kigge på konebiler i weekenden, og var så inde hos Toyota og
kigge på en Aygo, fin dyt, vi fik prøvet en tur, og den virkede
tilforladelig nok. Så smuttede vi forbi Peugeot og skulle se på en 107'er,
og der ser jeg til min forbløffelse at det er NØJAGTIG den samme bil som
Toyota Aygo, den ikke bare ligner, den er HELT magen til.. Men ikke nok med
det, vi stopper bagefter hos en Citroen forhandler, for at se på en C1'er,
og sørme om ikke det er den samme bil for tredje gang, nu bare med Citroen
mærket på fronten....

Nogen der kender forklaringen på dette højst mærkværdige mysterium?
Det må jo være et samarbejde, men mellem både Citroen, Peugeot (2xfransk) og
så Toyota, wierd. Og er der flere C1Aygo107'ere derude?

Og hvilken bil skal man så købe, når nu der er ens?

Mvh
Jimmi

Fra : Sætterniissen

Dato : 05-03-07 11:09

De er ens og de er fremstillet på en fælles fabrik - så vidt jeg husker
Ungarn eller Tjekkiet.

Forskellene ere ret kosmetiske og handler om smag og behag. Køb den du kan
få billigst eller den der har den ønskede farve.
Prismæssigt er Peugeot vist nok billigst og Toyota dyrest medmindre man kan
forhandle sig til noget andet.

Jeg har selv en 107 og den kører fortrinligt - lidt hårde sæder, så langture
dur ikke men ellers ok.

Knud

Fra : Jimmi Nielsen

Dato : 05-03-07 11:25

> [...]
> kan forhandle sig til noget andet.
>
> Jeg har selv en 107 og den kører fortrinligt - lidt hårde sæder, så

Ok, cool, det er godt at høre at det er en fin bil, jeg tror det ender med
sådan en.

/Jimmi

Fra : Kim Olsen

Dato : 06-03-07 17:02

> De er ens og de er fremstillet på en fælles fabrik - så vidt jeg husker
> Ungarn eller Tjekkiet.

Jep. De første Peugeot 107, blev faktisk bygget på Skodas fabrik i Mlada
Boleslav indtil fabrikken i byen hvor de skulle bygges var klar.
Historien fik jeg såmænd på fabrikken for et par år siden, da jeg spurgte
til en samling Peugeoter bag fabrikken.

Kim

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 05-03-07 11:10

Jimmi Nielsen wrote:

> Nogen der kender forklaringen på dette højst mærkværdige mysterium?
> Det må jo være et samarbejde, men mellem både Citroen, Peugeot
> (2xfransk) og så Toyota, wierd. Og er der flere C1Aygo107'ere derude?

Du følger ikke meget med, hva`?

Link til pressemeddelelse dateret 7/3-2005 (dvs. den er ret præcist to år
gammel):

http://www.autoteket.dk/pr.asp?func=show&pr=721

Ebbe

Fra : Jimmi Nielsen

Dato : 05-03-07 11:24

> Du følger ikke meget med, hva`?

He he, nej, ikke på det område, men tak for info, det forklarer jo en del

/Jimmi

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 05-03-07 11:18

Jimmi Nielsen wrote:
> Og hvilken bil skal man så købe, når nu der er ens?

Kig evt. på service-priserne. Så vidt jeg ved er service dyrere hos
Citroën end hos Peugeot, men til gengæld sælger Citroën bilen lidt
billigere. YMMV.

Mvh.

Fra : Jimmi Nielsen

Dato : 05-03-07 11:35

> Kig evt. på service-priserne. Så vidt jeg ved er service dyrere hos
> Citroën end hos Peugeot, men til gengæld sælger Citroën bilen lidt
> billigere. YMMV.

Det vil jeg gøre, tak for input.

/Jimmi

Fra : Leif Langgaard

Dato : 05-03-07 11:41

"Jimmi Nielsen" <InfoFjern@Fjern17Solutions.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvilken bil skal man så købe, når nu der er ens?

Hej

Her er et tip!

Citroen Berlingo og den samme bil fra Peugeot, havde fra start en svaghed
med en slange der frøs til og stoppede, hvilket der resulterede i smadret
motor. Mange, rigtig mange mistede motoren, hos Peugeot beklagede man og
reparerede uden beregning, min svoger kom af med over 20.000,-kr, han havde
valgt en Citroen.

Du skal bare vide det!

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Rasmus

Dato : 05-03-07 18:03

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote in message
> [...]
> motor. Mange, rigtig mange mistede motoren, hos Peugeot beklagede man og
> reparerede uden beregning, min svoger kom af med over 20.000,-kr, han

.....var det ikke lige omvendt dengang hvor stemplerne i deres 1,8 motor var
for små?

/Rasmus

Fra : Kong Gulerod

Dato : 05-03-07 19:46

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> wrote in message

| "Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote in message

| ....var det ikke lige omvendt dengang hvor stemplerne i deres 1,8 motor
var
| for små?

nej, der var Peugeot også large, mens Citroen ikke ville give en skid. Ang
ovennævnte fejl med smadret motor, der er løsningen at man sætter et lille
varmelegme på!, Peugeot skifter dette gratis, men gæt hvem der tager penge
for det!...

Af samme grund ville jeg aldrig vælge Citroen, de er åbenbart ligeglade med
når man har købt produktet.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 06-03-07 14:03

"Kong Gulerod" <avalid@(hasd)dsf.dr> skrev i en meddelelse

> [...]
> varmelegme på!, Peugeot skifter dette gratis, men gæt hvem der tager penge

Du har fuldstændig ret, selv om motoren lige var smadret, blev dette
varmelegeme IKKE automatisk monteret på hans bil efter reparationen, min
svoger fik i protest monteret varmelegemet på hans Citroen på et aut.
Peugeot værksted, for egen regning, skandale!

> Af samme grund ville jeg aldrig vælge Citroen, de er åbenbart ligeglade
> med
> når man har købt produktet.

Klog beslutning!

Jeg ser også lige at C5 topper i antal fejl på www.mandagsbil.dk , dette
holdt op mod antallet af solgte biler, giver den et placering der kun får,
ja, jeg ved ikke hvem til at vælge den!

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 06-03-07 15:02

Leif Langgaard wrote:
> Jeg ser også lige at C5 topper i antal fejl på www.mandagsbil.dk , dette
> holdt op mod antallet af solgte biler, giver den et placering der kun får,
> ja, jeg ved ikke hvem til at vælge den!

For der er næsten ikke solgt nogen C5'ere eller hvad?
mandagsbil.dk er en joke.

Mvh.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 05-03-07 20:45

Leif Langgaard wrote:
> [...]
> reparerede uden beregning, min svoger kom af med over 20.000,-kr, han havde

Det lyder som noget vås.
Det du taler om, er at slangen til udluftning af krumtaphuset fryser
til. Resultatet er at oliepinden bliver skudt ud pga. trykket, med det
resultat at der er olie i hele motorrummet. Olie i motorrummet giver
brændt lugt i kabinen, og man skal køre rundt temmeligt længe med brændt
lugt, og blinkende olielampe før at motoren giver op.

Mvh.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 06-03-07 14:10

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kabinen, og man skal køre rundt temmeligt længe med brændt lugt, og
> blinkende olielampe før at motoren giver op.

Jeg er ked af at du drager tvivl om min forklaring, men jeg kan tilføje at
Kjærsgaard den mandag morgen havde 6 styk Berlingo holdende udenfor hegnet!
Og ja olielampen begyndte at lyse og der blev holdt ind til siden, derefter
kunne motoren ikke tørnes, og den blev udskiftet, uagtet din tvivl!

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 06-03-07 15:11

Leif Langgaard wrote:
> [...]
> Og ja olielampen begyndte at lyse og der blev holdt ind til siden, derefter
> kunne motoren ikke tørnes, og den blev udskiftet, uagtet din tvivl!

Hvis der var et generelt problem der udløste motorhaveri, så synes jeg
det er mystisk at jeg ikke har hørt om det før nu, og at FDM ikke
forlængst har slæbt Citroën i retten. Der er trods alt solgt et
betydeligt antal Berlingo'er. Så jeg mener stadig det er noget vrøvl.
Hævder du at Peugeot lavede en generel tilbagekaldelse for at skifte den
pågældende slange?

Mvh.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 06-03-07 15:45

> Hvis der var et generelt problem der udløste motorhaveri, så synes jeg det
> er mystisk at jeg ikke har hørt om det før nu, og at FDM ikke forlængst
> har slæbt Citroën i retten.

Der blev dannet en "Berlingoejergruppe" som sammen med advokater kæmpede for
at få skaderne betalt!

> Der er trods alt solgt et betydeligt antal Berlingo'er. Så jeg mener
> stadig det er noget vrøvl.

Det var de første Berlingo der havde omtalte fejl, svogers var en 1,8i, jeg
ved ikke om andre motorer havde samme fejl.
Og fortsæt du bare din tvivlen, jeg taler sandt!

> Hævder du at Peugeot lavede en generel tilbagekaldelse for at skifte den
> pågældende slange?

Det har jeg ikke skrevet, har jeg, det ved jeg nemlig ikke noget om.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-03-07 15:56

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg ved ikke om andre motorer havde samme fejl.
> Og fortsæt du bare din tvivlen, jeg taler sandt!

Kan bekræfte at der har været en del polimik omkring emnet.
Så Leif Langgaard er ikke fuld af løgn

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Tom

Dato : 06-03-07 20:33

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> Kan bekræfte at der har været en del polimik omkring emnet.
> Så Leif Langgaard er ikke fuld af løgn

Netop, og det HAR faktisk også været skrevet i "Motor" omkring problemet så
FDM har da længe været på banen i denne sag

--
Tom

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 08-03-07 19:51

Tom wrote:

> Netop, og det HAR faktisk også været skrevet i "Motor" omkring problemet så
> FDM har da længe været på banen i denne sag

Behandles i:
Motor 3/2001 side 26-27
Motor 11/2001 side 48-49
Motor 12/2002 side 56-58

Knus
Regnar

Fra : Hr. Jensen

Dato : 05-03-07 12:23

On Mon, 5 Mar 2007 10:56:06 +0100 "Jimmi Nielsen"
<InfoFjern@Fjern17Solutions.dk> sent the following smoke signals:

>Nogen der kender forklaringen på dette højst mærkværdige mysterium?

Det er jo ikke noget nyt fænomen.
For nogle år siden var en Ford Fiesta og en Mazda 121 to alen af samme
stykke.
Opel Agila og Suzuki Wagon var jo også "ens".

Og der er sikkert mange andre jeg ikke lige kan huske pt.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 05-03-07 13:31

Hr. Jensen <aage.er@musikalsk.invalid> writes:

> [...]
> stykke.
> Opel Agila og Suzuki Wagon var jo også "ens".
>
> Og der er sikkert mange andre jeg ikke lige kan huske pt.

Kia Rio og Hyundai Getz; det burde netop du da vist næsten have
bemærket.

Men ellers, forskellen på Aygo/107/C1 ligger jo dels i design, dels i
standardudstyr, dels i service og det almindelige omdømme af
vorhandler og værksted. Efter sigende er prisforskellene meget små
hvis man fx. sætter ekstraudstyr på en C1 så den kommer op til
Aygo'ernes niveau. (Og så er der kombinationer man af en eller anden
grund ikke kan få, svjh findes fx C1 ikke med automatgear her i
landet.)

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-07 17:16

> [...]
> og så Toyota, wierd. Og er der flere C1Aygo107'ere derude?
>
> Og hvilken bil skal man så købe, når nu der er ens?

Prøv at tjekke hvad de forskeliige vil have for en bil med det udstyr du
gerne vil have.
Dernæst tilslutter jeg mig koret: Citroen er ikke kendt for et godt
værksted. Ikke at Peugeot er vanvittigt meget bedre, mens toyota har meget
mere tilfredse kunder på deres værksteder (iflg FDMs undersøgelser).
Jeg ville afgjort købe hos Toyota - også selvom jeg skulle betale lidt mere.
De franske er vant til biler der går i stykker og deres fortolkning af
kunderservice efterlader ihvertfald mig tilbage med meget at ønske.

Mvh Tommy

Fra : Sætterniissen

Dato : 05-03-07 17:20

"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mere. De franske er vant til biler der går i stykker og deres fortolkning
> af kunderservice efterlader ihvertfald mig tilbage med meget at ønske.

Hvem der bedst yder service afhænger vist i høj grad af lokale forhold. Jeg
bruger Peugeot/Hillerød og har slet ingen problemer i den henseende. En
tidligere bil var hos Citroen/Hillerød og der var værkføreren en ekstrem
arrogant stodder, som i bund og grund var skyld i at jeg skiftede mærke.
Min svigerinde har en Toyta Aygo leveret samme dag som vores 107 - hun har
kun problemer (ikke med bilen) men med forhandleren.

Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-03-07 17:26

Jimmi Nielsen skriver:

> Og hvilken bil skal man så købe, når nu der er ens?

Kig på pris, udstyr, serviceværksted og garanti.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henrik

Dato : 06-03-07 10:09

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse

> Kig på pris, udstyr, serviceværksted og garanti.

Og garantien er, så hut-jeg-hvisker 3 år på Aygo (og et års gratis Dansk
Autohjælp) og 2 år på c1/107 ...

H.

Fra : Anders Sørensen

Dato : 05-03-07 22:29

<InfoFjern@Fjern17Solutions.dk> wrote:

>Og hvilken bil skal man så købe, når nu der er ens?

Toyota, den har bedst garanti, og efter kundernes mening er Toyota-
værkstederne bedre.
Aygo kan måske også koste lidt mere som brugt.

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Tom

Dato : 06-03-07 20:35

"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> skrev i en
meddelelse news:do2pu29lci9qaobh3qjillte0e4mu1us8c@4ax.com...

> Toyota, den har bedst garanti, og efter kundernes mening er Toyota-
> værkstederne bedre.
> Aygo kan måske også koste lidt mere som brugt.

Ville også være min begrundelse for at købe bilen hos Toyota. De franske
biler har ødelagt deres egen rygte gennem de sidste år, så selv om bilen er
den samme så klinger Toyota bedre hvis den skal sælges igen

--
Tom

Fra : Sætterniissen

Dato : 06-03-07 21:13

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Ville også være min begrundelse for at købe bilen hos Toyota. De franske
> biler har ødelagt deres egen rygte gennem de sidste år, så selv om bilen
> er den samme så klinger Toyota bedre hvis den skal sælges igen

Den tror jeg altså ikke på - en bilmodel, som kun har grillen/mærket
tilfælles med Toyota, Peugeot og Citroen - hvor er det seriøse argument for,
at Toyata skulle være bedre til at holde prisen?

Knud

Fra : Tom

Dato : 06-03-07 21:26

"Sætterniissen" <satteniisen@bit.lk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilfælles med Toyota, Peugeot og Citroen - hvor er det seriøse argument
> for, at Toyata skulle være bedre til at holde prisen?

At kunderne scorer Toyta i toppen af næsten alle former for
tilfredshedsundersøgelser. Dette er et ganske seriøst argument for at vælge
toyota som de med rette også har fortjent.
Ikke alle kunder VED at der reelt er tale om samme bil fra de forskellige
fabrikker,

--
Tom